Modding av Benchmark Dac1

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Som sagt tidligere kommer jeg til å kjøpe meg Benchmark dac1 i juni. Jeg har også planer om å oppgradere sikringene til det beste som per idag eksisterer. Nemlig Hifi-tuning sine keramiske finsølv sikringer med 24karat gull endestykker (Kommer selvsagt til å bruke samme verdi. 0,25A Slo-blo type, 2 stykker) Disse er CE godkjente, og jeg bruker dem i forsterkeren min med stort hell. Det høres kanskje rart ut at en liten filleting som en sikring skal ha noe å si. Men tenk på det en liten stund. Vi vet jo at det er forskjell på strømkabler, hvorfor ikke da sikringer. Vi snakker her om å gå fra fortinnet kobber (vanlige) til finsølv sikringer. Bare i ren lede evne er det full knockout. Det påstås at de har 90% mindre effektap/forvrengning, og jeg er tilbøylig til å være enig. Forskjellen er ganske stor.

Så til spørsmålet mitt. Har noen av dere andre prøvd å modde dac1 eller rme'en med sølvsikringer? Og i såfall hvilke resultat fikk dere.
 
T

theStig

Gjest
Hvis man først skal kaste produktgarantien i dass, så gjør nå for all del noe som faktisk kan ha en effekt. F.eks å bypasse elektrolyttene på utgangene med noe bedre kondiser.

Jeg har ikke åpnet Bechmarken, men i RME ADI-2 sitter det ingen utbyttbare sikringer i hvertfall.
 
N

nb

Gjest
Om du søker litt på Google, så finner du nok en del info om dette. Husker ikke hvor det var, men det var en ganske morsom tråd et sted hvor folk diskuterte ulike mods de ønsket å prøve på Benchmarken og hvor designeren selv etter beste evne prøvde å forklare folkene hvorfor det de prøvde på var meningsløst;) Husker som sagt dessverre ikke hvor det var.
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
man trenger ikke åpne dac1 for å skifte sikringer. Skuffen til sikringene er rett under strøminntaket. Og jo det virker. En kamerat av meg puttet sølvsikringer inn i sin Accuphase Dp-65v cd-spiller ... og inn i alt annet i anlegget sitt og forbedringen er helt tydelig. Bedre timing, hurtigere osv. Men samtidig har det skjedd noe snodig. Forstereren (en Blodtrimma ML 27,5) er ikke så varm lenger som det pleide å være. Tror selv at dette skyldes mindre varmetap pga. mindre motstand i strømmen grunnet sølvsikringene.

Forventer ikke noen stor forskjell. Men all forbedring er velkommen spesielt siden sikringene bare koster 12 euro pr stykk.
 
T

theStig

Gjest
Kan du ikke bare bypasse sikringen da, det burde uansett være bedre hvis dette er så sabla kritisk.
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.555
Antall liker
1.455
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Hvor hander du de fra?

man trenger ikke åpne dac1 for å skifte sikringer. Skuffen til sikringene er rett under strøminntaket. Og jo det virker. En kamerat av meg puttet sølvsikringer inn i sin Accuphase Dp-65v cd-spiller ... og inn i alt annet i anlegget sitt og forbedringen er helt tydelig. Bedre timing, hurtigere osv. Men samtidig har det skjedd noe snodig. Forstereren (en Blodtrimma ML 27,5) er ikke så varm lenger som det pleide å være. Tror selv at dette skyldes mindre varmetap pga. mindre motstand i strømmen grunnet sølvsikringene.

