My Amp

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28


Jeg vokste opp med rør.
Mot slutten av 1960 tallet ble teknologien ansett som avlegs. Jeg beholdt kun noen få sære rør som minne.
Det skulle gå 30 år før jeg igjen tenkte på rør til HiFi bruk. I mellomtiden hadde jeg holdt meg varm med større rør til RF.
Ikke alt var glemt altså.
En dag mens jeg betraktet hyllene med vinyl kom jeg til at det var på tide å bytte pick up og reim på min Thorens.
Disse komponentene fant jeg hos en "snekker" med HiFi interesse ut over det vanlige i Trøndelag.
Da bytte av reim og PU var gjort og øynene hvilte på min Marantz 2270 som hadde vært i tjeneste siden midt på 1970 tallet, kom jeg på tanken om å bygge en HiFi forsterker med rør.

Apropos levetid på rør:
For litt siden testet jeg rørene i denne forsterkeren.
Etter nesten 10 år (ukjent antall timer) måler de faktisk som nye.
Jeg hadde tilfeldigvis "fasit" på rørene.





Jeg tok kontakt med trønderen for å få tips til rørforsterker. Han sendte meg videre til en svenske. Det viste seg å være en blindvei.
Etter hvert ble prosjektet til. 2 x EL34 i push pull. Triodekoblet (og DC koblet) EF86 som inngangstrinn. Det meste av trafoer og choker fra Hammond. Motstander fra Beyschlag. Og "striper" for montering av komponentene fra kanibaliserte Tektronix oscilloscope.

Undersiden

Siden jeg ikke hadde full oversikt over effektforbruket i starten, kom det inn noen ekstra komponenter. Under den store grå kondensatoren ligger det en håndviklet "smultring" med 2 x 5V til gløding av likeretter rørene. Bak er det også en grå trafo med div. glødeviklinger. Den stammer fra Collins. Gir gløding til smårørene.

Noen flere detaljer

På leting etter steder der brum kunne trenge seg på ble alle kondensatorer i signalveien skjermet med kobberfolie som ble jordet. Til ingen nytte. Men skjermen ble beholdt.

Kondensator med kobber skjerm



Høyspenningen

Forenklet er likerettingen som bildet viser. Det er en relativt liten kondensator først i CLC filteret. Bare 10µF. Deretter er det en 10H Hammond choke og et sett nye kondensatorer fra RIFA. Et gammelt termisk rele sørger for 60 sekunder forsinket innkobling av høyspenningen. Egentlig unødvendig, men slik ble det.

Dummy

Det ble laget en dummy load med 2 x 8 ohm og god for 2 x 120 watt i kortere perioder.

Instrumentene

Nesten alle komponentene er handlet hos MOTRON. Mens jeg holdt på, spurte jeg Brynjar om han hadde slike klassiske panelinstrumenter. Vent litt, sa han. Så kom disse flotte instrumentene fram. Virkelig NOS med forseglet kortslutning på terminalene. Tenkte det kunne pynte på en noe kjedelig front.

Op amper driver instrumentene

Av alle ting måtte det komme moderne op amper inn i denne forsterkeren. Både DC nivået og AC signalet fra hver katode kobles til op amper som i tur driver instrumentene. De har en slags VU funksjon, men langt fra riktig karakteristikk. Riktig ved null og full effekt. Siden de er DC koblet hele veien fra katodene vil de også indikere om noe er galt med bias eller om et rør er defekt.

Justeringer

Det er jsutering for følgende:
AC balanse. Her justeres til likt driver signal til utgangsrørene. Det er de to potmeterene på hver side av den store kondensatoren.
BIAS. Det er justering for bias (setter den negative forspenningenn til g1 på EL34) og for balanse slik at begge rørene trekker lik strøm.

Benny Goodman

Hva har Benny Goodman med dette å gjøre?
Da jeg var klar til å teste Thorens med ny PU og reim, kom barnebarnet innom. Hun spilte klarinett i Guttemusikken. Det heter fortsatt Guttemusikken selv om flertallet nå er jenter.
Nå skal du høre hvordan klarinett skal spilles sa jeg og fant fram Benny G.
Hva er dette? spurte hun.
LP plate svarte jeg. Slik det var før CD. Hun må ha hørt noe om plater og spillere for neste spørsmål var: Må den sveives?
Vi satte på Benny og hørte noen låter. Ikke noe smart skjønte jeg.
Kort etter konverterte hun til trompet.

Louis Armstrong

Jeg spilte aldri noe med Louis for henne.
 
Sist redigert av en moderator:

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Endelig en bilde tråd på dette Audiomix;) Nydelig fra ende til annen!
Regner med du fyller på med andre prosjekter også?
Beudringen min til dine kunnskaper har ingen ende!

Håper du snart skal til Bergen igjen, har noen forsterkere som skulle vært oppgradert til siste versjon:rolleyes:

ha en super helg
mvh
Kjetil
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En dust som kaller seg FHoven ga meg 2 usle poeng for dette prosjektet.
Da jeg spurte han om en begrunnelse, fikk jeg dette:

"Det jeg gir poeng på må du nok godta fra de enkelte, jeg har svakstrøms erfaring. og resultatet ditt sier meg hva jeg gir. Så enkelt"
:confused:
 

Ine123

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.09.2013
Innlegg
2.846
Antall liker
4.600
Sted
Halden
Hei :)

For et herlig "bygge" ! NYDELIG utført, og jeg ser på detaljene ! Ikke noe "strikk og binders" , her nei. Helt i min ånd , når det gjelder hvordan ting blir gjort.
Terningkast 6 fra meg !

Mvh.
Johnny
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.138
Antall liker
5.132
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
En dust som kaller seg FHoven ga meg 2 usle poeng for dette prosjektet.
Da jeg spurte han om en begrunnelse, fikk jeg dette:

"Det jeg gir poeng på må du nok godta fra de enkelte, jeg har svakstrøms erfaring. og resultatet ditt sier meg hva jeg gir. Så enkelt"
:confused:
Interessant nick det der. Kanskje FHoven burde bytte det ut. FDrittsekk ser ut til å være ledig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Interessant nick det der. Kanskje FHoven burde bytte det ut. FDrittsekk ser ut til å være ledig.
Tar det ikke tungt eller personlig.
Han har nok en diagnose eller to.
Ikke sikkert at han har bestått noen eksamen i svakstrøm heller.
Bare litt erfaring.
Kjent at strøm kan ha ymse effekter. Svak eller sterk. Følgene kan være forskjellig.
 
Topp Bunn