Musikk-hjelp; Billie Holliday

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
En låt for, tja...10 år siden kanskje (tiden går jo så fort), en tekno/funk/"instrumental"-låt med stemmen til Billie Holliday innimellom....

Hva var det egentlig??
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.196
Antall liker
10.360
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
kan ikke svare deg på hvem som var artist og tittel, men jeg tror det var "feeling good" med Nina Simone som ble samplet i den sangen du tenker på

Edit: min kone belærer meg nå, hun sier at God bless the child ble samplet i en låt som ble spilt flittig en par år tilbake, Moby i 2007, men det er kanskje for kort tid siden?
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er nok Bilie Holiday og "God bless the child" jeg jakter på, i en techno/funky remix.

Men jeg finner den ikke!!!
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei!

Hvis du liker remix med Billie Holliday finner du to spor på cd'en Verve/Remixed Various Artist. Låtene er Dont explain remixed av Dzihan & Kamien og Strange fruit remixed av Tricky. Cd'en er nå på tilbud hos cdon.com til kr 79. Platen inneholder også remixer med Nina Simone, Sara Vaughan, Ella Fitzgerald og Dinah Washington.

Elektron
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De du egentlig jakter på er "Body and Soul" og "Songs for distingue Lovers". Der finner du ingen remix'er, men sen Billie på sitt aller beste. Hot Rats er forresten bestilt på Classic 200g vinyl idag... og ingen andre enn Kabeldrageren skjønner sammenhengen :)

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
De du egentlig jakter på er "Body and Soul" og "Songs for distingue Lovers".
Og ta med "Lady in Satin" i samme slengen. Har hatt den på vinyl i 20 år og kan nå fås på 200g Classic. I tillegg til en herlig vokal (om enn litt sliten) er lyden av absolutt beste merke. Tror det er den siste hun spilte inn. Døde vel ett knapt år etterpå.

 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er ikke så glad i arrangementene på Lady in Satin jeg... klarer meg fint uten de litt sviskete strykerne fra Ray Ellis orch. De to jeg nevnte skiller seg mye ut fra Lady in Satin imo; med jazzband og en Billie som er litt mer våken.

Men bevares, selv den siste skiva fra Billie er jo eieverdig i seg selv, og det er jo fabelaktige vokalprestasjoner uansett. Stereo er den også. Jeg har forresten Classic-versjonen, og den er som vanlig tipp topp den.

Min Body & Soul er fra Mofi, og Songs.. er fra Classic. Bestilte forresten den siste Torching.. -utgivelsen på Clef (har de to andre; Recital og Lady Sings the Blues) fra Speakers Corner, nå under salget på Elusive. Gleder meg.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Er ikke så glad i arrangementene på Lady in Satin jeg... klarer meg fint uten de litt sviskete strykerne fra Ray Ellis orch. De to jeg nevnte skiller seg mye ut fra Lady in Satin imo; med jazzband og en Billie som er litt mer våken.
Det første eksemplaret jeg kjøpte av Lady in Satin ble jeg så skuffet over (en hardcore jazzfreak vil ikke ha strykerarrangement) at jeg gikk tilbake til butikken og byttet den i en Stan Getz skive.
Da jeg fant Lady in Satin i hylla til min søster og ga den noen runder på hennes LP12 fikk jeg skikkelig sans for denne plata og angret som en hund på at jeg hadde kvittet meg med den. Den var jo "Out of Print" og umulig å få tak i på den tiden. Heldigvis fant jeg den i en eller annen nedstøvet platesjappe noen år etter.
Det er noe med stemmen hennes og stemningen på den plata som fasinerer meg. Og det er en plate som står veldig høyt oppe på lista mi.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Skal erkjenne at jeg ikke har gitt den mange sjanser, pga disse strykerne. Vi får se om ikke den skal fiskes frem igjen. Men B&S og Songs for.. er og blir helt fantastiske skiver, som man bør ha selv om det man egentlig søker er en remix.

Beklager til Kabeldragern for OT.

Mvh Vidar P
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Det er jo mye med stemmen til den dama. Og jeg liker musikken også. Men de opptakene jeg har er fra den tiden da lydmafiaen mente at 5 kHz var optimal øvre grense for playback. Er det full båndbredde på noen av de nevnte platene?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Din tullball :)  Dette er jo en syk, syk innfallsvinkel til historiske innspillinger, men det vet du jo; som bare tuller med oss.
Dette er jo sågar high fidelity-spesifiserte plater som vil tilfredsstille selv de mest nedsnødde hifinerder. Slutt å tøve med hertz og lyd, hør på musikken hennes istedet. Men skaff deg de gode remasteringene, slik som de nevnte.

Mvh Vidar P
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Bx skrev:
Det er jo mye med stemmen til den dama. Og jeg liker musikken også. Men de opptakene jeg har er fra den tiden da lydmafiaen mente at 5 kHz var optimal øvre grense for playback. Er det full båndbredde på noen av de nevnte platene?
Jeg vil tro at de platene du har opprinnelig er fra 78 plater. Det er gitt ut en rekke B. Holiday skiver på LP som kommer fra shellac-plater, og disse LP platene låter ikke allverden, men stemmen er uansett magisk og musikken er bra.
Kjenner ikke Body and Soul-plata, men kan bekrefte at Songs for Distingue Lovers og Lady in Satin låter veldig overbevisende på en god vinylrigg.....
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Takker for info om Billie Holiday folkens. Dama har en fantastisk stemme og det er nesten helligbrøde å bruke hennes stemme i en hip/hop remix.....men det er altså det jeg leter etter.

Da jeg hørte denne remix-låten for mange år siden registrerte jeg at det var B.H. som bidro med sin stemmeprakt. Siden gikk den bare forbi.... inntil jeg plutselig fikk lyst til å høre mere på denne låten....og da var den borte.

Jeg skal kjøpe noen av platene dere anbefaler, så får vi se.

Mvh
 
Topp Bunn