Mozart 46 Symphonien, Böhm. Hvor skal jeg begynne ?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
OK. Jeg burde sannsynligvis gå mer systematisk til verks i innkjøpene mine enn det jeg gjør, men jeg fikk øye på denne boksen gjennom et vindu og siden prisen var lav og platene meget blanke og fine kunne jeg ikke la være.

Men, jeg aner ikke om Böhm/Berlinphilarmoniker er verdt å høre, eller hvor jeg skal begynne.
Det er jo tross alt 15 lp'er å gå seg vill blant.
Så om noen har noen forslag til hva jeg skal starte med hadde jeg blitt meget takknemlig.

Den ligner veldig på denne, bortsett fra at det ikke er noen asiatiske tegn og at den er på Deutsche Grammophon.


Jeg setter også pris på direkte advarsler om at det er bedre innspillinger(fremførelse, ikke lyd,) jeg heller bør høre dersom det er tilfelle.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nesten det samme hvor du starter Robertsen. :)
Jeg synes Böhm og Mozarts symfonier hører veldig godt sammen.
Men du kan da prøve "Linz" symfonien som en start.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Takk emotikon, da er nålen senket på KV425 og det her begynner jo riktig så bra.
Å oppdage klassisk er noe av det morsomste jeg har gjort siden jeg oppdaget kvinnebryst, man blir aldri lei.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Du er sannelig en kløpper på analogier, Roberten. Var det ikke du som likte klaverkonsert nr. 20? Da kan symfoni nr. 25 være tingen, tror jeg.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Det stemmer på en prikk awe, klaverkonsert nr. 20 er noe av det sterkeste jeg har opplevd musikalsk på lenge, så symfoni nr. 25 blir neste på spillelisten.
For et fantastisk tips, slikt setter jeg stor pris på !
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Nr. 25 kalles ofte for den lille g-moll symfonien. De store dybdene nås i den store g-moll symfonien, nr. 40. Tillike med innledningen til nr. 38, var andre sats i nr. 40 til inspirasjon for romantikerne.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Ohhhh, om det er er den lille(inne på andre gjennomhøring,) gleder jeg meg enormt til den store.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Siden du er slik en rakker til å finne vinyl på nettet, Roberten, vil jeg anbefale Josef Krips og Concertgebouw på Philips. Min boks inneholder de 20 siste. Helt supre innspillinger på alle vis, som utfyller Böhm fint. Samme flyt og naturlighet (og det skal noe til), men lettere og mer luftig klang. Tolkningene er imidlertid ikke lettvektere i det hele tatt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da ble det KV385 på meg.
Fankern...klokka er blitt mange.
Har mer jeg VIL høre på, før den etterhvert tynnere manken legges fortjent ned på puta for natta.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
awe skrev:
Siden du er slik en rakker til å finne vinyl på nettet, Roberten, vil jeg anbefale Josef Krips og Concertgebouw på Philips. Min boks inneholder de 20 siste. Helt supre innspillinger på alle vis, som utfyller Böhm fint. Samme flyt og naturlighet (og det skal noe til), men lettere og mer luftig klang. Tolkningene er imidlertid ikke lettvektere i det hele tatt.
Glimrende, da er det notert i den lille sorte for tråling av antikvariat og loppemarked, og automatiske søk er opprettet på auksjonssider på nettet.
Jeg sier det igjen, lykkelig er den som er omgitt av slike oppkommer av kunnskap som dere :)

emotikon, jeg kjenner meg veldig igjen i den problemstillingen. Jeg plukket også med meg en cdboks hvor Furtwängler dirigerer Bruckner, Brahms, Schubert, Wagner og Beethoven, og jeg ser veldig frem til å høre på den.
Men i kveld har Mozart gjort meg både opprømt og overveldet, så døgnet strekker rett og slett ikke til. I morgen er atter en dag som kan fylles med musikk !
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Nr 25 er også en av mine favoritter, men synes Böhm har altfor god tid i sin tolkning :-\
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
SOA skrev:
Nr 25 er også en av mine favoritter, men synes Böhm har altfor god tid i sin tolkning :-\
Så flott, flere versjoner av flotte stykker har jeg blitt nødt til å innrømme at er veldig gøy og givende.
Har du forslag til nr 25 som holder det tempoet du ønsker SOA ?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
SOA skrev:
Nr 25 er også en av mine favoritter, men synes Böhm har altfor god tid i sin tolkning :-\
Den som ikke har absolutt gehør, kan jo ty til det gamle jungelknepet og sette opp hastigheten på platespilleren... ;D ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
awe skrev:
Siden du er slik en rakker til å finne vinyl på nettet, Roberten, vil jeg anbefale Josef Krips og Concertgebouw på Philips. Min boks inneholder de 20 siste. Helt supre innspillinger på alle vis, som utfyller Böhm fint. Samme flyt og naturlighet (og det skal noe til), men lettere og mer luftig klang. Tolkningene er imidlertid ikke lettvektere i det hele tatt.
Glimrende, da er det notert i den lille sorte for tråling av antikvariat og loppemarked, og automatiske søk er opprettet på auksjonssider på nettet.
Jeg sier det igjen, lykkelig er den som er omgitt av slike oppkommer av kunnskap som dere :)

emotikon, jeg kjenner meg veldig igjen i den problemstillingen. Jeg plukket også med meg en cdboks hvor Furtwängler dirigerer Bruckner, Brahms, Schubert, Wagner og Beethoven, og jeg ser veldig frem til å høre på den.
Men i kveld har Mozart gjort meg både opprømt og overveldet, så døgnet strekker rett og slett ikke til. I morgen er atter en dag som kan fylles med musikk !
Liker veldig godt den siste setningen din Robertsen :)
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Roberten skrev:
SOA skrev:
Nr 25 er også en av mine favoritter, men synes Böhm har altfor god tid i sin tolkning :-\
Så flott, flere versjoner av flotte stykker har jeg blitt nødt til å innrømme at er veldig gøy og givende.
Har du forslag til nr 25 som holder det tempoet du ønsker SOA ?
Neville Marriner med Academy of St Martin in the fields feks. Forøvrig soundtrack fra den glimerende Amadeus av Milos Forman.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
Gode ting. Den skal jeg være på utkikk etter.
Hadde et lite håp om at den kunne være i 'Early Symphonies' boksen, men den gang ei.
Liker Marriner et al på de symfoniene som er på de lp'ene, så gleder meg til å høre nr. 25 i deres tapning.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
emotikon skrev:
Den som ikke har absolutt gehør, kan jo ty til det gamle jungelknepet og sette opp hastigheten på platespilleren... ;D ;)
Dét hadde jo vært ganske lettvint om det kunne fungert greit :D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
emotikon skrev:
Den som ikke har absolutt gehør, kan jo ty til det gamle jungelknepet og sette opp hastigheten på platespilleren... ;D ;)
Dét hadde jo vært ganske lettvint om det kunne fungert greit :D
Funker, men ikke for alle ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.693
Antall liker
21.541
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
God morgen, Roberten. Jeg er veldig glad i KV201, men jeg har ikke hørt den med Böhm. Mackerras på Telarc er glimrende i både den og lille g-moll.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
God ettermiddag, Valentino. KV201 skal sporenstreks fiskes frem, og Mackerras på Telarc er skriblet ned i den lille sorte.

Nå er det K388 med Klemperer/VPO som fyller stua og det er da slettes ikke ueffent det heller. Såvisst ikke !
 
Topp Bunn