Multikanal knuser stereo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    Litt tamt her i dag, så jeg starter en ny tråd om multikanal - primært musikk - i forhold til 2-kanal stereo.

    Audio er jo som vi alle kjenner til preget av myter, som ofte viser seg å stå for fall hvis en analyserer ting litt mere grundig.
    At musikk låter best i 2-kanal stereo er en slik myte, og jeg må tilstå at det skal ganske mye til for å overbevise meg også om at dette fremdeles ikke stemmer.

    Men nå er konklusjonen min at multikanal knuser stereo, og det på alle parametere som det er vanlig å bedømme lydkvalitet etter.

    Jeg kom fram til denne konklusjonen etter lytting til flere 2L innspillinger, de er jo tilgjengelig i både 2-kanal og multikanal.
    Multikanalversjonen låter bedre, og når en setter på La Voie Triomphale så er forskjellen så stor at videre sammenligninger ikke er så interessant, og man blir sittende å nyte den kraftfulle og dynamiske musikken.

    Mere detaljer om hvordan lydforskjellene oppleves kommer, og jeg har også gjort noen enkle analyser av signaler, som kan bekrefte, eventuelt avkrefte det jeg tror jeg hører.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    442
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Dette med multikanal vil bli svært kostbart.Om man skal følge standard på godt anlegg i 2 kanal mener jeg at dette koster så det svir.
    Om man har et dedikert lytterom så går dette men neppe i en vanlig stue.Med minst 5 effekt svir dette så det monner.
    Jeg slår umiddelbart dette i fra meg men til de som måtte forsøke seg lykke til.
    Mvh Kenneth
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.437
    Antall liker
    298
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    31
    Regner med en stereo er da lettere og få til kontra ett multikanal oppsett i en vanlig stue!? Del gjerne hvordan du har gjort det for og få til dette:)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    3.975
    Antall liker
    997
    Av alle 2L innspillinger jeg har hørt blir man alltid plassert et sted(dirigenten?) som aldri oppleves vanligvis og det hele låter da unaturlig.
     
    8

    8x12_TOM

    Guest
    Ble ikke veldig imponert av det jeg hørte i studio deres. Sånn vil i hvert fall ikke jeg ha det. Passer sikkert for de som liker å være midt inne i musikken
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.740
    Antall liker
    2.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke enig her. Aktive bakkanaler låter aldri riktig og naturlig. Derimot så gjør passivt bidrag bakfra det (diffusjon) og gir også et mer omsluttende og større lydbildet, men uten å gå utover korrekthet dersom det inntreffer sent nok. Det er det nærmeste vi kommer konsertlyd.

    En senterkanal kan kanskje ha noe for seg, men tror det er avhengig av en rekke ting. Høyttalere med f.eks svært uniform horisontal respons tror jeg har lite eller ingenting å vinne på det.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    22.241
    Antall liker
    11.996
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant innledning - ser frem til fortsettelsen (hvor jeg sikkert vil finne mye å være uenig i).

    To observasjoner i forbifarten:
    - Multikanals lyd er ofte filmlyd, hvor det finnes en standard for hvor høyt ting skal mastres for et gitt lydtrykk i salen. Dermed unngår man de verste utslagene av "loudness war" - og da er mye gjort kvalitetsmessig.

    - Det mangler enhver standard for hva som skal plasseres i frontkanalene og surroundkanalene på flerkanals musikk. På en innspilling sitter man i salen, på en annen står man på dirigentpodiet, og på en tredje sitter man midt i orkesteret med instrumenter i alle retninger. Høyst forvirrende greier.
     

    MonkeyCountry Audio

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Innlegg
    850
    Antall liker
    77
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Fikk demonstrert dette her i uka. Jeg ble ikke imponert da plaseringen av instrumenter varierte stadig vekk. Når noen presterer å stå bak deg å spille så har enten du eller musikkeren gått feil. Kondisen på han ene må jo også ha vert helt enorm, da han sprang frm og tilbake med få sekunders mellomrom. Men likte å få litt påfyll av publikum på en live skive. Fikk litt mer følelsen av å faktisk være på konsert.

