Mulig svindel?

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
For tiden ligger det ute et par annonser på Finn, den ene med Nordost Tyr signalkabel og den andre med Nordost Frey powerkabel.
Begge med i utgangspunktet greie priser og med bilder tatt fra nettet.
Jeg har vist interesse for Tyr kabelen og bedt selger om bilder av den aktuelle kabel. Dette blir blankt avvist og jeg svarer da at handel er uaktuelt uten mer dokumentasjon. Får et toskete svar tilbake som tilsier at her er noe som ikke stemmer.
Andre som har vist sin interesse for disse annonser og gjerne fått samme respons som meg?
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
835
Antall liker
419
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er ihvertfall helt enig med deg i at handel uten dokumentasjon bør være uaktuelt.

Solgte akkurat en bilstereo med medfølgende ubrukt tilbehør.
Kjøper ba om bilde av dette, og dermed var alt solgt uten videre spørsmål.
Dette var for et så lite beløp som 1500 kroner.

Er det Tyr-kablene til 30 000 kroner det er snakk om?
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg er ihvertfall helt enig med deg i at handel uten dokumentasjon bør være uaktuelt.

Solgte akkurat en bilstereo med medfølgende ubrukt tilbehør.
Kjøper ba om bilde av dette, og dermed var alt solgt uten videre spørsmål.
Dette var for et så lite beløp som 1500 kroner.

Er det Tyr-kablene til 30 000 kroner det er snakk om?
Nei, det er ikke de. Det er et sett signalkabler på 2 meter priset til 11.900,-
Selger er villig til å selge for langt under denne pris men kan som sagt ikke legge ut bilder av dem.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.129
Antall liker
10.593
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kan være kina ebay kopier. Har vel kommet endel av de tilsalgs på finn.
 
X

X186841

Gjest
Fyren er helt ok. Hatt en lengre meldingsveksling med ham og fått fullt navn etc.
Har var bare litt pissed off av en plagsom "kjøper" som trodde han drev en chatte kanal :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Mulig det bare er jeg som er sær eller kravstor, men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor annonsører bruker bilder fra nettet i stedet for å legge ut egne bilder av produktet. Så og si 'alle' har jo en mobil med kamera, så det bør være en smal sak å knipse et par bilder selv som man legger inn i annonsen. For øvrig; annonser uten bilder skjønner jeg meg heller ikke på ;)
 
Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.860
Antall liker
17.393
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det er vel en av tre ting: Latskap, produkt nedpakket/ikke tilgjengelig eller manglende kompetanse ift overføring av bilder fra mobilen.
Annonser uten bilde, kanskje samme grunn.

Er vel egentlig ikke værre en det :)
 
X

X186841

Gjest
Moralen er vel att man skal være litt forsiktig med å gå ut på nettet med svindelantydninger uten å ha sjekket litt grundigere.
Må si jeg skjønner selgeren ganske godt, er enkelte her inne som er jævlig slitsomme "kjøpere", men tålmodig som jeg er, prøver jeg alltid å være høflig og imøtekommende.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Synes fyren virka helt normal jeg, henting var helt greit,da kan man jo se kablene og 23000.- for alle 3.
23.000 for hva da?
Han var villig til å selge Tyr for en langt lavere pris enn annonsert men kunne hverken legge frem kvittering eller bilde selv om de skulle være kjøpt hos Oslo HiFi Center.
obs.obs: Ser nå på Finn at det er lagt ut bilder av den aktuelle kabel, da er vel mistanke om svindel betydelig redusert. Gjenstår bare å få fremlagt kvittering.
Hensikten med mitt innlegg er ikke å beskylde noen for svindel men jeg vil påstå at i utgangspunktet luktet det dårlig av dette. Jeg ønsker selger lykke til med salget.
 
X

X186841

Gjest
2 x Strøm og ett XLR sett.
De som er svindel lukter litt annerledes :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.059
Antall liker
7.907
Torget vurderinger
12
Jeg har avsluttet salg flere ganger pga slitsomme, krevende kjøpere. Til og med etter avtalt kjøpesum pga uheldige hendelser videre. Har hver gang solgt til andre til minst samme pris. Kunden har av og til rett som det heter. Men, det er klart det er uheldig å henge ut en selger urettmessig også.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
2 x Strøm og ett XLR sett.
De som er svindel lukter litt annerledes :)
ww

well, well. Lucky you
Klart det er lettere om du kan møte opp personlig og inspisere varene.
poenget mitt er at selger var lite villig til å fremlegge dokumentasjon så lenge vi vet at det florerer av kina- kopier. Håper du har fått med kvittering som bekrefter ekte vare.
 
