Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.341
    Sted
    Kongsberg
    Nå i disse måle dager så underer jeg hvordan MI23 måler? Er meget fornøyd med min i allefall :)
    Ligger en måling i "Oppgjør med virkeligheten" tråden i post 2200.
    https://www.hifisentralen.no/forume...pgja-r-med-virkeligheten-110.html#post3022352

Denne målingen sier det meste. Ultra lav støy og ultra lav THD+N på 0,0005%. Med et overdimensjonert power supply som er godt skjermet fra nettet blir det ikke stort bedre.

Man får litt mer for pengene enn hos konkurrentene kan man si..

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    271
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Har lest litt i tråden om DDDAC 1794 NOS DAC. Den har blitt testa og foretrukket framfor Topping D70, då med eigenskapar spesielt i bassen. Den aktuelle 1794-dac’en hadde slik eg oppfatta det ei svært solid strømforsyning.

Når eg les om MI 23,5 og den absolutt største strømforsyninga, så får eg tankar om kordan ei tilsvarande strømforsyning på signalkilda til Carisma, ville påvirka lyden ved avspeiling av piano. :)

Mvh Arild :)

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    890
    Har lest litt i tråden om DDDAC 1794 NOS DAC. Den har blitt testa og foretrukket framfor Topping D70, då med eigenskapar spesielt i bassen. Den aktuelle 1794-dac’en hadde slik eg oppfatta det ei svært solid strømforsyning.

Når eg les om MI 23,5 og den absolutt største strømforsyninga, så får eg tankar om kordan ei tilsvarande strømforsyning på signalkilda til Carisma, ville påvirka lyden ved avspeiling av piano. :)

Jeg har til overs å se noe annet til normale priser med slik psu. Faen ,har ikke sett det på svert dyre saker heller.
    På transport og dac er det jo ofte ikke synlige strømforsyninger heller.
    Men føler at B.M.C dac1 og transport har bedre enn gjennomsnittet. Selvom det ikke er sammenlignbart med MI.

Ryktene sier at Roar er igang med Beistet igjen. Har ikke fått bekreftet det enda.
    Men om det stemmer så får jeg kanskje testet hvor bra dette kan bli på en vesentlig bedre forsterker med mer krefter og bedre teknologi.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    1.972
    Torget vurderinger
    8
    Nå i disse måle dager så underer jeg hvordan MI23 måler? Er meget fornøyd med min i allefall :)
    https://www.hifisentralen.no/forume...pgja-r-med-virkeligheten-110.html#post3022352

Denne målingen sier det meste. Ultra lav støy og ultra lav THD+N på 0,0005%. Med et overdimensjonert power supply som er godt skjermet fra nettet blir det ikke stort bedre.

Det er slikt som gir en lyst å oppgradere.
    Men ikke råd..

Alek264

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2017
    Antall liker
    522
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1

Okei, så MI23 måler likt som MI23,5?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    2.341
    Sted
    Kongsberg

Okei, så MI23 måler likt som MI23,5?
    Jeg overså at du snakket om 23 og ikke 23.5.
    Nei, 23.5 har nok noe lavere THD enn 23. På 23.5 gikk RM over til matchede motstandspakker og finjustering av balansen inne i inngangstrinnet slik at man kunne dra ned THD enda litt til.
    Stor forskjell er det ikke, men alle monner drar :)

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    271
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Armand - har du gjort målingar av linjetrinna til MI/RM?
    Det er jo nokre få «avspelarar» som har fått transplantert inn dette. :)

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    890
    Hadde en hyggelig samtale med Roar igår .
    Han nevnte at han skal konsentrere seg om Beistet fremover.
    Han nevnte også "Naturlig" . Han hadde igjen ett par dager på preampen hans. Om jeg husker det riktig. Så blir det å få ferdig Beistet etter det. Han nevnte ferdigstillelse om 2-3 uker.

Naturlig

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    153
    Sted
    Vestfold
    Han nevnte også "Naturlig" . Han hadde igjen ett par dager på preampen hans. Om jeg husker det riktig. Så blir det å få ferdig Beistet etter det. Han nevnte ferdigstillelse om 2-3 uker.

Takk for positiv info. Det er nok MI 22 som bygges om til "MI 17 DMB" han jobber mest med for meg i tillegg skal det inn et par trafoer i MI 23.5 etterhvert. Spennende saker og vi heier på Roar.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10

Nevnte han noe om mine mi21 blokker?

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    890

Jo, du måtte vente sa han [emoji53]
    Trodde du hadde snakket med han.... Derfor skrev jeg det ikke ..