    Med andre ord. Multikanal kan ha noe for seg, men jeg tror de som mikser dette tar litt av og klarer ikke å holde seg i skinnet... Det er liksom så tøft å høre noe fra en annen vinkel enn ca forfra:S
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    10.740
    Antall liker
    2.481
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror heller det er at dette imponerer de med drittlyd i stereo'en - og det er jo ganske mange....;)
    Vel, Kvålsoll er helt klart inne på noe vesentlig. 2-kanals i små rom har store begrensninger i spatial informasjon sammenlignet med gode konsertsaler. Multikanals gir definitivt mye mer av det og sånt sett kan jeg forstå at mange er betatt av det. Problemet IMO er at det kommer med "bivirkninger". Hører du musikk i en konsertsal, så kommer ikke lyden bakfra så sant du ikke er musiker plassert mellom andre musikere. Skulle vært interessant å høre hva de synes. Kanskje midt i blinken for de, så sant man har noenlunde kontroll på tidlige og sene refleksjoner som blir en større utfordring med flere kanaler i et lite rom. Sistnevnte er nok en annen grunn til at jeg ikke liker multikanals så godt i lengden. Det blir mer rotete og rommet må nesten gjøres dødt for refleksjonskontroll i de fleste tilfeller. I en konsertsal er avstanden som regel så stor til alle flatene at problemet eksisterer ikke.

    Jeg nevnte diffusjon som en løsning. En annen er høyttalere med konstant respons kombinert med stor avstand mellom høyttalere. Det gir mye større scene som er mer lik det vi hører live. Det er veldig flott om han har rom som tillater det. Er rommet veldig bredt kan man dessuten benytte seg av lateralt bidrag.
     

    Karl_Erik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    1.100
    Antall liker
    251
    Av alle 2L innspillinger jeg har hørt blir man alltid plassert et sted(dirigenten?) som aldri oppleves vanligvis og det hele låter da unaturlig.
    De aller fleste innspillingene fra 2L har en helt annen orkesteroppstilling enn i en normal konsertsituasjon. Og typisk mikrofonplasseringer er omtrent i origo i forhold til en sirkulær oppstilling av orkester / kor. Dette er selvfølgelig uvanlig i forhold til en konsertsituasjon, og det er opp til hver enkelt om man liker det eller ikke.

    Jeg syns likevel at det er feil å kalle det unaturlig. En konvensjonell oppstilling i konsertsal er et kompromiss for å ivareta mange forhold, blant annet at det skal være plass til 1-2.000 tilhørere. Og vi som ofte er litt sparsommelige når vi kjøper billett havner gjerne en av de bakerste rekkene. Dette naturlig, men vanvittig langt fra optimalt.

    Hvis noen hadde giddet å stille opp et symfoniorkester eller en kvartett i en halvsirkel rundt meg som eneste tilhører og spilt i et konserthus eller en kirke, ville nok det vært en ganske optimal opplevelse, ikke minst for å kunne oppleve alle musikerne. Og det ville gitt en veldig uvanlig lydopplevelse live. Men slett ikke unaturlig!

    Hvorfor skal man på død og liv simulere en konvensjonell tittteskap-oppstilling under en plateinnspilling ,bare fordi vi er vant med noe som er suboptimalt?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    Som start: God stereo låter selvsagt ikke som lyd fra to høyttalere, det vet alle som leser i denne tråden, og er det en bra produksjon og et noenlunde oppsett, så er lydbildet tredimensjonalt og strekker seg ofte langt utover siden av høyttalerene, instrumenter fremstår som "lydobjekter" på en måte, med fysisk størrelse og adskilt fra hverandre.

    Intetanende offer (de som tror en "soundbar" er bra lyd) tror også gjerne at alle høyttalerene spiller når det er musikk bare fra 2 kanaler, for lydbildet er jo stort og fyller hele rommet, og det visuelle bidrar ved at det er høyttalere synlig både til siden og bak.
    De som har oppsett hjemme selv lar seg selvsagt ikke lure, for de har jo mer eller mindre akkurat det samme hjemme.

    Så lenge du sitter i midten.

