Mitt første høyttalerprosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.690
    Antall liker
    9.998
    Sted
    London
    Er det noen i Norge som har delefilterkomponentene jeg trenger? Frakten fra usa blir mellom 500 og 800 alt etter forhandlere, og ingen av de har alt på lager...
    Er dette noe Elfa har?
    Spors hva du er ute etter, og hvilken prisklasse.
    Sjekk med Dynabel forst. Hvis de ikke har hva du trenger, sjekk Willys-Hifi paa eBay i UK. Han har masse rart, og kan muligens skaffe mer hvis han ikke har i "butikken".
    I tillegg finner jeg Falcon Acoustics i UK har mye rart paa lager
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Ett lite nybegynnerspørsmål som jeg ikke fant ut av på Google: hva vil det egentlig si at en høyttaler er tunet til xxHz? Er det den laveste frekvensen de da klarer med samme lydnivå som resten av frekvensene?
    Det er et ofte ett av to, enten den dominante resonansfrekvensen i bassområdet - resonansfrekvensen i bassporten ved bassrefleks eller resonansfrekvensen til basselementet ved lukket kasse eller åpen baffel - eller så er det nedre grensefrekvens (-3 dB) for bassresponsen der bassen begynner å rulle av.

    Flott prosjekt forresten!

    mvh
    KJ
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Siste runde med liming!

    Litt improvisering må til når en har for lite tvinger, det var også ett helvete å få dette til oppned i taket...:D
    IMG_0827.jpg

    IMG_0828.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette ser virkelig bra ut! Ser virkelig frem til fortsettelsen ;-)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter da her i Norskehavet og tenker (litt for mye sikkert) om det kunne vært en ide å lagd en heftig sub som også kunne fungert som hylle for senterhøyttaler, forsterker osv.... F.eks en tapped horn sak som kunne passet til disse høyttalerene.

    Det første spørsmålet blir da; hvor langt OPP i frekvens bør en slik sub kunne gå for at jeg ikke skal få ett tydelig skille på trøkk og risting? Jeg har null erfaring med subber, og vet ikke helt når en slutter å kjenne det på kroppen... Er litt redd for at en tapped horn ikke vil klare de høyeste basstonene.

    Har sett litt på en som kan passe med tanke på mål om jeg har den liggende: Folded Tapped Horn Subwoofer Tuned to 17hz - IndustriumVita

    Her er frekvensgangen på den, uten at jeg kan noe som helst om dette, ser det ut for meg at denne kan fungere godt opp til noen og 90hz, vil det kunne fungere greit som eneste sub?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    De hornsubbene og tappa horn som jeg har hørt og lest om er alle best egnet til en deling rundt 80-90hz eller lavere.
    Deling i det området et heftig fundament og er en formidabel avlastning for hoved høyttalerene
    Det er også et ideelt område å dele på da du kan lettere plassere deg ut av frontvegg kanselleringer.
    Hornsubber låter umåtelig tøft, men har en tendens til å bli store hvis de skal spille til 20-30hz.
    Ett design som jeg har lyst til å prøve er Cubo sub (Google). den er god for 35hz og er meget kompakt
     
    Sist redigert:

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt litt på testtoner på youtube, og det høres ut som om rundt 90hz skal være rikelig høyt på suben :)

    Hvordan er lyden i tapped horn? Er det bare trøkk, eller er det litt hifi også?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Er ikke mye hifi under 100hz :). Jeg syntes bassen fra subhorn er relativt vektløs. Gir et flott fundament til musikken, men kan trøkke hinsides når musikken er slik.
    Har selv to hornsubber som er 200x60x70cm og har hørt en del andre konstruksjoner også. En ting er sikkert: Det profiterer på heftige PA forsterkere. (Crown, Lab gruppen etc..)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg omsider rotet meg hjem og har fått gjort litt mer med disse...

    Montert spikes og elementer, sørget for å ikke bore gjennom kabinettet, men kun 14mm inn til spikesene.
    IMG_0841.jpg


    På plass i stuen for testing
    IMG_0842.jpg


    For de som måtte lure...
    IMG_0840.jpg


    Lyden?
    Meget god, men jeg oppdaget etter noen låter at noen lave frekvenser "manglet", etter litt testing med testtoner på Youtube fant jeg ut at jeg hadde ett svært dropp rundt 65-70hZ, og det samme rundt 130hZ, ???så jeg begynte å lese litt teori om stående lydbølger og kanselering, da falt mange brikker på plass... Lærte mye der som jeg sikkert burde visst for lenge siden, har aldri tatt plassering så tungt.

    Men etter en del prøving og feiling endte jeg 10 cm fra bakveggen (senter HT, er vinklet litt) da satt jeg igjen med ett mindre dropp rundt 90hZ, jeg tror jeg må se meg fornøyd med det, da disse ikke skal bo her, men flyttes til ett annet rom som er helt annerledes.

    Nå blir jeg mer og mer imponert desto mer jeg lytter, rett og slett kjempefornøyd. Fantastisk dypbass, skulle tro det var en stor sub ett sted, men jeg finner den i alle fall ikke :)

    En stoooor takk til Dyret som foreslo disse høyttalerene når jeg luftet ideen:D:D
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ja, spennende produkt, fortell oss mer. :)

    resultatet ble flott, gratulerer med fin build!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Kinatre er rett og slett noe selvklebende pvc greier som ligner på treverk. Likt som på de fleste rimelige høyttalere, kjøpt på ebay.

    Blir mer og mer fornøyd med lyden, vil tro disse spiller fletta av f eks Opticon 8 uten at jeg har hørt de i samme rom.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Eller som vi andre sier: VINYLTREKK! :cool:
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    En stoooor takk til Dyret som foreslo disse høyttalerene når jeg luftet ideen:D:D
    Bare hyggelig Roadrune. Hyggelig att du ble fornøyd med sluttresultatet ;)

    Og ikke minst; Gratulerer så mye med nye flotte høyttalere!

    PS: Kan jeg spørre hvor i Norge du holder hus?
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    En stoooor takk til Dyret som foreslo disse høyttalerene når jeg luftet ideen:D:D
    Bare hyggelig Roadrune. Hyggelig att du ble fornøyd med sluttresultatet ;)

    Og ikke minst; Gratulerer så mye med nye flotte høyttalere!

    PS: Kan jeg spørre hvor i Norge du holder hus?
    Jeg bor i "byen" med kristorn ;)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Fant du ut av det?
    Tenkte du kunne få noe å google på mens du er sykemeldt :)
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg tror jeg klarte det :) Det er godt man har så gode medforumister i en sykemeldingperiode ;-)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis noen andre måtte lure er stedet Stord, sikkert langt for de fleste, men om noen er i nærheten og lurer på hvordan disse høres ut så kan vi sikkert få til noe:)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er faktisk så fornøyd med disse at jeg har bestilt komponenter til ett nytt par samt senteren så jeg får 5.0. Sub kommer etterhvert :)

    Er det noen som har konkrete tips til en induktansmåler som er nøyaktig nok, og kommer under tollgrensa?
    Ser det er masse på ebay, men vet jo ingenting om kvaliteten...
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Hvis du mener noget med dit byggeri så skal du nok ha' en lidt større model på netstrøm og med lidt kraftigere målestrøm/spænding, altså en du køber fra fx. et nedlagt værksted. Ellers kan du ikke måle fx. de større båndkerner ud. Jeg har bla. denne:
    RIMG1086.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Mener og mener... Vi to er nok i rimelig forskjellige ligaer når det kommer til HiFi, Modifix :)

    For min del er det en hobby, og JEG hører egentlig ikke forskjell på små nyanser så ett proffapparat er nok uaktuelt.
    Jeg bestilte ett som ser ut som ett vanlig multimeter på ebay, så får jeg se om det duger, men siden alt annet i delefiltrene er +/- 10% så tviler jeg på at jeg hører forskjell :)
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.317
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Mener og mener... Vi to er nok i rimelig forskjellige ligaer når det kommer til HiFi, Modifix :)

    For min del er det en hobby, og JEG hører egentlig ikke forskjell på små nyanser så ett proffapparat er nok uaktuelt.
    Jeg bestilte ett som ser ut som ett vanlig multimeter på ebay, så får jeg se om det duger, men siden alt annet i delefiltrene er +/- 10% så tviler jeg på at jeg hører forskjell :)
    Du bør sjkke ut de lcr meterene på ebay,har et bilig selv og fungerer bra,har målt en del spoler fra dynabel og verdiene stemmer meget bra.
     

    Modifix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    261
    Antall liker
    510
    Jeg benytter også dette meter, der dog nu er udgået fra forlaget:
    RIMG1096.jpg

    Det er meget brugbart, da det er et mere mobilt instrument.

    Som sagt: Kun de større metre på netspænding kan udmåle de store/større trafokerner med tyk tråd.

    Måske du kan bruge dette meter, der nok koster lidt i forsendelse:

    Extech 380193 Passive Component LCR Meter

    Og: Et meter der ikke måler til mere end til fx. 500 - 1000µF er tæt på ubrugeligt til udmåling af capacitet til impedanskorrektioner i bas og mellemtone.

    - Just my five Cents .. ;o)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sitter her å prøver å finne ut av REW, og trenger visst hjelp...

    Har brukt en Audyssey mikrofon i lytteposisjon koblet rett i lydingangen på pc'en og har kjørt 8 sweeps fra 20-10.000hz, jeg får da dette bildet på "predicted SPL"

    Er det dette som viser reell frekvensrespons? Jeg vet jo at rommet er langt fra ideelt, siden det er nærmest umøblert, men er ikke dette bortimot krise?

    Måling.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Litt oppned bilder av ett fort og gale senterprosjekt fra samme konstruktør, med Er15rly elementer og samme Fountec diskant:
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja, takk :) finner ikke ut av det på telefonen...
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.618
    Antall liker
    4.248
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Flott prosjekt!
    Du gjør godt håndtverk, spennende å følge :)

    Et par tips;
    - Plasseringen av høyttalerne er ikke helt ideell.. De burde hatt mer plass rundt seg, til bakvegg og ikke minst til sidevegger.
    - Husk at et basselement, eller en bassmellomtone trenger relativt lang tid for å myke opp opphenget og "falle til ro". Du vil oppleve at bassene spiller friere, og dermed høyere, de første 3-6 månedene. Jeg har bygget ca 15 par høyttalere, og samtlige har vært litt tamme bassmessig i starten. En vanlig feil jeg gjorde på de første parene var å justere delefilterne ift mangel på bass.. Etter 1-3 måneder måtte jeg justere tilbake.. :)

    M
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset:)

    Bildet lyger litt, htene står nesten en halvmeter fra bakveggen, med baffelen like langt fremme som subben og senter.

    Skal de lenger fra sidevegg så må de nærmere subben, men det gjør kanskje ikke så mye sidene elementene er over den?
    Vil jeg ikke miste litt surroundeffekt om de kommer for nærme hverandre?

    Der jeg hadde høyttalerne først måtte jeg så nærme bakvegg som 8cm, og da spilte de utmerket, med rikelig bass.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan går det her Roadrune? Vi venter på noe spennende oppdatering vet du ;)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hei, og takk for interessen :)

    Her har det faktisk skjedd litt.

    siden sist har jeg bygd ett par til for bakhøyttalere, det ble jeg rett og slett ikke fornøyd med, så de er på utlån til en kompis.

    Jeg bestemte meg for å bygge noe vesentlig mindre, og siden rommet er utfordrende med tanke på plassering endte jeg opp med bipoler.

    Nærmere bestemt 4stk Overnight Sensation Surrounds til nesten ingen penger.
    Disse har to 4" midbasser og to 3/4" i hver.

    Her var jeg mer opptatt av å bygge enn å ta bilder, men her er det jeg hadde på telefonen, oppned og i feil rekkefølge i god tradisjon :D

    finishen tenkte jeg jeg skulle vente med til jeg hadde bestemt meg for om de skulle bli, og det skal de nok, så jeg får gjøre noe en dag jeg har tid...

    IMG_0980.jpg
    IMG_0976.jpg
    IMG_0977.jpg
    IMG_0978.jpg
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Hei, og takk for interessen :)

    Her har det faktisk skjedd litt.

    siden sist har jeg bygd ett par til for bakhøyttalere, det ble jeg rett og slett ikke fornøyd med, så de er på utlån til en kompis.

    Jeg bestemte meg for å bygge noe vesentlig mindre, og siden rommet er utfordrende med tanke på plassering endte jeg opp med bipoler.

    Nærmere bestemt 4stk Overnight Sensation Surrounds til nesten ingen penger.
    Disse har to 4" midbasser og to 3/4" i hver.

    Her var jeg mer opptatt av å bygge enn å ta bilder, men her er det jeg hadde på telefonen, oppned og i feil rekkefølge i god tradisjon :D

    finishen tenkte jeg jeg skulle vente med til jeg hadde bestemt meg for om de skulle bli, og det skal de nok, så jeg får gjøre noe en dag jeg har tid...

    Vis vedlegget 407547 Vis vedlegget 407548 Vis vedlegget 407549 Vis vedlegget 407550
    Mye lekkert arbeid her! DIgga utseende på de siste! Kunne tenkt meg å prøve slike selv!

    Har du noe mer info og byggebilder om subben din..? Den ser jo også relativt pervers ut!
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ja den trøkker greit den :D

    Ikke så god til musikk syns jeg, men det var heller ikke intensjonen.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg opprettet en samletråd for alt jeg driver med, og ber om at all videre diskusjon fra denne tråden flyttes over HER
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn