Mye absorbsjon, billigst mulig -> noen gode forslag?

S

Syncrolux

Gjest
For å gjøre historien kort så trenger jeg noen gode ideer til massiv bredbåndet demping av et stort rom med betongvegger og fliser på gulvet. Det skal brukes til musikkøvelse for et band, og er helt ubrukelig per i dag. Det må dempes mye for at det skal kunne fungere.

Noen praktiske tips til å bygge store absorbenter billigst mulig mottas med takk! De må være flyttbare, en fast installasjon på vegg er ikke aktuelt. Utseende spiller mindre rolle, bare det funker.
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Glava veggisolasjon med treramme rundt trukket med høyttalerstoff er vel det rimeligste og beste alternativet.

Mathias
 
S

Syncrolux

Gjest
Høyttalerstoff er ikke billig, og dessuten ikke så veldig bredt. Dessuten må det trekkes på begge sider.

Men ja, en treramme med isolasjon og stoff foran og bak er mulig. Men det kan bli en utfordring å holde isolasjonen på plass siden jeg kunne tenke meg at rammene er minst 1,2 m brede, og 2 meter høye. Kanskje løsbart med harde plater, som vel heter B-plate eller noe sånt?
 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Holde isolasjon på plass fikser du greit med trang ramme og sterk hyssing surret rundt konstruksjonen.
legg inn 3-5 tverrstag inni ramma så blir den litt stivere.
 
S

Syncrolux

Gjest
Rommet er ca 50 m2. Absorbenter som er ca 1 m brede og 2 meter høye er det jeg kunne tenkt meg.
 

HiFi-Mathias

Bransjeaktør
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
205
Antall liker
74
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hold deg til vanlig glava islolasjon, det er billigst og best. Og som anva er inne på kan hyssing godt brukes for å hindre at isolasjonen faller ut bak.

Når det kommer til de madrassene vil de ha en mye dårligere effekt enn det glava har.

Mathias
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg tar tilbake det jeg sa om at trerammer blir for dyrt.
48x98 fra Byggmax som ramme med et par avstivere, billigste type isolasjonsplate inni, og billig stoff utapå. Det blir ikke så veldig kostbart faktisk. Nice. :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.504
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Støtter ideen om Glava-plater i ramme av gran glattkant. Eventuelt Rockwool. Du kan trekke den med hva som helst av tynt stoff, så lenge det er lett å blåse luft gjennom. Jeg kjøpte en pakke "fløyel" på Jysk til mine absorbenter. Ser ikke så aller verst ut og koster 50 kr for 1,5x3 m. Jeg satte øyeskruer i mine og diskrete kroker i veggene slik at de kan forsvinne sporløst når de ikke er i bruk.

Metervarer - Stort utvalg av metervarer - Kjøp på JYSK.no | JYSK

 

aNvA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2009
Innlegg
152
Antall liker
47
Du trenger ikke 48x98, holder lenge med 15x98 glattkant med 3 horisontale avstivere.
 
S

Syncrolux

Gjest
Glattkant er nesten tre ganger så dyrt, så det er ikke aktuelt.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Må en slik absorbent være åpen bak også, eller kan man legge en tynn plate på baksiden og bare kle forsiden med gjennomstrømbart stoff?
 
S

Syncrolux

Gjest
Det skulle funke det også. Men jeg vil ha de åpne bak for å kunne sette de i hjørnene som bassfeller.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg tenker at det ville vært lettere å snekre sammen egnede rammer hvis man kunne bruke en plate i bakkant, men kun hvis det ikke har noen negative akustiske bi-effekter.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
De vil funke enda bedre om de ikke er tette bak.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis de plasseres tett på vegg har det ikke noe å si, men hvis de står med litt avstand vil de dempe lengre ned i frekvens hvis de er åpne bak.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Skjønner. Da er det nok best å la dem være åpne bak, så har man mulighet til å eksperimentere mer med plassering også. Forresten interessant at vanlig isolasjon funker bedre enn spesialplater, som forøvrig nesten ingen byggvarehusansatte har hørt om en gang. Var innom både Maxbo og Byggmax her en tur i vinter og forespurte litt, og ble møtt med ganske tomme og uinteresserte blikk.
 

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Innlegg
89
Antall liker
10
Det er ikke slik at vanlig isolasjon fungerer bedre enn "spesialplater" i alle tilfeller. Dempingen er ett resultat av luftgjennomgangen(air flow resistivity), tykkelse og avstand fra bakvegg. Har man lite plass for demping fungerer det bedre med mer kompakte plater, mens har man plass til tykke absorbenter fungerer det beste med løst material.
Kan leke seg litt med størrelser, avstand fra bakvegg og forskjellige typer isolasjon med denne kalkulatoren:
Porous Absorber Calculator
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg liker best unyanserte enten/eller svar hvor en ting er udiskutabelt "best", men takk for info allikevel.
 
Topp Bunn