    Et aspekt som er vesentlig bedre med multikanal er stabiliteten i lydbildet i forhold til lytteposisjon.
    Med stereo så er det nok å bare tilte litt på hodet, så blir det plutselig ganske stor forskjell.
    Dette avhenger veldig av produksjonen, og 2L innspillingene er vel et dårlig eksempel på dette, fordi de faktisk gir et ganske bra lydbilde også off-axis, i stereo.
    Med multikanal så kan en faktisk sitte ganskje lagt ut til siden, og likevel få et veldig bra lydbilde.

    Så dette er en av parameterene som blir bedre; stabilitet i lydbildet som funksjon av lytteposisjon.
     

    Karl_Erik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    1.100
    Antall liker
    251
    - Det mangler enhver standard for hva som skal plasseres i frontkanalene og surroundkanalene på flerkanals musikk. På en innspilling sitter man i salen, på en annen står man på dirigentpodiet, og på en tredje sitter man midt i orkesteret med instrumenter i alle retninger. Høyst forvirrende greier.
    Hvorfor er det problem at dette varierer fra innspilling til innspilling? De beste lydprodusentene tilpasser dette til de enkelte innspillinger. Jeg opplever ofte at plateselskap har veldig varierende praksis på dette for de ulike innspillingene, og i mange tilfeller er det veldig treffsikre tilnærminger til musikksjanger og besetning. Det er fristende å trekke frem norske LaWo og amerikanske Sono Luminus som eksempler på plateselskap som har en god praksis på det. 2L også, selv om Morten Lindberg temmelig konsekvent har en radikal oppstilling av mikrofoner og musikere. Pentatone og Linn Records er eksempler på plateselskap som ganske konsekvent har en god, men konservativ oppstilling (les: ikke direktelyd i surroundkanaler).
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    95
    Litt tamt her i dag, så jeg starter en ny tråd om multikanal - primært musikk - i forhold til 2-kanal stereo.

    Audio er jo som vi alle kjenner til preget av myter, som ofte viser seg å stå for fall hvis en analyserer ting litt mere grundig.
    At musikk låter best i 2-kanal stereo er en slik myte, og jeg må tilstå at det skal ganske mye til for å overbevise meg også om at dette fremdeles ikke stemmer.

    Men nå er konklusjonen min at multikanal knuser stereo, og det på alle parametere som det er vanlig å bedømme lydkvalitet etter.

    Jeg kom fram til denne konklusjonen etter lytting til flere 2L innspillinger, de er jo tilgjengelig i både 2-kanal og multikanal.
    Multikanalversjonen låter bedre, og når en setter på La Voie Triomphale så er forskjellen så stor at videre sammenligninger ikke er så interessant, og man blir sittende å nyte den kraftfulle og dynamiske musikken.

    Mere detaljer om hvordan lydforskjellene oppleves kommer, og jeg har også gjort noen enkle analyser av signaler, som kan bekrefte, eventuelt avkrefte det jeg tror jeg hører.
    Er tilbøyelig til å være enig. Et skikkelig multikanalsystem, med like bra ytelse og optimal plassering knuser alt. MEN, og det er et stort men: Det krever så mye av rom og utstyr, at jeg tror det er uoppnåelig for de fleste. Ta surroundhøyttalerne f.eks: Når så du sist et rom hvor disse har like god plassering eller kvalitet som frontene? 5.1 system med hornhøyttalere, da skal man ha plass...
    Og for et mareritt det vil være med akustikktiltak som skal passe alle høyttalerne. Selv har jeg lagt mest i senteren, og prøvd å fått den så bra som mulig. Bakhøyttalerne har jeg ikke mulighet til å plassere så fritt og i den avstand som ønskelig.
    Men du verden, enkelte surroundutgivelser har en aldeles fantastisk lyd. En plate jeg pleier å nevne i denne sammenheng: Deep Purple med Machine Head. En demo i et optimalt 5.1 system ville overbevist hvem som helst. Den er overlegen de gamle utgivelsene.
     
