ML Summit-underlag

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har i dag mine Martin Logan Summit på Finite-Elemente Cerabase, dette ryddet enormt opp i lydbildet. Men siden jeg har flytende gulv merker jeg at den nedovervendte bassen sender energien i gulvet og at det absorberes. Jeg har tenkt på å ha steinheller e.l under for å bygge dem opp. Men kom over et proffprodukt fra Auralex- Gramma, noen her som kjenner det? Det er svært mange hjemmekinoentusiaster som bruker dette som subunderlag.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.079
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Byttet fra spikes til noe heimebrygga gummi greier og til LMC's supertweak (husker ikke nummeret) trisolator. Skal si det var godsaker.
Beklager Viking, men jeg kan ikke svare på Auralex-Gamma, for det har jeg ikke hørt om, men Trisolatorene er rimelig godt utprøvd nå, og jeg kan sammen med mange andre si med hånden på hjertet "det funker".
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har i dag mine Martin Logan Summit på Finite-Elemente Cerabase, dette ryddet enormt opp i lydbildet. Men siden jeg har flytende gulv merker jeg at den nedovervendte bassen sender energien i gulvet og at det absorberes. Jeg har tenkt på å ha steinheller e.l under for å bygge dem opp. Men kom over et proffprodukt fra Auralex- Gramma, noen her som kjenner det? Det er svært mange hjemmekinoentusiaster som bruker dette som subunderlag.
     
Hei!
Jeg kjenner jo til den (ikke av erfaring) , men har sett den hos importøren og det er den jeg har nevnt som et mulig godt og greit underlag for Powerplant/effektforsterkere som (hos meg) skal stå på gulvet.
Det enesete jeg kanskje vil være usikker på i ditt tilfelle er den nedoverrettede suben mot denne plata/hylla som Gramma består av og "føttene" til Gramma er det samme som Auralex også selger løst som 2x4 " i 120cm lengde.
De bygger jo noe opp da, men ofte kan det være greit å få hevet suber litt fra gulvet.
En ide kan være å kjøpe disse 2x4"x120cm foam"bjelkene" de er over litt flate vanskelig å presse særlig mye sammen.
Da kan du lage en tilsvarende "platform" ala Gramma og sjøl velge bunnplate.
Dersom en sub bare er fremoverrettet, så vil jeg tro at Gramma er et godt og ikke minst billig alternativ.
2 slike "bjelker" har jeg kjøpt meg og de kom på 400.- inklusive moms.

Mvh.KW
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg har 2 brett Trisolator (myk og medium), men siden Summit må ha en klaring på minst 5 cm til underlaget har jeg ikke klart å lage meg en stabil langtidsløsning basert på Trisolator.
:)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Og problemet liggger ikke der, men i at en del av energien fra den nedoverrettede bassen forsvinner/absorberes.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hei!
Jeg kjenner jo til den (ikke av erfaring) , men har sett den hos importøren og det er den jeg har nevnt som et mulig godt og greit underlag for Powerplant/effektforsterkere som (hos meg) skal stå på gulvet.
Det enesete jeg kanskje vil være usikker på i ditt tilfelle er den nedoverrettede suben mot denne plata/hylla som Gramma består av og "føttene" til Gramma er det samme som Auralex også selger løst som 2x4 " i 120cm lengde.
De bygger jo noe opp da, men ofte kan det være greit å få hevet suber litt fra gulvet.
En ide kan være å kjøpe disse 2x4"x120cm foam"bjelkene" de er over litt flate vanskelig å presse særlig mye sammen.
Da kan du lage en tilsvarende "platform" ala Gramma og sjøl velge bunnplate.
Dersom en sub bare er fremoverrettet, så vil jeg tro at Gramma er et godt og ikke minst billig alternativ.
2 slike "bjelker" har jeg kjøpt meg og de kom på 400.- inklusive moms.

Mvh.KW
Flott innspill :)
Er ikke redd for at bassen blir slående ned i Gramma da topplata er dempet på undersiden med skum for å stoppe evt. lyd/resonans i denne.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
http://www.starsoundtechnologies.com/sistrum.html
Ikke vet jeg... men jeg nevner det... De separerer jo litt og.
Ellers, er bambus bra saker... tror nok at det finnes bambusplater! Det burde finnes!
Eller... lim ett par plywood saker i sammen.
Lønneplater er bra vet jeg..
Sort italiensk granitt funker.

Kan tenke meg at en sistrumstand oppå en plywood/lønnesak vil være ganske så brukbart.
Men her bare fabuler jeg litt og kommer med innspill.

Dette er egentlig ikke mitt felt. Bare så det er sagt!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Du vil med andre ord beholde cerabase... men ser etter noe å sette hele greia på som gjør at gulvet ikke tar opp bassen..?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du vil med andre ord beholde cerabase... men ser etter noe å sette hele greia på som gjør at gulvet ikke tar opp bassen..?
Eksaktamente :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Flott innspill :)
Er ikke redd for at bassen blir slående ned i Gramma da topplata er dempet på undersiden med skum for å stoppe evt. lyd/resonans i denne.
Hei!
Jeg tenkte mer på hvorvidt denne plata er hard nok og dermed best mulig egnet til nedoverrettet sub ;)
Jeg husker ikke helt hva slags konsitens det er på den.
Jeg har i tankene at noen plasserer suben sin på f.eks. steinplate.
Det er et håndtak i denne (plata) noe som vel er laget for musikere som stadig skal frakte den  rundt  (brukes til amper og høyttalere)
Uansett så kan en jo også legge en ønsket plate (stein?) oppå Grammaen.
Jeg tipper den bygger opp ca. 7-8 cm i alt som den er.

Mvh.KW
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hei!
Jeg tenkte mer på hvorvidt denne plata er hard nok og dermed best mulig egnet til nedoverrettet sub ;)
Jeg husker ikke helt hva slags konistens det er på den.
Det er et håndtak i denne (plata) noe som vel er laget for musikere som stadig skal frakte den rundt (brukes til amper og høyttalere)
Uansett så kan en ko også legge en ønsket plate (stein?) oppå Grammaen.
Jeg tipper den bygger opp ca. 7-8 cm i alt som den er.

Mvh.KW
Plata er i MDF og den bygger vel opp mellom 6,5 og 7 cm. Et annet materiale oppå den igjen var en svært god ide :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Flott innspill :)
Er ikke redd for at bassen blir slående ned i Gramma da topplata er dempet på undersiden med skum for å stoppe evt. lyd/resonans i denne.
Det du her nevner som skum, er det samme materiale som i de "bjelkene" jeg nevner.
Da kan du kjøpe disse og så kan du "flotte" deg med ei plate av karbon.
www.hoium.no/blackdiamondracing/source_index.htm
Da blir det high tech.  ;)

Mvh.KW
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg får jo bare si det da....

Det jeg ser i mitt (overkokte) hode når jeg hører dette er:
Isopor... ikke kjent som noe serlig god transmitter av lave frekvenser sist jeg sjekket...

Jeg ser for meg en base laget slik jeg:

Underst en plate av kryssfiner., eller en kasse da i kryssfinner.
Åpen øverst... ca 5-8 cm dybde innvendig...
En gummimatte nedi dette. whatever!
Så litt sand over dette, og isoporplaten over dette.
Så ville jeg ha hullet den isoporplata noe seriøst! ovenifra.
Hull helt igjennom. Tanken her er en drøss med sandsøyler.
Disse vil da ekspandere ved trykk ovenifra og belaste isoporen ... Ikke lag hullene for nerme hverandre...
Isopoplata må ikke gå i oppløsning eller sprekke.
Den vil nå komprimeres litt når høyttaleren settes oppå.
Jeg aner ikke hva egenresonansen blir her... men en ting
er sikkert... dette blir dødt...
Så drysset sand over til isoporen er akkurat dekt.
(Kanskje en bit med gammelt ullteppe imellom her?)
Oppå dette en tilskjært steinplate eller noe annet med høy egenresonans og noenlunde hardt...

For å teste om dette ble en suksess:
Ta en gummihammer og så lett på toppen av kreasjonen men man holder handa mot gulvet reett ved siden av...
Eller motsatt, få noen til å slå på gulvet og legg handa på toppplata, eller stå på den rett og slett.
du skal helst ikke føle noe...

Ideelt sett ville dette bli en skikkelig dypresonansreflektor.
Steindød med seriøst lav egenresonans...og den øverste plata med seriøst høy egenresonans...
Skulle gi null overføring av lave frekvenser nedover...
Jeg liker DIY Ja...

Ellers så kunne jo f.eks metoden til mange mer fikse firma brukes...

To steinheller med silikon imellom... F.eks brukt i mange
verity audio høyttalere mellom bass og topp.

Mjæ... åpen kasse med sand og en plate oppå dette er jo og mye brukt...
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg får jo bare si det da....

Det jeg ser i mitt (overkokte) hode når jeg hører dette er:
Isopor... ikke kjent som noe serlig god transmitter av lave frekvenser sist jeg sjekket...

Jeg ser for meg en base laget slik jeg:

Underst en plate av kryssfiner., eller en kasse da i kryssfinner.
Åpen øverst... ca 5-8 cm dybde innvendig...
En gummimatte nedi dette. whatever!
Så litt sand over dette, og isoporplaten over dette.
Så ville jeg ha hullet den isoporplata noe seriøst! ovenifra.
Så drysset sand over til isoporen er akkurat dekt.
Oppå dette en tilskjært steinplate eller noe annet med høy egenresonans og noenlunde hardt...
Ideelt sett ville dette bli en skikkelig dypresonansreflektor.
Steindød med seriøst lav egenresonans...og den øverste plata med seriøst høy egenresonans...
Skulle gi null overføring av lave frekvenser nedover...
Jeg liker DIY Ja...

Ellers så kunne jo f.eks metoden til mange mer fikse firma brukes...

To steinheller med silikon imellom... F.eks brukt i mange
verity audio høyttalere mellom bass og topp.

Mjæ... åpen kasse med sand og en plate oppå dette er jo og mye brukt...
Jeg drar til en kamerat snart, skal ta å diskutere dette temaet der oppe, flott innspill tweakman. Du satte igang tankegangen der gitt :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Jeg drar til en kamerat snart, skal ta å diskutere dette temaet der oppe, flott innspill tweakman. Du satte igang tankegangen der gitt :)
Ja, let litt på andre forum og... Finner du ikke noe som likner i det minste litt. Så kan det være at dette ble litt søkt.
Jeg skal ikke si at dette ville bli det beste da.
Men det er det jeg tenkte på ja.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hva med en 2cm tykk granittplate på gulvet for Finite-føttene og selv HT? Burde jo gi nok bassrefleksjon ut i rommet og begrense bassen ned i gulvet.

Du tenkte vel granitt selv også tidligere?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Hva med en 2cm tykk granittplate på gulvet for Finite-føttene og selv HT? Burde jo gi nok bassrefleksjon ut i rommet og begrense bassen ned i gulvet.

Du tenkte vel granitt selv også tidligere?
Jeg har også tenkt på det ja ;) sammen med mye annet. Har fått rapporter om at det kan være lydmessog gevinst på å få dem litt høyere opp. Vi får se, jeg skal tenke litt over saken fremover :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Nu har ikke jeg Summit, men Audiovektor 6 Avantgarde Arrete. Jøss for et håpløst langt navn på en høytaler. Nuvel, bassene slår også på denne ned gulvet under høytaleren.
Før stod den på spikes rett ned i parketten. Buldret som fy.....

Fikk laget shifer formet slik som høytaleren. Kostet meg 2 laken, men du verden som det strammet opp i bassen. Er vel det billigste "tweaket" jeg har gjort.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Auralex sheetblock og en granittsak oppå hadde jo sikkert vært max det! Og lett å fixe til!

Ellers er det altså mulig å komme ganske nerme Auralex ved å
rett og slett lime sammen en to tre lag med vinylbelegg og å bruke cascolim til dette...

Dette blir også skikkelig "dødt" ...

Og... vil man avkoble mot gulv... så er det nødvendig med ett lag med mykt materiale i ett eller annet nivå... ellers kobler man...
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Interessant tweakman ;) De Auralex Gramma plattformene er greit priset da, 600 kr stk for 38cmx58cm.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Interessant tweakman ;) De Auralex Gramma plattformene er greit priset da, 600 kr stk for 38cmx58cm.
Joa, leste litt på hjemmesiden om dem. Hvem selger de i norge?
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Avshop har dem i allefall. Ellers så kan vel utenlandske butikker sende dem til landet. Har fire slike selv. It works.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Men hvordan kan du vite at det er akkurat det som er årsaken til at du ikke er fornøyd med lyden?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Men hvordan kan du vite at det er akkurat det som er årsaken til at du ikke er fornøyd med lyden?
Har jeg sagt jeg ikke er fornøyd? Jeg har testet og sjekket og kjent og testet og funnet ut at her er det et fenomen jeg bør løse- du har ikke noe konstruktivt å komme med? Isåfall ber jeg deg vennligst å ikke skrive i denne tråden.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Avshop har dem i allefall. Ellers så kan vel utenlandske butikker sende dem til landet. Har fire slike selv. It works.
AVShop selger dem, men de finnes billigere hos profflyd-butikker.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Har jeg sagt jeg ikke er fornøyd? Jeg har testet og sjekket og kjent og testet og funnet ut at her er det et fenomen jeg bør løse- du har ikke noe konstruktivt å komme med? Isåfall ber jeg deg vennligst å ikke skrive i denne tråden.
Hvorfor er du så negativt innstilt?
 
B

brand-x

Gjest
Viking !

jeg vet ikke helt om du er villig til råd fra meg, men jeg prøver uansett... det selges betongheller i div str. til utebruk hos flis-butikker.. tror det er kvadratiske mål på disse men de kan uansett kuttes med diamantskive der du kjøper dem.. plasserer du en slik med sitteunderlag/liggeunderlag under forsvinner så å si all krypbass... jeg har levert slike til en med B&W 801 og der ble resultatet meget bra... Disse kan du bruke strukturmaling/lakk på og benytte kontaktlim til å feste sitteunderlaget på.. slike underlag får du tak overalt også i sort... Hvis du våger tipset anbefales den viskositeten som er tykkest og mest motstand i.. På underlaget... det blir nesten gratis og du kan benytte hva du vil mellom ht og betonghellene uten att det får innfytelse på gulvet.

mvh
brand-x
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Men hvordan kan du vite at det er akkurat det som er årsaken til at du ikke er fornøyd med lyden?
La meg bare ta dette her ett øyeblikk...
Jeg, personlig er kategorisk imot å plassere høyttalere på spikes. Ceraballs er vel å strekke det litt... Er ikke helt enig i dette heller...

Så nevner da altså Viking Auralex platformer med disse foam klossene som er festet under.

For noen år tilbake tok jeg og min bro å iterativt testet en hel haug med oppsett på en høyttaler med 15 toms bass..

Det beste oppsettet var faktisk å "flyte" den på foamklosser, eller skumgummi.

Denne auralex skumgummi'n er så egendød at den kanskje kan sammenliknes med "luftfylt sorbotane"...
Eller en bedre paralell er kanskje disse madrassene som liksom former seg etter kroppen din, har glemt hva de heter...

Uansett. Flytende gulv = svinger lettere...
Altså er det helt logisk å tenke.. hvordan får jeg høyttaleren til å ikke sende subfrekvenser ned i gulvet...

Vel, det er ikke så enkelt... lyden ifra subdelen av høyttaleren vil svinge gulvet like mye uansett...
Det er ikke det at høyttaleren dirrer gulvet...
Det er lyden i rommet som gjør dette...

Dette er viktig å huske på viking.
Det som hjelper på lyden her er å sørge for at høyttaleren er "avkoblet" ifra det lett svingende gulvet.

Da må de stå på en vibrasjons svamp... for gulvet svinger det.

Auralex platformenen med sine myke føtter som ikke transmitterer lavfrekvente puls slag...
ble plutselig veldig interessant...
Man kunne kanskje her prøve med og uten ceraballs og oppå disse platformenen...

Og siden disse platformene tåler over 1000kg... så tipper jeg de holder i massevis jeg..
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Viking !

jeg vet ikke helt om du er villig til råd fra meg, men jeg prøver uansett... det selges betongheller i div str. til utebruk hos flis-butikker.. tror det er kvadratiske mål på disse men de kan uansett kuttes med diamantskive der du kjøper dem.. plasserer du en slik med sitteunderlag/liggeunderlag under forsvinner så å si all krypbass... jeg har levert slike til en med B&W 801 og der ble resultatet meget bra... Disse kan du bruke strukturmaling/lakk på og benytte kontaktlim til å feste sitteunderlaget på.. slike underlag får du tak overalt også i sort... Hvis du våger tipset anbefales den viskositeten som er tykkest og mest motstand i.. På underlaget... det blir nesten gratis og du kan benytte hva du vil mellom ht og betonghellene uten att det får innfytelse på gulvet.

mvh
brand-x
Hei! Jeg har nylig vært hos en som hadde malt disse helt sorte (betonghellene) og det vil uansett være å foretrekke.
Kanskje trekke de med noe sort stoff?
Mvh.KW
 
B

brand-x

Gjest
Hei KW !

Kjempetips det med å trekke dem med stoff og bruk kontaktlim også her... ;)

mvh
brand-x
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det beste oppsettet var faktisk å "flyte" den på foamklosser, eller skumgummi.
Der er jeg helt enig. Om man får høyttalerne til å hvile på myke føtter som gir dem en egenresonans godt under det hørbare området får de en nærmest total frikobling fra underlaget.
 
B

brand-x

Gjest
Snickers-is !

Du som produsent vet vel meget godt att dette med ht og kobling til underlag ikke gir kvalitative parametre og egentlig undergraver opprinelsen... Du burde kanskje også delta litt der vi snakker om de andre leddene i kjeden.... i stedet for å bidra med stillhet... Nok om det... Hvis man ikke greier i frigjøre underlaget vil krypbass resultere i tilbakekobling til ht-kabinettet og så kan man tune så mye man vil uten resultat...

mvh
brand-x
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
Snickers-is !

Du som produsent vet vel meget godt att dette med ht og kobling til underlag ikke gir kvalitative parametre og egentlig undergraver opprinelsen... Du burde kanskje også delta litt der vi snakker om de andre leddene i kjeden.... i stedet for å bidra med stillhet... Nok om det... Hvis man ikke greier i frigjøre underlaget vil krypbass resultere i tilbakekobling til ht-kabinettet og så kan man tune så mye man vil uten resultat...

mvh
brand-x

øh, du sa hva sa du? ??
 
B

brand-x

Gjest
tweakMan !

litt mere spesifikkt, hva sikter du til ...

mvh
 
B

brand-x

Gjest
Hvis det var det med å delta så tenkte jeg på tweakingen... og ikke ice kontra krell eller noe annet..
håper det ryddet opp i hva jeg mente... det går og har gått uttalige tråder om disse fenomener uten att snickers-is har bidratt og jeg føler han besitter kunnskap som kan belyse dette rett fra produsent på en måte selv om ikke han har utviklet teknologien.

mvh
 
Topp Bunn