Diverse Motorsag går ikke skikkelig

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
2.037
Antall liker
1.160
Torget vurderinger
1
Tyr til forumet hvor man kan spørre om alt mulig og få fornuftige svar.

Jeg har arvet en bensindrevet motorsag av merket Stihl, tror betegnelsen er MS200, men er usikker på bokstavene i skrivende øyeblikk. Sagen er fra 2007 har vært i regelmessig bruk.
Problemet er at etter den starter, så stopper den etter noen få sekunder på medium turtall uten å røre gassen og gir man gass, lite eller mye, kveles den til man slipper gassen helt og den etter hvert stopper. Legger man saga over til høyre går den så godt som normalt, og legger man saga over til venstre går den nesten som normalt, men likker ikke at man gir gass, som om at den kveles men kommer over det og får opp turtallet etter litt jukking med gassen.

En lokal reparatør mener at det er gåen pakning mellom forgasser og sylinder, men jeg tror det er noe galt med forgasseren. Jeg har begrenset erfaring med totaktere generelt og motorsagforgassere spesielt.

Noen som har noen formeninger?
 

2xJ

NO PRISONERS !!!
Ble medlem
12.08.2017
Innlegg
2.313
Antall liker
2.750
Sted
VestBredden
Er det ikke bare og levere saga til servicemannen ? Noen hundrelapper og du har masse arbeid forran deg med trefelling !!!!
Startet min Stihl her om dagen, stått stille i ca 10 år... fylte på fuel og pumpa den opp.. starta på første !!! D e såå deiiiliiiig !!!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
12.091
Antall liker
3.390
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Sjekk at ikke choke er på
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
377
Antall liker
64
Sjekk om bensinslangen er morken. Ikkje ukjent på Stihlsager.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
4.244
Antall liker
623
Sted
Trondheim
Det er vel Fellesfjøset som har Stihl? Hvis du har et slikt i nærheten, så har de vel en motorsagspesialist.
 

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Innlegg
70
Antall liker
106
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Hadde omtrent identiske symptomer på min Stihl MS nå i våres. Byttet tennplugg, og etter litt hard rusing gikk den helt fint igjen. Tok samtidig å rengjorde saga godt og renset luftfilteret.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
14.268
Antall liker
4.419
Noen eldre sager liker ikke ferdigblandet miljøbensin, prøv først med oljeblandet bensin, normalt 2% olje. Rengjøring er nevnt som en mulig årsak, men det at den forandrer oppførsel når sagen tiltes kan også tyde på utslitt motor på grunn av at da vil veiven vandre på tetningen litt og slippe falskluft inn i veivhuset.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
2.037
Antall liker
1.160
Torget vurderinger
1
Ganske greit å se på forgasseren selv på disse:

Takk for video, helt klart ikke samme sag selv om modellbetegnelsen er riktig. Ser dog ut til at det er samme forgasser så skal tafse litt på den når jeg får tid.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
17.018
Antall liker
9.250
Torget vurderinger
1
Takk for video, helt klart ikke samme sag selv om modellbetegnelsen er riktig. Ser dog ut til at det er samme forgasser så skal tafse litt på den når jeg får tid.
Sett inn korrekt modellbetegnelse og carburetor på youtube, så får du kanskje opp din sag.
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
177
Antall liker
37
Begynn med det enkle først, sjekk bensinfilteret og bensinslangen, jeg har hatt akkurat samme oppførsel og problem med morken bensinslange som suger falsk luft ved pådrag/tilting av maskin.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.467
Antall liker
762
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hva slags bensin bruker du ?

Hadde problemer med gressklipperen for et par år siden - fikk nesten ikke start og gikk dårlig. Har brukt vanlig bensin men testet Aklylatbensin og etter det har det ikke vært noe problem, selv om det står en slump i kanna vinteren over. Litt dyrere, men verd det og sundere eksos å gå i...

For du vet vel og at bensin du har lagret lenge taper seg ? Gammel bensin gjør seg bedre på bilen godt blandet med ny.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
17.018
Antall liker
9.250
Torget vurderinger
1
Begynn med det enkle først, sjekk bensinfilteret og bensinslangen, jeg har hatt akkurat samme oppførsel og problem med morken bensinslange som suger falsk luft ved pådrag/tilting av maskin.
Det enkle er jo alt nevnt, med unntak av «bytte/rense tennplugg», mener jeg. TS spurte om forgasseren.

Grei gang er:
Ny bensin med rett miks.
Rense/bytte tennplugg.
Sjekke bensinfilter og tilførselsslange.
Sjekke og rense luftfilter.

Operasjonsbord
Greit å begynne med forgasseren
Den starter, så det ordner seg nok.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
2.037
Antall liker
1.160
Torget vurderinger
1
Dersom du er lokalisert i nærleiken, kan eg kikke på den for deg.

Peder
Takk for tilbudet, men bor et godt stykke unna.

Sett inn korrekt modellbetegnelse og carburetor på youtube, så får du kanskje opp din sag.
Modellbetegnelsen er korrekt, men utseende på sagen er helt forskjellig. Men som sagt, forgasseren ser ut til å være den samme.

Begynn med det enkle først, sjekk bensinfilteret og bensinslangen, jeg har hatt akkurat samme oppførsel og problem med morken bensinslange som suger falsk luft ved pådrag/tilting av maskin.
God idé, skal få sjekket slange og filter.

Hva slags bensin bruker du ?

Hadde problemer med gressklipperen for et par år siden - fikk nesten ikke start og gikk dårlig. Har brukt vanlig bensin men testet Aklylatbensin og etter det har det ikke vært noe problem, selv om det står en slump i kanna vinteren over. Litt dyrere, men verd det og sundere eksos å gå i...

For du vet vel og at bensin du har lagret lenge taper seg ? Gammel bensin gjør seg bedre på bilen godt blandet med ny.
Bruker ferdigblandet.

Ny tennplugg er nevnt flere ganger, og den skal være helt ny.

Takker for innspill, finner nok ut av det og hvis ikke koster en ny forgasser på aliexpress under 10 dollar. o_O
 
Sist redigert:

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
7.954
Antall liker
3.673
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Noen eldre sager liker ikke ferdigblandet miljøbensin, prøv først med oljeblandet bensin, normalt 2% olje. Rengjøring er nevnt som en mulig årsak, men det at den forandrer oppførsel når sagen tiltes kan også tyde på utslitt motor på grunn av at da vil veiven vandre på tetningen litt og slippe falskluft inn i veivhuset.
Bruker ikke annet en miljøbensin på min, går som ei kule.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
14.268
Antall liker
4.419
Bruker ikke annet en miljøbensin på min, går som ei kule.
Gjelder som tidligere sagt ikke alltid eldre sager. Jeg har en gammel, men lite brukt, Jonsered sag som var farlig nær skroting. Bare host og hark og dårlig tomgang. Tomt for alkylatbensin og akutt behov for motorsag gjorde at jeg blandet opp litt "vanlig" bensin og beistet våknet til liv igjen. Går som en drøm på vanlig bensin, men alkylat er som gift for den.

Et annet moment er at man får en god hobbysag for 3-4000 kroner fremfor å koste noen tusenlapper på en gammel sag.
 

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
7.954
Antall liker
3.673
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Gjelder som tidligere sagt ikke alltid eldre sager. Jeg har en gammel, men lite brukt, Jonsered sag som var farlig nær skroting. Bare host og hark og dårlig tomgang. Tomt for alkylatbensin og akutt behov for motorsag gjorde at jeg blandet opp litt "vanlig" bensin og beistet våknet til liv igjen. Går som en drøm på vanlig bensin, men alkylat er som gift for den.

Et annet moment er at man får en god hobbysag for 3-4000 kroner fremfor å koste noen tusenlapper på en gammel sag.
Hvor gammel er den da? Min Sthil er vell ca 15 år.
Men mulig det er noen fabrikanter som ikke liker slikt.
Bruker det på Honda freseren også.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
249
Antall liker
64
Hvis miljøbensin ikke er et alternativ, så bruk 98-oktans bensin, den er etanolfri og av bedre kvalitet enn 95-oktan. Fås hos Shell (V-power 98) og de fleste Esso-stasjoner (98 Ultimate). På gressklippere og andre små, relativt saktegående firetaktere av enkel konstruksjon (men ikke hurtiggående totaktere) er faktisk "flybensin" (AVGAS 100LL) et meget godt alternativ, om du får tak i. Den kan lagres i minst 10 år, den trekker ikke fuktighet, koker ikke i forgasseren på varme sommerdager, damper/lukter mindre og den ødelegger ikke gummislanger og andre komponenter i drivstoffsystemet selv ved langtidslagring. Gir vanligvis også penere gange og lavere forbruk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
15.559
Antall liker
3.499
Torget vurderinger
0
Min misnte, en Sthil er vel 35 år og puttrer og går uten de store probemer. Storebror en Jonsered er kanskje 15-20 år og fungerer også upåklagelig.

Sant nok at en ny sag ikke koster all verden, men en som kan merket vil mest sansynlig få den til å gå for mindre enn hva en ny sag koster.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
4.343
Antall liker
5.952
Sted
Sørlandet
Svært vanlig Stihl problem og da spesielt på sager som ikke har blitt brukt på en stund. Som flere allerede har nevnt i tråden så anbefaler jeg deg at du sjekker forgasseren din nøye. Er du heldig kan du blåse den helt ren for kondens og påfølgende irr og forkalkninger etter fukt. Etanol er hydroskopisk og det er der hovedproblemet ligger. Her har du et bilde av en forgasser som har stått i 6 mnd med etanolholdig bensin:

 

PederP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
177
Antall liker
320
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
1
Ultralydvask av forgassar og ny tennplugg. Sjekk at membran i forgassar ikkje lek, og sjekk filter i bensintanken.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
2.037
Antall liker
1.160
Torget vurderinger
1
Ok, saga fungerer fortsatt ikke som den skal. Jeg har tatt fra hverandre forgasseren og den så fin ut så vidt jeg kunne se. Bestilte likevel en ny forgasser og den ankom i dag. Har byttet forgasseren og symptomene er akkurat likedan som før. Har også tatt en titt inne i lyddemperen og der var det ingenting som tyder på at det var det minste tett av sot eller koks.

Virker nesten som om den får for lite bensin, men når jeg får den til å gå på turtall, så går den fint lenge (og kan faktisk brukes til å sage med). Men med en gang turtallet faller er det nesten umulig å få det opp igjen og den dør ut. Rett etter oppstart går den ganske høyt på turtall og gir man gass da kan man være heldig å få den enda høyere opp på turtall (full gass turtall), men som oftest bare dør den ut. Men den kan gå nogenlunde pent på tomgang også, etter å ha fått av choken med gassen, i noen sekunder før den dør ut, men som regel dør den bare rett ut etter å rørt gassen rett etter oppstart. Ser heller ikke ut til at det spiller noen rolle om motoren er kald eller varm.

Har justert forgasseren etter instruksjonsboka og litt rundt der, men ser ikke ut til at noen justeringer påvirker symptomene.

Det eneste jeg ikke har sjekket grundig av tips tidligere i tråden, er bensinslangen bortsett fra det jeg ser når jeg har tatt av forgasseren. Men den ser veldig fin ut det jeg ser av slangen da.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
10.421
Antall liker
2.677
Sted
Sky No Limit....
I stor grad nevnt tidligere. https://homeguides.sfgate.com/stihl-saw-keeps-stalling-96855.html
Prøv skikkelig bensin som nevn tidligere. Den etanolbensinen (95) er jevnt over ei helvete. Har erfart det flere ganger, særlig på en båtmotor jeg har en Albin 10hk 1964 modell. Alt som kunne 2ødelegges" mellom tank og innsugsmanifoil fikk et jævelig grått belegg, flottørnåla hang seg opp, "slimpropp" i røret u name it.

Har hatt antydning på to kattlippere og,.. måtte kjøre med litt choke for å gymme de i gang etter start. Finnes sikkert et middel å ha i bensinen som renser dette men 98 bensin er et must. Btw en jeg kjenner som har en 1936 chevy opplevde akkurat det samme problemet, alle interne overflater blir som sandpapir og alt som kan henge seg opp gjør det + "clogging".
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
2.037
Antall liker
1.160
Torget vurderinger
1
Takk for tipset, men rart uansett hvis det skulle være guffe fra bensin når forgasseren er helt og den går fint på full gass.
Den gamle forgasseren så også helt fin ut innvendig.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
10.421
Antall liker
2.677
Sted
Sky No Limit....
Som nevnt tidligere, sjekk veien fra tank til gasser inkl filter. Hvis saga har en separat membranpumpe må membranen og ventilene sjekkes mot hhv lekkasje eller smuss, eller Schmutz som Teslabjørn pleier å si :)
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
10.421
Antall liker
2.677
Sted
Sky No Limit....
Btw, hvis saga har kjedebrems kan det være at denne ikke frir ut pga at flis/olje har pakket seg eller at bremsen rett og slett ikke frir. Regner med at du har kontroll på kjedebremsen?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
14.268
Antall liker
4.419
Hvis kjedebremsen ligger på får man ikke opp turtallet, noe trådstarter sier han gjør av og til. Jeg har mest tro på at det er utslitte veivlager/tetninger. Sjekk om det er slark i veivaksel.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
2.037
Antall liker
1.160
Torget vurderinger
1
Er enig at noen av symptomene kan tyde på at kjedebremsen er på, men da skal den vel bare ro seg ned til tomgang etter å ha gitt litt gass og ikke dø ut? Uansett jeg har kontroll på kjedebremsen og den fungerer.

Skal ta meg en tur i garasjen i dag å se hvor mange deler jeg får skrudd den ifra hverandre i og se om jeg ser noe muffens.

Lyddemperen har ikke gnistfanger i form av et tettmasket nett, det sjekket jeg i går, og alt så fint ut der.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
10.421
Antall liker
2.677
Sted
Sky No Limit....
Har vært borte i at kjedebremsen slipper selg om den er på om det er mye skitt og olje som har pakket seg. Saga har klart å dra seg løs med full puffe noen ganger ,andre ganger kveler den seg. Bør sjekkes uansett, og at kjedebremsen faktisk slipper som den skal.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
5.685
Antall liker
1.277
Sted
Holmestrand
Solgte en scooter som stort sett har stått i garasjen de siste 9 åra.
For 1 uke siden startet den litt lunkent, men startet.
På tirsdag ville den ikke.
Drenerte forgasser og tømte tank for 6 l bensinluktende vann ....
Ny bensin, litt startgass og den startet som et skudd. Etter det startet den helt normalt.

Moralen: Tøm tank og forgasser. Ny bensin.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
2.812
Antall liker
850
Sted
Liten by
Jeg har jobbet som mekaniker på Husqvarna og det som oftest var feil var:
1. bensin slangen suger falsk luft
2. tennspolen
3. forgasser må renses
4. glemt å slå på knappen!

Og som Xerxes nevner, gammel bensin og dritt på tanken!
 
Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
2.037
Antall liker
1.160
Torget vurderinger
1
Jeg har nå plukket saga ned til motoren (sylinderen står på), alt er i deler, og kan rett og slett ikke se noe umiddelbart feil. Kan ikke kjenne noe slakke i veivlager, så tror ikke jeg forfølger denne lenger enn dit. Stempelet ser også veldig fint ut, det lille jeg kan se. Ellers klarte jeg å slite i stykker bensinslangen i forbindelse med å ta filteret som var i tanken, så ny slange og filter er bestilt. Kunne dog ikke se noe galt med hverken filter eller slange, eller guffe i tanken for den del. I tillegg ble det bestilt ny clutch, nålelager og tannhjul siden de har sett bedre dager. Kan det være at gangen på saga, er relatert til utslitt clutch? Har også været ute med pluggen og den så veldig ny og fin ut. Ellers fikk alle delene som ble plukket av og selve motoren en runde med høytrykksspyleren, selvsagt med alle vitale hull og slanger tettet.

Ny oppdatering når jeg får montert nye deler om en uke eller to.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.467
Antall liker
762
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Her går det grundig til verks. Kunne vel nesten kjøpt ny sag...
 
Topp Bunn