Modifisere Electrocompaniet AW180

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
Hei.

Jeg er en fan av modifisering og anser vel at alle produkter kan optimaliseres i håp om at produsent ikke har levert produktet optimalt av hva det egentlig kan yte.
Ta f.eks biler med turbo, disse er laget og programmert for at de skal kunne yte greit i alle forskjellige miljøer. Her i Norge så benytter vi f.eks Audi med instillinger som sier at den skal kunne fungere like bra i Sahara som på Svaldbard. Derfor, er det alltid rom for tilpassninger/forbedringer for ens eget miljø.

Vel, tilbake til HiFi. Jeg var i kontakt med en annen på forumet her som også virker å ha sans for modifiserinng. Han har klart å få sin EC4.5 til å låte som premaper i høyere referansklasser. Så jeg vil anta at andre produkter fra EC også vil ha mulighet for forbedring.

Jeg tenker nå i første omgang på mine AW180. Jeg kom over ett innlegg på www.audioreview.com der en bruker forteller at den interne kablingen på primær side av trafo er alt for dårlig. Ved å øke tverrsnitt her på lederne så vil man få en markant forbedring av lydbildet.
Personen sier at man bør gjøre følgende:

Pkt 1:
Bytt ut kablingen fra apparatkontakten frem til av/på knapp med en solid core 6mm2. Jeg har ikke 6mm2 solid core tilgjengelig så jeg tenker å benytte en LMC 2,5mm2. LMC er rigktig nok ikke solidcore, men anser ikke det heller som nødvendig. Jeg ser det heller ikke som nødvendig å benytte større kvadrat enn det som kommer inn i forsterkeren. Jeg har lagd meg noen powerkabler av LMC og øke tverrsnittet ute i kretsen anser jeg som unødvendig. Dette kan sammenlignes med en trakt med vann, og mengden vann som strømmer igjennom vil aldri bli mer enn det som renner igjennom den smaleste delen.

Pkt 2:
Det nevnes også at man skal fjerne/kople ut "soft start kretsen". Jeg antar her at man mener at man skal kople ut myk starten på forsterkeren. Dette anser jeg som ett drastisk inngrep i funksjonaliteten og tør ikke å begi meg ut på det. Er det noen som har prøvd tilsvarende?

Pkt 3:
Kretskortet for power handlingen er visstnok utstyrt med en alt for liten bane (tverrsnitt) for denne forsterkeren. Her anbefales det å kople inn en 6mm2 sølv kabel i parallell med banene på kretskortet. Som jeg nevnte i pkt 1 så har jeg kun en 2,5mm2 kabel inn i forsterkeren og anser det derfor som unødvendig å benytte noe større enn det jeg har inn. Jeg skal se litt mer på dette tweaket og for å se om jeg klarer å utføre dette. Blir det for komplisert så tør jeg ikke.

Pkt 4:
Jeg ble tipset her på forumet om at transformatoren til AW180 kunne byttes for å få en mer strømsterk forsterker. Forsterkeren vil få mer kontroll ved svingninger i frekvesnen, spesielt i de nedre frekvensene som er de mest strømkrevende.

Pkt 5:
I det jeg åpnet lokket på blokkene så jeg noen utrolig spinkle signalledere fra signalbøssinegen (xlr/rca) til signalkortet. Disse kan med fordel byttes ut til f.eks samme kabler som du benytter fra preamp til fortsterker.

Vel pkt. 1 og 3 tenker jeg å utføre i første omgang. Antar at det skal gå forholdsvis greit. Når det gjelder pkt 2 så er jeg mer tvilende til å gå inn å endre funksjonaliteteten som jeg skrev. Pkt 4 er nok ett godt tips, men det koster jo en del.
Jeg leste ett sted at ECSHOLDING skal oppgradere sine V2.0 og V4.0 med en ny trafo. Denne skulle visstnok dobles til 2000VA. Det må jo være en grunn til at de gjør dette så jeg vil anta at dette har noe for seg. Prisen på dette skulle være oppunder 1000,- kroner og det var med bytte av display etter hva jeg forsto.
Tenkte jeg skulle kontakte ECSHOLDING og spørre om å få kjøpe den 2KVA trafoen de skal benytte i sine forsterkere. Vil anta at de er mer enn gode nok.
Kommer tilbake med mer når jeg har sett litt nærmere på saken.
Om noe tweak skal gå skeis så får i hvertfall ECSHOLDING nok ett serviceoppdrag :) ....

Hva med signalbøssingner, er disse i forholdsvis grei kvalietet, eller der de som på EC4.5?

Noen synspunkter? Andre forslag til tweaking?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vel nå har jeg utført de tweaka jeg føler meg komfortabel til å utføre.

Jeg utførte pkt. 1 og pkt. 5. Andre på forumet her sier at pkt 1 ikke har noe mening. Det har de sikkert rett i, ikke vet jeg. Jeg har nå i alle fall gjort det, og for min del var det greit som følge av at det var en feil på den ene lampett ledningen.

Pkt.5 vil i i hvertf fall ikke gjøre signalveiendin noe dårligere, men om det har noen stor effekt vet jeg ikke. Vanskelig for meg å finne ut av i og med at jeg for tiden ikke har noen balansert forforsterker og benytter receiveren min som en preamp.

Men psyken forteller meg at det er mer lyd etter mitt øre :) .....


Her vises original powerkabel sammen med den jeg nå har benyttet.


I den røde ringen kan man se at den ene lederen har blitt skadet av den skarpe kanten på dekselet.


De originale signallederne sammen med Kimber Timbre kabelen jeg benyttet.


Sluttresultat i signalveien etter å ha byttet signalledere.

Bilde av pkt 1, bytte av power kabel tok jeg aldri, det hadde ikke vært så synlig allikevel.

(Om noen velger å utføre dette jeg har listet opp så gjør de det på eget ansvar, jeg har bare lest litt om det og tenker å teste dette selv. Jeg tar å ingen måte noe ansvar på at dette er forsvarlig eller vil fungere i det hele tatt. Dette til info)
 

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
når det gjeld punkt 2 og 4 så trur æ dem passe veldig dårlig sammen.
med en sånn trafokapasitet uten softstart kan det bli hardt for 16amp kursen under oppstart.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Du må gjerne "modifisere" alt du orker, men hadde det ikke vært en ide å sjekke opp litt mer hva og hvordan dette skal gjøres? Jeg ser denne moddingen har hentet inspirasjon fra min ombygging, bare såpass fordreid at det i praksis ikke vil gi noen videre lydforbedring.

For min del vil jeg ikke gå ut med noen "oppskrift" uten først å ha klarert dette med såvel EC som Abe, de snakker jo norsk (hvertfall Abe)


Mvh. RS
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
R.Solhaug skrev:
Du må gjerne "modifisere" alt du orker, men hadde det ikke vært en ide å sjekke opp litt mer hva og hvordan dette skal gjøres? Jeg ser denne moddingen har hentet inspirasjon fra min ombygging, bare såpass fordreid at det i praksis ikke vil gi noen videre lydforbedring.

For min del vil jeg ikke gå ut med noen "oppskrift" uten først å ha klarert dette med såvel EC som Abe, de snakker jo norsk (hvertfall Abe)


Mvh. RS
Uffda, og det får jeg greie på nå som jeg har alt byttet på en av monoblokkene. Jeg fikk ikke til pkt 3, det ble for komplisert. Da måtte jeg begynne å lodde av kabler i øst og vest. Men jeg har alt gjort pkt 1. Dette antar jeg blir som og bytte en powerkabel.

Jeg skal i utgangspunktet være glad for at jeg tok meg bryet med dette. Den ene lampett lederen hadde gnagd seg inn på det blanke metallet der den går opp til power kortet så jeg tror at om ikke lenge så ville jeg ha fått en jordfeil i blokka.

Men jeg gjorde en ting til i samme farten. Jeg tok og byttet ut signalkablene til RCA og XLR fra signalkortet og til kontaktene. Disse byttet jeg til noen kimber signal kabel som jeg hadde liggende. De EC hadde brukt var noe ledninger som lignet på de vi brukte på trainee brettet på skolen.

