Momsregler ved bruktkjøp fra Sverige

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Jeg leker litt med tanken på å kjøpe en brukt sølvplatespiller fra Sverige. Prisen er SEK 15.000,-. Noen som vet hvordan det stiller seg med moms ved privat bruktkjøp i denne prisklassen?

Er det eventuelt forskjell dersom jeg henter den selv, i forhold til at den sendes i posten?
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du henter den selv er vel grensen for avgiftsfri innførtsel på 6000 Nkr ved opphold på 1 døgn eller over. Så hvis du vil være lovlydig må du nok ut med nesten 4000kr til felleskassen.

Hvis du kan dokumentere at prisen ikke var over 6000kr og du henter den selv, slipper du å risikere å måtte betale avgift.

Kommer den på posten er vel verdigrensen på 200kr. Litt vanskeligere å forsvare det.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Vi får se om jeg greier å få prutet den ned i seks tusen, da... 8)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.111
Antall liker
4.964
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En gammel platespiller har vel ingen verdi ???
Et alternativ er å hente den i form av deler.
Tenk deg at du blir stoppet i tollen og tolleren er HiFi entusuast......................
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Det er vel ikke moms på salg mellom forbrukere?
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
En slik gammel sølvsak har vel en verdi på rundt 8500 SEK, dvs omlag 6.900 NOK

Du betaler 25% MVA, altså runde 1.700 NOK

Da har du helt greie papierer på at den er importert og at du har gjort opp for deg.

Anbefalt fremgangsmåte, og så uendelig mye bedre om du blir stoppet 'et stykke' innenfor Grensen.

JackX taler av erfaring .... 8) ::)
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Audiodidakt skrev:
Det er vel ikke moms på salg mellom forbrukere?
Å joda!

Forskjellen er at du mellom forbrukere *ikke* får mva tilbake. Det gjør du om du handler fra forretning.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
JackX skrev:
Anbefalt fremgangsmåte, og så uendelig mye bedre om du blir stoppet 'et stykke' innenfor Grensen.

JackX taler av erfaring .... 8) ::)
;)

/jan
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
En gjenstand som kan deles i to kan du jo kjøpe sammen med en venn som blir med. Dersom din venn kjøper armen for 6000SEK og får kvittering på det, kan du sikkert få prutet drivverket ned i 7000 SEK...
Dersom armen er verdiløs er det vanskeligere.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
En variant er vel å ta med en passasjer i bilen. Så kjøper du spilleren for 6000kr, din venn kjøper armen for 6000kr som begge tar med hjem helt etter boken. Det er jo helt vanlig praksis å selge slike ting hver for seg. Hvis du vil toppe det hele med et kirsebær av god samvittighet han du kjøpe PUen for 3000kr utenom og sende den til deg selv i posten og betale MVA for denne forsendelsen.

Edit: ser totte foreslår det samme.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Nå er haken at dette er en platespiller for sølvplater (derav "sølvplatespiller"). Nærmere bestemt en Unidisk 2.1. Og jeg håper virkelig at den har verken arm eller pickup ... ::)
Men det følger med noen kabler som har nyverdi på 3-4k. Jeg kan sikkert forhandle opp prisen på kablene til 7k, slik at det blir 6k for spilleren (15SEK = snaut 13NOK). To separate kvitteringer, og vi er i mål. Hvis jeg i tillegg legger kablene i bagasjerommet i en kveil sammen med startkabel og slepetau, vil fokuset til tolleren være på spilleren. ;D
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.731
Antall liker
4.549
Sted
Nøtterøy
Når jeg har handlet i Sverige har jeg fått selger til å skrive ut to kvitteringer. Har aldri vært noe problem.
Har da heller aldri blitt stoppet. ;)
 
Topp Bunn