Musikk på HDCD

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Oppdaget ved en smule manuallesning at min nye CD-spiller kan i mot HDCD. Sjekket litt på nettet, men fant ikke mye hverken om teknikk eller musikk.

Er det noen som har forslag til interessant musikk som er spilt inn med HDCD?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
xerxes skrev:
Oppdaget ved en smule manuallesning at min nye CD-spiller kan i mot HDCD. Sjekket litt på nettet, men fant ikke mye hverken om teknikk eller musikk.

Er det noen som har forslag til interessant musikk som er spilt inn med HDCD?
Sa du at "din nye CD spiller kan ta i mot HDCD" ?
Alle CD spillere kan avspille HDCD-plater.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Espen R skrev:
xerxes skrev:
Oppdaget ved en smule manuallesning at min nye CD-spiller kan i mot HDCD. Sjekket litt på nettet, men fant ikke mye hverken om teknikk eller musikk.

Er det noen som har forslag til interessant musikk som er spilt inn med HDCD?
Sa du at "din nye CD spiller kan ta i mot HDCD" ?
Alle CD spillere kan avspille HDCD-plater.
Joda, HDCD kan spilles av på alle CD-spillere, men ikke alle kan nyttiggjøre seg HDCD-info så vidt jeg skjønner.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
vet ikke om det er så interessant for deg,men mye av countrymusikken som ble gitt ut på 90-tallet var HDCD.

mvh. s,
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg kjøpte en del Dire Straits-plater i HDCD og spilte på min ikke-HDCD-spiller. Mye mer holografi er det mest dekkende uttrykket tror jeg. Spesielt på Communiqué.
Opplevde mye av det samme med en del Mike Oldfield-album.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Da Rotel kom med RCD-971 kjøpte jeg den på grund av HDCD-dekodingen. Neil Young platene overbeviste meg.
RCD-971 var/er en uhyre god CD-spiller når man spiller ordinere CD'er, men når man legger i en HDCD-skive hender det noe med oppløsningen og dynamikken. Det låter større og klarere uten å bli frempå og skarpt, og lydbildet oppleves som roligere.

Opplever også at HDCD-plater låter langt bedre enn vanlige CD'er i en vanlig CD-spiller.
Synd det ikke "tok av" og ikke flere(alle) ga ut plater med HDCD. Har ikke satt meg noe særlig inn i HDCD, men det er vel et firma som har noen rettigheter, og så blir det et sp.mål om pris og tid, og da blir det billigere å la være, for folk kjøper jo platene uansett.

Det er forskjell på om CD-spilleren har HDCD-dekoding eller om den bare spiller av HDCD'er.

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital

Jon A
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
mikefish skrev:
vet ikke om det er så interessant for deg,men mye av countrymusikken som ble gitt ut på 90-tallet var HDCD.
Aylars singel som fulgte med FHM, var også HDCD kodet... :-X
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
De fleste Kinks remasterne fra slutten av 90-tallet er HDCD-kodet
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
mteinum skrev:
mikefish skrev:
vet ikke om det er så interessant for deg,men mye av countrymusikken som ble gitt ut på 90-tallet var HDCD.
Aylars singel som fulgte med FHM, var også HDCD kodet... :-X
Ikke spes interessert verken i Aylar eller køntri...
 
Topp Bunn