Mulig påskesnadder for høyttalerbyggere!

Lassencad

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2014
Antall liker
580
Masse er ikke egentlig noe mål i seg selv, men den opplagte måten å øke stivheten på er å øke tykkelsen på alle plater. Stivheten øker som kvadratet av platetykkelsen og massen lineært med platetykkelsen. Kassen blir både noe tyngre og mye stivere, så netto effekt av tykkere plater er høyere resonansfrekvenser. Derfor er tyngden en brukbar pekepinn på om kassen er solid bygget. Det hjelper ikke å skru fast et blylodd eller støpe inn 5 cm betong i bunnen på kassen. (Begge deler finnes på "high end"-høyttalere.) Den blir bare tyngre, og står kanskje mer stødig på gulvet, men hvis kassen ellers er bygget av sigarkassefinér vil den vibrere like mye.

Innvendig avstivning, f eks en matrise, vil også øke massen, men primærfunksjonen er å dele opp den vibrerende platen i mindre deler. Resonansfrekvensen av en kvadratisk plate øker som 1/l^2 når sidelengden l reduseres. Halverer man de frie lengdene mellom avstivninger firedobler man resonansfrekvensene. Amplituden reduseres tilsvarende. En innvendig matrise med 5 cm mellom avstivninger vil fort få plateresonansene langt ut av arbeidsområdet for et basselement.

Det vi intuitivt lytter etter med "knoketesten" er både resonansfrekvens og amplitude av plateresonansene. Lav resonansfrekvens og høy amplitude låter pappeske, høy resonansfrekvens og lav amplitude låter granittblokk.
Der er selvfølgelig flere ting der spiller ind end bare vægt . Er kabinet godt afstivet og tungt bliver det ikke meget bedre. I mit bas kabinet sidder der 4 basser. Kabinet et delt op med en plade der deler de 4 basser op i 2 separate rum med hver deres bas reflex rør . Samlet vægt med enheder er pr Kabinet 163kg . Ligger gerne et foto op hvor man kan se denne opdeling . Alt i alt udgør dette et solidt og næsten vibrations frit kabinet :)
Ligger gerne et foto op hvis man vil se denne opdeling

Sist redigert:

alfegutt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
207
Sted
Østfold
Hei

Som selvbygger setter pris på slike videoer, fint. For meg er dette høyttaler i tradisjon Spendor classic - Harbeth og lignende. Altså standard bassrefleks med passivt filter. Slik jeg ser det representerer dette "baseline" konstruksjon, selv om finish og snekkeriet er high-end.

High-end konstruksjon er for meg mer Kii-three; Dutch & Dutch og Grimm LS1 (glemte jeg B&O). Dette er aktive lukkede konstruksjoner med faselineære filtre og spredningskontroll. Men her er utførelsen muligens mindre high-end?

Sist redigert:
Topp Bunn