    Sist redigert:

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    Av alle 2L innspillinger jeg har hørt blir man alltid plassert et sted(dirigenten?) som aldri oppleves vanligvis og det hele låter da unaturlig.
    Ja, det blir litt "inni" orkesteret.
    Når en ser på mikrofonplasseringene så er det ganske forståelig, noen av instrumentene er ut til siden for mikrofonene, som er plassert veldig nær orkesteret.
    Men det er ingen lyder som kommer bakfra, det er 5.1, og ingen lyd fra bakhøyttalerene, med mindre man bruker en oppmiks, men da er det jo ikke lenger det samme.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    1.470
    Torget vurderinger
    95
    Av alle 2L innspillinger jeg har hørt blir man alltid plassert et sted(dirigenten?) som aldri oppleves vanligvis og det hele låter da unaturlig.
    De aller fleste innspillingene fra 2L har en helt annen orkesteroppstilling enn i en normal konsertsituasjon. Og typisk mikrofonplasseringer er omtrent i origo i forhold til en sirkulær oppstilling av orkester / kor. Dette er selvfølgelig uvanlig i forhold til en konsertsituasjon, og det er opp til hver enkelt om man liker det eller ikke.

    Jeg syns likevel at det er feil å kalle det unaturlig. En konvensjonell oppstilling i konsertsal er et kompromiss for å ivareta mange forhold, blant annet at det skal være plass til 1-2.000 tilhørere. Og vi som ofte er litt sparsommelige når vi kjøper billett havner gjerne en av de bakerste rekkene. Dette naturlig, men vanvittig langt fra optimalt.

    Hvis noen hadde giddet å stille opp et symfoniorkester eller en kvartett i en halvsirkel rundt meg som eneste tilhører og spilt i et konserthus eller en kirke, ville nok det vært en ganske optimal opplevelse, ikke minst for å kunne oppleve alle musikerne. Og det ville gitt en veldig uvanlig lydopplevelse live. Men slett ikke unaturlig!

    Hvorfor skal man på død og liv simulere en konvensjonell tittteskap-oppstilling under en plateinnspilling ,bare fordi vi er vant med noe som er suboptimalt?
    Et meget fornuftig innlegg i denne diskusjonen. Tilvante forestillinger om hva som er en "riktig" plassering for en lytter, gjør at mange avskriver surround.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Jeg syns likevel at det er feil å kalle det unaturlig. En konvensjonell oppstilling i konsertsal er et kompromiss for å ivareta mange forhold, blant annet at det skal være plass til 1-2.000 tilhørere. Og vi som ofte er litt sparsommelige når vi kjøper billett havner gjerne en av de bakerste rekkene. Dette naturlig, men vanvittig langt fra optimalt.

    Hvis noen hadde giddet å stille opp et symfoniorkester eller en kvartett i en halvsirkel rundt meg som eneste tilhører og spilt i et konserthus eller en kirke, ville nok det vært en ganske optimal opplevelse, ikke minst for å kunne oppleve alle musikerne. Og det ville gitt en veldig uvanlig lydopplevelse live. Men slett ikke unaturlig!

    Hvorfor skal man på død og liv simulere en konvensjonell tittteskap-oppstilling under en plateinnspilling ,bare fordi vi er vant med noe som er suboptimalt?
    Et meget fornuftig innlegg i denne diskusjonen. Tilvante forestillinger om hva som er en "riktig" plassering for en lytter, gjør at mange avskriver surround.[/QUOTE]

    Enig, veldig bra innspill.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    6.997
    På parametre som dynamikk, romklang og timbre synes jeg er vanskelig å få realistisk liveopplevelse der man blir transportert til opptakslokalet med to kanaler. Det er noen som får det til og vel så det, men det er vanskelig og fort fintfølende og stiller store krav til utstyret.
    Et godt multikanalsanlegg derimot klarer disse parametrene relativt lett hvis utstyret er ok.


    Tror det handler om noe så enkelt som headroom. Med en eller flere gode forsterkere pr kanal og ok høyttalere i et flerkanalssystem jobber systemet lettere enn et tokanalsoppsett på likt volum.

    Med 2L som eksempel låter flekanalssporet mange ganger bedre enn tokanalssporet. Jeg ville ikke ha mikset det sånn som de gjør, men parametrene listet i første linje låter bedre i flere kanaler. Fint innlegg av Karl_Erik lenger oppe her.http://www.hifisentralen.no/forumet...776-multikanal-knuser-stereo.html#post1968478

    Aberet med flerkanal slik jeg ser det er at det blir veldig dyrt med mye utstyr. Da sitter man fort igjen med mange parametre man ikke har helt kontroll på i motsetning til et stereoppsett hvor man har mulighet til å finne ut hva som skyldes hva.
    Liggende senter har jeg aldri blitt fortrolig med og hvis man skal ha lerret så begynner ting å kompliseres.

