Mismatch input impedance

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg ser at John Atkinson i Stereophile bemerker i seksjonen med måledata i testen av den forsterkeren jeg bruker i dag (Audio Valve Eklipse), at denne vil gi best resultater når den brukes sammen med en effektforsterker som har en input impedance på minst 30k ohms, mens min McIntosh MC602 kun har en input impedance på 10k ohms.

Hva medfører denne mismatch av tekniske data/input impedance rent praktisk/lydmessig?? Jeg synes jo faktisk at dette oppsett spiller bedre enn Audio Valves egne Baldur 70 mono blokker (som jeg brukte før og som nok er matchet/tilpasset hverandre på dette området)!!? Foretrekker forklaringer som ikke er altfor teknisk avanserte, men som likevel kan gi meg noe innsikt i praktisk betydning av nevnte "mismatch"....
 
K

kbwh

Gjest
En signalkabel som er kapasitiv nok kan gi hørbar avrulling i toppen i anlegget ditt. Det kan være at du liker det.
Det kan også være at det gir grunnlag for megen eksperimentering med signalkabler og påfølgende kabellyrikk her inne. ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.058
Antall liker
7.901
Torget vurderinger
12
Inngangsimpedansen i påfølgende trinn skal være høyere enn utgangsimpedansen i foregående trinn. Hva forholdet mellom disse impedansene skal være er det forskjellige oppfatninger om. Hva er forresten utgangsimpedansen i preampen din? Er den høy?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Match: utgangsimpedans = inngangsimpedans. 1 : 1 altså.

I auduiosammenheng er det i de aller fleste tilfeller slik at utgangsimpedansen fra en forforsterker bør være lav og inngangsimpedansen til neste trinn (utgangsforsterker) bør være høy. En faktor på 1:10 er betryggende.
Du må finne utgangsimpedansen på den enheten som skal drive din effektforsterker for å kunne vurdere om det du har er optimalt eller ikke.
Jeg bruker (og anbefaler) lavkapasitet signalkabler. I praksis er dette twisted pair uten skjerm.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Trondmeg skrev:
Inngangsimpedansen i påfølgende trinn skal være høyere enn utgangsimpedansen i foregående trinn. Hva forholdet mellom disse impedansene skal være er det forskjellige oppfatninger om. Hva er forresten utgangsimpedansen i preampen din? Er den høy?
Her er måledataene fra Stereohile hvor John Atkinson sitatet mitt kommer fra:
http://www.stereophile.com/tubepreamps/807av/index3.html

Viktigste tekniske spesifikasjoner Audio Valve Eklipse:

http://www.stereophile.com/tubepreamps/807av/index1.html
 
R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
En signalkabel som er kapasitiv nok kan gi hørbar avrulling i toppen i anlegget ditt. Det kan være at du liker det.
Det kan også være at det gir grunnlag for megen eksperimentering med signalkabler og påfølgende kabellyrikk her inne. ;)
Kan også medføre avrulling i bunnen.

Mvh
Roysen
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
terryboy skrev:
...
Her er måledataene fra Stereohile hvor John Atkinson sitatet mitt kommer fra:
http://www.stereophile.com/tubepreamps/807av/index3.html

Viktigste tekniske spesifikasjoner Audio Valve Eklipse:

http://www.stereophile.com/tubepreamps/807av/index1.html
Teknisk sett så er det to faktorer her:
1) utgangsimpedans vs frekvens. JA måler ca 3K ohm ved 20Hz som inn i en belastning på 10K vil gi en marginal avrulling av bassen. Utgangsimpedansen ved 20Hz er som funksjon av en koblingskondensator i utgangen. Spenningsdelingen/avrullingen ved 20Hz behøver ikke være negativ; litt avhengig av kildematerialet, effektrinn, HT og romakustikk så kan avrullingen i bassen til og med være en fordel ...

2) forvregning: JA måler forvregninger ved 1Khz inn i bl.a. 10K ohm, og i mine øyne gir ikke målingene av forvregning store grunner til bekymring (dvs gitt at dette er en rørsak). EDIT: Pussig nok har den lavere forvregning vs nivå ved 10K ohm enn ved 100K ohm over ca 1V.

Grunnen til at JA anbefaler belastninger over 30K ohm er primært hensynet til avrullingen av bassen, men som nevt dette er ikke nødvendigvis entydig negativt. Med ansdre ord låter det OK så er det ingen grunn til bekymring.

mvh
KJ
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
terryboy skrev:
...
Her er måledataene fra Stereohile hvor John Atkinson sitatet mitt kommer fra:
http://www.stereophile.com/tubepreamps/807av/index3.html

Viktigste tekniske spesifikasjoner Audio Valve Eklipse:

http://www.stereophile.com/tubepreamps/807av/index1.html
Teknisk sett så er det to faktorer her:
1) utgangsimpedans vs frekvens. JA måler ca 3K ohm ved 20Hz som inn i en belastning på 10K vil gi en marginal avrulling av bassen. Utgangsimpedansen ved 20Hz er som funksjon av en koblingskondensator i utgangen. Spenningsdelingen/avrullingen ved 20Hz behøver ikke være negativ; litt avhengig av kildematerialet, effektrinn, HT og romakustikk så kan avrullingen i bassen til og med være en fordel ...

2) forvregning: JA måler forvregninger ved 1Khz inn i bl.a. 10K ohm, og i mine øyne gir ikke målingene av forvregning store grunner til bekymring (dvs gitt at dette er en rørsak). EDIT: Pussig nok har den lavere forvregning vs nivå ved 10K ohm enn ved 100K ohm over ca 1V.

Grunnen til at JA anbefaler belastninger over 30K ohm er primært hensynet til avrullingen av bassen, men som nevt dette er ikke nødvendigvis entydig negativt. Med ansdre ord låter det OK så er det ingen grunn til bekymring.

mvh
KJ
Takk KJ for ditt svar som gjør at jeg ikke lenger føler at jeg absolutt må ut i markedet og finne en langt bedre (teknisk matchet) forforsterker til min McIntosh MC602. Nå er det slik at jeg og alle andre lyd- og familievenner som har vært innom synes spiller bedre i mitt rom med MC602 enn med Audio Valve Baldur 70 - som gjorde jobben før amerikanske krefter kom inn i stuen (og den tekniske matchingen burde være fortreffelig på de tyske produktene som nettopp er lagt med tanke på å brukes sammen).

Til ditt punkt 2 kan jeg bekrefte at Audio Valve Eklipse er en rørsak (4 stk 12AU7A)

Godt å ha noen som kan hjelpe til med å tolke og dolke de tekniske spesifikasjonene og de måleresultatene som enkelte av hi-fi bladene legger ut i forbindelse med test av ulike audio produkter. Dette gjør jo de av oss som må betegnes som "teknisk blanke" i stand til å få hjelp av de teknisk noe mer skolerte der ute når vi skal sette sammen et anlegg. Takker atter så mye KJ :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
terryboy skrev:
...
Takk KJ for ditt svar som gjør at jeg ikke lenger føler at jeg absolutt må ut i markedet og finne en langt bedre (teknisk matchet) forforsterker til min McIntosh MC602. Nå er det slik at jeg og alle andre lyd- og familievenner som har vært innom synes spiller bedre i mitt rom med MC602 enn med Audio Valve Baldur 70 - som gjorde jobben før amerikanske krefter kom inn i stuen (og den tekniske matchingen burde være fortreffelig på de tyske produktene som nettopp er lagt med tanke på å brukes sammen).

Til ditt punkt 2 kan jeg bekrefte at Audio Valve Eklipse er en rørsak (4 stk 12AU7A)

Godt å ha noen som kan hjelpe til med å tolke og dolke de tekniske spesifikasjonene og de måleresultatene som enkelte av hi-fi bladene legger ut i forbindelse med test av ulike audio produkter. Dette gjør jo de av oss som må betegnes som "teknisk blanke" i stand til å få hjelp av de teknisk noe mer skolerte der ute når vi skal sette sammen et anlegg. Takker atter så mye KJ :)
Bare hyggelig. Det beste botemidlet for vellyd i heimen er å friskmelde seg selv fra byttesyken ... ;)

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.142
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Du skulle vært HiFi-læremester KJ :)
:)

Stort sett er det ikke vanskeligere enn å svare på det folk spør om i stedet for å ri mine egne kjepphester ... men kjepphestene mine slippes fri når de kommer til et velkjent og utdebatert tema ... ;)

mvh
KJ
 
Topp Bunn