X

X186841

Gjest
Jeg har da ikke kjøpt de, bare sjekket litt for å fastslå om det var svindel eller ikke.
Det er ikke så vanskelig hvis man kommuniserer på en grei måte med folk.


2 x Strøm og ett XLR sett.
De som er svindel lukter litt annerledes :)
ww

well, well. Lucky you
Klart det er lettere om du kan møte opp personlig og inspisere varene.
poenget mitt er at selger var lite villig til å fremlegge dokumentasjon så lenge vi vet at det florerer av kina- kopier. Håper du har fått med kvittering som bekrefter ekte vare.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Jeg har da ikke kjøpt de, bare sjekket litt for å fastslå om det var svindel eller ikke.
Det er ikke så vanskelig hvis man kommuniserer på en grei måte med folk.


2 x Strøm og ett XLR sett.
De som er svindel lukter litt annerledes :)
ww

well, well. Lucky you
Klart det er lettere om du kan møte opp personlig og inspisere varene.
poenget mitt er at selger var lite villig til å fremlegge dokumentasjon så lenge vi vet at det florerer av kina- kopier. Håper du har fått med kvittering som bekrefter ekte vare.
vel, så lenge selger ikke er interessert i å kommunisere vil jeg påstå at vi har et problem. Men jeg ser jo i ettertid at selger har lagt ut bilde som jeg har forespurt, tydelig at selger følger diskusjonen her på sentralen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er ingen plikt til å selge, evt dokumentere om en ikke har tid, gidder etc. Så står en fritt til å handle andre steder. Om selger følger med her burde "snurt" kjøper kanskje komme med en unnskyldning? Svindelbeskyldninger er aldri ok om en ikke har konkrete ting å komme med. Som er straffbart etter norsk lov. Andre forhold blir stort sett insiniuasjoner og lite holdbart.

At enkelte søker å score poeng rundt kabler og deres verdi er relativt usmakelig. Og sier mer om den som ytrer det, enn hva dette ikke dreier seg om,svindel..
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Er ingen plikt til å selge, evt dokumentere om en ikke har tid, gidder etc. Så står en fritt til å handle andre steder. Om selger følger med her burde "snurt" kjøper kanskje komme med en unnskyldning? Svindelbeskyldninger er aldri ok om en ikke har konkrete ting å komme med. Som er straffbart etter norsk lov. Andre forhold blir stort sett insiniuasjoner og lite holdbart.

At enkelte søker å score poeng rundt kabler og deres verdi er relativt usmakelig. Og sier mer om den som ytrer det, enn hva dette ikke dreier seg om,svindel..
Jer er forsåvidt enig i det og vil poengtere at jeg ikke har påstått at dette er svindel men at det muligens kan være svindel. Det er da opp til eventuell kjøper og gjøre nødvendige undersøkelselser. Jeg har forespurt dokumentasjon og selger har nektet og formidle dette. Det er bakgrunnen for at jeg stiller spørsmålstegn vedrørende denne handel.
Jeg poengterer at mitt innlegg ikke er en svindelbeskyldning men en bekymringsmelding om en mulig svindel. Det blir da opp til enhver kjøre og undersøker dette nærmere.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Hva med dem som spør etter bilder og dokumentasjon og diverse uten at de har tenkt å handle !
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
En grunn til at han kan være tilbakeholden med dokumentasjon er hvis han har kjøpt kabelen til langt under veil pris. Jeg ser ikke for meg at noen av disse kablene blir solgt for 32990 nye, antagelig blir prisen lempet for å selge andre produkter med mindre avanse til veil pris.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er ingen plikt til å selge, evt dokumentere om en ikke har tid, gidder etc. Så står en fritt til å handle andre steder. Om selger følger med her burde "snurt" kjøper kanskje komme med en unnskyldning? Svindelbeskyldninger er aldri ok om en ikke har konkrete ting å komme med. Som er straffbart etter norsk lov. Andre forhold blir stort sett insiniuasjoner og lite holdbart.

At enkelte søker å score poeng rundt kabler og deres verdi er relativt usmakelig. Og sier mer om den som ytrer det, enn hva dette ikke dreier seg om,svindel..
Jer er forsåvidt enig i det og vil poengtere at jeg ikke har påstått at dette er svindel men at det muligens kan være svindel. Det er da opp til eventuell kjøper og gjøre nødvendige undersøkelselser. Jeg har forespurt dokumentasjon og selger har nektet og formidle dette. Det er bakgrunnen for at jeg stiller spørsmålstegn vedrørende denne handel.
Jeg poengterer at mitt innlegg ikke er en svindelbeskyldning men en bekymringsmelding om en mulig svindel. Det blir da opp til enhver kjøre og undersøker dette nærmere.
Ro, ro...

Ser ut for meg at du skylder denne selgeren en unnskyldning, DD, som er det anstendige å gjøre.;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tja, han har jo skapt oppmerksomhet rundt noe som ser ut til å være et godt kjøp for de som bruker mye penger på kabler, så ingenting er så galt at det ikke er godt for noe. Selv om det nok ikke var hensikten med denne tråden. :rolleyes:
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Jeg bruker nesten alltid bilder fra nett når jeg skal selge utstyr, fordi det er enklere og en slipper overføre osv.
Vet en skal være litt forsiktig mtp copyright, men har ikke sett på det som noe big deal.
Skriver at bilde er lånt fra nett og produktet er strøkent (om det stemmer)

Kjenner da en hvis irritasjon om noen skal ha ennå et likt bilde av produktet som er kliss likt de bildene jeg hadde for hånden,
mulig jeg da er en vanskelig selger, men venter heller til neste enkle person å handle med da.
 

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Jeg synes det er sundt av trådstarter å reagere. Spesielt på dette produktet som det finnes kinakopier av.Bilder av gjeldende produkt bør absolutt vere et krav i 2016.Skal ikke bere nødvendig å spørre etter dette.Hvem kjøper feks.en bil usett?Samme bil som min bare at denne er blå og min er gul.Kvittering eller annen dokumentasjon letter et salg betydelig.Er ikke dette på plass på et såpass nytt produkt er det litt merkelig?? Mulig en ikke en seriøs annonse etter min mening.Er seriøs annonse gir lettere seriøse kjøpere også.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Jeg bruker nesten alltid bilder fra nett når jeg skal selge utstyr, fordi det er enklere og en slipper overføre osv.
Vet en skal være litt forsiktig mtp copyright, men har ikke sett på det som noe big deal.
Skriver at bilde er lånt fra nett og produktet er strøkent (om det stemmer)

Kjenner da en hvis irritasjon om noen skal ha ennå et likt bilde av produktet som er kliss likt de bildene jeg hadde for hånden,
mulig jeg da er en vanskelig selger, men venter heller til neste enkle person å handle med da.
Dette har ikke noe med bildet i seg selv å gjøre, men siden det finnes userisøse og uærlige selgere vil mange ønske å se et bilde av det faktiske produktet for å være sikker på at selger faktisk innehar det aktuelle produktet og ikke bedriver juks og fanteri. Har lest at noen skeptikere til og med forlanger at det blir fotografert sammen med en fersk avis eller lignende for å være sikker på at bildet er nytt, men da har man ofte en sterk mistanke om at det er 'ugler i mosen'.

Hadde alle vært ærlige og bare hatt gode hensikter, ville vi selvfølgelig ha sluppet alt dette. Men dessverre er det ikke alltid tilfelle.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Enkelte svar i denne tråden påstår ar jeg beskylder selger for svindel. Det gjør jeg ikke. Det er så enkelt som at selger legger ut et bilde lånt fra nettet. Når jeg spør selger om et bilde av det aktuelle produkt så sier selger nei. Da finner jeg det rimelig å reagere, spesielt på slike ting som vi vet at det er Kina-kopier ute på markedet.
en annen ting er at selger etter hvert (sannsynligvis etter å være blitt oppmerksom eller opplyst om denne tråden) redigerer annonsen med å legge ut nettopp et slikt bilde jeg etterspurte.
Samme hva du selger i dag så holder det ikke med et bilde lånt fra nettet. I verste fall risikerer du å få tilsendt en gammel Donald-pocket eller lignende. Jeg er sikker på at det er flere også her på sentralen som har erfart noe slikt.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
JHvem kjøper feks.en bil usett?Samme bil som min bare at denne er blå og min er gul.
Har både kjøpt og solgt flere kostbare biler og sykler usett. I går fikk jeg betaling for en motorsykkel, hvor selger ikke har sett motorsykkelen. Har heller ikke snakket med han på telefon, kun PM. Håper han blir fornøyd når han henter den i morgen :)
Det samme gjelder hifi.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg legger stadig ved bilder fra nettet. Det skyldes latskap. Varen kan feks være nedpakket. Hva kabler angår, er det et rottereir bak racket, så jeg gidder som regel ikke å grave kabelen frem. De som ikke tåler det, får heller skygge banen. Helt unødvendig og tullete å starte noe drama rundt det.