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    271
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1

Tenker at det vil løsne litt når Beistet til Carisma og da sikkert også storebroren til Caddilacman no tar form/blir ferdige, samt Naturlig sin MI 17 DMB og 23,5-oppgradering blir klar! Kanskje vårflommen kjem tidlig i år?! :)

Mvh Arild

carisma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Antall liker
    890

Tenker at det vil løsne litt når Beistet til Carisma og da sikkert også storebroren til Caddilacman no tar form/blir ferdige, samt Naturlig sin MI 17 DMB og 23,5-oppgradering blir klar! Kanskje vårflommen kjem tidlig i år?! :)

Mvh Arild
    I såfall er det første gang jeg ønsker flom[emoji23][emoji4]

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10

Nei har ikke det.. Jaja, det er jo synd.. Han hadde 3stk mi21 på gang som han skulle få ferdig før nyttår.. En stereo og mine 2 blokker.. Litt irriterende om det nå skal drøye ut enda lengere...

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.805
    Sted
    Bærum

Nei har ikke det.. Jaja, det er jo synd.. Han hadde 3stk mi21 på gang som han skulle få ferdig før nyttår.. En stereo og mine 2 blokker.. Litt irriterende om det nå skal drøye ut enda lengere...
    Litt venting må du vel tåle. Dette er jo håndverk, ikke masseindustri.

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    4.952
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    10

Litt venting må du vel tåle. Dette er jo håndverk, ikke masseindustri.
    Jeg er vel en av de som har klaget minst på venting så noe må jeg få surke også ;)

Salty Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2008
    Antall liker
    1.545
    Sted
    Hokksund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke så aktiv i denne tråden lenger. Sånn som jeg var "i gamle dager". Det skyldes ikke manglende interesse, men heller det faktum at jeg lenge har vært fornøyd med det MI-anlegget som jeg nå har. Og som nybakt pensjonist har jeg god tid til det som er (eller burde være?) det sentrale med hobbyen vår: Å nyte musikken. Jeg tilbringer hver dag noen kvalitetstimer i kjellerstua. Og jeg nyter det. Helt sant. :)

Her er et oversiktsbilde av oppsettet. Jeg har vært plaget av en del førsterefleksjoner i kjellerstua. Lav takhøyde (202 cm) + betong er en utfordring for de fleste høyttalere, og jeg vurderte flere akustiske tiltak. Men her kom en norskutviklet høyttaler meg til hjelp, nemlig hornhøyttaleren Ø Icon. Hornet har en langt smalere spredning, både horisontalt og vertikalt. Problemene med førsterefleksjoner er nå betydelig redusert, og jeg kan tenke på akustiske tiltak i ro og mak.

1_Ø_Icon_001.JPG

Her er 3 bilder av den utmerkete preampen MI 23.5. Preampens betydning i et oppsett bør ikke undervurderes. Og separat strømforsyning tiltaler meg.

2_MI_23.5_001.JPG

3_MI_23.5_002.JPG

4_MI_23.5_003.JPG

Som effektforsterker bruker jeg monoblokkene MI 17 Balanced Mono. 50W klasse A høres kanskje ikke så voldsomt ut, men en veldimensjonert strømforsyning sørger for en flott dynamikk og "plutselighet". Her er 3 bilder av monoblokkene:

5_MI_17_Balanced_Mono_001.JPG

6_MI_17_Balanced_Mono_002.JPG

7_MI_17_Balanced_Mono_003.JPG

Og jeg må ikke glemme RIAA-trinnet MI 14. En arbeidshest som har tjent meg i mange år.

8_MI_14_1.JPG

Mvh Salty

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    271
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

Her er mitt anlegg for tida.

4E5E7E2B-91FE-48F0-8F03-3125A734E7FE.jpg

Høgtalarane er Psycho Acoustics 2.1.
    Forsterkeriet er forvist til høgre under skjenken, og består for tida av:

MI 18 balansert effektforsterker, i MI Mosfet kabinett, MI 12 forforsterker, MI 14 RIIA -> Roksan 5 platespelar m/Benz Micro PU m/skeiv nål etter uhell i jula, og til sist ein Henry Audio mk. 3 dac.

Tv’en er også min (55” LG).

Resten tilhøyrer interiørarkitekten. Alt er der på nåde o følge henne. Spesielt høgtalarane er grusomme! Sjølv om ho likar lyden... :)

Og ja, det bur ein katt i rommet...

Det spelar reint og fint, men saknar eit voksent klasse A effekttrinn!! Og litt meir «luft»! :)

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    271
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    1
    Det er difor damer gjerne seier at det ikkje er storleiken det kjem an på. Men det gjer det. Eg tykkjer ikkje synd i henne. Mange damer har greidd å tilpasse seg vesentleg grovare saker enn dette.

