Mulig påskesnadder for høyttalerbyggere!

M

MusicBear

Gjest
Godtfolk, det råeste jeg har sett på en produsents hi-fi side! Ramlet tilfeldigvis innom, via et bilde på Pinterest.
Six-pack, til alle høyttalerbyggere som klarer gå inn på denne siden uten å bli inn i granskauen imponert...

Bruk tid, dere, på hele denne produsentens nettside, start gjerne med å se denne filmen her;
https://www.jeanmaurerhifi.ch/enceintes-acoustiques-fabrication/
...Enten du kjøper høyttalere med fremtatt Visa Gold og koden klar og bind for øynene på OHC.
...Eller du bygger de fra å lage selve høyttalerelementene og vikle spolene i delefilteret selv.

En annen ting, spiller dette like bra som det ser seriøst ut?! Nei, tør ikke tenke på det av nysgjerrighet :eek:
Forøvrig nok et bevis på hva Sveits & sveitsere står for av P-E-R-F-E-K-S-J-O-N
 
Sist redigert av en moderator:

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Helt uten å ville forkleine produsenten så er jeg litt usikker på hva man skal bli spesielt imponert over......? Godt mulig det er jeg som fullstendig mangler innsikt i hva som foregår, men videoen er da til forveksling lik lignende videosnutter fra andre produsenter.

Kanskje du kan påpeke hva som spesifikt avstedkom panegyrien?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.420
Antall liker
12.504
Sted
Sørlandet
Innholdet i denne videoen har blitt kritisert her inne tidligere for måten den viser hvor enkelt og rimelig man kan produsere en høyttaler for deretter ta betalt en premium pris. Dette blir litt som den store møbeldiskusjonen på 40 tallet.... skulle man bruke dyktig håndtverkere til å "skreddersy" sin møbler eller skulle man flytte produksjonen til fabrikker og samlebånd. I ettertid vet alle hvem som "vant".

-BB-
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
M

MusicBear

Gjest
Kanskje du kan påpeke hva som spesifikt avstedkom panegyrien?
Hehe, ser ut som de lager alt utenom selve panelene kabinettene er bygget av, detaljarbeid med måten alt med kabinettet er frest ut, masse småtterier av teknikker å se - sandfylte kabinetter også - men ikke bare på filmen men hva de vektlegger i alt de lager. Innrømmer det, hadde man ikke visst det var sveitsere, så kunne man sett det med som mer PR, men her inne syntes jeg det var mange detaljer som oser av perfeksjon - sett i mine øyne :) Spesielt når man vet hvor mye tilfeldigheter som er ute og går, spesielt innenfor høyttalerutvikling/-produksjon.
 
M

MusicBear

Gjest
Innholdet i denne videoen har blitt kritisert her inne tidligere for måten den viser hvor enkelt og rimelig man kan produsere en høyttaler for deretter ta betalt en premium pris. Dette blir litt som den store møbeldiskusjonen på 40 tallet.... skulle man bruke dyktig håndtverkere til å "skreddersy" sin møbler eller skulle man flytte produksjonen til fabrikker og samlebånd. I ettertid vet alle hvem som "vant".

-BB-
Lest det som står av teknikk, på denne siden her?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.420
Antall liker
12.504
Sted
Sørlandet
Innholdet i denne videoen har blitt kritisert her inne tidligere for måten den viser hvor enkelt og rimelig man kan produsere en høyttaler for deretter ta betalt en premium pris. Dette blir litt som den store møbeldiskusjonen på 40 tallet.... skulle man bruke dyktig håndtverkere til å "skreddersy" sin møbler eller skulle man flytte produksjonen til fabrikker og samlebånd. I ettertid vet alle hvem som "vant".

-BB-
Lest det som står av teknikk, på denne siden her?
Ja.

-BB-
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Overpriset haifai!
Hva koster noen elementer, noen sponplater, litt lim og noen lengder ledninger?
Noen ler hele veien til banken.

;)
 
M

MusicBear

Gjest
Overpriset haifai!
Hva koster noen elementer, noen sponplater, litt lim og noen lengder ledninger?
Noen ler hele veien til banken.

;)
Det gjelder vel all hi-fi som koster over 10.000 Euro eller noe sånt, er vel ikke noe i en høyttaler eller forsterker som forsvarer sine priser ut i fra hva de inneholder av "betær" & teknologi.

Dette her, følger vel ikke så mange høyttalere man kjøper, vil jeg tro - som en dose positivt til produsenten:

https://www.jeanmaurerhifi.ch/annexes/catalogues/loudspeaker-technical-document.pdf
 
Sist redigert av en moderator:
2

2xJ

Gjest
Vi er i 2020, og jeg er overhodet ikke imponert over kvalitet på kabinettet, sett med hvordan det blir både produsert og satt sammen.
Med dagens CNS maskiner og med den knowhow som finnes - så er dette rett og slett et veldig enkelt kabinett.
VELDIG urettferdig sammenligning.... dette med DIY og kommersiell produksjon da det er vidt forskjellige prioriteringer og ikke minst økonomi i dette....
MEN..... det er flere her inne som lager ørtogførti ganger bedre kabinetter enn det her!! Selv om en DIYer kan bruke så mange timer som det trengs, noe en produsent må tenke på. Så er det allikevel fler bruker her på HFS som og lager bedre finish på sine produkter.

Det er oldschool og et mediokert møbelsnekkerverksted imo. Overhodet ikke dårlig kvalitet, men til den prisen burde det ha ligget noe mer i detaljer og kvalitet.
MIN mening.

Tviler ikke på at det låter bra, det er ikke temmet iofs.
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
625
Antall liker
2.709
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Som DIYer synes jeg denne filmen var utrolig interessant å se. Jeg liker veldig godt å se hvordan delene maskineres (på veldig dyrt utstyr), og teknikkene som brukes. Det er langt fra min enkle hverdag, som innbærer mye håndarbeid, med enkelt utstyr (selv om jeg har tilgang på enkle CNC-maskiner).

Slike filmer finnes det en del av i varierende kvalitet. Jeg setter enda mer pris på filmer som viser arbeidsteknikker og godt utstyr man selv kan lage, med enkle midler. Men av og til må man bare sette seg ned å se hvor langt man kan komme, uten å tenke på hvor dyrt redskapen er. I så måte var dette et godt eksempel.

Diskusjonen om sakene som bygges her ender opp som overpriset luksus er ikke så interessant for meg. Det er svært mye HIFI som ikke er verdt prisen, det vet vi jo godt. Men vil kundene betale for det, så er det jo et marked.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Kanskje du kan påpeke hva som spesifikt avstedkom panegyrien?
Hehe, ser ut som de lager alt utenom selve panelene kabinettene er bygget av, detaljarbeid med måten alt med kabinettet er frest ut, masse småtterier av teknikker å se - sandfylte kabinetter også - men ikke bare på filmen men hva de vektlegger i alt de lager. Innrømmer det, hadde man ikke visst det var sveitsere, så kunne man sett det med som mer PR, men her inne syntes jeg det var mange detaljer som oser av perfeksjon - sett i mine øyne :) Spesielt når man vet hvor mye tilfeldigheter som er ute og går, spesielt innenfor høyttalerutvikling/-produksjon.
Jeg er redd jeg fremdeles ikke ser noe som helst spesielt i videoen. Tvert imot vil jeg si det hele ser ganske så ordinært ut. Sorry.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.472
Antall liker
7.993
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ikke så mye, siden jeg ikke innehar kompetanse til å vurdere det opp mot andre ting. Jeg har forøvrig ikke sagt noe som helst om kvaliteten på høyttalerne, men bare påpekt at selve videoen er høyst ordinær og ikke viser noe annet eller noe bedre enn det man kan se i en lang rekke andre videoer.
 
2

2xJ

Gjest
I min tråd så sammenlignet jeg med Dali Euphonia MS4, som jeg selv hadde som mine siste apekister.
Om den høyttaleren skulle vært produsert på samme måte som den som er temaet her,
så ville sluttprisen sikkert ha nærmet seg 10 gangeren ift nypris som dengang var ca 54K Nkr.
Laminert og bøyd MDF på sider (MDF er slisset innvendig med skumlim som og har en dempende effekt).
Avstivninger innvendig i typisk x konfigurasjon.
Høytrykks laminat på utsiden av bøyd MDF, men eksklusivt finér som finish
Foten er av støpt stein, med diskre spikes under.
Tweeter seksjon med dome og bånd er støpt aluminium (koster mer en skjorta kjøpt løst)
Terminaler av mer enn gjennomsnittlig kvalitet, og et godt delefilter.
Elementene var den foregående til de man ser idag av samme type, custom made for denne serien altså..