Forventer ikke noen stor forskjell. Men all forbedring er velkommen spesielt siden sikringene bare koster 12 euro pr stykk.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
sånn kontaktøkende lurium er også fint å pensle på sikringene. jeg pensla walker audio sst på mine og fikk littegranne effekt...
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
Jeg kjøper mine fra WWW.HIFI-TUNING.COM . De holder til i Tyskland. Her har du adressen:

HiFi-Tuning
Entwicklung, Herstellung & Vertrieb von HiFi & High-End Komponenten
Inh. Bernd Ahne
Wiclefstr. 11 (Kein Ladengeschäft/Verkauf)
10551 Berlin
GERMANY
Tel./ Fax: + 49 –(0)-30-396 67 41

De har også noen forykende gode strømkabler. Den beste av dem Uberkabelen deres har en god venn av meg. Han bestillte dem med Wattgate 350i kontakt. Og de er betydelig bedre enn Nordost Valhalla og koster bare 3500NOK. Om du bestiller disse anbefaler jeg at du tar ut gummihetten på støpselet da dette forstyrrer strømmen med å lade opp EMF støy i form at statisk elektrisitet. Overaskende stor forskjell med og uten hette. Den er enkel å fjerne, men du da ta støpselet av kabelen. PS! husk for all del å sette den sammen igjen på samme måte...
 

teo72

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2002
Innlegg
103
Antall liker
0
sånn kontaktøkende lurium er også fint å pensle på sikringene. jeg pensla walker audio sst på mine og fikk littegranne effekt...
Jeg respekterer at du ikke tror på det, men det er unødvendig å fornærme meg for det.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
jeg mente det faktisk :) hehe.
Sier litt om diskusjonene er inne :)

Walker audio SST er brukt masse hos meg med effekt. Ikke ironi...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Kan du ikke bare bypasse sikringen da, det burde uansett være bedre hvis dette er så sabla kritisk.
enig!
IMO
Mvh
Leif
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
:) :) :)
Det med at skifte sikringer, mener jeg også kan give et løft.
Vi sad tre mand og lyttede til en hjemmebygget effektforstærker, og prøvede for sjov skyld at sætte en kraftigere sikring i. Vi blev da alle overraskede.
Så jeg skal da have nogle i en endnu bedre kvalitet.
Mvh.
Sven Palvig
:D
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Jeg kjøper mine fra WWW.HIFI-TUNING.COM . De holder til i Tyskland. Her har du adressen:

HiFi-Tuning
Entwicklung, Herstellung & Vertrieb von HiFi & High-End Komponenten
Inh. Bernd Ahne
Wiclefstr. 11 (Kein Ladengeschäft/Verkauf)
10551 Berlin
GERMANY
Tel./ Fax: + 49 ?(0)-30-396 67 41

De har også noen forykende gode strømkabler. Den beste av dem Uberkabelen deres har en god venn av meg. Han bestillte dem med Wattgate 350i kontakt. Og de er betydelig bedre enn Nordost Valhalla og koster bare 3500NOK. Om du bestiller disse anbefaler jeg at du tar ut gummihetten på støpselet da dette forstyrrer strømmen med å lade opp EMF støy i form at statisk elektrisitet. Overaskende stor forskjell med og uten hette. Den er enkel å fjerne, men du da ta støpselet av kabelen. PS! husk for all del å sette den sammen igjen på samme måte...
Herzlich Willkommen...
http://www.hifi-tuning.com/


aha... NÅ ser jeg at nettadressen allerede står der....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

La meg først begynne med å si at jeg tenker å bestille meg noen slike..., men det er jo først og fremst for godfølelelsen.

Vi må huske på at vi snakker om smeltesikringer. Da ligger det i sakens natur at sikringen skal smelte dersom strømmen blir for høy. Så hvis effekttapet er 90% mindre - så må jo varmen som kreves for å brenne av sikringen være tilsvarende mindre - altså må lederen i sikringen være mye tynnere. Når forsterkeren jobber opp i mot maks, så er det jo slik at sikringen skal gå dersom strømtrekket øker litt, og da må sikringen være litt varm i utganspunktet.

Nå smelter vel sølv lettere enn kobber - så dette kan ha betydning for driftstemperaturen ved hard drift i sikringsholderen. Denne varmen kan også påvirke nærliggende komponentner. Mao - i mine øyne er det en mulighet for at dette kan påvirke lyden positivt - men så er jo jeg godt fornøyd med Bybee filter også da!

Dersom man kobler bort sikringen er vel greit å vite hva man driver med.

Uansett - en morsom sak, som jeg tror jeg skal bestille meg et par av. Men jeg er forholdsvis nøktern til de store forandringene.

Mvh
OMF
 
Topp Bunn