MPT har endelig? landet og bjuder på.....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Heisan.
Da ble det noen kjekke timer hos hederskaren MPT.
Dette er en kar jeg har kjent i mange år nå, og vi snakker om alt mellom himmel og jord.
At der har vært MYE heftig utstyr innom der i gården i løpet av disse årene, er ingen hemmelighet. At det også har vært remedier av ymse slag tilstede, likeså. At der har vært noen "rare" saker på plass, vil kanskje overraske noen - men det har nå uansett vært en tanke og en plan bak det hele.
At han dessuten har foretatt seg det som kun kan karakteriseres som audiofile krumspring, ville nok fått flere enn undertegnede til å klø seg litt i skjegget (mangler hår å klø meg i.....:ROFLMAO:)
At han av ymse årsaker både har vært superhappy, frustrert, lei, drittforbannet og optimistisk, hører gjerne med, men noen av humpene i veien kunne han nok tenkt seg å ha vært foruten.

MPT er godt bevandret i høyttalerverdenen. Han har hatt Avantgarde, Respons, Kharma, Avalon, Piega og sikkert flere til.
Noen år tilbake hadde undertegnede et par Magnepan 1.7 stående i man caven. At dette alltid har vært en fabrikant som har ligget MPT nært til hjertet, er en kjennsgjerning. Så i dag befinner det seg et par LRS hos ham. At de har sine begrensninger ifht hvor lavfrekvent lyd de klarer å gjengi, kommer neppe som noen overraskelse. Da falt det seg slik at han like gjerne handlet inn subb til sin man cave. Ikke en, men to - REL 510.
IMG_20220622_220710_resized_20220623_092433682.jpg
IMG_20220622_220654_resized_20220623_092418221.jpg
IMG_20220622_220634_resized_20220623_092357663.jpg


Forsterkere er MPT også godt skolert ifht. Han har hatt store, små, nye, gamle, rør, transer - men så vidt meg bekjent, aldri kl D......
På forsterkersiden ble det rør, etter mangfoldige år som transemann. I dag står der en Cayin CS-55A. Relativt rimelig sak, men pris er ikke alt.

Kilden(e) var tidligere cd-spiller, samt sporadisk vinyl. Idag finner man ingen cd-spiller i oppsettet. Derimot har han tatt steget inn i streaminguniverset, med en Lumin D2 m/tilhørende Sbooster. Mellom streamer og dac løper en Quide bnckabel.

Mellom forsterker og streamer står der en nydelig sak, en dac med navnet Chord Hugo TT2.
IMG_20220622_220624_resized_20220623_062034114[5832].jpg

Vinylsnurren ble ikke benyttet i går. I grunnen usikker på om den i det hele tatt er koblet opp.....

Selv om det var dempet belysning i rommet, var det vanskelig å IKKE få øye på de nærmest selvlysende klarblå kabelsmykkene fra Roald Mikkelsen/Renaissance Audio. Master signature mk3 signalkabler mellom dac og forsterker, Signature mk3 til subbene, samt Standard høyttalerkabler.
Da ser herligheten slik ut fra sweetspot
IMG_20220622_220555_resized_20220623_092341925.jpg


Noen strømkabler må også til. En er jaffal fra Tara Labs, en fra PS. Og så ryktes det om en kostbar - og etter sigende - meget god Ethernetkabel fra Audioquest (Diamond).

Lytterommet er for øvrig ca 12 kvm, og har bydd på utfordringer, men Roald Mikkelsen kan mye om både subbjustering, samt subb- og høyttalerplassering.......

Racket er, som sikkert mange ser, Audio Magic Hepta - et rack undertegnede gjerne kunne tenkt seg selv.... Vi får se..... ;)

mvh
Proffen
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.569
Antall liker
2.770
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Da var beskrivelsen av oppsettet unnagjort.
Sms`en som tikket inn, hadde følgende spørsmål: "Forteller du noe om lyden?"
Jadda, skal det. :ROFLMAO:

Tenker at jeg bare kan starte med å konkludere med at jeg neppe har opplevd bedre lyd og mer "musikk" hos MPT enn det jeg gjorde i går.
Magnepan er karakteristiske, og bidrar nok mye til å der er mye luft og en hel del 3D i lydbildet. Hva gjelder 3D-biten, skaper nok oppsettet mer dybde og bredde enn høyde. Dette er for øvrig noe jeg kjenner igjen fra eget oppsett. Skulle gjerne sett at vokalen ble en halvmeter høyere. Et adekvat spørsmål blir da: Kan dette ha noe med avstand til høyttalere å gjøre? Sweetspoten hos MPT er noget nærmere høyttalerne enn her i heimen. Der MPT`s oppsett imvho scorer "best", er på dybdegjengivelsen.
At Magnepan gjerne har rykte på seg for å være høyttalere som krever sitt av forsterkerkraft, er gjerne en kjennsgjerning. I så måte kunne man jo frykte at der retten og sletten ikke skulle være juice nok i Cayin`en - men så ikke! Den har mer enn nok power til å drive LRS`ene på en høyst anstendig måte, til tross for sine "beskjedne" 40wpch.
Man sitter ellers OVERHODET IKKE og tenker på at der er rør i oppsettet!
Gjengivelsen er akkurat så fysisk og "livsnære" - kjøttogblodlissom - som undertegnede foretrekker det. Her er det ingenting som stikker seg ut eller frem, til tross for at der bevisst, og av ulike grunner - ble spilt musikk som KAN være utfordrende for ymse oppsett.
Subbene er godt integrert og tilpasset planarene, og slår inn når de skal. Gøy når så mye subb funker i et såpass lite lytterom!
Separasjon av ulike instrumenter funker meget bra, og det er også greit å skille på det når der er flere vokaler involvert.
Glemte rent av å spille musikk/innspillinger for å få evaluert utklingning og overtonestrukturer i går, men det tar vi ved neste korsvei.
Det er heller ingen komponenter som stikker seg ut eller frem. Jeg vil vel heller si det slik at MPT har vært både dyktig og heldig mtp matchingen av de ulike komponentene.

mvh
Proffen
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: tkr
Topp Bunn