Dette er satt sammen i kina med folk fra Dali tilstede for kvalitetssikring.
Altså et kabinett av høy kvalitet, i tradisjonell forstand. Ikke noe er eller var superhightech, men det var ikke prisen heller.
I mine øyne så var det et kabinett som denger dette som er temaet her.

Det gav meg eierglede så lenge jeg hadde dem, men ser meg allikevel ikke tilbake ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.372
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Jo, ja bevares :) Men hvor finner mannen i gata "formelen" for riktige "målsetting" på sånt som dette her?
Hvor høyt oppover i frekvens spiller slobe, forres
Dette er ikke for mannen i gata heller....

Videoen er en grei og god illustrasjon på sammensetting av en relativt ordinær tre-veis høyttaler - ingen ting banebrytende eller spennende hverken med konstruksjonen, materialene eller selve produksjonen. Det er filmingen og illustrasjonene som er bra.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.372
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Fin egenreklame - og det er bra! Men prinsipper, materialer og metoder har vi sett i ganske mange tiår, ingen banebrytende saker. Jo, det er flere ting å lære, bl.a. at det finnes hydrauliske limpresser som er en langt bedre løsning enn en bunke tvinger, til liming av bassmembranet til chassiet ville jeg hatt en enkel jigg med sentrert dreieskive og et anlegg for limpistolen slik at det blir helt jevnt og likt rundt hele diameteren... og det er flere lignende eksempler. Det er ALLTID noe å lære - den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært men ferdig...
 
M

MusicBear

Gjest
Jo, det er flere ting å lære, bl.a. at det finnes hydrauliske limpresser som er en langt bedre løsning enn en bunke tvinger
Den type hydrauliske presse som skulle erstatte alle disse tvingene i forskjellige vinkler, som var påsatt til slutt, en slik fler-armet-hydraulisk-maskin ville vel dratt på utsalgsprisen en 0 mer - sveitserfranc eller euro ;) Vil uansett tro det er relativt liten kraft som skal til for å få limet til å feste seg her...

Fra det ene til det andre, hva mener du Sluket (eller andre) om slobe i forhold til push pull (isobaric) løsninger?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.372
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Går an å presse i fler omganger - med hurtigtørkende lim så er det raskere og bedre enn å fikle med alle de tvingene på langsidene....
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Spon plater og ingen avstiving over hodet, men sånn gjør noen det. Så ut til at de var veldig sparsomme med dempematerialet også og det så jo faen i meg ut som bobleplast, men var nok ikke det.
 
M

MusicBear

Gjest
Spon plater og ingen avstiving over hodet, men sånn gjør noen det. Så ut til at de var veldig sparsomme med dempematerialet også og det så jo faen i meg ut som bobleplast, men var nok ikke det.
Hørt om Response høyttalere og Reidar Persson? Ingen avstivninger der, derimot benytter han et dempesjikt som reduserer etterklangstiden med opp til flere hundre ganger, og lar med dette hver flate foreta denne utklingningen hver for seg fremfor at alle kobles sammen med innvendige avstivere.

Benyttet sand i høyttalerkonstruksjoner før? JEG, har det, både med en vegg som ligner det sveitserne benytter, og i store sandkammere for å suge opp/endre resonansbildet.

Begge disse omtalte måter mener JEG er et must, og spesielt ved ved bruk av MDF plater, som i seg selv synger som ei kråke i forhold til veldig mye andre typer tre-baserte plater ;)
 
2

2xJ

Gjest
Begge disse omtalte måter mener JEG er et must, og spesielt ved ved bruk av MDF plater, som i seg selv synger som ei kråke i forhold til veldig mye andre typer tre-baserte plater ;)
Kan du forklare litt mer om MDF, og forklare hvorfor ?
Og hvilke andre trematerialer er det du sikter til ?
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.674
Antall liker
1.765
Torget vurderinger
1
Har selv sand i veggene på bass kabinettet på høyttalerne i tv stua. Så de brukte sand, men så ikke ut til og være noe demping overhode på sideveggene. Men alt de har gjort med denne høyttaleren har de gjort etter den lyden de er ute etter.
 