Elles er ein hekleduk eit pent kompromiss. Men den der sjenken.......
    Det tør eg IKKJE seie til ho!! Den skjenken er jo augesteinen hennar! Ho har malt han sjølv må vite. Og den kom inn i livet hennar mange år før meg!

Det gjeld sjølvsagt også det grøne (-aktige) skåpet heilt til høgre også, og ein knall gul kommode utanfor biletkanten. Den kvite bakveggen skjuler for øvrig ein lite pen tømmervegg.

Huset er frå 1881. Eg flytta inn i 2014. Men ho kjøpte huset i 2003.

Og golvet gyngar om andre enn dyra går der, så platespelaren må få seg vegghylle! :)

Mvh Arild

knuba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    2
    Fint å høre, Salty:)

Jeg er også veldig fornøyd med mine MI 25 og MI 9.2. Har dog begynt å lure på om jeg skal bytte ut mine Respons Baby Grand, og da har Ø Icon seilet opp som et alternativ. Hvordan er du fornøyd med matchen mellom MI og Ø Icon? Er de for fremtredende i øvre mellomtone, eller går det greit? Hva hadde du fra før som du har sammenliknet med?

Mvh Knut
    Jeg er ikke så aktiv i denne tråden lenger. Sånn som jeg var "i gamle dager". Det skyldes ikke manglende interesse, men heller det faktum at jeg lenge har vært fornøyd med det MI-anlegget som jeg nå har. Og som nybakt pensjonist har jeg god tid til det som er (eller burde være?) det sentrale med hobbyen vår: Å nyte musikken. Jeg tilbringer hver dag noen kvalitetstimer i kjellerstua. Og jeg nyter det. Helt sant. :)

Her er et oversiktsbilde av oppsettet. Jeg har vært plaget av en del førsterefleksjoner i kjellerstua. Lav takhøyde (202 cm) + betong er en utfordring for de fleste høyttalere, og jeg vurderte flere akustiske tiltak. Men her kom en norskutviklet høyttaler meg til hjelp, nemlig hornhøyttaleren Ø Icon. Hornet har en langt smalere spredning, både horisontalt og vertikalt. Problemene med førsterefleksjoner er nå betydelig redusert, og jeg kan tenke på akustiske tiltak i ro og mak.

Vis vedlegget 569196

Her er 3 bilder av den utmerkete preampen MI 23.5. Preampens betydning i et oppsett bør ikke undervurderes. Og separat strømforsyning tiltaler meg.

Vis vedlegget 569198

Vis vedlegget 569199

Vis vedlegget 569200

Som effektforsterker bruker jeg monoblokkene MI 17 Balanced Mono. 50W klasse A høres kanskje ikke så voldsomt ut, men en veldimensjonert strømforsyning sørger for en flott dynamikk og "plutselighet". Her er 3 bilder av monoblokkene:

Vis vedlegget 569204

Vis vedlegget 569205

Vis vedlegget 569206

Og jeg må ikke glemme RIAA-trinnet MI 14. En arbeidshest som har tjent meg i mange år.

Vis vedlegget 569207

Mvh Salty

Corleone

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    1
    ...Det gjeld sjølvsagt også det grøne (-aktige) skåpet heilt til høgre også, og ein knall gul kommode utanfor biletkanten. ...
    En gul kommode?! Da har jeg et kjempetips til dere en dag dere skal være romantiske: sett på filmen "Tatt av Kvinnen", med mindre dere foretrekker å lese selvsagt ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.045
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    Det er difor damer gjerne seier at det ikkje er storleiken det kjem an på. Men det gjer det. Eg tykkjer ikkje synd i henne. Mange damer har greidd å tilpasse seg vesentleg grovare saker enn dette.

Det tør eg IKKJE seie til ho!! Den skjenken er jo augesteinen hennar! Ho har malt han sjølv må vite. Og den kom inn i livet hennar mange år før meg!

Det gjeld sjølvsagt også det grøne (-aktige) skåpet heilt til høgre også, og ein knall gul kommode utanfor biletkanten. Den kvite bakveggen skjuler for øvrig ein lite pen tømmervegg.

Og golvet gyngar om andre enn dyra går der, så platespelaren må få seg vegghylle! :)

Mvh Arild
    Huff då! Føler med deg. Men finn lyspunkta; det kan vere ganske ålreit akustikk i laftestover.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    4.666
    Sted
    Værlesanden
    Torget vurderinger
    15

Mvh Arild
    Gjør det beste ut av det. Definitivt ikke en A4 dame det der som liker sterke farger og gjør ting sjøl. Go with the flow og kos dere med musikk og hverandre :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn