Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har jo bare såvidt testet MQA med tre låter, så det med lyttetretthet kan jeg ikke uttale meg om. Har jo ingen høyoppløst DAC. Men jeg skal teste når anledningen byr seg. For meg betyr personlig erfaring mye mer enn teoretiske utlegninger om noe man ikke har erfart selv.
    Hei Baluba,

    Ditt innlegg gjorde meg nysgjerrig og jeg håper det er OK at jeg kommer inn med et spørsmål. Du skriver at du har testet MQA på tre låter men at du ikke har en høyoppløst DAC. Såvidt jeg har lest meg frem til benytter du en Henry DAC? Jeg kan ikke forstå at du da har testet MQA da den ikke er MQA sertifisert. Ja, du kan velge en MQA låt fra utvalget i Tidal men kvaliteten vil fortsatt være NON MQA så lenge du ikke pakker den inn og pakker den ut slik MQA krever.

    Jeg sitter på jobb med gode hodetelefoner stort sett hele dagen og har tre DAC`er. Den ene er MQA sertifisert (Audioquest) og de to andre ikke (HifiMe og Henry) Spiller jeg et MQA album og samme album i NON MQA på Henry eller HifiMe så er det svært sjeldent en forskjell. Og de gangene det er forskjell så er det fordi dem har MQA kodet en annen versjon av samme innspilling/album. Dette er blant annet diskutert i Megadeth MQA diskusjonen her inne for litt siden. Den store forskjellen kommer først når man har en MQA sertifisert DAC. Da forandrer lyden seg og spørsmålet er hvorvidt denne forandringen faller i smak eller ikke. For meg fungerer det på noen innspillinger, på andre ikke.

    Mvh
    BB
    Hei, BB. Da jeg skrev det du siterer der hadde jeg Abrahamsen A-DAC. Henry Audio har kommet til å etterkant. Jeg har ikke lyttet kritisk siden den tidlige perioden med Henry Audio i hus, og det at Windows ikke var kompatible med UAC-2 før i månedsskiftet november/desember så har jeg ikke hatt tid til å A/B-teste MQA mot ordinær Hifi. Syntes det ble for ressurskrevende med ASIO Bridge. Men jeg har spilt endel Masters uten å sammenligne, og som oftest har jeg funnet resultatet tilfredsstillende og uten noen ubehagelige kanter i alle fall. Men jeg har også kommet over Masters-album som ikke har vært noe å skrive hjem om, uten at jeg har funnet noen forbindelse med MQA.

    Det hele avhenger litt av hvor hot mastring de velger på de nye mastrene. For det er jo nok en remaster i mange tilfeller. Siden hensikten er å sikte mot high end-strømming så er det ikke utenkelig at de kommer til å mastre med lettere labb for MQA. Foreløpig har jeg ingen mening for eller imot, erfaringsgrunnlaget er for lite.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.420
    Antall liker
    12.504
    Sted
    Sørlandet
    Takk Baluba,

    Jeg er slettes ikke overbevist om at MQA er veien å gå og derfor har jeg holdt meg vekke fra å investere i en langt bedre (les dyrere) MQA DAC. Kunne tenkt meg å teste en Mytek Brooklyn DAC+ men enn så lenge har det ikke latt seg gjøre.

    Mvh
    BB
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Nå er jo magasinene og Stereophile spesielt i lomma totalt på Stewart&co... til og med deltagere i lukka mqa gruppe på facebook.. men vi får se hva som skrives
    Jeg har ingen klare meninger for eller mot MQA, men disse konspirasjonsteoriene er jo helt meningsløse. Stereophile har ingen grunn til å være "i lomma". Motstanderne har i mange tilfeller langt tydeligere businessinteresser, då de forståelig nok vil unngå å betale lisenser.
    Mener du at bladene har mottatt bestikkelser, eller er det andre ting som gjør at de er "i lomma" og ikke kan stoles på? En lukka facebook- gruppe er ikke akkurat en hemmelig bankkonto i Sveits for å si det forsiktig.
    Edit: jeg ser at innlegget mitt ikke var helt rettet mot det akkurat du skrev Sst, men jeg lar det stå...

    Hmm, litt vanskelig å forstå hva du tenker Sst. Det er jo fullt mulig å streame 24/96 eller 24/192 som FLAC eller andre lossless formater og båndbredde er i hovedsak et problem som hører fortiden til. Nær sagt alle moderne DAC’er/streamere tar disse filformatene. Hvorfor skal man da introdusere et lossy filformat som krever egen software/hardware for å avspilles i utpakket format? Svaret er ganske enkelt penger i lommen til de som styrer tilgang til software/hardware/musikk - ikke et eneste holdbart teknisk argument.
    Kalle Klovn, for oss som bor i Norge er nok båndbredde stort sett et problem som hører fortiden til, men det er faktisk ikke tilfelle i veldig mange land. I tillegg er det åpenbart at det kan gjøre høyoppløst musikk tilgjengelig som portabelt format. Utviklingen i lagringskapasitet på telefoner går jo faktisk ikke så fort.
    Men jeg vil understreke at jeg ikke har sterke meninger hverken for eller mot MQA, men jeg blir alltid skeptisk av folk som ser konspirasjoner og er så aggresivt imot ting som tilfelle har blitt med MQA. Det er greit å ha et litt åpent sinn en liten stund iallefall. Derfor synes jeg det er interessant at Stereophile tar for seg MQA uten klar agenda og uten alle svarene klare på forhånd.

