MM Pickup?

hebri

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.07.2009
Innlegg
63
Antall liker
0
Hvilke fabrikater laver virkelig gode MM pickupper?

Min gamle Far har besluttet sig for at købe en pladespiller og har bedt om min hjælp.

Han vil have en VPI Classic og skal bruge en pickup også.

Det skal være en MM for at den indbyggede riaa i hans McIntosh MA6600 kan bruges.

Hvad kan I foreslå?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.384
Antall liker
83.874
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Du kan også bruke High output MC. Bruker dette selv på en MA 7000 og det funker meget bra
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Shure. M97xE eller en vintage V15 / M91 / M75. Nye stifter er lett å få tak i. Shelter 201 / Sumiko Oyster og Grado Prestige Silver/Gold blir også anbefalt på verdensveven. Ortofon har vel også endel gode MM-konstruksjoner? 540 MkII f.eks.
 

hebri

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.07.2009
Innlegg
63
Antall liker
0
TTmania skrev:
Du kan også bruke High output MC. Bruker dette selv på en MA 7000 og det funker meget bra
Hvem laver dem? Jeg har ingen som helst forstand på pladespillere :-(
 

hebri

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.07.2009
Innlegg
63
Antall liker
0
larsggu skrev:
Shure. M97xE eller en vintage V15 / M91 / M75. Nye stifter er lett å få tak i. Shelter 201 / Sumiko Oyster og Grado Prestige Silver/Gold blir også anbefalt på verdensveven. Ortofon har vel også endel gode MM-konstruksjoner? 540 MkII f.eks.
Tak for buddene :)

Kom endelig med flere....
 
P

Parelius

Gjest
Uten at jeg selv har testet ut, men jeg husker at Harry av VPI ikke var akkurat negativ til de bedre Gradosakene. Ikke uten grunn at han i dag selger armer med den, på samme måte som har kjører Dynavector. Så en VPI Classic med høyereordens Grado burde vel være noe å ta med i betraktingen.

Personlig har jeg testet ut Grado Prestige Silver. Den var ikke noe å lengte etter.
 
P

Parelius

Gjest
larsggu skrev:
Shure. M97xE eller en vintage V15 / M91 / M75. Nye stifter er lett å få tak i. Shelter 201 / Sumiko Oyster og Grado Prestige Silver/Gold blir også anbefalt på verdensveven. Ortofon har vel også endel gode MM-konstruksjoner? 540 MkII f.eks.
Hvordan er matchen her med mjukshure og VPI-arm?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.384
Antall liker
83.874
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
hebri skrev:
TTmania skrev:
Du kan også bruke High output MC. Bruker dette selv på en MA 7000 og det funker meget bra
Hvem laver dem? Jeg har ingen som helst forstand på pladespillere :-(
Jeg bruker Goldring Eroica High output MC på en vintage Systemdek og det låter . Mener prisen ligger i underkant av 3000,- NOK
 

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
1.033
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Har litt begrenset erfaring med mm, men har da eid noen slike også :)
Ble aldri helt fortrolig med noen av dem så min anbefaling går mer på hva jeg har hørt spille bra på messer rundt i verden.
http://www.sound-smith.com/
Har hørt disse flere ganger og mm-pickupene har spilt bra hver gang.
Faktisk mye bedre enn deres mye mer kostbare "Strain Gauge" IMHO.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Parelius skrev:
larsggu skrev:
Shure. M97xE eller en vintage V15 / M91 / M75. Nye stifter er lett å få tak i. Shelter 201 / Sumiko Oyster og Grado Prestige Silver/Gold blir også anbefalt på verdensveven. Ortofon har vel også endel gode MM-konstruksjoner? 540 MkII f.eks.
Hvordan er matchen her med mjukshure og VPI-arm?
VPI anbefaler pickups med vekt mellom 7 og 13 gram, så det er mulig de er litt i letteste laget. Det står også at compliance over 10 er anbefalt og Shure ligger vel rundt 25. Har dog ikke noen førstehåndserfaring med kombinasjonen.
 

hebri

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.07.2009
Innlegg
63
Antall liker
0
Parelius skrev:
Uten at jeg selv har testet ut, men jeg husker at Harry av VPI ikke var akkurat negativ til de bedre Gradosakene. Ikke uten grunn at han i dag selger armer med den, på samme måte som har kjører Dynavector. Så en VPI Classic med høyereordens Grado burde vel være noe å ta med i betraktingen.

Personlig har jeg testet ut Grado Prestige Silver. Den var ikke noe å lengte etter.
Erd er nogen i Reference serien fra Grado der kan bruges eller er de Low Output MC allesammen?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
hebri skrev:
Parelius skrev:
Uten at jeg selv har testet ut, men jeg husker at Harry av VPI ikke var akkurat negativ til de bedre Gradosakene. Ikke uten grunn at han i dag selger armer med den, på samme måte som har kjører Dynavector. Så en VPI Classic med høyereordens Grado burde vel være noe å ta med i betraktingen.

Personlig har jeg testet ut Grado Prestige Silver. Den var ikke noe å lengte etter.
Erd er nogen i Reference serien fra Grado der kan bruges eller er de Low Output MC allesammen?
Den serien går som MM. Men er Moving Iron. Du kan velge mellom high og low.
 

hebri

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.07.2009
Innlegg
63
Antall liker
0
rolfozzy skrev:
hebri skrev:
Parelius skrev:
Uten at jeg selv har testet ut, men jeg husker at Harry av VPI ikke var akkurat negativ til de bedre Gradosakene. Ikke uten grunn at han i dag selger armer med den, på samme måte som har kjører Dynavector. Så en VPI Classic med høyereordens Grado burde vel være noe å ta med i betraktingen.

Personlig har jeg testet ut Grado Prestige Silver. Den var ikke noe å lengte etter.
Erd er nogen i Reference serien fra Grado der kan bruges eller er de Low Output MC allesammen?
Den serien går som MM. Men er Moving Iron. Du kan velge mellom high og low.
Vil det altså sige at vi kan vælge hvilken model vi ønsker i Reference serien, når bare vi vælger en High Output?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
hebri skrev:
rolfozzy skrev:
hebri skrev:
Parelius skrev:
Uten at jeg selv har testet ut, men jeg husker at Harry av VPI ikke var akkurat negativ til de bedre Gradosakene. Ikke uten grunn at han i dag selger armer med den, på samme måte som har kjører Dynavector. Så en VPI Classic med høyereordens Grado burde vel være noe å ta med i betraktingen.

Personlig har jeg testet ut Grado Prestige Silver. Den var ikke noe å lengte etter.
Erd er nogen i Reference serien fra Grado der kan bruges eller er de Low Output MC allesammen?
Den serien går som MM. Men er Moving Iron. Du kan velge mellom high og low.
Vil det altså sige at vi kan vælge hvilken model vi ønsker i Reference serien, når bare vi vælger en High Output?
Ja. Reference er high, Statement heter de når de er low.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.700
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hi-output MC er svært interessante alternativ i staden for MM. Sjølv brukar eg ein Dynavector DV10x5 som referanse. Det er også ein hi-out-DV20 frå same produsent, og desse går som hand i hanske saman med JMW-armane.
Shure går ikkje noko særleg på min JMW 9 Sig iallfall.
 

hebri

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.07.2009
Innlegg
63
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Hi-output MC er svært interessante alternativ i staden for MM. Sjølv brukar eg ein Dynavector DV10x5 som referanse. Det er også ein hi-out-DV20 frå same produsent, og desse går som hand i hanske saman med JMW-armane.
Shure går ikkje noko særleg på min JMW 9 Sig iallfall.
Hvilke Dynavector modeller er High Output?
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
hebri skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Hi-output MC er svært interessante alternativ i staden for MM. Sjølv brukar eg ein Dynavector DV10x5 som referanse. Det er også ein hi-out-DV20 frå same produsent, og desse går som hand i hanske saman med JMW-armane.
Shure går ikkje noko særleg på min JMW 9 Sig iallfall.
Hvilke Dynavector modeller er High Output?
Er vel den nevnte DV 10x5 og DV 20x ihvertfall...
 

Witthoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2008
Innlegg
186
Antall liker
52
Sted
Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
hebri skrev:
Hvilke fabrikater laver virkelig gode MM pickupper?

Min gamle Far har besluttet sig for at købe en pladespiller og har bedt om min hjælp.

Han vil have en VPI Classic og skal bruge en pickup også.

Det skal være en MM for at den indbyggede riaa i hans McIntosh MA6600 kan bruges.

Hvad kan I foreslå?
Hallo Hebri, dejligt med en far som har fire helt klare pladespiller-ønsker og krav i den klasse ;D

VPI Classic, kan man faktisk montere alle typer pick uper på, hvis det er den på billedet her :p

Det er rigtigt hammer fornuftigt at vælge en MM pick up, da udviklingen på disse pick-uper' de sener år har udviklet sig så positivt, at de virkeligt bider de gamle MC-pick uper i haserne (og overhaler dem).

Hvis din far investerer i en VPI Classic, bør sælgeren også være indstillet på at lade din far afprøve mindst to til tre forskellige pick uper.

Personligt har jeg selv, efter 15 år sværgen til MC'er, nu valgt en MM Ortofon 2M Bronze ;D
 

Vedlegg

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Innlegg
323
Antall liker
168
Torget vurderinger
2
Jeg kommer igjen med mitt forslag: Music Maker III fra Cartridgeman. Se www.thecartridgeman.com. Dette er en nokså dyr mm (ca.6000,- kr), men er etter min mening en av de aller beste mm`er!
 
Topp Bunn