    Jeg elsker stereo, men å ha fire (kanskje 5) likeverdige kanaler som spiller gode flerkanalsproduksjoner vil jeg gjerne ha muligheten til i fremtiden.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    Mer konkret om forskjeller.

    Jeg opplever med multikanal bedre separasjon og bedre fysisk presentasjon av instrumenter, og bedre tonal stabilitet over hele lydbildet - slik at instrumentene har mere jevn klangbalanse uavhgenig av hvor de er plassert.
    Spesielt vokal som er mer eller mindre sentrert i lydbildet fremstår noe klarere og med bedre definisjon, og tonalt mer naturlig.
    Lydbildet fremstår mye mer avkoblet fra høyttalerene.
    At det er større er vel ikke så rart.

    Alt dette er parametere som er vanskelig å bekrefte eller avkrefte med enkle objektive målinger.

    Men jeg opplever også betydelig bedre dynamikk med multikanal.
    Og det kan jeg måle.
    Kanskje det skyldes at det rett og slett er høyere lydnivå - da blir det jo samme dynamikk om en drar opp master litt på 2-kanal.
    Kanskje er det informasjon i lfe-kanalen som ikke kommer med på 2-kanal pga begrenset headroom.
    Eller er det rett og slett mer dynamisk.

    Her er samme lydklipp, spilt av først i 2-kanal, deretter i multikanal.
    En ser at mulitkanal har betydelig høyere lydnivå, men det er også mer dynamisk - avstanden mellom rms og peak er større.
    (Dette er opptak fra lytteposisjonen, avspilt på -10dB)

    l2 2ch multich2.jpg
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Som start: God stereo låter selvsagt ikke som lyd fra to høyttalere, det vet alle som leser i denne tråden, og er det en bra produksjon og et noenlunde oppsett, så er lydbildet tredimensjonalt og strekker seg ofte langt utover siden av høyttalerene, instrumenter fremstår som "lydobjekter" på en måte, med fysisk størrelse og adskilt fra hverandre.

    Intetanende offer (de som tror en "soundbar" er bra lyd) tror også gjerne at alle høyttalerene spiller når det er musikk bare fra 2 kanaler, for lydbildet er jo stort og fyller hele rommet, og det visuelle bidrar ved at det er høyttalere synlig både til siden og bak.
    De som har oppsett hjemme selv lar seg selvsagt ikke lure, for de har jo mer eller mindre akkurat det samme hjemme.

    Så lenge du sitter i midten.

    Et aspekt som er vesentlig bedre med multikanal er stabiliteten i lydbildet i forhold til lytteposisjon.
    Med stereo så er det nok å bare tilte litt på hodet, så blir det plutselig ganske stor forskjell.
    Dette avhenger veldig av produksjonen, og 2L innspillingene er vel et dårlig eksempel på dette, fordi de faktisk gir et ganske bra lydbilde også off-axis, i stereo.
    Med multikanal så kan en faktisk sitte ganskje lagt ut til siden, og likevel få et veldig bra lydbilde.

    Så dette er en av parameterene som blir bedre; stabilitet i lydbildet som funksjon av lytteposisjon.

    Det er stor forskjell på str på sweetspot avhengig av rom og anlegg, uavhengig av to eller multikanal.

    Er enig i at det er gøy med mulitkanal og DTS HD Master låter veldig mye bedre på film enn to.kanals, men musikken vil jeg ha foran meg.

    Det vil jo også bli ekstremt dyrt med god kvalitet rundt baut, ikke minst vil man trenge et veldig stort rom.
    DSC00961A.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    Mer om dynamikk:
    Masvis-analyse av opptak fra lp avspilt ved -10dB viser 2dB større crest-faktor for multikanal.