    Den godeste bambadoo, vår moderator, antyder korrupsjonslignende forhold hos Stereophile fordi de har skrevet positivt om MQA. Beviset er at de er invitert inn i en lukket facebookgruppe. Jeg kan fortelle at at stort sett alle grupper jeg er medlem av på facebook er lukket, men at det dessverre skjer svært lite spennende der inne likevel. Dette er temmelig svak bevisførsel for konspirasjon.

    Det er også viktig å få med seg at MQA hevder å løse noe annet og mer enn bare å pakke en høyoppløst fil ned til en mindre filstørrelse. De har sagt ting som jeg tolker i retning av de skal løse "det digitale problemet" og gi oss "ekte analog lyd" fra digital (i mangel av at jeg kan de tekniske betegnelsene her). Om de har klart/vil klare det har jeg ikke noen oppfatning om. Men det er et spennende mål, synes jeg. Jeg opplever fremdeles at min relativt moderate vinylrigg låter bedre enn min mye dyrere digitalrigg. Noen som prøver å få digitalt til å låte like bra som vinyl hjemme hos meg får applaus for forsøket iallefall.

    Jeg får følelsen av at de mest aggressive motstanderne er de samme som alltid er sinte i komentarfeltene, uansett tema. I vår lille audiofil-verden er dette gjerne de samme som sier at alle streamere må låte likt fordi det bare en 1 og 0. Sikre i sin sak, men ikke interessert i å faktisk sette seg ned å høre for å sjekke om terrenget stemmer med kartet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg får følelsen av at de mest aggressive motstanderne er de samme som alltid er sinte i komentarfeltene, uansett tema. I vår lille audiofil-verden er dette gjerne de samme som sier at alle streamere må låte likt fordi det bare en 1 og 0. Sikre i sin sak, men ikke interessert i å faktisk sette seg ned å høre for å sjekke om terrenget stemmer med kartet.
    Det handler nok ikke bare om interesse.
    Jeg tror også at mange mangler lytteerfaring med streamere i forskjellige prisklasser, og da blir forutinntatt synsing foretrukket heller enn å ta inn over seg erfaringer fra dem som faktisk handler og ikke bare snakker......
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er også viktig å få med seg at MQA hevder å løse noe annet og mer enn bare å pakke en høyoppløst fil ned til en mindre filstørrelse. De har sagt ting som jeg tolker i retning av de skal løse "det digitale problemet" og gi oss "ekte analog lyd" fra digital (i mangel av at jeg kan de tekniske betegnelsene her). Om de har klart/vil klare det har jeg ikke noen oppfatning om. Men det er et spennende mål, synes jeg. Jeg opplever fremdeles at min relativt moderate vinylrigg låter bedre enn min mye dyrere digitalrigg. Noen som prøver å få digitalt til å låte like bra som vinyl hjemme hos meg får applaus for forsøket iallefall.
    Hva mener du med noe slikt (se det som er uthevet).

    Jeg skal ikke motsi deg på din opplevelse av dine to rigger, men det er andre som slett ikke har den samme erfaring akkurat der. Selv har jeg en analogrigg som har en pris som går til himmels i forhold til digitalriggen min. Jeg har slett ikke den samme konklusjonen om at en analog rigg er bedre enn en digital, som avspillingssystem betraktet.

    Merkelig også at en degradering av det opprinnelige digitale signalet nå skal være mer troverdig enn det originale.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Det er også viktig å få med seg at MQA hevder å løse noe annet og mer enn bare å pakke en høyoppløst fil ned til en mindre filstørrelse. De har sagt ting som jeg tolker i retning av de skal løse "det digitale problemet" og gi oss "ekte analog lyd" fra digital (i mangel av at jeg kan de tekniske betegnelsene her). Om de har klart/vil klare det har jeg ikke noen oppfatning om. Men det er et spennende mål, synes jeg. Jeg opplever fremdeles at min relativt moderate vinylrigg låter bedre enn min mye dyrere digitalrigg. Noen som prøver å få digitalt til å låte like bra som vinyl hjemme hos meg får applaus for forsøket iallefall.
    Hva mener du med noe slikt (se det som er uthevet).

    Jeg skal ikke motsi deg på din opplevelse av dine to rigger, men det er andre som slett ikke har den samme erfaring akkurat der. Selv har jeg en analogrigg som har en pris som går til himmels i forhold til digitalriggen min. Jeg har slett ikke den samme konklusjonen om at en analog rigg er bedre enn en digital, som avspillingssystem betraktet.

    Merkelig også at en degradering av det opprinnelige digitale signalet nå skal være mer troverdig enn det originale.
    "Deblurring, per MQA, is the removal of time-domain artifacts remaining from previous analog/digital conversions" er sitat fra denne nye Stereophile-artikkelen som beskriver dette. Deblurring er ordet jeg har sett MQA-folka bruke selv tidligere.
    Om det er hold i dette, som en faktisk problemstilling og isåfall som noe MQA har lyktes med å løse, aner jeg egentlig ikke. Men jeg synes iallefall vinyl fremdeles låter bedre enn digitalt hjemme hos meg. Styrete og upraktisk, men bedre.