M

MusicBear

Gjest
Begge disse omtalte måter mener JEG er et must, og spesielt ved ved bruk av MDF plater, som i seg selv synger som ei kråke i forhold til veldig mye andre typer tre-baserte plater ;)
Kan du forklare litt mer om MDF, og forklare hvorfor ?
Og hvilke andre trematerialer er det du sikter til ?
Bygg deg et lite kabinett av MDF. Og ett av samme tykkelse hardtre (limtre) plate (som type kjøkkenbenkeplate). Så prøver du hvem av disse som "synger" minst. Eller ta to MDF plater, lim de sammen. Gjør det samme med to andre MDF plater, men lim med et lag på et par tre millimeter mykt materiale mellom de, gjerne et tykt lag (billig) Biltema (Tech 7 erstatter). Enda bedre - benytt dempesjikt eller dempelim som Response bruker. Så kan du dunke litt på platene med forskjellige gjenstander, høre hvem som "synger" mye eller minst av disse. Jeg brukte 25 mm MDF ytterst, en gang, så 4 mm asfaltplate mellom denne og 30 mm eik heltre plate - det var dødt det! Bjørkefiner, med dempesjikt mellom, er det materiale jeg selv har mest sans for til høyttalerkasser.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Godtfolk, det råeste jeg har sett på en produsents hi-fi side! Ramlet tilfeldigvis innom, via et bilde på Pinterest.
Six-pack, til alle høyttalerbyggere som klarer gå inn på denne siden uten å bli inn i granskauen imponert...
Det hele virket litt gammeldags på meg. En gammel Hitachi Fanuc CNC-maskin som skjærer ut deler av tynne sponplater til enkle høyttalerkabinetter uten noen form for innvendig avstivning. Det eneste uvanlige er den sandfylte ryggen på kassen og at basselementet kobles direkte til denne, men den vil ikke gjøre så mye for å dempe plateresonanser i sidene. Foliert sponplate er ikke helt min idé om high end i 2020. Det ser ikke ut til å ha skjedd mye hos den produsenten siden ca 1985.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ
2

2xJ

Gjest
Begge disse omtalte måter mener JEG er et must, og spesielt ved ved bruk av MDF plater, som i seg selv synger som ei kråke i forhold til veldig mye andre typer tre-baserte plater ;)
Kan du forklare litt mer om MDF, og forklare hvorfor ?
Og hvilke andre trematerialer er det du sikter til ?
Bygg deg et lite kabinett av MDF. Og ett av samme tykkelse hardtre (limtre) plate (som type kjøkkenbenkeplate). Så prøver du hvem av disse som "synger" minst. Eller ta to MDF plater, lim de sammen. Gjør det samme med to andre MDF plater, men lim med et lag på et par tre millimeter mykt materiale mellom de, gjerne et tykt lag (billig) Biltema (Tech 7 erstatter). Enda bedre - benytt dempesjikt eller dempelim som Response bruker. Så kan du dunke litt på platene med forskjellige gjenstander, høre hvem som "synger" mye eller minst av disse. Jeg brukte 25 mm MDF ytterst, en gang, så 4 mm asfaltplate mellom denne og 30 mm eik heltre plate - det var dødt det! Bjørkefiner, med dempesjikt mellom, er det materiale jeg selv har mest sans for til høyttalerkasser.
Har jobbet på et møbelverksted i over ti år, da i all hovedsak som møbellakkerer.
Det du forteller her gjorde jeg for over 20 år siden.

Men man kan laminere OSB, sponplater, kryssfiner, og LDF/MDF/HDF og få veldig mye bedre plater totalt sett enn benkeplater....
Igjen så handler det om konstruksjon og ikke selve materialet, noe du påpeker om Respons HT.
I kommersielle høyttalere er MDF et mer enn godt nok produkt, implementert rett.
Det er overhodet ingen problem med og få et MDF kabinett til og være "helt dødt".
 

Hunsbedt

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.05.2013
Innlegg
625
Antall liker
2.709
Sted
Kvinesdal
Torget vurderinger
1
Problemet er ikke platene i seg selv. Alle typer materialer, fra heltre til sponplater, kryssfiner og MDF vil resonnere/vibrere ved sine egenfrekvenser.
Måten dette kontrolleres på er gjennom avstiving, monteringsmåte og eventuelt lagvis oppbygging. Man kan flytte resonansene oppover eller nedover ved hjelp av demping og avstiving. Gjerne med viskoelastisk lim mellom plater av forskjellige tykkelser, som omformer resonansene og vibrasjoner til varme.

Derfor skal man ikke kategorisk fordømme spesielle platetyper som ubrukelige til høyttalebygging.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Problemet er ikke platene i seg selv. Alle typer materialer, fra heltre til sponplater, kryssfiner og MDF vil resonnere/vibrere ved sine egenfrekvenser.
Måten dette kontrolleres på er gjennom avstiving, monteringsmåte og eventuelt lagvis oppbygging. Man kan flytte resonansene oppover eller nedover ved hjelp av demping og avstiving. Gjerne med viskoelastisk lim mellom plater av forskjellige tykkelser, som omformer resonansene og vibrasjoner til varme.

