Moro med små høyttalere

vsk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.06.2006
Innlegg
145
Antall liker
47
Sted
Oslo
Torget vurderinger
9
Holder på å sette sammen et lite anlegg nr.2 ved sittegruppen i stuen. I den forbindelse ble fredagens lunchpause brukt på HiFi-Huset for å se etter egnede småhøyttalere. Etter litt titting i bruktkaoset til André og en kjapp prat med ham (hvor jeg forklarte hva jeg ville ha og hvor mye jeg ville betale),gikk jeg ut med et par overliggere av Monitor Audio Silver S2.

Ettersom jeg venter på elektronikken som er bestilt til formålet, men ikke kunne vente med å teste dem ut hjemme, bar jeg ned 70kg med forsterkere,CD-spiller og kabler fra hemsen og koblet det hele sammen. Og gud hvor moro det kan være med små bokser!

Med min gamle Audiolab 8000A låt det omtrent som man kan forvente av en slik kombo; engasjerende, dynamisk, "britisk" i ordets virkelig beste forstand. Men deretter byttet jeg til Jungson-monsteret mitt med 300w og ditto strømforsyning, og da ble det liv i bokhyllen gitt. De små rakkerne, som dog vitterlig ikke er verdens mest raffinerte høyttalere, spytter Andsnes' tangenter i trynet på meg og sender kontrabassen til NHØP mellom veggene som om det ikke fantes en morgendag. (De får dørene i peisen 6m unna til å vibrere ved enkelte spor!). Det hele svinger på en måte som gjør at man totalt gir blaffen i å analysere hertz, hvorvidt man kan høre lyden av Diana Kralls nylonstrømper på 'Case of you' og diverse andre mer-eller-mindre relevante parametre.

Hifi-(p)syken har absolutt sine bra øyeblikk...bortsett fra at jeg nå har lyst på MA GS 60..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Virkelig moro å lese om en til som også har opplevd at høyttalere ikke behøver å koste en formue ;)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.333
Antall liker
35.023
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Enig små låter gøy!


Mine diy kom på ca 2000,- for paret.. med alt, element kasse og laminat..

Spiller meget bra..
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.100
Antall liker
503
Glemmer aldri en demo jeg fikk en gang. Monitor audio småtasser(monitor 1 eller monitor 7, husker ikke) som ble drevet av et par store Denon POA-4400 monoblokker. Lyden sprutet av energi.

For min egen del oppnådde jeg meget bra lyd, tett på det beste jeg har hatt, med Doxa 06/40 som drev et par B&W DM600i. At det kan komme så god lyd ut av et par så små og rimelige høyttalere overasket mange. Eneste modifikasjonen var et lag med 4mm blygummi på høyttalernes innvendige flater.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Noe av det som har imponert meg mest, i løpet av min tid som hifi-interessert, er Dali Royal Menuet II. Og de er SMÅ!!! Fantastisk fin lyd,...spesielt hvis de får smake god forsterker :). Tror jeg må "rekjøpe" et par slike en gang.

Frank
 
Topp Bunn