    Edit: For evt nye lyttere, som det heter: For å sjekke ut vs vanlig kan jeg anbefale Neil Youngs Hitchhiker. Der er det store forskjeller. Ikke sikker på hvilken jeg liker best.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takk Baluba,

    Jeg er slettes ikke overbevist om at MQA er veien å gå og derfor har jeg holdt meg vekke fra å investere i en langt bedre (les dyrere) MQA DAC. Kunne tenkt meg å teste en Mytek Brooklyn DAC+ men enn så lenge har det ikke latt seg gjøre.

    Mvh
    BB
    Jeg investerer ingen penger i å bli mer MQA-kompatibel, til det ser jeg ikke stor nok gevinst foreløpig. Tvert imot tror jeg fortsatt det beste er å satse på det som låter best i Redbook, for selv Redbook låter fortsatt like godt som før. Om MQA er et format for framtiden får vise seg, det er nok opp til de som sitter teknisk bak spakene på mange måter.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har testet en Mytek Brooklyn og det var ikke noe å rope hurra for.
    Litt bedre med pro-ject pre box s2 digital, men foretrekker "vanlig" da MQA høres unaturlig oppblåst ut og mister litt av fokuset og drivet i musikken,etter min smak.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er også viktig å få med seg at MQA hevder å løse noe annet og mer enn bare å pakke en høyoppløst fil ned til en mindre filstørrelse. De har sagt ting som jeg tolker i retning av de skal løse "det digitale problemet" og gi oss "ekte analog lyd" fra digital (i mangel av at jeg kan de tekniske betegnelsene her). Om de har klart/vil klare det har jeg ikke noen oppfatning om. Men det er et spennende mål, synes jeg. Jeg opplever fremdeles at min relativt moderate vinylrigg låter bedre enn min mye dyrere digitalrigg. Noen som prøver å få digitalt til å låte like bra som vinyl hjemme hos meg får applaus for forsøket iallefall.
    Hva mener du med noe slikt (se det som er uthevet).

    Jeg skal ikke motsi deg på din opplevelse av dine to rigger, men det er andre som slett ikke har den samme erfaring akkurat der. Selv har jeg en analogrigg som har en pris som går til himmels i forhold til digitalriggen min. Jeg har slett ikke den samme konklusjonen om at en analog rigg er bedre enn en digital, som avspillingssystem betraktet.

    Merkelig også at en degradering av det opprinnelige digitale signalet nå skal være mer troverdig enn det originale.
    La meg fortelle en anekdote fra noen år tilbake, som er det nærmeste jeg har kommet "blindtesting" av vinyl. Jeg besøkte en hifi-butikk i Oslo. Tror det var den på Majorstua som selger ting fra Linn. Jeg skulle høre på et av de beste systemene deres, som var satt opp i den ene enden av butikken. Da jeg kom inn, var det allerede en fyr som satt der og lyttet.

    Jeg gikk rundt i resten av butikken, og så ikke hvilken kilde de brukte. Men jeg husker at jeg ble utrolig forundret. Dette oppsettet kostet en betydelig del av min årsinntekt. Og jeg syntes det spilte forunderlig dårlig. Jeg fikk ikke med stereobildet, selvsagt, men jeg fikk med mye annet. Det ble spilt en jazzplate jeg kjente veldig godt. Og altså... hva i alle dager var dette? Den store dynamikken jeg kjente i musikken fra før var i stor grad borte. Det var som om det lå et vått ullteppe over musikken. Ingen klarhet, ingen svart bakgrunn som lot detaljene tre frem. Det var ullent og avslepent og mykt, alt sammen.

    Til slutt gikk jeg bort for å se. Og da så jeg at det var en vinyl som snurret. Dette var en god vinylrigg til et tresifret (edit: mente femsifret) beløp, og antakelig en velholdt vinylplate, for det var ingen knitring eller popping eller andre lyder som umiddelbart ville avslørt det som vinyl for mine ører. Men likevel var min intuitive reaksjon at vinylspillinga fikk hele den dyre Linn-riggen til å høres dårlig ut.

    På denne tiden gikk jeg fortsatt med en antakelse om at "digital" låt kaldt og kunstig, og lurte på å investere en del penger i en vinylrigg. Etter denne opplevelsen har jeg vært mer enn fornøyd med den digitale utgangen på min sonos connect.

    Moralen i historien? Det kan virke som vi hører forskjellig.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette var en god vinylrigg til et tresifret beløp
    100 Kr? 999 Kr? ;)


    likevel var min intuitive reaksjon at vinylspillinga fikk hele den dyre Linn-riggen til å høres dårlig ut.

    På denne tiden gikk jeg fortsatt med en antakelse om at "digital" låt kaldt og kunstig, og lurte på å investere en del penger i en vinylrigg. Etter denne opplevelsen har jeg vært mer enn fornøyd med den digitale utgangen på min sonos connect.

