Min første platespiller. Har jeg gjort noe dumt?

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Idag overfører jeg pengene til en kar som skal sende meg en Rega Planar 3 med RB300 arm og Elys pickup.
Spilleren er ca 10 år. Den har ikke vært brukt på ca 1 år, men fungerte utmerket før den ble pakket ned.

Nå må jeg skaffe meg en (billig) riaa og muligens en pickup. Er det en enkel måte å se/høre hvor slitt en pickup er? Jeg har tilgang på en god lupe.

Jeg får jo mye nyere brukte spillere (eks: Project rpm-1) til ca samme pris som jeg betalte. Hadde dette vært et mer fornuftig valg?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Nei.
Du har kjøpt din første platespiller, for meg høres det ut som noe av det smarteste du har gjort ;D
Dette sier jeg med forbehold om at spilleren du har kjøpt er godt behandlet og fungerer som den skal, slik at ditt første møte vinylens verden går knirkefritt og lar deg konsentrere deg om å snurre skiver.

Hvorvidt du heller skulle ha kjøpt det ene eller det andre har jeg ikke kunnskap nok ang. 10 år gammel P3 til å uttale meg om, men det er sikkert mange her på hfs som kan si noe om den saken.

Lykke til !
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du må under mikrospkop med diamanten for å se tilstanden. Og du må vite hva du skal se etter.
Det første du får øye på er sikkert en del støv og fastgrodd skitt.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Velkommen til menigheten. :D

Rega Planar 3 er aldri noe dårlig valg. Siden den heter Planar 3 snarere enn P3 kan det tenkes at spilleren er eldre enn 10 år men dette betyr ingen ting. Går man tilbake i Regas historie - til før man difrensierte armlagre til RB-250/300/700/1000 - kan man være heldig å få et tightere lager enn det man får i en RB-300 i dag, eller ikke.

Pickupen bør du uansett bytte. Elys har aldri vært min favoritt...
Gå for en AT-95E om du vil være forsiktig med pengene - eller en dyrere AT MM (finnes tråder på disse her på sentralen), AT-OC9, Garrott, Dynavector eller Ortofon.

Når det gjelder RIAA er Cambridge 640P et fornuftig rimelig valg, mens Pro-Ject TubeBox SE (II) og Graham Slee ERA Gold (kun high output (MM)) er fornuftige valg om du går opp i pris.

Bruk heller mer penger på RIAA enn på PU.

mvh :)
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Tusen takk for tips. Jeg suger til meg den infoen som kommer.

Jeg var forberedt på å kjøpe ny pickup, siden spilleren er såpass gammel. Jeg tenker jeg går for AT 95e pga studentøkonomien. Noen som vet hvor man får den billigst?
Nå har jeg aldri byttet pickup før, men regner med jeg finner en tråd eller to her inne på hvordan jeg skal gå frem. Det kan da ikke være så vanskelig ;)

Riaa venter jeg nok med til det dukker opp en på brukten, ser det stadig vekk kommer noen interessante her inne.

Det blir uansett spennende å prøve ut dette sorte gullet.
 

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Vel dette er en spiller man kan leve lenge med, Big Dipper i Oslo har en del rimelige pick uper og er vel også behjelplig med montering. Armen på spilleren er faktisk så god at den kan lett følge deg ved oppgradering av pick up. Helt enig i at en god riaa også er viktig, men til å begynne med ser det ut som om du trenger en riaa for mm pick uper og de er ofte litt rimeligere.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Pug-Nose skrev:
Tusen takk for tips. Jeg suger til meg den infoen som kommer.

Jeg var forberedt på å kjøpe ny pickup, siden spilleren er såpass gammel. Jeg tenker jeg går for AT 95e pga studentøkonomien. Noen som vet hvor man får den billigst?
Nå har jeg aldri byttet pickup før, men regner med jeg finner en tråd eller to her inne på hvordan jeg skal gå frem. Det kan da ikke være så vanskelig ;)

Riaa venter jeg nok med til det dukker opp en på brukten, ser det stadig vekk kommer noen interessante her inne.

Det blir uansett spennende å prøve ut dette sorte gullet.
Kr. 395,- hos http://www.bigdipper.no/viewer.php?search_genre=37&search_str=1 om du ikke skulle finne en forhandler i Bergen. Prisen er stort sett fixed alle steder.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Husk å ta en liten service på spilleren før du snurrer - litt gearolje i lageret (tørk ut gammel olje først), og sjekk drivreima, mottor, arm m.v.

mvh
KJ
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Da legger jeg nok inn en bestilling på pickup imorgen.

Angående service:
Hvilket lager er det snakk om ???
Går det greit å bruke vanlig tørkerull når jeg fjerner gammel olje?
Hva skal jeg sjekke på de forskjellige delene?
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.637
Antall liker
1.346
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Pug-Nose skrev:
Da legger jeg nok inn en bestilling på pickup imorgen.

