Diverse Motorsag går ikke skikkelig

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
1.998
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Tyr til forumet hvor man kan spørre om alt mulig og få fornuftige svar.

Jeg har arvet en bensindrevet motorsag av merket Stihl, tror betegnelsen er MS200, men er usikker på bokstavene i skrivende øyeblikk. Sagen er fra 2007 har vært i regelmessig bruk.
Problemet er at etter den starter, så stopper den etter noen få sekunder på medium turtall uten å røre gassen og gir man gass, lite eller mye, kveles den til man slipper gassen helt og den etter hvert stopper. Legger man saga over til høyre går den så godt som normalt, og legger man saga over til venstre går den nesten som normalt, men likker ikke at man gir gass, som om at den kveles men kommer over det og får opp turtallet etter litt jukking med gassen.

En lokal reparatør mener at det er gåen pakning mellom forgasser og sylinder, men jeg tror det er noe galt med forgasseren. Jeg har begrenset erfaring med totaktere generelt og motorsagforgassere spesielt.

Noen som har noen formeninger?
 

2xJ

NO PRISONERS !!!
Ble medlem
12.08.2017
Innlegg
2.121
Antall liker
2.488
Sted
VestBredden
Er det ikke bare og levere saga til servicemannen ? Noen hundrelapper og du har masse arbeid forran deg med trefelling !!!!
Startet min Stihl her om dagen, stått stille i ca 10 år... fylte på fuel og pumpa den opp.. starta på første !!! D e såå deiiiliiiig !!!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
10.935
Antall liker
2.484
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Sjekk at ikke choke er på
 

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Innlegg
376
Antall liker
64
Sjekk om bensinslangen er morken. Ikkje ukjent på Stihlsager.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
4.217
Antall liker
608
Sted
Trondheim
Det er vel Fellesfjøset som har Stihl? Hvis du har et slikt i nærheten, så har de vel en motorsagspesialist.
 

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Innlegg
68
Antall liker
69
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Hadde omtrent identiske symptomer på min Stihl MS nå i våres. Byttet tennplugg, og etter litt hard rusing gikk den helt fint igjen. Tok samtidig å rengjorde saga godt og renset luftfilteret.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
13.856
Antall liker
4.101
Noen eldre sager liker ikke ferdigblandet miljøbensin, prøv først med oljeblandet bensin, normalt 2% olje. Rengjøring er nevnt som en mulig årsak, men det at den forandrer oppførsel når sagen tiltes kan også tyde på utslitt motor på grunn av at da vil veiven vandre på tetningen litt og slippe falskluft inn i veivhuset.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
1.998
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Ganske greit å se på forgasseren selv på disse:

Takk for video, helt klart ikke samme sag selv om modellbetegnelsen er riktig. Ser dog ut til at det er samme forgasser så skal tafse litt på den når jeg får tid.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
15.952
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
1
Takk for video, helt klart ikke samme sag selv om modellbetegnelsen er riktig. Ser dog ut til at det er samme forgasser så skal tafse litt på den når jeg får tid.
Sett inn korrekt modellbetegnelse og carburetor på youtube, så får du kanskje opp din sag.
 

Norway1000

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2013
Innlegg
174
Antall liker
36
Begynn med det enkle først, sjekk bensinfilteret og bensinslangen, jeg har hatt akkurat samme oppførsel og problem med morken bensinslange som suger falsk luft ved pådrag/tilting av maskin.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.337
Antall liker
727
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Hva slags bensin bruker du ?

Hadde problemer med gressklipperen for et par år siden - fikk nesten ikke start og gikk dårlig. Har brukt vanlig bensin men testet Aklylatbensin og etter det har det ikke vært noe problem, selv om det står en slump i kanna vinteren over. Litt dyrere, men verd det og sundere eksos å gå i...

For du vet vel og at bensin du har lagret lenge taper seg ? Gammel bensin gjør seg bedre på bilen godt blandet med ny.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
15.952
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
1
Begynn med det enkle først, sjekk bensinfilteret og bensinslangen, jeg har hatt akkurat samme oppførsel og problem med morken bensinslange som suger falsk luft ved pådrag/tilting av maskin.
Det enkle er jo alt nevnt, med unntak av «bytte/rense tennplugg», mener jeg. TS spurte om forgasseren.

Grei gang er:
Ny bensin med rett miks.
Rense/bytte tennplugg.
Sjekke bensinfilter og tilførselsslange.
Sjekke og rense luftfilter.

Operasjonsbord
Greit å begynne med forgasseren
Den starter, så det ordner seg nok.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
1.998
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Dersom du er lokalisert i nærleiken, kan eg kikke på den for deg.

Peder
Takk for tilbudet, men bor et godt stykke unna.

Sett inn korrekt modellbetegnelse og carburetor på youtube, så får du kanskje opp din sag.
Modellbetegnelsen er korrekt, men utseende på sagen er helt forskjellig. Men som sagt, forgasseren ser ut til å være den samme.

Begynn med det enkle først, sjekk bensinfilteret og bensinslangen, jeg har hatt akkurat samme oppførsel og problem med morken bensinslange som suger falsk luft ved pådrag/tilting av maskin.
God idé, skal få sjekket slange og filter.

Hva slags bensin bruker du ?

Hadde problemer med gressklipperen for et par år siden - fikk nesten ikke start og gikk dårlig. Har brukt vanlig bensin men testet Aklylatbensin og etter det har det ikke vært noe problem, selv om det står en slump i kanna vinteren over. Litt dyrere, men verd det og sundere eksos å gå i...

For du vet vel og at bensin du har lagret lenge taper seg ? Gammel bensin gjør seg bedre på bilen godt blandet med ny.
Bruker ferdigblandet.

Ny tennplugg er nevnt flere ganger, og den skal være helt ny.

Takker for innspill, finner nok ut av det og hvis ikke koster en ny forgasser på aliexpress under 10 dollar. o_O
 
Sist redigert:

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
7.446
Antall liker
3.298
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Noen eldre sager liker ikke ferdigblandet miljøbensin, prøv først med oljeblandet bensin, normalt 2% olje. Rengjøring er nevnt som en mulig årsak, men det at den forandrer oppførsel når sagen tiltes kan også tyde på utslitt motor på grunn av at da vil veiven vandre på tetningen litt og slippe falskluft inn i veivhuset.
Bruker ikke annet en miljøbensin på min, går som ei kule.
 

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
7.446
Antall liker
3.298
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En fantastisk flott butikk med kanon service.
Har alltid brukt de.
Men har vel avdelinger andre steder også.

 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
13.856
Antall liker
4.101
Bruker ikke annet en miljøbensin på min, går som ei kule.
Gjelder som tidligere sagt ikke alltid eldre sager. Jeg har en gammel, men lite brukt, Jonsered sag som var farlig nær skroting. Bare host og hark og dårlig tomgang. Tomt for alkylatbensin og akutt behov for motorsag gjorde at jeg blandet opp litt "vanlig" bensin og beistet våknet til liv igjen. Går som en drøm på vanlig bensin, men alkylat er som gift for den.

Et annet moment er at man får en god hobbysag for 3-4000 kroner fremfor å koste noen tusenlapper på en gammel sag.
 

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
7.446
Antall liker
3.298
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Gjelder som tidligere sagt ikke alltid eldre sager. Jeg har en gammel, men lite brukt, Jonsered sag som var farlig nær skroting. Bare host og hark og dårlig tomgang. Tomt for alkylatbensin og akutt behov for motorsag gjorde at jeg blandet opp litt "vanlig" bensin og beistet våknet til liv igjen. Går som en drøm på vanlig bensin, men alkylat er som gift for den.

Et annet moment er at man får en god hobbysag for 3-4000 kroner fremfor å koste noen tusenlapper på en gammel sag.
Hvor gammel er den da? Min Sthil er vell ca 15 år.
Men mulig det er noen fabrikanter som ikke liker slikt.
Bruker det på Honda freseren også.
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
245
Antall liker
57
Hvis miljøbensin ikke er et alternativ, så bruk 98-oktans bensin, den er etanolfri og av bedre kvalitet enn 95-oktan. Fås hos Shell (V-power 98) og de fleste Esso-stasjoner (98 Ultimate). På gressklippere og andre små, relativt saktegående firetaktere av enkel konstruksjon (men ikke hurtiggående totaktere) er faktisk "flybensin" (AVGAS 100LL) et meget godt alternativ, om du får tak i. Den kan lagres i minst 10 år, den trekker ikke fuktighet, koker ikke i forgasseren på varme sommerdager, damper/lukter mindre og den ødelegger ikke gummislanger og andre komponenter i drivstoffsystemet selv ved langtidslagring. Gir vanligvis også penere gange og lavere forbruk.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
15.153
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
0
Min misnte, en Sthil er vel 35 år og puttrer og går uten de store probemer. Storebror en Jonsered er kanskje 15-20 år og fungerer også upåklagelig.