    Moralen i historien? Det kan virke som vi hører forskjellig.
    Det var bare en plate. Jeg kan sikkert finne en CD som låter dårlig også, så går du i null. :)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dette var en god vinylrigg til et tresifret beløp
    100 Kr? 999 Kr? ;)


    likevel var min intuitive reaksjon at vinylspillinga fikk hele den dyre Linn-riggen til å høres dårlig ut.

    På denne tiden gikk jeg fortsatt med en antakelse om at "digital" låt kaldt og kunstig, og lurte på å investere en del penger i en vinylrigg. Etter denne opplevelsen har jeg vært mer enn fornøyd med den digitale utgangen på min sonos connect.

    Moralen i historien? Det kan virke som vi hører forskjellig.
    Det var bare en plate. Jeg kan sikkert finne en CD som låter dårlig også, så går du i null. :)
    Hehe, femsifret skulle det jo stå!

    Ja, riktig at det bare var én plate. Men vinyl har jo i 99 av 100 tilfeller et høyere støygulv og lavere dynamisk range enn digitalt, pluss at man nesten alltid legger til en form for eq, som blir den samme på absolutt alle opptak man spiller (med mindre man varierer mellom ulike stifter/tonearmer/riaa-trinn). Tipper det var slike ting jeg hørte. Mulig man kan omgå dette med superduper-dyre vinylrigger, jeg vet ikke. Jeg har i hvert fall konkludert for min del med at vinyl ikke er tingen for meg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men vinyl har jo i 99 av 100 tilfeller et høyere støygulv og lavere dynamisk range enn digitalt,
    Det er sant. Men støygulvet med gode plater og gode pickuper er under det hørbare i praksis, og selv om CD-kvalitet har potensielt høyere dynamisk utstrekning, brukes gjerne mer av det på vinylplater enn typiske CD-utgivelser likevel. Digitalt kan gjerne være "bedre", men det blir ikke utnyttet. (Uansett er det ikke hva som er teoretisk best som er avgjørende for hvilket format jeg foretrekker. ...sånn apropos.)

    pluss at man nesten alltid legger til en form for eq, som blir den samme på absolutt alle opptak man spiller (med mindre man varierer mellom ulike stifter/tonearmer/riaa-trinn).
    Jaha? Hvordan? RIAA-korreksjonen er iboende i formatet og kompenseres for av RIAA-trinnet. Det som kommer ut av høyttalerne har ikke noe EQ i forhold til det som ble lagret på masteren? Mener du at man legger til EQ i vinylmastringen som ikke finnes på CD-masteren? Dette tror jeg ikke stemmer.

    Tipper det var slike ting jeg hørte. Mulig man kan omgå dette med superduper-dyre vinylrigger, jeg vet ikke. Jeg har i hvert fall konkludert for min del med at vinyl ikke er tingen for meg.
    Konklusjonen skal jeg ikke krangle på. Veien dit hørtes ikke helt vanntett ut, synes jeg likevel. ;)

    ...Men nå sporer jeg tråden helt av. Beklager.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette er jo på siden av temaet... kommentaren min ble foranlediget av denne påstanden om at vanlig digital avpilling er noe som trenger å "fikses". Det er altså langt fra å være min erfaring.

    Det er riktig at kommersielle CD-plater ofte mastres med mindre dynamisk range. Det er et mindre problem for meg, dog, som ofte hører på jazz og klassisk, som foreløpig har unngått loudness-syken. Ang. EQ i vinylrigg: tror ikke jeg skal krangle mer. Men synes ikke det bør være så kontroversielt å påstå at selve avspillingskjeden får større konsekvenser for det tonale resultatet med vinyl enn med en digital utgang. Ok, off-topic over! :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JMen synes ikke det bør være så kontroversielt å påstå at selve avspillingskjeden får større konsekvenser for det tonale resultatet med vinyl enn med en digital utgang.

    Selvsagt.

    It's not a bug. It's a feature!
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    JMen synes ikke det bør være så kontroversielt å påstå at selve avspillingskjeden får større konsekvenser for det tonale resultatet med vinyl enn med en digital utgang.

    Selvsagt.

    It's not a bug. It's a feature!
    Og det har jeg stor sans for egentlig. Utelukker ikke at det blir vinylrigg på meg også en gang i fremtiden! Nettopp ut fra utfordringen med å utforske og forme ting selv. Med digitlalt er jo alt klappet og klart. Så hvis jeg får behov for å gi meg selv nye hifi-utfordringer en gang i fremtiden... hvem vet :)
     

    raymcman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Nå har Tidal hatt MQA i snart 1 år. Hørte noen prate om over 3000 album for noen måneder siden. Jeg finner bare noen hundre. Og det har ikke økt på noe særlig de siste månedene...
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hvor god du er til å lete men bare her har du 174 ECM album og alle har kommet siste mnd.
    The most complete list of MQA albums so far found on Tidal | MQA - Related technology, products and music | The Hitchhikers Guide To Meridian