Når trådtittel er "Mulig svindel" (min uthevning), så er det ikke en så ren lite beskyldning allerede, IMO. Da har jeg sagt mitt.:)
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.011
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
JHvem kjøper feks.en bil usett?Samme bil som min bare at denne er blå og min er gul.
Har både kjøpt og solgt flere kostbare biler og sykler usett. I går fikk jeg betaling for en motorsykkel, hvor selger ikke har sett motorsykkelen. Har heller ikke snakket med han på telefon, kun PM. Håper han blir fornøyd når han henter den i morgen :)
Det samme gjelder hifi.
ok - deg om det men kan andre her på sentralen kanskje opplyse om de ville kjøpt en bil usett? Billig eller dyr?
Kanskje vi også kan få et innlegg eller to her fra sentralen om noen som har kjøpt hi-fi komponenter usett eller etter bilde fra nettet og ikke fått helt hva de ventet seg? Dette sitter kanskje litt langt inne men vi vet at det har skjedd og at det sikkert vil skje igjen.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vel, jeg har handlet endel usett/-hørt. Også masse hifi, t.o.m. fra utlandet, så langt unna som Hong Kong og USA. Eneste gangen det gikk galt, var da et telt til 1500 kr ikke dukket opp fra en selger på Ebay, selv med egenknipsede bilder.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
3.291
Torget vurderinger
49
Hvis du skal selge noe, er det minste man kan forvente at du svarer på forespørsler.
Hadde blitt skeptisk selv.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvis du skal selge noe, er det minste man kan forvente at du svarer på forespørsler.
Hadde blitt skeptisk selv.
Det kommer an på tilbud og etterspørsel. Har selv opplevd over 100 forespørsler på et produkt på under et døgn, tror du jeg hadde mulighet til å svare alle?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Undres på hvorfor selger i utgangspunktet var så uvillig til å fremskaffe bilder av det aktuelle produktet. I og med at han la ut bilde(r) senere må han jo ha hatt tilgang til det nødvendige utstyret.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Undres på hvorfor selger i utgangspunktet var så uvillig til å fremskaffe bilder av det aktuelle produktet. I og med at han la ut bilde(r) senere må han jo ha hatt tilgang til det nødvendige utstyret.
Noen bryr seg ikke. Andre har fått beskjed av kona om å selge, men ønsker det ikke selv.
Selv oppfatter jeg useriøse kjøpere som det største problemet. Selv om jeg har loven i min hånd, velger jeg heller å latt det gå enn å kjøre en rettssak.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
For tiden ligger det ute et par annonser på Finn, den ene med Nordost Tyr signalkabel og den andre med Nordost Frey powerkabel.
Begge med i utgangspunktet greie priser og med bilder tatt fra nettet.
Jeg har vist interesse for Tyr kabelen og bedt selger om bilder av den aktuelle kabel. Dette blir blankt avvist og jeg svarer da at handel er uaktuelt uten mer dokumentasjon. Får et toskete svar tilbake som tilsier at her er noe som ikke stemmer.
Andre som har vist sin interesse for disse annonser og gjerne fått samme respons som meg?
Er det snakk om en betydelig sum for kablene, så er det lite grunn til å bite på dette. Når selger ikke vil vise bilder av de angivelige kablene, er det forsøk på svindel. Det koster så lite energi å poste bilder, at det hadde han gjort for å få solgt dem til den prisen han opplyser. Når han i tillegg er villig til å gå ned i pris, så er det enda mer tydelig.

Vidar
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
I denne prisklassen hadde jeg også blitt skeptisk. Og hadde nok bare gått videre.
Vi er alle forskjellige. Men uavhengig av selgers gode grunner til å la være å etterkomme ett ønske så hadde jeg gått videre.
Kjøpte selv dac, drivverk og forsterker med førpris på 130.000kr på Finn.
Selger bodde 8 timer unna. Og hadde bilder fra nett.
Her ble vi enige om ett par egen bilder med han ved siden av "pakkene"
Og bilde av postlapp med mitt navn og sporing.
Må dog innrømme at jeg fortsatt var skeptisk til å overføre en slik sum med penger.
Nå drev denne fyren butikk og det var hans eget private anlegg som skulle selges (også privat,ikke gjennom butikk)

At jeg var skeptisk og hadde krav gjør selvfølgelig ikke selgeren useriøs.
Det var kun for meg selv.
Nå har jeg hatt anlegget siden april og angrer ikke.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.774
Antall liker
5.427
Sted
Holmestrand
Morten selger forsterker fra Krokstadelva og DAC fra Bærums Verk.
Bildet er ikke helt likt, men det er samme hylla.
Rotløs ungdom?
IMG_6745.jpeg
 
Topp Bunn