Forsterkere Monitor audio Gold 300, valg av Preamp

Lego

Medlem
Ble medlem
26.12.2020
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
Veavågen
Hei,

Ser meg nødt for å søke råd i dette eminente forum hvor jeg tidligere kun har lest meg opp på deres erfaringer.
Her er ståa:

Har nettopp fått nye Monitor Audio Gold 300 frontrekke i hus, som skal integreres i hjemmekinoen. Målet nå er å forbedre stereo opplevelsen, da kinorommet også fungerer som kjellerstue for meg og ungdommene i huset.
Kinoen drives av en Denon AVR-X3300W, med Emotiva UPA-1 for senter/surround, og 1 Parasound A21 på frontene.

Gikk fra Patos Lyric 402 til Monitor Audio, og forløpig må jeg si den store "wow" - faktoren lar seg vente på. Det er en forbedring, men ikke i nærheten av det potensial som det bør være her.

Så da blir spørsmålet, hva er veien videre
Er på nippet til å bestille en Rotel RC1590 preamp, da Tidal er noe jeg sannsynligvis vil bruke mye fremover. Har også en Marantz DV9600 som er ok foreløpig.

Alternativt har jeg lurt på å kvitte Parasound og gå for ny integrert amp, men synes Parasound er for god til å dumpes.

Hva tenker dere, vil Rotel passe til MA Gold, eller hva kan være alternativer? Husk at HT bypass er absolutt krav.

Takker for all input.
Mvh
Leif Magne
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Parasound P6 skal jo være glimrende og fin synergi med A21.
 

Lego

Medlem
Ble medlem
26.12.2020
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
Veavågen
Hei,

Ja, har hatt P6 på radaren også, men kom vel fram til at Rotel er hakket bedre, i allefall på papiret.
Og så har jeg en RC1590 for hånd en del billigere enn P6.
 

Lego

Medlem
Ble medlem
26.12.2020
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
Veavågen
*bump*

Her var det stille?

Noen som har erfaring med MA Gold 300?

Og nå er jakten igang på en streamer, som takler Tidal ok.

Noen som vet?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er dette nyeste versjon av Gold? Isåfall har jeg ingen erfaring. Forrige generasjon derimot har jeg litt erfaring med Gold 200 og deretter Platinum 200.
Der prøvde jeg litt forskjellig, feks Hegel P20 pre + H20 effekt, Audiobyte BlackDragon dac som pre, Hegel HD20 som dac/pre, Devialet 120 integrert og McIntosh MA 6900.

I mine ører mener jeg å huske var det noe forskjell på P20, HD20 og Audiobyte BlackDragon som pre, men dette er lenge siden og ble ikke testet metodisk.
Forskjellene var vel mest at P20 støyet mer enn de to andre (white noise) og at HD20 låt mer dødt på lavere/normale volumnivåer. Dac'ene fungerte best som rene dacer, men Audiobyte BD låt bedre enn Hegel som ren pre - hvis jeg husker riktig.
Nå når jeg tenker hardt på det mener jeg at jeg testet Audiobyte BD direkte mot P20 som pre og fant ut at lydmessig var det veldig likt, så jeg la liksom hodebryet rundt forforsterkere dødt etter den opplevelsen.
 

Lego

Medlem
Ble medlem
26.12.2020
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
Veavågen
Hei,

Ja dette er siste versjon, G5.
Venter nå på Rotel RC1590 i posten, så får vi se.
Er spent på om den vil løfte lyden til nivået av forventningene jeg egentlig har til høyttalerne.

Var også inne på tanken med Hegel, det er en H160 som ligger for salg i bygda her, var litt inne på tanken om å prøve den, men har nå kjøpt Rotel pre, så tar vi det videre derfra.

Hvor bør en legge lista i forhold til kilde/streamer?
Regner med å gå for Tidal/Spotify for det meste.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
De er "voicet" med Roksan elektronikk. Vil tro forsterkere i den gata vil fungere bra. Roksan integrert eller Exposure for/effekt-forsterker tror jeg ville passet bra.
Har hørt siste generasjon Gold 100 og 300 på Roksan Blak og MA Studio på Roksan Caspian M2. Virker som den rytmiske snerten i Roksan kler dem godt...
 

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.766
Antall liker
716
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Mytek Brooklyn Bridge låter kanon på Parasound forsterker. Noe av det bedre jeg har hørt hos Norsk Audioteknikk. Koster over 30 000.- da.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hei,

Ja dette er siste versjon, G5.
Venter nå på Rotel RC1590 i posten, så får vi se.
Er spent på om den vil løfte lyden til nivået av forventningene jeg egentlig har til høyttalerne.

Var også inne på tanken med Hegel, det er en H160 som ligger for salg i bygda her, var litt inne på tanken om å prøve den, men har nå kjøpt Rotel pre, så tar vi det videre derfra.

Hvor bør en legge lista i forhold til kilde/streamer?
Regner med å gå for Tidal/Spotify for det meste.
Normalt ville jeg ikke svart på spørsmålene da det er en stund siden jeg balet med preamper. Ikke har jeg kjennskap til disse Monitor Audio-høyttalerne heller. Men siden vi faktisk nesten er naboer (Sverre har skrytt av hjemmekinoen, så jeg regner med du bor rett over veien ;) ), så kan du forsøke med Lavry-dacen min. Den har en god volumkontroll/"preamp"-del og driver A21 uten noe problem. Tilsvarer fort en preamp 20kkr klassen vil jeg mene etter å ha dillet med alt fra passiv attenuator til rørpreamper. Det vil gi en god indikasjon på om det er mer å hente på kildekvalitet. Normalt betyr dette i mine ører like mye for sluttresultatet som preampen. En slik DAC løser ikke ditt problem, men vil kunne gi en god pekepin på hva som kan være en god løsning.

Mvh Johan Rosberg i det hvite huset i Sævikvegen.;)
 
Sist redigert:

Lego

Medlem
Ble medlem
26.12.2020
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
Veavågen
Heihei nabo,

Det var et generøst tilbud, takker for det, og bessede så tar jeg kontakt/banker på en ettermiddag.
Nå er Rotel saken på veg, lander muligens på Sævik før kruttrøyken fra fyrverkeriet har lagt seg. Får uansett ikke prøvd så mye nå før etter nyttår pga jobb.
Kommer straks tilbake her med referat etter lyttetest er gjennomført.

Mvh
Leif Magne
 
Topp Bunn