    Aaron Parks - Arborescence (2013 ECM Records GmbH) [11 tracks, 88Khz] - Link
    Aaron Parks - Find The Way (2017 ECM Records GmbH) [9 tracks, 88Khz] - Link
    Aaron Parks - Lua Ya (2013 ECM Records GmbH) [13 tracks, 88Khz] - Link
    Abdullah Ibrahim - African Piano (Live) (2014 JAPO / ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Alexei Lubimov - C.P.E. Bach: Tangere (2017 ECM Records GmbH) [20 tracks, 44Khz] - Link
    Alexei Lubimov - Claude Debussy: Préludes (2012 ECM Records GmbH) [28 tracks, 44Khz] - Link
    Anders Jormin - Suspended Night (2004 ECM Records GmbH) [11 tracks, 96Khz] - Link
    Anders Jormin - Titok (2017 ECM Records GmbH) [13 tracks, 96Khz] - Link
    András Schiff - Bach: Goldberg Variations BWV 988 (Live) (2003 ECM Records GmbH) [32 tracks, 44Khz] - Link
    András Schiff - Encores After Beethoven (Live) (2016 ECM Records GmbH) [11 tracks, 44Khz] - Link
    András Schiff - Franz Schubert (2015 ECM Records GmbH) [20 tracks, 96Khz] - Link
    András Schiff - Johann Sebastian Bach: Six Partitas (2009 ECM Records GmbH) [41 tracks, 44Khz] - Link
    András Schiff - Ludwig van Beethoven: Diabelli-Variationen (2013 ECM Records GmbH) [76 tracks, 44Khz] - Link
    Anna Gourari - Visions fugitives (2014 ECM Records GmbH) [25 tracks, 96Khz] - Link
    Anouar Brahem - Souvenance (2014 ECM Records GmbH) [11 tracks, 96Khz] - Link
    Anouar Brahem - The Astounding Eyes Of Rita (2009 ECM Records GmbH) [8 tracks, 44Khz] - Link
    Arditti Quartet - Air (2016 ECM Records GmbH) [6 tracks, 96Khz] - Link
    Arild Andersen - Celebration (2012 ECM Records GmbH) [6 tracks, 48Khz] - Link
    Arild Andersen - Mira (2013 ECM Records GmbH) [11 tracks, 96Khz] - Link
    Arve Henriksen - Atmosphères (2016 ECM Records GmbH) [15 tracks, 96Khz] - Link
    Arve Henriksen - Cartography (2008 ECM Records GmbH) [12 tracks, 96Khz] - Link
    Arve Henriksen - Outstairs (2013 ECM Records GmbH) [11 tracks, 44Khz] - Link
    Arve Henriksen - Rímur (2017 ECM Records GmbH) [17 tracks, 96Khz] - Link
    Avishai Cohen - Cross My Palm With Silver (2017 ECM Records GmbH) [5 tracks, 88Khz] - Link
    Avishai Cohen - Into The Silence (2016 ECM Records GmbH) [6 tracks, 88Khz] - Link
    Bill Frisell - Small Town (2017 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Bill Frisell - The Declaration Of Musical Independence (2016 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Billy Hart - All Our Reasons (2012 ECM Records GmbH) [9 tracks, 88Khz] - Link
    Bully - Losing (2017 Sub Pop Records) [12 tracks, 96Khz] - Link
    C AllStar - Precious Moment C AllCollection (2017 Media Asia Music Ltd) [16 tracks, 44Khz] - Link
    Chamber Orchestra of Europe - Felix Mendelssohn Bartholdy / Robert Schumann (2016 ECM Records GmbH) [6 tracks, 96Khz] - Link
    Charles Lloyd - Hagar's Song (2013 ECM Records GmbH) [14 tracks, 96Khz] - Link
    Charles Lloyd - Mirror (2010 ECM Records GmbH) [12 tracks, 88Khz] - Link
    Charles Lloyd - Rabo De Nube (Live) (2008 ECM Records GmbH) [7 tracks, 88Khz] - Link
    Chris Potter - Imaginary Cities (2015 ECM Records GmbH) [8 tracks, 88Khz] - Link
    Chris Potter - The Dreamer Is The Dream (2017 ECM Records GmbH) [6 tracks, 96Khz] - Link
    Chris Potter - The Sirens (2013 ECM Records GmbH) [9 tracks, 88Khz] - Link
    Circle - Paris Concert (Live) (2017 ECM Records GmbH) [6 tracks, 192Khz] - Link
    Craig Taborn - Daylight Ghosts (2017 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    David Torn - Only Sky (2015 ECM Records GmbH) [9 tracks, 44Khz] - Link
    Dennis Russell Davies - Keith Jarrett: Ritual (1982 ECM Records GmbH) [2 tracks, 96Khz] - Link
    Dino Saluzzi - Ojos Negros (2007 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Dominic Miller - Silent Light (2017 ECM Records GmbH) [11 tracks, 96Khz] - Link
    Eleni Karaindrou - Medea (2014 ECM Records GmbH) [17 tracks, 96Khz] - Link
    Enrico Rava - On The Dance Floor (Live) (2012 ECM Records GmbH) [9 tracks, 48Khz] - Link
    Estonian Philharmonic Chamber Choir - Tõnu Kõrvits: Mirror (2016 ECM Records GmbH) [18 tracks, 48Khz] - Link
    Food - Mercurial Balm (2012 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Food - This Is Not A Miracle (2015 ECM Records GmbH) [11 tracks, 96Khz] - Link
    Gary Burton - Crystal Silence (2017 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Gary Burton - Michael Gibbs: Seven Songs For Quartet And Chamber Orchestra (2012 ECM Records GmbH) [6 tracks, 96Khz] - Link
