Monteverdi - Mariavesper

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
I november skal det være en oppføring av Monteverdis Vesperae beatae mariae virginis i Tromsø. Det er vel tale om hans Vesper (Mariavesper) fra 1610 som jeg også finner omtalt som Vespro della Beata Vergine?
http://en.wikipedia.org/wiki/Vespro_della_Beata_Vergine_1610_(Monteverdi)

Nederst på Wikipedia-siden omtales noen innspillinger; hvilke er gode kjøp? Er det andre som anbefales?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.656
Antall liker
21.458
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Parrot og Gardiner får skryt av Gramophone og Penguin.
Denne anmeldelsen av Savall på Classics Today er interressant:
http://classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=1705

Jeg har ikke verket selv. Har akkurat oppdaget Monteverdi. Blir kjøpelysten av tråder som denne. Du får sikkert kvalifisert hjelp snart.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Jeg ser Hurwitz også nevner Herreweghe som referanse, men Savall ser ut som en god kandidat.

Jeg tror faktisk ikke jeg har vært innom Classics Today, men det ser ut som det kan være mye bra lesestoff der. Takk for henvisningen dit.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Valentino skrev:
Parrot og Gardiner får skryt av Gramophone og Penguin.
Denne anmeldelsen av Savall på Classics Today er interressant:
http://classicstoday.com/review.asp?ReviewNum=1705

Jeg har ikke verket selv. Har akkurat oppdaget Monteverdi. Blir kjøpelysten av tråder som denne. Du får sikkert kvalifisert hjelp snart.
Eg har Parrot frå 1984 på vinyl og det er berre ei fryd å høyre på. Dette verket er verkeleg ei perle viss ein likar Monteverdi. Likte du L'Orfeo vil du også like dette. I det heile har denne mannen komponert mykje utruleg fin musikk. Favoritten min er Beatus Vir som eg også har på vinyl med Angelo Ephrikian frå 1955. Lyden må seiast å vere spesiell, men utøvinga er uforgløymeleg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.688
Antall liker
9.285
Sted
Trondheim
Jeg har aldri fått "fot" for Gardiner i dette verket. Min favoritt er en gammel, og sikkert håpløst gammeldags, innspilling med Regensburger Domspatzen under Hanns-Martin Schneidt. Dette er en gammel DG innspilling fra 1973 med guttesopraner, tre-zinker (Edvard H. Tarr) og full pakke. Tror ikke innspillingen er helt komplett.
Den finnes på Eloquenz for under 50-lappen. Det var den første innspillingen jeg hørte av dette verket, og min forkjærlighet for den er sikkert farget av det. Men det er en inderlighet og et liv i innspillingen som jeg ikke har hørt i andre versjoner. Prøv den! Den koster mindre enn en halvliter!
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Takk for gode svar. Etter at Feedback la ned her i Tromsø :'( er vi prisgitt Platekompaniet. Det skal de ha, de prøver å ha et brukbart utvalg av litt av hvert, men Monteverdi glimrer med sitt fravær (selv om det stod et skillekort med navnet på). Men så er det jo slik at jeg skal til London om et par uker, og der er det vel en og annen butikk med brukbart utvalg. Så jeg skal se om jeg ikke kan finne noe der.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kan ikke bidra med noen versjon av "Mariavesper"....tror jeg. Må sjekke i hyllene. Tror det gikk med en del kassetter i et flyttelass for fem år siden.....
Men Monteverdi er en komponist jeg sporadisk hørte på i studietiden, da dette hadde relevans for faget jeg laget meg, og fikk godkjent som tilleggsfag, "Barokktrompeten"

@geiraa
Jeg bruker internett (og HFS ;D), som oppslagsverk før handling av musikk. Denne handelen er mer og mer rettet mot internett. Der er det meste å få tak i og til greie priser.
"Platebutikker" er jeg bare tilfeldig innom, om jeg går forbi. Så for min del, er desverre butikkene med sin fysiske tilstedeværelse, mer som noe man går innom av gammel vane eller et ønske om å bla i hyllene for å se om en finner noe spennende.
Trist at det skal bli slik, for man treffer faktisk kjentfolk inn i mellom og kan slå av en prat. Dette blir det mindere og mindre av. Slik blir vel handlefremtiden...eller den er her allerede.

@otare
Den Regensburger Domspatzen innspillingen fra 1973 bør jeg kanskje prøve å få tak i.
Tarr var en stor helt en gang i tiden. Og jeg var bare en avgjørelse, fra min side, fra å studere med ham i Basel.
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
emotikon skrev:
.....

@geiraa
Jeg bruker internett (og HFS ;D), som oppslagsverk før handling av musikk. Denne handelen er mer og mer rettet mot internett. Der er det meste å få tak i og til greie priser.
"Platebutikker" er jeg bare tilfeldig innom, om jeg går forbi. Så for min del, er desverre butikkene med sin fysiske tilstedeværelse, mer som noe man går innom av gammel vane eller et ønske om å bla i hyllene for å se om en finner noe spennende.
Trist at det skal bli slik, for man treffer faktisk kjentfolk inn i mellom og kan slå av en prat. Dette blir det mindere og mindre av. Slik blir vel handlefremtiden...eller den er her allerede.

.....
Med anbefalingene jeg har fått i denne tråden er det nok greit å kjøpe på nett. Men siden jeg likevel skulle til London, og skal kjøpe litt mer musikk også (husker vagt jeg var innom HMV sist på 70-tallet, og formoder den fortsatt er der, pluss andre butikker), så fant jeg ut at jeg skulle shoppe Monteverdi der også.

Jeg har handlet i mange år på nett, også musikk. Men om ikke prisene er for gale i butikken handler jeg like gjerne der. Og så er det jo noen ganger, som du også nevner, det å finne noe annet enn det man egentlig skulle kjøpe. Det blir en og annen cd på den måten også.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Skjønner godt at du vil prøve å finne dem fysisk i London.
Spennede dette med å tråle musikkforetninger i store byer.
Finner du den rette butikken der, er vel Monteverdi noe av det som engelskmennene setter pris på og følgelig mulighet for at det finne en del titler.

Du har rett, det blir nok noen titler av "å bare kikke" i en butikk, alt for mange egentlig...... ;)
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
geiraa skrev:
... men siden jeg likevel skulle til London...
Og Londonturen som skulle vært akkurat nå gikk i dass. Fikk problemer med ryggen før helga, og måtte bare avbestille. :'(

Så det ble shopping på nett likevel, og jeg endte opp med Parrott. Pluss noe av Bach.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.703
Antall liker
3.808
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
geiraa skrev:
Jeg ser Hurwitz også nevner Herreweghe som referanse, men Savall ser ut som en god kandidat.

Jeg tror faktisk ikke jeg har vært innom Classics Today, men det ser ut som det kan være mye bra lesestoff der. Takk for henvisningen dit.
Tror du ikke at den der Hurwitz'en har skrevet enda 110 sider om vibrato?! Den første artikkelen leste jeg, men nok er nok!.

[/OT]

Bernt K
 
Topp Bunn