Derfor skal man ikke kategorisk fordømme spesielle platetyper som ubrukelige til høyttalebygging.
Enig. Alt handler om masse, stivhet og demping. Man vil helst unngå plateresonanser i arbeidsområdet for respektive høyttalerelement. Det skaper en betoning og en lobe vinkelrett på platen. Innvendige avstivninger og matriser flytter resonansfrekvenser oppover i frekvens og reduserer amplitude, samme med sandwich-paneler av f eks aluminium-kryssfinér-aluminium. Luftspalte mellom en indre og en ytre kasse demper mye, men constrained layer damping med viskoelastisk lim mellom platene er nok enda mer effektivt. Myke oppheng av høyttalerelementer gir også en demping, slik at energien som sendes videre til kassen i praksis er lavpassfiltrert allerede der. Jeg gjorde alt dette i mine DIY-høyttalere.

En kasse bygget av folierte sponplater uten noe av dette virker litt enkel på meg.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg var hos Musical Affairs sammen med andre brukere av dette forumet (RIP Hans), og han tunet kabinettene for hver enkelt konstruksjon.
Og han spilte for det meste kammermusikk og enkel klassisk. Og til det låt det meget bra!; men om man satte på noe annet, så falt det raskt igjennom.
Det er nok greia med og tune kabinettene hos denne produsenten og, det blir virkelig ikke allt-etende på musikk sjangre...
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.826
Antall liker
952
kasser som liker ulike typer musikk, den har jeg ikke hørt før. glad jeg slipper alt slikt, dipol for the win :D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, det er egentlig ganske naturlig for spinkle kasser. Plateresonansene er ganske smale peaker (høy Q). Enkel musikk kan unngå å treffe resonansfrekvensene slik at de ikke blir påfallende. Det er en grunn til at demo-spor for å imponere gjester og selge utstyr gjerne er enkle saker, type jazztrio med syngedame. Harmonisk tettere musikk, enten det er et klassisk symfoniorkester, kor eller tungmetall har større sjanse for å eksitere eventuelle resonanser. Resonanser er mest hørbare på "pink noise". Hvis man virkelig skal prøve å lure bort en resonans må man "tune" kassen slik at resonansfrekvensen ikke er en skalatone i favorittonearten. Men da er man begrenset til f eks jazztrio m syngedame i D moll for at det skal låte himmelsk. For oss med mer variert smak er det bedre å bygge kassen slik at det ikke er noen hørbare resonanser der.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Interessant tråd, det blir noe snakk om demping av MDF, noen konkrete eksempler? Jeg bruker tec7 som lim på noen kasser jeg bygger, men har drevet og tenkt på demping på innsiden av MDF-platene (som utgjør bunn, topp, bak og sidevegger).
 
M

MusicBear

Gjest
Interessant tråd, det blir noe snakk om demping av MDF, noen konkrete eksempler? Jeg bruker tec7 som lim på noen kasser jeg bygger, men har drevet og tenkt på demping på innsiden av MDF-platene (som utgjør bunn, topp, bak og sidevegger).
Biltema har en tilsvarende sak som Tech 7, som egentlig er dårligere men for høyttalerbyggere mer egnet - på den måten at den ikke blir så hard som Tech 7. Dessuten er den veldig mye billigere, som alt annet "skrap" på Biltema :) Alt du limer på, innvendig, forresten - gjør godt. Og jo tyngre og hardere jo bedre, og gjerne i form av flere og forskjellige størrelser biter, for ikke å skape et kabinett som har like sidevegger og dermed de samme ressonssteder på frekvenskurven - jo flere slike jo bedre.
 
2

2xJ

Gjest
Du snakker imot deg selv MusicBear........ nå sier du jo hardere jo bedre, istad sa du benkeplater...
Få, om noen trematerialer (normalt brukt til kabinetter) som har høyere densitet enn MDF og HDF.
Og jo mer du limer på jo bedre ?
Har du da regnet ut hvor mye på forhånd du skal lime på, slik at det ikke går ut over utregnet volum som driver er beregnet for...??

Står ikke i stil til hvordan man designer og konstruerer et skikkelig kabinett.
 
Topp Bunn