    Gary Peacock - Azure (2013 ECM Records GmbH) [11 tracks, 48Khz] - Link
    Gary Peacock - Voice From The Past - Paradigm (2016 ECM Records GmbH) [6 tracks, 192Khz] - Link
    Gianluca Petrella - Ida Lupino (2016 ECM Records GmbH) [14 tracks, 96Khz] - Link
    Gianluca Petrella - Wild Dance (2015 ECM Records GmbH) [14 tracks, 96Khz] - Link
    Gianluigi Trovesi - Birdwatching (2016 ECM Records GmbH) [12 tracks, 88Khz] - Link
    Gianluigi Trovesi - Profumo di Violetta - Gianluigi Trovesi all’opera (2008 ECM Records GmbH) [23 tracks, 96Khz] - Link
    Gidon Kremer - Giya Kancheli: Chiaroscuro (2015 ECM Records GmbH) [2 tracks, 96Khz] - Link
    Gidon Kremer - Mieczys?aw Weinberg (Live In Lockenhaus & Neuhardenberg / 2012 & 2013) (2014 ECM Records GmbH) [15 tracks, 44Khz] - Link
    Glauco Venier - Miniatures - Music For Piano And Percussion (2016 ECM Records GmbH) [15 tracks, 96Khz] - Link
    Heinz Holliger - Robert Schumann / Heinz Holliger: Aschenmusik (2014 ECM Records GmbH) [19 tracks, 44Khz] - Link
    Horacio Lavandera - Dino Saluzzi: Imágenes - Music For Piano (2015 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Huelgas Ensemble - Wolfgang Rihm: Et Lux (2015 ECM Records GmbH) [1 tracks, 96Khz] - Link
    Iva Bittová - Iva Bittová (2013 ECM Records GmbH) [12 tracks, 88Khz] - Link
    Jack DeJohnette - Blue Maqams (2017 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Jack DeJohnette - Made In Chicago (Live At The Chicago Jazz Festival / 2013) (2015 ECM Records GmbH) [7 tracks, 48Khz] - Link
    Jacob Young - Forever Young (2014 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Jakob Bro - Gefion (2015 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Jakob Bro - Streams (2016 ECM Records GmbH) [7 tracks, 88Khz] - Link
    Jan Garbarek - Concert In Athens (Live) (2013 ECM Records GmbH) [18 tracks, 48Khz] - Link
    Jan Garbarek - Dresden (Live In Concert) (2009 ECM Records GmbH) [16 tracks, 96Khz] - Link
    Jan Garbarek - Magico - Carta de Amor (2012 ECM Records GmbH) [11 tracks, 48Khz] - Link
    Jan Garbarek - Places (2017 ECM Records GmbH) [4 tracks, 192Khz] - Link
    Jan Garbarek - Solstice (1975 ECM Records GmbH) [8 tracks, 192Khz] - Link
    Joe Lovano - 39 Steps (2013 ECM Records GmbH) [10 tracks, 88Khz] - Link
    Joe Lovano - The First Quartet (2015 ECM Records GmbH) [18 tracks, 96Khz] - Link
    Joe Lovano - Up And Coming (2017 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Joe Lovano - Within A Song (2012 ECM Records GmbH) [9 tracks, 88Khz] - Link
    John Abercrombie - Timeless (2016 ECM Records GmbH) [6 tracks, 192Khz] - Link
    John Holloway - Pavans And Fantasies From The Age Of Dowland (2014 ECM Records GmbH) [13 tracks, 96Khz] - Link
    John Potter - Amores Pasados (2015 ECM Records GmbH) [13 tracks, 96Khz] - Link
    John Potter - Night Sessions (2013 ECM Records GmbH) [17 tracks, 44Khz] - Link
    John Surman - Saltash Bells (2012 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Jon Balke - Siwan (2009 ECM Records GmbH) [11 tracks, 44Khz] - Link
    Jon Balke - Warp (2016 ECM Records GmbH) [16 tracks, 96Khz] - Link
    Jon Hassell - Last Night The Moon Came Dropping Its Clothes In The Street (2009 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Arbour Zena (2013 ECM Records GmbH) [3 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Arvo Pärt: Tabula Rasa (2015 ECM Records GmbH) [5 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Belonging (2015 ECM Records GmbH) [6 tracks, 192Khz] - Link
    Keith Jarrett - Changes (2015 ECM Records GmbH) [3 tracks, 192Khz] - Link
    Keith Jarrett - Concerts (Bregenz, München) (Live) (2013 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Creation (Live) (2015 ECM Records GmbH) [9 tracks, 48Khz] - Link
    Keith Jarrett - Eyes Of The Heart (Live) (2015 ECM Records GmbH) [3 tracks, 192Khz] - Link
    Keith Jarrett - Hamburg '72 (Live) (2014 ECM Records GmbH) [6 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Hymns / Spheres (2012 ECM Records GmbH) [11 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Jasmine (2010 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Last Dance (2014 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - My Song (2015 ECM Records GmbH) [6 tracks, 192Khz] - Link
