MonoPulse

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg bygger det meste selv, men høyttalere har jeg ikke laget på over 30 år. Det ble til at jeg kjøpte ferdig. Et ufrivillig langt opphold på Gardermoen i vinter gjorde meg obs på et par høyttalere som var nye for meg. HiFi entusiast og konstruktør Allan Hendry har kommet med en serie nye høyttalere med navnet MonoPulse.

Se her også:
http://www.monopulse.co.uk
Allan har hele tiden svart på spørsmål og informert. Hele tiden litt foran skjemaet. Sist fredag ankom nye høyttalere. Foran skjemaet!






Her føger det meste av kommunikasjonen jeg har hatt med Allan. Til slutt tok spedisjonsfirmaet over.............
Good morning Hans,
Thank you for your phone call.  I am sorry if I seemed to end it a bit quickly - I was in fact on a petrol station forecourt.
That is a very impressive and beautifully built amplifier you have made.
Your friends are right.  Regardless of the original quality of a speaker, the slow ageing of materials - hardening or deterioration - will change critical parameters.
The Model 42 would be our strong recommendation.  It has a combination of high sensitivity (92dB) and high impedance (6.7 ohm minimum) which we believe is unrivalled.
Also, believe me; the accuracy of the imaging is stunning.
Have you seen the review in issue 42 of Hi-Fi + ?  If not we could e-mail or post you a scan.
On finishes.  There is a choice of Metallic Black or Gunmetal for the steel surrounds - and a choice of ten cloth colours.
I hope you find this of use.
Best regards, Allan Hendry


Hello again,
To answer your various questions:
Yes the gunmetal is rifle-pipe colour.  A metallic mid grey.  It is our most popular metal colour.
For cloth we do a mid/dark grey, we call slate.  That plus gunmetal is the most popular clour combination.
On the finish, the aim was to make the design as clean and functional as possible - form follows function - we are engineers.  We needed the cloth for a front grill - and the steel to damp the cabinet and isolate the HF unit.  We stopped there.  Except at the back where there is a matching grey foam to reduce rearward emissions, not visible from the front.  
The drive units are:
   LF.  A French, Audax, 220mm, shielded unit.  We picked this for the 42A because of its good bass, very high sensitivity, and ease of drive.
   HF.  A Morel Israeli via Holland unit.  They have a fantastic reputation.  This high performance unit has a ferrofluid cooled 28mm diam voice coil (which is big), again shielded, and a very good transient performance.  Another reson we chose it is that the mounting is compact to get very close the the LF unit and get the impulse accuracy we need in the vertical listening range.
On the 180 Hz peak, and positioning.  We have improved the design, fixing this, and now also offering the ability to tune the bass response with a bass port adaptor.  I attach our latest instruction sheet which goes with each delivery.
I hope this all helps.


Hello Hans,
Payment has come through and production continues.
We are still intending to ship during the week of 19th June.
Best regards, Allan

Hello Hans,
The units will be finished today and tested over the weekend.
We could then ship on Monday or Tuesday, and will take about 7 days to get to you.
Best regards, Allan

Hello Hans,
We deliver to the shippers this morning.  They advise 4 - 5 days.
I hope you will show them to your friends!
Regards, Allan


Good Morning,
We are the shipping company appointed by Mono Pulse and are sending you a consignment via courier. I would be most grateful if you could advise a contact telephone number for yourself.
Many Thanks
Julie


Hello,
The shipment should be delivered Friday/Monday, I will advise you of the tracking details and contact number for the courier company shortly.
Many Thanks for your quick response.
Best Regards
Julie


Good Morning,
Please be advise your recent shipment has been booked as follows:
FEDEX DOCKET NUMBER: xxxxxxxxxxxxxxxxx
Ctc Tel No. xxxxxxxxxx
Best Regards
Julie

Fortsetter..........................
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Mer bilder!!!!
Lytteinntrykk????

De var da usedvanlig flinke til å holde deg informert :D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nydelige høyttalere du har valgt! :) Det virket forresten som HiFi+-redaksjonen virkelig likte det de hørte også, så det blir spennende å høre lytteintrykkene dine etterhvert som de spiller seg til.
Fin bil har du også, forresten... :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg burde egentlig valgt Sonus Faber for å matche bilen....................
Nå sliter min gamle Marantz med å myke opp elementene. Vi spilte med tre forskjellige rørforsterkere i helgen. Min store Push Pull, MAE SET 1 fra Motron og en ombygd GRAAF GM20 OTL. Det spiller flott, flottere, flottest. Allan har sagt ca 50 timer for innspilling. Knapt ti timer foreløpig.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Grattis med nye høytalere. Leste også om disse i HiFi+. Ser frem til å få lytteinntrykk. Hva hadde du før. B&W?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En variant (samme produsent) uten tak.
Unnskyld!
Blingset litt og syntes du vred temaet over til bil. Så ikke &-tegnet.
Stemmer med B&W. De klassiske DM6. Nå tar de bare opp masse plass og må vel finne seg et annet hjem.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
En variant (samme produsent) uten tak.
Unnskyld!
Blingset litt og syntes du vred temaet over til bil. Så ikke &-tegnet.
Stemmer med B&W. De klassiske DM6. Nå tar de bare opp masse plass og må vel finne seg et annet hjem.
:) - Bilen er tøff den, men det er nå ikke slike bokser som fanger min oppmerksomhet. Om du tar deg tid til å skriv litt om inntrykk vil jeg synes det var gøy med forskjeller mlm 5W set og 40 W pp. Om det er noen da ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
5 watt spiller høyt nok i lange baner. Men en OTL slår begge. Rått parti egentlig, men slik er det. Da vi til slutt koblet opp GRAAF'en og hadde fått opp temperaturen en smule, kom det fra en kompis: Nå låter det som alt er ferdig innspilt! Ufattelig at forsterkere kan låte så forskjellig.
 

trombo

Medlem
Ble medlem
28.05.2005
Innlegg
16
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Var inne aa kikket paa sidene til monopulse: polaritet, fase, posisjon av elementer i forhold til hverandre, impulsrespons, filtre som holder elementene i fase... Dette minner veldig om noe jeg har lest foer. Da var forfatteren dansk og het Steen Duelund.
 
K

kbwh

Gjest
Nu var da også Steen Duelund - fred over hans minne - inne på noget vesentlig.

Forøvrig er det ganske flaut å kjøre fransk bil når man har høyttalere fra Vicenza...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Du kunne jo selvfølgelig bøtet litt på det ved å bytte til en Alfa, kbwh.....:)
 
K

kbwh

Gjest
Guttungene ville finne det vanskelig med disse kompliserte våpenskjoldene. "Løvebil" er forståelig...
Men, for å holde oss langt fra topic: En 159 Sportwagon er stor nok, og, eh, yummy.

Audiomix sine nye høyttalere ser spennende ut designmessig (akkurat som FIATen). Skjeldent å se en så svær bassmellomtone nå for tiden. Det kan virke som de er i stand til å formidle kultur også så da må de vel være å leve med...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Audiomix nevnte 92dB og impedanse over 7,6 ohm. Det må jo være som skapt for GM20.
Kanskje jeg får anledning til å høre kobinasjonen til onsdag? Da er nemlig jeg og samboeren invitert på hifi- og middagsbesøk hos Audiomix. Gleder meg.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Spennende høyttalere! Jeg liker filosofien veldig godt :)
 
T

theStig

Gjest
Helt OT:
Italiensk design er fint det (tenker på Fiat Coupe'n nå), men så hadde de ikke tenkt på at det skal brukes også da... shit... Jeg hadde en slik Fiat i et par år, og den var mer på verksted enn på veien. Men men... sofaer, høyttalere, vin (ikke minst) med mer har de peil på der nede da. Men biler? mnja...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Fremddeles litt OT...
Jeg deler din begeistring for italiensk mat, vin, sofaer, høyttalere og ikke minst biler, theStig, men bare for å korrigere deg litt her, Fiat Coupe er fin, men den er nok ikke akkurat et kroneksempel på italiensk design, den er nemlig tegnet av Chris Bungle,og han er amerikaner..
 