    1 er 2-kanal, 2 er multikanal med lfe 0dB, 3 er multikanal med lfe -10dB (I henhold til info fra Lindberg er dette korrekt).

    overview.gif
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Det vil jo også bli ekstremt dyrt med god kvalitet rundt baut, ikke minst vil man trenge et veldig stort rom.
    Ser dette dukker opp i flere innlegg - det blir så dyrt, må være stort.

    Trenger ikke nødvendigvis stort rom, og surroundht trenger ikke ha samme kapasitet som frontht.
    Lydsignaturen må være noenlunde lik, men ellers så er det ikke noe absolutt krav at alle ht må være like.
    Senteren, derimot, er nok særdeles viktig, den må ha både kapasitet og lydsignatur som passer sammen med L or R frontht.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    I praksis, hva skjer?
    Mulig dette er bare meg, og lit off-topic, men jeg tar sjansen.
    Selv har jeg bare stereo-oppsett, og bare album produsert for stereo. Kan godt se for meg å få satt opp et 5.1-system og spille 5.1-produserte innspillinger. Men hva kan en forvente når en spiller resten av samlingen (vanlig stereo-produserte album) på det samme, nye 5.1 systemet?
    Betyr det at en i praksis må ha TO systemer, ett for stereo og ett 5.1-system?
    Spille av som stereo?
    Jeg har et "audiofilt" oppsett her også, men det brukes aldri, har faktisk ikke power på det siden jeg trakk ut kontakten under siste tordværet.
    Det er jo mulig å spille av med forskjellige oppmiks-algoritmer, fx Dolby Plx2, men min oppfatning er at det som regel låter bedre å spille av som vanlig stereo.
    Det blir jo ikke noe dårligere stereo fordi en har andre høyttalere i tillegg, som ikke brukes.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    ...
    Det vil jo også bli ekstremt dyrt med god kvalitet rundt baut, ikke minst vil man trenge et veldig stort rom.
    Ser dette dukker opp i flere innlegg - det blir så dyrt, må være stort.

    Trenger ikke nødvendigvis stort rom, og surroundht trenger ikke ha samme kapasitet som frontht.
    Lydsignaturen må være noenlunde lik, men ellers så er det ikke noe absolutt krav at alle ht må være like.
    Senteren, derimot, er nok særdeles viktig, den må ha både kapasitet og lydsignatur som passer sammen med L or R frontht.
    Da snakker vi store kompromisser i et multikanalanlegg vs et langt bedre to-kanals anlegg dersom prisen skal være lik.
    Har selv hatt flerkanals og kommer nok til å gå for dette igjen (kun pga film) men som mange andre så har jeg en gitt sum som kan brukes på lyd (og bilde) og ettersom jeg prioriterer god lyd til musikk så har jeg foreløpig kun to fronter og forsterker til dette. Det var helt uaktuelt og redusere kvalitet på dette for å kunne kjøpe en god nok senter med forsterker og enda mindre aktuelt å redusere kvaliteten i så stor grad at jeg i tillegg fikk råd til surround og tak-høyttalere ++.
    Med ubegrenset budsjett så har man naturligvis ikke denne problemstillingen, men da hadde jeg også hatt enda bedre fronter, forsterkere og større og bedre lytterom.
    Som nevnt så vil jeg ha musikken foran meg slik det alltid låter når jeg hører live musikk enten det er i stua eller på konsert. Kan forstå at andre liker å ha surrerundtmusikk, men det er ikke det jeg foretrekker.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    1.675
    Sted
    Ålesund, Norge
    ...
    Da .. (/\ over..)
    Denne prioriteringen er vel ikke helt fjern for meg heller.
    Poenget var at en trenger ikke 5 like høyttalere, men noe merkostnad blir det jo, og større kompleksitet.
    Hvis en skal ha 5 like dipol panelht, så blir det fort ganske dyrt, både fordi ht i seg selv koster, må ha rett forsterker, og ikem inst så krever de et større rom fordi må plasseres ut fra veggen.

    Mulig det er annerledes på andre innspillinger, men L2-innspillingene i multikanal presenterer fremdeles et lydbilde som stort sett er foran.
    Det fins jo mulighet for å kjøre lyden fra fx 2 kanaler rett ut til alle 7, da kommer lyden fra alle kanter og du sitter midt i en slags lydboble, det låter ganske grusomt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn