Mitt lille DIY rack.

Commander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
51
Antall liker
0
Satt her en kveld å stirret på det oppsettet jeg hadde og fant ut at det ikke funket. Etter å ha flyttet en av mine forsterker opp i racket bøyde en av glassplatene seg og det fant jeg ut ikke var helt trygt. Har det fra en her på forumet som hadde samme rack som meg at det hadde knekt. Og det tar jeg ikke sjansen på.

Så nå bestemte jeg meg for å bygge et selv. Har hatt planer om det lenge men nå ble det en nødvendighet. Fikk ideen til min konstruksjon ut fra noen tegnninger som jeg fikk tak i for noen år siden. Den ville blitt veldig tung. Tror racket ville veid ca 120 kg da. Hver hylle var laget av 3 plater 19 mm MDF, der den som ligger i midten ble kutte slik at bare kanten ble igjen. Disse ble limt sammen og så ble det borret et lite hull i den midterste platen slik at sand kan fylles inn. Så jeg bestemte meg for å forenkle det.

Jeg har brukt 6 stk 20 mm gjengestenger fra Biltema. Kjøpte inn 48 stk elforsinkede skiver og det samme muttere (M20). Kjøpte meg en 22 mm MDF-plate som jeg fikk kappet opp slik jeg ville ha det. 1 hylle ble 10 cm dypere en de andre siden min A32 er dypere en resten av komponentene. Kjøpte inn grunning og 1 liter Lady halvblank maling. Fargen ble grå. Siste hakket før sort.

Det første jeg måtte gjøre var å finne ut hvor høy jeg ville ha den.



Etter mye måling og fundering fant jeg ut at jeg ville ha dem 80 cm høye. Så jeg kappet dem til med en vinkelkutter. Så var det å begynne å male platene. Denne prosessen tok jeg ikke noen bilder va desverre. Hadde for mye maling på hendene. :)

Men her er et bilde av det før montering begynner.


Så var det å begynne å montere. Var en del muttere å skru på. Valgte å ha en skive på hver side av platene. Synes det ser penere ut.
 

Vedlegg

Commander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
51
Antall liker
0
Her er racket ferdig montert og innflyttingsklart.



Så var det å få inn resten. Synes det ble litt kult jeg. Mulig jeg kommer til å endre finish og høyde på det. Men vi får se hva fremtiden bringer. ;)
 

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Fint rack , passer de aller flestes lommebok ,og ser bra ut.....grattis...

det ble jo lekkert , valgte samme farge på topphyllene jeg lagde til mine egne rack her forrige uke...

hvis du går lei gjengestengene med tiden , kan du kjøpe noen rør å kappe opp og tre utenpå , tør jeg foreslå biltemas postkassestativ til formålet....ø38mm :D

Espen
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.426
Antall liker
2.853
Torget vurderinger
3
Ble jo veldig stilig det da :) likte fargen veldig godt jeg da :)
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Fint rack!
Kunne tenke meg noe liknende selv! Fin farge også :)
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Kult rack. Bygde et slikt selv for noen år siden. Har vært fornøyd med det så langt. Eneste ulempen jeg fant, var at MDF "sagger" litt under trykk, så du må tighte skruene av og til. Ellers blir det litt vinglete.
Lagde forøvrig en LP-hylle i samme stil. Da koblet jeg sammen to slike gjengestenger med en skjøtemutter (http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=91468) så jeg fikk en hylle som var 2 meter høy. Holder 6-700 LP'er uten problem.
8)
 

Commander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
51
Antall liker
0
cobra skrev:
Kult rack. Bygde et slikt selv for noen år siden. Har vært fornøyd med det så langt. Eneste ulempen jeg fant, var at MDF "sagger" litt under trykk, så du må tighte skruene av og til. Ellers blir det litt vinglete.
Lagde forøvrig en LP-hylle i samme stil. Da koblet jeg sammen to slike gjengestenger med en skjøtemutter (http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=91468) så jeg fikk en hylle som var 2 meter høy. Holder 6-700 LP'er uten problem.
8)
Hørtes ut som en kul sak det. Er vel bare fantasien som setter grenser for hva man kan gjøre med MDF og gjengestenger
 
Topp Bunn