Minst mulig sub

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Jeg har lyst til å bytte subwoofer. Bruker idag en tannoy CPA sub som har fire 5" i 4.ordens båndpass. Denne vil jeg beskrive mer som en woofer enn subwoofer  :-[

Men jeg har et Vega 154 element liggende, dette har jeg lyst til å bruke.
Problemet er at jeg har begrenset med plass å utfolde meg på så en ny sub må kunne plasseres i hjørnet bak sofaen for å bli godkjent av samboer.  ;D

Jeg lurer på om det lar seg gjøre å bygge en vega 154 i en bitteliten kasse?
Det er ikke så viktig om SPL går litt ned, det viktigste er at det blir ganske "riktig" og dyp bass.
Har tenkt litt på å bygge en kasse liknende de som brukes på strengeinstrumenter (gitar og bass). En litt flat kasse med en ganske stor åpning på baksiden, ikke refleksrør men en spalte som går på tvers eller langs av baksiden på boksen.
Er dette mulig eller vil resultatet bli helt latterlig dårlig?
Den skal som sagt stå i et hjørne så den vil få litt hjelp derifra, vet ikke hvilken forsterker som skal få drive den men jeg har flere alternativer, fra 250w@4ohm til drøye 400w@4ohm.

Veldig takknemlig hvis noen tar seg tid til å tenke litt over dette..

Are

Har det samme innlegget i DIY på avforum.no, men der var det ikke rare responsen, også er det vel flere kapable DIY'ere her enn på avforum?  :D
Jeg vil helst bruke dette elementet siden jeg allerede er i besittelse av det, og skal jeg kjøpe nytt element så blir det dyrere og vanskeligere å få det godkjent  ;)

Specs for Vega 154:
Fs: 23Hz
Qts: 0,359
Qms: 4,42
Qes: 0,390
Vas: 6,40 ft3
Xmax: 38,2mm (+/- 19,10mm)

Det er single voice coil utgaven, 4ohm, 500w kont og 1000w peak.

edit: original innlegget på avforum:
http://avforum.no/forum/showthread.php?t=28981
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
servobass ja ;D

Men dette krever vel feedback fra elementet? Husker det var noen prosjekter for endel år siden med DIY servo som var ganske populært.

Men tror ikke dette funker på mitt gamle CV element?

Mulig jeg bare legger hele planen på hylla og lever uten sub, brukes idag bare til film for å få litt mere trykk, til musikk er den ikke spes bra gitt :-/

Heldigvis går "skoeskene" mine ganske dypt når de står halvmetern unna bakveggen ;D
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Krever feed-back fra elementet, ja.

Men samme firma har noen grep på konvensjonelle sub-forsterkere også. Har du tittet på dem?

Ikke så digre boksene det heller.
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Krever feed-back fra elementet, ja.

Men samme firma har noen grep på konvensjonelle sub-forsterkere også. Har du tittet på dem?

Ikke så digre boksene det heller.
Ja, jeg titta så vidt på dem tidligere, men jeg tror ikke det vil hjelpe meg så mye. Jeg tror jeg trenger noe som kan justeres i hua og r**a for å kunne tweake en så vanskelig sub som jeg tenker på.
Uff! det ser mørkt ut for lavfrekvenser i mitt system på en gooood stund :'(
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hva med å bygge den som et bruksmøbel? ;D

Ny godstol f. eks. Det er kun fantasien som setter grenser...
 

are_e

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
200
Antall liker
3
Hva med å bygge den som et bruksmøbel?  ;D

Ny godstol f. eks. Det er kun fantasien som setter grenser...
Hehe, har tenkt i de baner allerede, men siden vi ikke har så mye plass og utseende på ting i stua har mye si så det utgår det også desverre.

Men jeg har fått litt respons på originaltråden nå. Og dersom det ikke blir for dyrt å få bygget kasse så øyner jeg en mulighet for et leketøy som kan spise 1000watt  ;D
Men det krever nok endel tweaking dette.

A
 
Topp Bunn