Sant nok at en ny sag ikke koster all verden, men en som kan merket vil mest sansynlig få den til å gå for mindre enn hva en ny sag koster.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
4.125
Antall liker
5.424
Sted
FBU / ENFB
Svært vanlig Stihl problem og da spesielt på sager som ikke har blitt brukt på en stund. Som flere allerede har nevnt i tråden så anbefaler jeg deg at du sjekker forgasseren din nøye. Er du heldig kan du blåse den helt ren for kondens og påfølgende irr og forkalkninger etter fukt. Etanol er hydroskopisk og det er der hovedproblemet ligger. Her har du et bilde av en forgasser som har stått i 6 mnd med etanolholdig bensin:

 

PederP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
105
Antall liker
112
Sted
Nordvest på Jæren
Ultralydvask av forgassar og ny tennplugg. Sjekk at membran i forgassar ikkje lek, og sjekk filter i bensintanken.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
1.998
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Ok, saga fungerer fortsatt ikke som den skal. Jeg har tatt fra hverandre forgasseren og den så fin ut så vidt jeg kunne se. Bestilte likevel en ny forgasser og den ankom i dag. Har byttet forgasseren og symptomene er akkurat likedan som før. Har også tatt en titt inne i lyddemperen og der var det ingenting som tyder på at det var det minste tett av sot eller koks.

Virker nesten som om den får for lite bensin, men når jeg får den til å gå på turtall, så går den fint lenge (og kan faktisk brukes til å sage med). Men med en gang turtallet faller er det nesten umulig å få det opp igjen og den dør ut. Rett etter oppstart går den ganske høyt på turtall og gir man gass da kan man være heldig å få den enda høyere opp på turtall (full gass turtall), men som oftest bare dør den ut. Men den kan gå nogenlunde pent på tomgang også, etter å ha fått av choken med gassen, i noen sekunder før den dør ut, men som regel dør den bare rett ut etter å rørt gassen rett etter oppstart. Ser heller ikke ut til at det spiller noen rolle om motoren er kald eller varm.

Har justert forgasseren etter instruksjonsboka og litt rundt der, men ser ikke ut til at noen justeringer påvirker symptomene.

Det eneste jeg ikke har sjekket grundig av tips tidligere i tråden, er bensinslangen bortsett fra det jeg ser når jeg har tatt av forgasseren. Men den ser veldig fin ut det jeg ser av slangen da.
 

WayAhead

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
9.169
Antall liker
2.459
Sted
Sky No Limit....
I stor grad nevnt tidligere. https://homeguides.sfgate.com/stihl-saw-keeps-stalling-96855.html
Prøv skikkelig bensin som nevn tidligere. Den etanolbensinen (95) er jevnt over ei helvete. Har erfart det flere ganger, særlig på en båtmotor jeg har en Albin 10hk 1964 modell. Alt som kunne 2ødelegges" mellom tank og innsugsmanifoil fikk et jævelig grått belegg, flottørnåla hang seg opp, "slimpropp" i røret u name it.

Har hatt antydning på to kattlippere og,.. måtte kjøre med litt choke for å gymme de i gang etter start. Finnes sikkert et middel å ha i bensinen som renser dette men 98 bensin er et must. Btw en jeg kjenner som har en 1936 chevy opplevde akkurat det samme problemet, alle interne overflater blir som sandpapir og alt som kan henge seg opp gjør det + "clogging".
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
1.998
Antall liker
1.145
Torget vurderinger
1
Takk for tipset, men rart uansett hvis det skulle være guffe fra bensin når forgasseren er helt og den går fint på full gass.
Den gamle forgasseren så også helt fin ut innvendig.
 

WayAhead

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
9.169
Antall liker
2.459
Sted
Sky No Limit....
Som nevnt tidligere, sjekk veien fra tank til gasser inkl filter. Hvis saga har en separat membranpumpe må membranen og ventilene sjekkes mot hhv lekkasje eller smuss, eller Schmutz som Teslabjørn pleier å si :)
 
Topp Bunn