Modifisere/Oppgradere delefiltre på gamle høyttalere? Johan prøver ting han ikke kan.

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Hei.
Jeg har et par gamle Tannoy 638 i hus som jeg har blitt riktig så glad i. Med unntak av litt stank av gammel røyk fra tidligere brukere, så gjør dem en riktig så god jobb med å formidle musikk her i huset. Og ihvertfall med tanke på at jeg ikke ga mange kronene for dem.

Men jeg har begynt å leke med tanken på om det går an å forbedre dem? Kan man få frem mer detaljer? Kanskje enda mer oppløste? Eller vil det være som å tro på nissen?
De er jo laget i 1995, så dem begynner jo å få noen år på nakken. Tenkte derfor først på å bare bytte ut kondensatorene i dem, da disse muligens kan begynne å bli litt dårlige. Bilde av filteret i mine er her:
tannoy 638v.jpg

Men etterhvert som jeg leste litt om dem, så fant jeg jo ut at det kom ut en "Plus" versjon av disse, der det ser ut til at elementene er de samme som i mine, men de har endret litt på delefiltrene:
http://www.hi-fi.ru/bitrix/componen...ace/show_file.php?fid=742739&width=0&height=0
http://www.hi-fi.ru/bitrix/componen...ace/show_file.php?fid=742744&width=0&height=0

Etterhvert som jeg også graver enda dypere, finner jeg antydninger til at tilsvarende diskanthorn også er likt som i modellen som brukes i D500.
De har ihvertfall samme erstatningsenhet dersom man skulle kjøpt nytt i dag:
Tannoy Diaphragm 7900 0304 | Speaker ExchangeSpeaker Exchange
Etter hva jeg kan finne, bruker de en kondensator i serie på 2,2 uf mot disse.

Ser også at dem benytter kondensatorer på 2,2 uf i serie med diskant på modellen under, 636:
http://www.hi-fi.ru/bitrix/componen...ace/show_file.php?fid=742745&width=0&height=0

Så spørsmålene mine på dette vil da bli:

1: Vil det være noe å tjene på å gjøre noe med dette i det hele tatt?
2: Hvis jeg da skulle prøvd å oppgradere, hva skulle man ha prøvd på? Byttet til bedre komponenter med samme spec, eller byttet til specs tilsvarende oppgraderte modeller?
3: Diskant: Hvordan vil det påvirke å bytte fra 2,7 uf til 2,2 uf i serie? Og hvordan vil det påvirke å bytte fra 1,2 ohm serie til 2,2 ohm i serie? Eventuellt begge deler?
4: Mid/bass: Bytte av kondensatorer i parallell fra 2x15 uf til 2x10 uf, hvordan vil det påvirke?

Er jo selvfølgelig begrenset hvor mye penger jeg vil legge i dem, men det hadde vært gøy om det lot seg gjøre å forbedre dem enda et knepp for noen hundrelapper.
Kunne jo bare ha prøvd, men det er så mange flinke folk her inne at jeg velger å høre her først.

I tillegg, er det mulig jeg går i gang med demping og tetting av kabinettet i tillegg.
Hva tror dere?

-
Johan
 
Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Spm 1: Det kommer an på om du liker det du hører, eller ikke. Jeg er som regel skeptisk til å forandre på seriøse konstruksjoner som disse. De er som regel så godt konstruert og trimmet at det ikke er noe interessant å hente.
Spm 2: Samme spec
Spm 3: Subjektivt redusert diskant, forutsatt 2 ordens filter
Spm 4: Dreie klangen mot det mørke, mindre nivå i øvre mellomtone, forutsatt 2 ordens filter.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
pkt 4 kondensator i serie med bass/mt ? kan det være parallell du mener ?
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
pkt 3 mindre uf i serie medfører høyere deling på disk. elem
mer motstand = mer generell dempning på disk

pkt 4 mer uf i parallell m bass gir krappere avskjæring i toppen av bass/mt.

dyrere kondensator til diskanten kan være en ok mod

mvh
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Mange takk for gode svar her. :)

Må nå også legge til et spørsmål: Blir disse typene av kondensatorer som er brukt her dårlige med tiden?
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Jeg tror ikke det når det gjelder plast nei

mvh
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.645
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Oppgradering av condiser til god kvalitet på øvre og mellomtone er sikkert verdt noen kr, tok en oppgradering på et par fra 1985 i vinter, de låt noe innesluttet /70'tall- ble overrasket hvor moderne og åpent det låt etter bytte til sonicap condensatorer.
 

Vedlegg

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Oki. Da skal jeg prøve å bytte til bedre kondensatorer med tilsvarende spec til diskantene, og så får jeg se om jeg prøver å bytte de til Mid/bass. Det er mulig jeg da prøver å gå ned et hakk på disse, da mellomtonen i disse er noe vel frempå. Som dem skriver om dem på utenlandske forum skriver: Litt "Honky". Eller litt nasale, om man kan si det på den måten.
Kjøper ikke veldig dyre komponenter, da det blir mest for å prøve ut. Har ikke drevet noe med slike ting før, og jeg bruker dette som en mulighet å friske opp bittelitt på elektronikk-kunnskapene fra grunnkurs.
:)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Hva du enn gjør med HT, så kan det være lurt å beholde det originale delefilteret i original stand. Da er det mye lettere å gå tilbake til det opprinnelige, dersom delefiltermodifikasjonen ikke faller i smak, blir en evig ørkenvandring, eller ender opp i den totale forvirring.

Se om du finner et simuleringsprogram for HT og/eller elektronikk som kan bidra til å visualisere endringer i delefilteret, da er det litt lettere å se hva som foregår.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Jeg gjorde endel inngrep på et par gamle Pioneer HPM-150 fra 70-tallet, bl.a. skiftet jeg kondensatorene til dyrere/bedre typer, med svært godt resultat. Nå var nok utgangspunktet mitt en del dårligere enn ditt utfra bildet av filtrene dine å dømme, men du har nok litt å hente der likevel. Prøv samme specs, bare bedre kvalitet. En overivrig mellomtone kan du dempe ned med litt motstand i serie ( og parallell ). Billig moro, sånt.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg får nok en gang takke for gode tips.

Jeg bestilte litt komponenter fra Elfa til å lage strømfilter og la samtidig inn litt kondensatoerer til delefiltrene her.
Nå har jeg fått byttet litt, og du verden for en forbedring.
Jeg bruker fortstatt 2,7uf til diskantene, men testet å byttet til 2,2 ohm motstand. Dette ble en forbedring i diskantområdet, men synes nå nivået ble noe lavt, så jeg gikk tilbake til 1,2 ohm motstand. Dette ble mer korrekt. Jeg har også kjøpt inn 2,2 uf som jeg skal prøve ved en senere anledning, men jeg ble rimelig fornøyd med dette, så det får vente.
Har også byttet til 2x10uf til mid/bass, slik som i plus-utgaven, og det var en god forbedring. Mellomtonen ble absolutt mindre "nasal", og det låter mer naturlig.
Spennende å høre hvor store forskjeller det egentlig ble. Synes det kommer frem mer detaljer, og det låter enda mer behagelig.
Synes ssss-er og ffff-er har roet seg veldig, også når jeg bruker tv, og det liker jeg veldig godt. Det er mer naturlig lyd der også.
 
Sist redigert:

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Innlegg
219
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Jeg har nettopp fått i hus et par 638. Bass og diskant syns jeg er helt Ok. Hadde en fått til mer "sweetness" i mellomtonen hadde dette virkelig vært veldig hyggelig........??????
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Jeg har nettopp fått i hus et par 638. Bass- og mellomtone syns jeg er helt Ok. Hadde en fått til mer "sweetness" i mellomtonen hadde dette virkelig vært veldig hyggelig........??????

Vanlige 638 eller plus-utgaven?

Mer "sweetness" i mellomtonen, synes jeg at jeg fikk da jeg byttet kondisene på 2x15 til 1x10 som nevnt høyere opp i tråden.
Ellers, synes jeg høyttalerne ble jevnt over bedre av bytte av samtlige kondiser. Spiller litt bedre og mer detaljerte.
En billig, men god tweak. Jeg brukte bare billige kondiser fra Elfa, men kan kanskje forbedres enda litt med bedre kvalitet på disse.
 

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Innlegg
219
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Jeg har nettopp fått i hus et par 638. Bass- og mellomtone syns jeg er helt Ok. Hadde en fått til mer "sweetness" i mellomtonen hadde dette virkelig vært veldig hyggelig........??????

Vanlige 638 eller plus-utgaven?

Mer "sweetness" i mellomtonen, synes jeg at jeg fikk da jeg byttet kondisene på 2x15 til 1x10 som nevnt høyere opp i tråden.
Ellers, synes jeg høyttalerne ble jevnt over bedre av bytte av samtlige kondiser. Spiller litt bedre og mer detaljerte.
En billig, men god tweak. Jeg brukte bare billige kondiser fra Elfa, men kan kanskje forbedres enda litt med bedre kvalitet på disse.
Helt vanlige 638. Liker dem såpass godt at det kunne være moro å gjøre mer ut av dem. Musikalske....... Hvor kjøper du komponenter ?
 

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Innlegg
219
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
OBS. Rettelse i mitt første innlegg.
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Innlegg
219
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Jeg sendte support hos Tannoy en henvendelse om oppgradering fra 638 til 638 Plus. De trodde knapt jeg ville høre forskjell.......... Jeg er nå alikevel nysgjerrig på å prøve......!
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Vel, jeg vet nå at jeg hørte forskjell. :)
Men det er jo bare å prøve det. Kjøper du likt som jeg gjorde, koster det deg rundt hundrelappen.
Alternativt, kan du prøve med andre verdier dersom du ønsker mer endring?
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Du skulle ikke tilfeldigvis sitte på tegning over konstruksjonen av delefilteret på Tannoy TD 10 eller 12 også, Cobra2?
 

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Innlegg
2.063
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Mange takk! Har vært innom tanken om et DIY prosjekt med tannoy td10-elementer. Men fant aldri noe delefilter eller specs på kasse, så den tanken ble nok lagt litt på hylla. Men nå kan det være håp for det da.
Det var et litt mer avansert delefilter gitt.
 

ol-fa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2004
Innlegg
219
Antall liker
79
Torget vurderinger
1
Mange takk! Har vært innom tanken om et DIY prosjekt med tannoy td10-elementer. Men fant aldri noe delefilter eller specs på kasse, så den tanken ble nok lagt litt på hylla. Men nå kan det være håp for det da.
Det var et litt mer avansert delefilter gitt.
Kanskje en kunne gjøre noe mer utav 638 med et bedre delefilter ......... ?
 
Topp Bunn