    Keith Jarrett - Paris / London (Testament) (Live) (2009 ECM Records GmbH) [20 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Sleeper (Live) (2012 ECM Records GmbH) [7 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Somewhere (Live) (2013 ECM Records GmbH) [6 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - Standards (Vol. 2) (2015 ECM Records GmbH) [6 tracks, 192Khz] - Link
    Keith Jarrett - The Köln Concert (Live) (1975 ECM Records GmbH) [4 tracks, 96Khz] - Link
    Keith Jarrett - The Survivors' Suite (2015 ECM Records GmbH) [2 tracks, 192Khz] - Link
    Ketil Bjørnstad - A Passion For John Donne (Live) (2014 ECM Records) [15 tracks, 96Khz] - Link
    Ketil Bjørnstad - La notte (Live) (2013 ECM Records GmbH) [8 tracks, 48Khz] - Link
    Ketil Bjørnstad - Sunrise - A Cantata On Texts By Edward Munch (2014 ECM Records GmbH) [19 tracks, 96Khz] - Link
    Kremerata Baltica - Mieczys?aw Weinberg: Chamber Symphonies, Piano Quintet (2017 ECM Records GmbH) [20 tracks, 96Khz] - Link
    Laura Mikkola - Erkki-Sven Tüür: Symphony No.7 “Pietas” / Piano Concerto (2014 ECM Records GmbH) [7 tracks, 44Khz] - Link
    Lee Konitz - Live At Birdland (2011 ECM Records GmbH) [6 tracks, 88Khz] - Link
    Lee Santana - Secret History (2017 ECM Records GmbH) [22 tracks, 44Khz] - Link
    Lena Willemark - Trees Of Light (2015 ECM Records GmbH) [12 tracks, 44Khz] - Link
    Lisa Batiashvili - Harrison Birtwistle: Chamber Music (2014 ECM Records GmbH) [18 tracks, 44Khz] - Link
    Lithuanian Chamber Orchestra - Dobrinka Tabakova: String Paths (2013 ECM Records GmbH) [9 tracks, 48Khz] - Link
    Manu Katché - Manu Katché (2012 ECM Records GmbH) [10 tracks, 88Khz] - Link
    Manu Katché - Neighbourhood (2014 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Manu Katché - Third Round (2010 ECM Records GmbH) [11 tracks, 88Khz] - Link
    Maria Pia de Vito - Il Pergolese (2013 ECM Records GmbH) [9 tracks, 88Khz] - Link
    Marin Chapoutot - Prodiges - Saison 3 (2017 Parlophone Records Limited) [14 tracks, 96Khz] - Link
    Markus Stockhausen - Alba (2016 ECM Records GmbH) [15 tracks, 96Khz] - Link
    Mat Maneri - The Bell (2016 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Mathias Eick - Midwest (2015 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Mathias Eick - Skala (2011 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Mathias Eick - The Door (2008 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Mats Eilertsen - Rubicon (2016 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Meredith Monk - On Behalf Of Nature (2016 ECM Records GmbH) [19 tracks, 96Khz] - Link
    Michel Benita - River Silver (2016 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Miranda Cuckson - Béla Bartók / Alfred Schnittke / Witold Lutos?awski (2016 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Miroslav Vitous - Music Of Weather Report (2016 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Momo Kodama - La vallée des cloches (2013 ECM Records GmbH) [7 tracks, 44Khz] - Link
    Momo Kodama - Point And Line (2017 ECM Records GmbH) [18 tracks, 96Khz] - Link
    Myung Whun Chung - Piano (2014 ECM Records GmbH) [10 tracks, 96Khz] - Link
    Nik Bärtsch's Ronin - Llyrìa (2010 ECM Records GmbH) [7 tracks, 88Khz] - Link
    Nils Petter Molvær - Quiet Inlet (2010 ECM Records GmbH) [7 tracks, 96Khz] - Link
    Norma Winstone - Dance Without Answer (2013 ECM Records GmbH) [13 tracks, 88Khz] - Link
    Paolo Fresu - In Maggiore (2015 ECM Records GmbH) [13 tracks, 96Khz] - Link
    Patricia Kopatchinskaja - Galina Ustwolskaja (2014 ECM Records GmbH) [5 tracks, 96Khz] - Link
    Patricia Kopatchinskaja - Tigran Mansurian: Quasi Parlando (2014 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Paul Bley - Play Blue - Oslo Concert (Live At Oslo Jazz Festival / 2008) (2014 ECM Records GmbH) [5 tracks, 96Khz] - Link
    Paul Motian - Amorphae (2015 ECM Records GmbH) [8 tracks, 88Khz] - Link
    Quercus - Nightfall (2017 ECM Records GmbH) [11 tracks, 48Khz] - Link
    Ravi Coltrane - In Movement (2016 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Reinbert de Leeuw - György Kurtág: Complete Works For Ensemble And Choir (2017 ECM Records GmbH) [52 tracks, 96Khz] - Link
    RIAS Kammerchor - Tigran Mansurian: Requiem (2017 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Robin Williamson - Trusting In The Rising Light (2014 ECM Records GmbH) [12 tracks, 96Khz] - Link
    Rolf Lislevand - La Mascarade - Music For Solo Baroque Guitar And Theorbo (2015 ECM Records GmbH) [18 tracks, 88Khz] - Link
    Roscoe Mitchell - Bells For The South Side (2017 ECM Records GmbH) [11 tracks, 96Khz] - Link
    Sam Rivers - Contrasts (2014 ECM Records GmbH) [7 tracks, 96Khz] - Link
    Sarah Rothenberg - Rothko Chapel - Morton Feldman / Erik Satie / John Cage (2015 ECM Records GmbH) [10 tracks, 44Khz] - Link
    Savina Yannatou - Songs Of Thessaloniki (2015 ECM Records GmbH) [17 tracks, 96Khz] - Link
    Sinikka Langeland - The Half-Finished Heaven (2015 ECM Records GmbH) [12 tracks, 96Khz] - Link
    Sinikka Langeland - The Magical Forest (2016 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Stefano Battaglia - Pelagos (2017 ECM Records GmbH) [17 tracks, 96Khz] - Link
    Stefano Bollani - Joy In Spite Of Everything (2014 ECM Records GmbH) [9 tracks, 88Khz] - Link
    Stefano Bollani - O Que Será (Live) (2013 ECM Records GmbH) [10 tracks, 48Khz] - Link
    Stefano Bollani Trio - Stone In The Water (2009 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Steve Kuhn - Wisteria (2012 ECM Records GmbH) [11 tracks, 88Khz] - Link
    Teenage Head - Fun Comes Fast (2017 Teenage Head) [20 tracks, 96Khz] - Link
    The Crossing - Gavin Bryars: The Fifth Century (2016 ECM Records GmbH) [9 tracks, 88Khz] - Link
    The Hilliard Ensemble - Heinz Holliger: Machaut-Transkriptionen (2015 ECM Records GmbH) [9 tracks, 44Khz] - Link
    The Hilliard Ensemble - Il Cor Tristo (2013 ECM Records GmbH) [12 tracks, 96Khz] - Link
    The Hilliard Ensemble - Transeamus (2014 ECM Records GmbH) [14 tracks, 96Khz] - Link
    Theo Bleckmann - Elegy (2017 ECM Records GmbH) [12 tracks, 96Khz] - Link
    Thomas Zehetmair - Robert Schumann (Live) (2016 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Tim Berne - Snakeoil (2012 ECM Records GmbH) [6 tracks, 88Khz] - Link
    Vijay Iyer - Break Stuff (2015 ECM Records GmbH) [12 tracks, 96Khz] - Link
    Vijay Iyer - Mutations (2014 ECM Records GmbH) [13 tracks, 88Khz] - Link
    Vijay Iyer - Radhe Radhe - Rites Of Holi (Music For The Film By Prashant Bhargava) (Live) (2014 ECM Records GmbH) [12 tracks, 48Khz] - Link
    Vincent Courtois - Asian Fields Variations (2017 ECM Records GmbH) [11 tracks, 88Khz] - Link
    Wadada Leo Smith - A Cosmic Rhythm With Each Stroke (2016 ECM Records GmbH) [9 tracks, 96Khz] - Link
    Wiener Staatsoper - Wagner: Das Rheingold (Live At Staatsoper, Vienna / 2011) (2013 Deutsche Grammophon GmbH) [31 tracks, 96Khz] - Link
    Wiener Staatsoper - Wagner: Götterdämmerung (Live At Staatsoper, Vienna / 2011) (2013 Deutsche Grammophon GmbH) [54 tracks, 96Khz] - Link
    Wiener Staatsoper - Wagner: Ring (96 kHz / 24 Bit / Live At Staatsoper, Vienna / 2011) (2013 Deutsche Grammophon GmbH) [178 tracks, 96Khz] - Link
    Wolfgang Muthspiel - Driftwood (2014 ECM Records GmbH) [8 tracks, 96Khz] - Link
    Wolfgang Muthspiel - Rising Grace (2016 ECM Records GmbH) [10 tracks, 88Khz] - Link
     
    Sist redigert:

    raymcman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2007
    Innlegg
    80
    Antall liker
    2
    Ok takker:) Det var oppløftende. Kan du si hvordan du finner alt?
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Hei,
    Sliter med å spille av master fra Tidal via audirvana->Gustard u16->ikke MQA støttet Dac via toslink.
    Har satt valg i audirvana til non MQA, men ingen lyd.
    Tips?
     

    jabbalabba

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2006
    Innlegg
    200
    Antall liker
    159
    Fant ut av det (selvfølgelig brukerfeil..;-) ).
    Gått fra en Dac som spiser alt av formater, og audirvana har jeg ikke justert på lenge.
    Så hadde helt glemt å restarte Audirvana når jeg febrilsk prøvde alt av nedskalering ned til 44,1khz.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Fant dette på et annet forum. It adds up:

    What is the meaning of the "Meridian 16 channel number"?

    Meridian sold their MLP technology to Dolby, who renamed it Dolby TrueHD. Until a few years ago, Meridian received a royalty on every disc produced using MLP/TrueHD. Then the patent period, or contract, or whatever ran out.

    And by mere coincidence, the MQA royalty scheme showed up just about the time that the previous patent and royalties expired.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn