Mitt beste kjøp i år - Manu Katche

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Heisann

Vet ikke om denne skiven "neighbourhood" utgitt i år på ECM har vært nevnt her på forumet før men i såfall bør den nevnes igjen. Året er på hell og denne skiven er den suverent beste jeg har kjøpt i år. Lyd og musikk i flott kvalitet.

Thomas Stanko - trompet
Jan Garbarek - tenorsax
Marcin Wasilewski - piano
Slawomir Kurkiewics - ståbass
Manu Katche' - trommer

Anbefales på det sterkeste

Atle
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg forsøkte også å mane frem litt entusiasme for denne flotte skiva samme dag den kom ut ;D

Har gått mange runder hos meg...

O.
Heisann

Vet ikke om denne skiven "neighbourhood" utgitt i år på ECM har vært nevnt her på forumet før men i såfall bør den nevnes igjen. Året er på hell og denne skiven er den suverent beste jeg har kjøpt i år. Lyd og musikk i flott kvalitet.

Thomas Stanko - trompet
Jan Garbarek - tenorsax
Marcin Wasilewski - piano
Slawomir Kurkiewics - ståbass
Manu Katche' - trommer

Anbefales på det sterkeste

Atle
 

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Heisann

Hadde en følelse av at jeg hadde lest om den før, men gadd ikke lete bakover i trådene. En god skive som denne trygt nevnes flere ganger. Spilte den tidligere i dag og kjenner den på kroppen ennå. Den satt som et skudd, og dette er ikke musikk som man ikke så fort er mett på. Herlig ;)

Atle
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Fantrastisk plate. Spesielt lydbilde der trommer og perkunsjon er trukket lenger frem enn vanlig. Slik blir det når hovedpersonen er trommis. Meget god lydkvalitet. Særdeles gode musikere.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Knall cd, somm vokser for hvert spor!
Ikke dagligdags ;)
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Da er platen bestillt. Takk for anbefalingen.

Mvh
Pyramus
 
O

om.s

Gjest
Denne skal väre underveis nå, skal bli spennende å höre hva mannen kommer opp med nå.
Har en plate fra 89 (?) med MK og det skal sies i all rettferdighet at den var med å tenne min interesse for jazz og lign musikk.

Cäcilie Norby sin siste skal visst også dukke opp i samme forsendelse ;D

mvh
 
O

om.s

Gjest
Denne har surret noen runder nå, og faller blandt de beste skivene iår, selv om ikke den, beste.
de som kunne tenke seg en mer fusion retta plate av/med MK kan prøve ut "its about time" fra 91, og ikke 89 som jeg tidligere skrev, der gjør han også vokal jobben...

mvh
 

tiur

Medlem
Ble medlem
16.09.2004
Innlegg
25
Antall liker
0
Hei

Er dette en cd plate, og får man kjøpt den på "vanlige"platebutikker?

Mvh Tiur
 
O

om.s

Gjest
Hei

Er dette en cd plate, og får man kjøpt den på "vanlige"platebutikker?

Mvh Tiur
Det er det, den burde man få i vanlige platebutikker som forhandler ECM utgivelser.

mvh
 

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
818
Antall liker
1
Ser at denne har fått brukbare anmeldelser (en del firere på terningen), og at det skal være såkalt taffeljazz. Stemmer det?
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Ser at denne har fått brukbare anmeldelser (en del firere på terningen), og at det skal være såkalt taffeljazz. Stemmer det?
Vil ikke kalle det taffeljazz, taffeljazz er etter min mening ensformig og kjedelig. Dette er rytmisk og engasjerende med masse driv. (kanskje jeg har misforstått hva taffeljazz er ? who knows)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ser at denne har fått brukbare anmeldelser (en del firere på terningen), og at det skal være såkalt taffeljazz. Stemmer det?
Kan vel si at det ligger i gata "trommisenes svar på Diana Krall"?
Neida, jeg synes denne er helt topp!

Men i gata "Supersilence" er den absolutt ikke ;D
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Er det i gata til Supersilence eller Supersilent du mener??!
 
O

om.s

Gjest
Vil ikke kalle det taffeljazz, taffeljazz er etter min mening ensformig og kjedelig. Dette er rytmisk og engasjerende med masse driv. (kanskje jeg har misforstått hva taffeljazz er ? who knows)
Dette er vel så langt fra taffel som du tror det er ;D.
Dette er mer engasjerende og faktisk litt utfordrende og veldig spennende musikk.
Drivet er der og variasjoner som fengsler mer enn vanlig.

mvh
 
T

tjn

Gjest
Er vel ikke helt enig, synes egentlig at den er litt kjedelig men lyden er veldig bra....Synes også at det er rart at ECM gir ut dette, passer liksom ikke inn i deres profil synes jeg, kanskje det er for lang og tro tjeneste?, han har jo spilt på noen Jan Garbarek plater...Han trommer veldig bra på "I took up the runes"
Men Supersilent derimot; prøv Supersilent-6 på 180gr. dbl. vinyl fra Rune grammofon, veeldig bra plate!
 
O

om.s

Gjest
Er vel ikke helt enig, synes egentlig at den er litt kjedelig men lyden er veldig bra....Synes også at det er rart at ECM gir ut dette, passer liksom ikke inn i deres profil synes jeg, kanskje det er for lang og tro tjeneste?, han har jo spilt på noen Jan Garbarek plater...Han trommer veldig bra på "I took up the runes"
Men Supersilent derimot; prøv Supersilent-6 på 180gr. dbl. vinyl fra Rune grammofon, veeldig bra plate!
Det kommer jo som kjent an på øret som hører, synes MK passer godt inn i "profilen" deres, det er jo nettopp det spennende med ECM deres variasjon, av både artister og stilarter, om noe av det er noe sært til tider..

mvh
 
T

tjn

Gjest
Enig, det kommer an på øret som hører, i mitt er det kjedelig og i ditt OK, og det er slik det skal være, tenk så kjedelig musikk vi hadde hatt hvis alle skulle like akkurat det samme. Det er nå engang slik med all utøvende kunst at det skal berøre å bevege oss og vi er SÅÅ forskjellige, det er dette som gjør livet interesant og utfordrene. Kanskje det hadde vært en idè for ECM og laget en underlabel for litt mer "tilgjengelig" musikk, kanskje vi da hadde fått mer lettere tilgjengelig jazz/world music på markedet? Slik som f.eks. CMP gjorde i sin tid
 

oien

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
54
Antall liker
0
ENIG!

Plata blir bedre og bedre for hver gang jeg hører den! Takk for tipset! :D

- j -
 

generator

Medlem
Ble medlem
29.07.2005
Innlegg
37
Antall liker
0
Heisann

Vet ikke om denne skiven "neighbourhood" utgitt i år på ECM har vært nevnt her på forumet før men i såfall bør den nevnes igjen. Året er på hell og denne skiven er den suverent beste jeg har kjøpt i år. Lyd og musikk i flott kvalitet.

Thomas Stanko - trompet
Jan Garbarek - tenorsax
Marcin Wasilewski - piano
Slawomir Kurkiewics - ståbass
Manu Katche' - trommer

Anbefales på det sterkeste

Atle
Telefunken, vet du om den er kommet ut på vinyl?
Helge
 

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.730
Torget vurderinger
4
Ser at denne har fått brukbare anmeldelser (en del firere på terningen), og at det skal være såkalt taffeljazz. Stemmer det?
Tror vel vedkommede egentlig siktet til begrepet kammerjazz, som er nettopp ECM og lydbildsignaturen til Rainbow Studio er den fremste eksponent for.
 

tiur

Medlem
Ble medlem
16.09.2004
Innlegg
25
Antall liker
0
Hei.
Skaffet cd'en for en uke siden.Synes det er den beste platen jeg har hørt lydmessig fra ecm, og musikken er til tider mektig og stemningsfull. Har fra før to plater med Tord Gustavsen samt to Garbarek utgitt av ecm som også er bra. Noen som har tips om andre??
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Hei Tiur!
Jeg kan også anbefale TRIO med Marcin Wasilewski, Slawomir Kurkiewicz og Michal Miskiewicz.
ECM 1891 9820632.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Dette er ikke den musikktypen jeg hører mest på akkurat.....


Men, da Roy var på besøk for et par dager siden, så hadde han med en kopi av denne.

Får ikke plata ut av hodet!!
Synes den er DRITBRA!!!
Vokser og vokser og vokser og.......... :eek:

Slenger meg på anbefalingen, løp og kjøp!!!

Mvh
Rolf
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Hei

Dette er ikke den musikktypen jeg hører mest på akkurat.....


Men, da Roy var på besøk for et par dager siden, så hadde han med en kopi av denne.

Får ikke plata ut av hodet!!
Synes den er DRITBRA!!!
Vokser og vokser og vokser og.......... :eek:

Slenger meg på anbefalingen, løp og kjøp!!!

Mvh
Rolf
Uten tvil en av de beste platene som jeg har kjøpt i 2005. Den beste skiva fra 2005 blir vel kjøpt i 2010. ;D

Som du sier; det en plate som vokser og vokser.
Den er bare deilig........
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Her har du noen anbefalinger fra en som bruker mye tid sammen med ECM-utgivelser...





















Bl.a får jeg vel si...for det Eicher trykker ut av labelen sin er helt utrolig....

O.
Hei.
Skaffet cd'en for en uke siden.Synes det er den beste platen jeg har hørt lydmessig fra ecm, og musikken er til tider mektig og stemningsfull. Har fra før to plater med Tord Gustavsen samt to Garbarek utgitt av ecm som også er bra. Noen som har tips om andre??
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Og bare for å si noe Manu Katchè etter noen måneder...det er en fin og koselig plate, men utrolig sukret og søt. I forhold til mange av de produksjonene han spiller på er det veldig lett...men god lyd er det liten tvil om at den har. Men søt...forferdelig søt. ;)

O.
 
O

om.s

Gjest
Her har du noen anbefalinger fra en som bruker mye tid sammen med ECM-utgivelser...





















Bl.a får jeg vel si...for det Eicher trykker ut av labelen sin er helt utrolig....

O.
The Sea m/Ketil Bjørnstad som du henviser til her er en av mine tre "øde øy" skiver....
Har i grunnen en del ECM skiver og det er meget god musikk og gode innspillinger, noe sært til tider kanskje, men man lærer seg.....

mvh
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
ikke alle er enige i at dette er en god plate......

http://www.nrk.no/musikk/5102987.html

:)
Trodde aldri jeg skulle være enig med Erling Wicklund i noe som helst, men når det gjelder denne skiva leser han tankene mine.

Forferdelig skvip.

Tanketomt, inholdsløst, smakløst, sukkersøtt skvip.

Rett og slett Kitsch, ja.

Trommelyden er G R U S O M.
 
O

om.s

Gjest
Trodde aldri jeg skulle være enig med Erling Wicklund i noe som helst, men når det gjelder denne skiva leser han tankene mine.

Forferdelig skvip.

Tanketomt, inholdsløst, smakløst, sukkersøtt skvip.

Rett og slett Kitsch, ja.

Trommelyden er G R U S O M.

Uff da! dette låt ikke bra Tresko ;)

mvh
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
Det låter ikke bra nei.

det låter sånn,

splhhsst!!sssssssssZZZZsssssss: dette er Manu's NOS 1990 modell splashcymbaler med masse digitalklang, iblandet musikerne som benytter anledningen til å sove litt mens klangen dør ut.

Myyyyyyp!ssssssssssZZZSsssssss:
Dette er Thomaz Stancko som spiller et par velvalgte toner fra den lydiske skalaen, iblandet musikerne som sovner mens digitalklangen dør ut.

Ka-dong-dakka-ding-dakka-doooong-dakka-splshhhttt!ssssss
Dette er Manu som våkner, etter en liten høneblund mens klangen dør ut, litt forvirret, tror året fortsatt er 1993 og kliner til med en god litt sakte morratrøtt popgroove anno "the worldmusic collection 1991" , med sub-harmonisk generator på basstromma, og NOS splasher, for så sovne igjen når klangen tar overhånd.

Da våkner Jan Karbis Garba-brekk, og kliner til med tre kjappe toner, før klangen igjen tar overhånd, og luller han tilbake i søvn.


Merkelige greier. Et kaldt gufs fra 90-tallet.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
He-He.....

Vi får håpe du ikke drar i spakene på noe musikk jeg kommer til å kjøpe....... ;)

Eksempler på plater du har skrudd, som låter riktig?

Mvh
Rolf
 

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
459
Antall liker
0
He-He.....

Vi får håpe du ikke drar i spakene på noe musikk jeg kommer til å kjøpe....... ;)
Dra i spakene? hmmpfff.

Det heter fadere.



Eksempler på plater du har skrudd, som låter riktig?
Vet ikke. Orker ikke å høre på dem.
Gjorde mange world music skiver i 1991, jeg.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Ingen skiver du har vært med på som representerer god lyd?

Samme hvilken sjanger.

R
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vet ikke. Orker ikke å høre på dem.
Gjorde mange world music skiver i 1991, jeg.
Hei!
Hvorfor orker du ikke det?
Er du bare lei musikken.
Hva med tiden etter 91?

Mvh.KW
 
O

OldBoy

Gjest
Rett og slett Kitsch, ja.
Men en riktig "höjdare" i kitsch-genren, i så fall.

Fin å ha som bakgrunnsmusikk til ettermiddagsluren, eller ikke altfor forstyrrende som tilbehør til dagens sudoku, eller rett og slett som avslappende musikk å lytte til når de små grå ikke er i humør til avanserte harmonier og altfor meningsfylte tekster.

Gi den en sjanse. Denne platen blir neppe nominert når århundredets musikk skal kåres, men for å være ærlig: hvilke forventninger hadde vi egentlig grunn til å ha?
 
Topp Bunn