T

theStig

Gjest
Jeg trodde vel det var Fiat selv som designet Coupe'n, og at Pininfarina sto for interiøret... så galt kan man altså ta. Men den er likevel en fin og artig bil å se på. :)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Gratulerer med nye høyttalere!

Ser ut til at de må plasseres med ganske mye luft rundt seg.....?



I disse kabelkrangel-tider er det godt å se at noen klarer seg UTEN (!! :eek:!!) både strøm og signalkabler.

Det mest fantastiske synes jeg er at du også nekter å ta stilling til analog eller digital kilde, men istedet dropper kilden!!

Imponerende!!

R
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Biler ja, nei det kan de ikke. Ferrari, Lamborghini, Maserati, Pagani, De Tomaso, Bugatti og selvsagt(siden jeg har hatt en del av dem) Alfa Romeo. ;)
Dropper Fiat og Lancia..never liked them ;D

Sorry, flotte høyttalere også - gleder meg til å lese mer og se flere bilder!

O.
Helt OT:
Italiensk design er fint det (tenker på Fiat Coupe'n nå), men så hadde de ikke tenkt på at det skal brukes også da... shit... Jeg hadde en slik Fiat i et par år, og den var mer på verksted enn på veien. Men men... sofaer, høyttalere, vin (ikke minst) med mer har de peil på der nede da. Men biler? mnja...
 
T

theStig

Gjest
Enda mer OT:
Av de nevnte merker er det vel bare Alfa som er noenlunde bruksvennlig? Bare synd at drivkraften havner på feil aksling. En Ferrari som trenger å få motor'n tatt ut for service hver 20.000 km frister ikke meg i hvertfall... men pent å se på, helt klart! Design=full pott. Brukervennlighet=n/a.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et lite stemningsbilde nå som høyttalerne har kommet på plass. Kabler, forsterkere og alt som må til. Venstre side av bildet er omtrent halvveis til neste høyttaler.


Apropos bilen (sporer av igjen......): Har hatt den i 10 år nå. Siden ny. Absolutt ingen problemer. Har den i 10 år til tenker jeg. Den er absolutt pålitelig og brukervennlig. Jeg kjører ikke barnevogner og byggevarer. Ikke svigermødre og små som må sitte i barnesete heller. Kun de som liker å kjøre bil får sitte på. Den er fri for koppholdere, GPS og slikt som en ikke har bruk for. Må bare sitere eldste barnebarnet (16): Du har verdens kuuuuuleste bil. Hun må ha en smule sans for slikt. For Honda Goldwing er like stygt og ubrukelig som disse motorsyklene som en kjører i karusell / på tivoli. 16 år og jente altså.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Kan jeg spørre hva den greia skrudd på veggen over stereobenken er?
 
K

kbwh

Gjest
Hvilken innspilling er det av Don Giovanni (1003, og det bare i Spania...)?

Greia på veggen tipper jeg er en Tandberg TCD 440...
 
T

theStig

Gjest
Og OT gikk det igjen...
Mulig jeg var ekstrem uheldig med Fiaten min.. uansett er det en lekker bil både utvendig og innvendig, og den er fin å kjøre til å være en forhjulstrekker (spesielt med sportsunderstellet, som jeg hadde). Synd at 1.8 16V motoren er i tammeste laget. Turboen er visst bra, men den har jeg aldri kjørt dessverre.

Det på veggen er nok en Tandberg kassettspiller. Det skal jeg vedde en grønn CD-tusj på. Hva er den receiveren for noe? Marantz?
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Hvordan låter det, Audiomix? :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan jeg spørre hva den greia skrudd på veggen over stereobenken er?
Den greia heter 310MkII (Tandberg) om jeg ikke husker feil. Hadde ikke hjerte til å kaste den. Den jobber litt en gang i blant. Når jeg trenger ny musikk i bilen. Der har jeg kasettspiller. Nemlig!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det låter så bra så. Skal få hjelp av et par kompiser til å uttryke meg bedre.
En gammel Marantz 2270 (ca 1975) myker opp elementene. Videre mot venstre er det min trofaste push pull med EL34 og 40.5W i hver kanal. Den har gått uten problemer noen år nå. Faktisk ingen unoter siden den ble helt ferdig. Fortsatt mot venstre og fra bunnen og opp: Audio Analogue Bellini, AA Paganini og Audiolab 8000PPA. Bortenfor der (utenfor bildet) en Thorens + SME + Ortofon. Og den andre MonoPulse. Jeg må se etter mht Don Giovanni.....
OT:
Coupé'n er designet av Chris Bangle (US) den gang han var sjef for Fiat Centro Stile. Flyttet til BMW. Tenk å gå fra italiensk til pølser og sauerkraut! Det er mange amerikanere som har gjort en bra jobb hos italienske designfirmaer. Og endel europeere som har sin utdannelse fra USA. Må vel finne et annet forum til slik avsporing snart.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Herlig, det har jeg også. Med to bånd som fulgte med da jeg overtok bilen, Springsteens "tunnel of love" og Suzanne Vega "Solitude standing". Ungene (3 og 5) elsker å herje med spilleren og vi er bare over det stadiet der man er lei av musikken, den er bare der på linje med annen trafikk, motor og dekkstøy! Har ikke sett en kassett i utsalg på år og dag, men man får vel tak i på amazon og slikt.

Håper det er greit å være litt på sidelinjen. Vil gjerne vite mer om hvordan du liker høytalerne.
 
K

kbwh

Gjest
Ikke sauerkraut. Weissbier!
Visste ikke at Coupeen var Bangles, men klart, selvfølgelig, mannen kan. BMW er blitt kule igjen, sånn som 2000CS var. Har ofte tenkt at det må ha vært pappaen til Chris som tegnet den.

Jeg har også kassettspiller i bilen. Tom Waits' Rain Dogs bor der.

Topic igjen: Hvordan har de montert diskanten i den ekstraramma?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Topic igjen: Hvordan har de montert diskanten i den ekstraramma?
Nå må jeg skrive en huskelapp. Burde hatt svar på både dette og musikken. Skal sjekke og ta bilde dersom det kan være oppklarende.
Allan Hendry er på tråden hver dag. Med gode råd om plassering og slikt. Har aldri opplevd maken. Noen kan dette med komunikasjon. Jeg har nå flere sider siden vi første gang hadde kontakt. Hele veien har han gitt tilbakemelding. Om detaljer, om produksjonen, om tider og forsendelsen. Har gitt han en link til denne tråden. Han får trolig ikke stort utbytte bortsett fra å registrere interessen. Hva tror han om Fiat Coupé?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kanskje jeg får anledning til å høre kobinasjonen til onsdag? Da er nemlig jeg og samboeren invitert på hifi- og middagsbesøk hos Audiomix. Gleder meg.
Vi tar oss tid til å høre alle kombinasjoner. GM20 er testet og spiller flott. Menyen hadde jeg tenkt å teste i dag, men slik det ligger an nå må jeg ta det på sparket. Det kan bli spennende..................
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Topic igjen: Hvordan har de montert diskanten i den ekstraramma?
Ikke noe spesielt ved dette ser det ut til.
Bedøm selv:

Den er montert i en egen boks til diskanten. Festet til stålramma, men fri fra resten av høyttaleren.
 
K

kbwh

Gjest
Antar at høyttaleren er konstruert for å spille med frontstoffet på :-X.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Antar jeg også. Enkelt å ta av, men resultatet er ikke så vakkert. Har sendt deg en PM ang Don Giovanni.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det har kommet spørsmål om MONOPULSE. Heiser tråden opp så den blir lettere å finne. Må ha gått fire måneder siden de kom i hus nå. Jeg må bare si at dette har blitt bra. De med bedre ører enn meg sitter helt stille og lytter. Etter å ha nikket og smilt må de bort for å se på skapningen. Ta på den. Spørre om hva det er for noe. Sidene til Monopulse har blitt vesentlig endret siden sist jeg var der. Les mer her:
http://www.monopulse.co.uk/home.html
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.750
Antall liker
871
Torget vurderinger
35
Slenger meg på & kan bare bekrefte at Audiomix sine "skapninger" 8) låter meget bra!

mvh
 
Topp Bunn