Om disse endringene vil lage noe "bedre" lyd aner jeg ikke, men jeg fikk i hvertfall forhindert en kommende jordfeil :) ...
Jeg skal legge ut now bilder av hva jeg har gjort, så andre kan se.

At EC eller Abe skal ha noe å si på dette er og sammenligne at Microsoft skal forby deg å modde en xbox. Alt de kan gjøre er å nekte deg garanti (noe som er forstålig), men noe utover dette kan de ikke gjøre som følge av at produktet er ditt.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Kimber ja, de er vel noe av det siste jeg ville brukt ::)


Mvh. RS
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
R.Solhaug skrev:
Kimber ja, de er vel noe av det siste jeg ville brukt ::)


Mvh. RS
:) Det får så være, det var det jeg hadde liggende. De har garantert bedre kvalitet enn de opprinnelige.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
audiosan skrev:
når det gjeld punkt 2 og 4 så trur æ dem passe veldig dårlig sammen.
med en sånn trafokapasitet uten softstart kan det bli hardt for 16amp kursen under oppstart.


Direktekobla trafoer er ikke noe problem, selv en 250 med dobbelt opp drar fint igang på 10A. Dette mye fordi forsterkern blir langt mer stabil med bedre strømbaner.


Mvh. RS
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
R.Solhaug skrev:
Kimber ja, de er vel noe av det siste jeg ville brukt ::)


Mvh. RS

Nå er jeg ferdig med moddinga. Om det blir bedre tror jeg vel egentlig ikke. Det er litt vanskelig å vite egentlig i og med at jeg ikke har en balansert forforsterker. Jeg bruker en receiver som preamp inntil jeg får kloa i en 4.5 eller 4.8.

Om skifte av power kabelen vil være noe fordel, tror jeg vel egenltig ikke men som du så var det greit å forhindre en mulig kommende jordfeil.

Men jeg tror at utskifting av signalkablene fra signalbøssingene og ned til signalkortet muligens kan ha sin fordel.

Men mr. Solhaug jeg har følgende spørsmål. Hva var galt med å legge inn en stump Kimber Timbre Signalkabel fremfor og benytte de orginale? Mener du at jeg kan ha gjort vondt verre med dem?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Jeg har moddet forsterker en gang jeg også. En NAD forsterker. Denne loddet jeg inn massive 6 kvadrat lakkisolerte kobberskinner som var viklet av en 400hz transformator. Det kom en lyd som ga meg bakoversveis, og som jeg gjerne ville vært foruten. Det sa PANG!, og der røyk det ene utgangstrinnet. Hadde nok loddet over et par punkter jeg ikke skulle... Ikke ble det noe garanti hos hifiklubben heller.
Har noen tenkt på de 20 meterne med tynne strømbaner i trafoen, at de kanskje står for mesteparten av effekttapet her, og at de siste 10cm med strømbaner ikke betyr veldig mye?

Det er i allefall risikabelt å modde, men alt går som regel bra med måte.

Mvh.

Vidar
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
Low-Q skrev:
Har noen tenkt på de 20 meterne med tynne strømbaner i trafoen, at de kanskje står for mesteparten av effekttapet her, og at de siste 10cm med strømbaner ikke betyr veldig mye?
Mvh.

Vidar
Jeg er litt enig med deg der, jeg selv heller tror ikke at strømkabel skiftingen min har så mye og si. Men gjort er nå gjort. Jeg har ikke hørt noe smell fra blokkene enda :) , de står og varmer seg opp nå før jeg skal ta en hørerunde...
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
R.Solhaug skrev:
audiosan skrev:
når det gjeld punkt 2 og 4 så trur æ dem passe veldig dårlig sammen.
med en sånn trafokapasitet uten softstart kan det bli hardt for 16amp kursen under oppstart.


Direktekobla trafoer er ikke noe problem, selv en 250 med dobbelt opp drar fint igang på 10A. Dette mye fordi forsterkern blir langt mer stabil med bedre strømbaner.



Mvh. RS
Hvad mener du med " mer stabil med bedre stømbaner" ? For mig at se virker du som en der ikke har spor begreb om hvad du snakker om.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
R.Solhaug skrev:
audiosan skrev:
når det gjeld punkt 2 og 4 så trur æ dem passe veldig dårlig sammen.
med en sånn trafokapasitet uten softstart kan det bli hardt for 16amp kursen under oppstart.


Direktekobla trafoer er ikke noe problem, selv en 250 med dobbelt opp drar fint igang på 10A. Dette mye fordi forsterkern blir langt mer stabil med bedre strømbaner.


Mvh. RS
Dette virker veldig rart.

Kan ikkje hugse kva som sit i ein 250, men har du ein trafo og eit kondensatorbatteri av viss storleik, veit du halvvegs ein startstrøm. Strømmen til utg.trinnet er omtrent å se vekk ifrå. Ofte vil ein 10A automatsikring ryke. Dei gamle med tråd var litt meir seigliva. Det kan jo være at du har vore veldig heldig og kopla inn forsterkaren din på rett tidspunkt i perioden mange gonger.

Gamle forsterkaren min med ca 1300VA, 120.000µF og ingen softstart tok 10A sikringar i (fingeren i været) 50% av tilfellene.

6mm2 på primærside tilsvarer ~30mm2 på sekundærsida(forutsatt eit viklingsforhold på 1:5). Og det er jo sjeldan det internt til kapasitansar og effekttransistorar.

Sikker på at ikkje du skifta ut sikringen også med 6mm2 kabel då? ;D
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
6kv på primær, hvilket eventyr henter du det fra :p



Mvh. RS
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
R.Solhaug skrev:
6kv på primær, hvilket eventyr henter du det fra :p



Mvh. RS
I eventyret som starta det heile:
goxboxlive skrev:
Pkt 1:
Bytt ut kablingen fra apparatkontakten frem til av/på knapp med en solid core 6mm2. Jeg har ikke 6mm2 solid core
:p
 

goxboxlive

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2008
Innlegg
60
Antall liker
1
Ikke fatter jeg hvordan de klarte på kople en 6mm² inn på powerkortet, for det var trangt nok med en 2,5mm².

@solhaug:

Du svarte aldri på begrunnelsen for å ikke benytte Timbre som intern kabling. Hvorfor mente du det var ett dårlig valg? (Det var i hvert fall slik jeg tolket det i og med at du sa det var det siste du ville ha brukt).
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Tråden er ryddet etter klager. Henviser generelt her til Hifisentralens regel 1 hva skikk og bruk angår.

bjornh, moderator
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
AAaF skrev:
R.Solhaug skrev:
6kv på primær, hvilket eventyr henter du det fra :p



Mvh. RS
I eventyret som starta det heile:
goxboxlive skrev:
Pkt 1:
Bytt ut kablingen fra apparatkontakten frem til av/på knapp med en solid core 6mm2. Jeg har ikke 6mm2 solid core
:p

Huff, ikke bland meg inn i det eventyret der :p


Mvh. RS
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
bjornh skrev:
Tråden er ryddet etter klager. Henviser generelt her til Hifisentralens regel 1 hva skikk og bruk angår.

bjornh, moderator
Hvorfor skal det være så kedeligt ? :(
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
goxboxlive skrev:
Ikke fatter jeg hvordan de klarte på kople en 6mm² inn på powerkortet, for det var trangt nok med en 2,5mm².

@solhaug:

Du svarte aldri på begrunnelsen for å ikke benytte Timbre som intern kabling. Hvorfor mente du det var ett dårlig valg? (Det var i hvert fall slik jeg tolket det i og med at du sa det var det siste du ville ha brukt).
Ja lad os høre !
 
A

audiosan

Gjest
goxboxlive skrev:
Ikke fatter jeg hvordan de klarte på kople en 6mm² inn på powerkortet, for det var trangt nok med en 2,5mm².

@solhaug:

Du svarte aldri på begrunnelsen for å ikke benytte Timbre som intern kabling. Hvorfor mente du det var ett dårlig valg? (Det var i hvert fall slik jeg tolket det i og med at du sa det var det siste du ville ha brukt).
ja den e æ å spent på. æ veit en grunn te å styr unna kimber som internkabling men. å det e at den e vanskelig
å jobbe med i korte lengda (synes iallefall æ) og at den e litt stiv. men bruke den som internkabling i hypex'n.
 
Topp Bunn