Angående service:
Hvilket lager er det snakk om ???
Går det greit å bruke vanlig tørkerull når jeg fjerner gammel olje?
Hva skal jeg sjekke på de forskjellige delene?
Ikke bruk tørkerull! :O Papir som fester seg etc, ta heller å la være, enn å gjøre noe dumt.

Om du får gutta på butikken til å bytte stift for deg(anbefales, ta å se hva de gjør, så du kan gjøre det selv neste gang Om du da føler deg kompetent da...) Så kan du jo koble den opp der og se om alt er som det skal, kan hende lageret er fint det.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Pug-Nose skrev:
Da legger jeg nok inn en bestilling på pickup imorgen.

Angående service:
Hvilket lager er det snakk om ???
Går det greit å bruke vanlig tørkerull når jeg fjerner gammel olje?
Hva skal jeg sjekke på de forskjellige delene?
Lageret er mht tallerken/spindel/aksling - det beste er å la oljen renne ut, tørkk evt ut med piperenser eller noe annnet passende som ikke fliser eller går i oppløsning slik som tørkepapir.

Mht armen så sjekk at det ikke er noe slark i den - hold forsikig i armrøret og sjekk forsiktig hvordan den beveger seg i sine lager - rundt rotasjonsaksene til lagerene (horisontalt og verdikalt) skal bevegelsen være «fri og ledig» - hvis du trekker/dytter litt i armrøret (forsiktig!) så skal det ikke bli noen bevegelse. Sjekk at drivreima ikke er morken, eller for slakk.

mvh
KJ
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
jeg henger meg på......Kjøp en at95E.....snurr ett par hele platesider før du setter deg og tar en endelig DOM over denne.... ;)

Egentlig en pu som gir utrolig mye for pengene(underkant av 400kr) er som lommerusk å regne i denne verden der hvor gode pickuper fort stikker langt over 10.000 kr

Jeg legger til at det går fint å leve ett langt vinylliv med alngt billigere velsipllende saker,.....Audiotecnica har mange fine pu er , når det gjelder rega pu ene har jeg aldri hørt de.

som over , sjekk lager , strikk(sitter under tallerkenen løft av tallerken , men den er neppe på når du får den tilsendt uansett)

dra i armen hit og dit for å spekulere i lagerkvaliteter hadde jeg ikke giddet rett og slett , det fører ikke noe mere med seg enn at det skaper skepsis og sitte å lure på en hel del man i utgangspungtet ikke har peiling på.

Olje på lageret og strikken er viktig , strikker fåes kjøpt her : www.mono.no

dette er regas norske importør , og de er hjelpsomme og hyggelige , og kan sende deg de reservedeler du trenger ( alternativt guider deg til en forandler som har etterspurte del inne.)

Ellers har du jo nå en egen tråd her , masse ekstertise pålogget store deler av døgnet....dette går nok veldig bra.

Montere pickupen klarer du nok selv....du trenger en vippevekt ortofon type , og en protractor av rega type(plaststrimmel) begge kan bestilles for småpenger hos www.stereofil.no

De holder til i Oslo/Grensen( i sentrum)

Du kan godt rense rca pluggene med litt enten elektronikkrens eller rødsprit om du har dette for hånden , de er sikkert oksydert etter lang levetid , dette kan gjøre underverker for lyden dersom de er tilsmusset

KOBLE ikke rca kontakten til riia FØR pluggene er helt ! tørre etter operasjonen.

Gratulerer med en av de beste budsjettspillerne på Markedet....håper du får mange timer med vinylglede med din nye innvestering....

----------------------------------------------------------------------------

En ragaarm er nok en del bedre enn den armen som sitter på rpm 1 (som jeg slett ikke har noe belegg for å mene noe galt om) dette tatt litt i forhold til hva dette faktisk koster nytt,.....

så jeg syntes du har gjort ett godt valg.....alternativet rpm - 1 er heller ikke dårlig , litt smak og behag....

hadde jeg fått velge hadde jeg tatt regaen , bare på grunn av armen.

Mvh Espen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Sett i gang rotasjon på tallerkenen uten at drivreima er montert. Sviver den lett rundt med liten friksjon og lydløst ville jeg ikke tatt opp innertallerkenen av lageret. Om du skulle bestemme deg for å skifte olje vær obs på at det ligger en stålkule i bunn av lageret. Pass på at du ikke mister denne.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
fint tips FZ....den derre kula er det fort gjort å bomme på om man ikke vet om det....

Mvh Espen
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
ssm skrev:
Montere pickupen klarer du nok selv....du trenger en vippevekt ortofon type , og en protractor av rega type(plaststrimmel) begge kan bestilles for småpenger hos www.stereofil.no

De holder til i Oslo/Grensen( i sentrum)

Fyren bor i Bergen. Finnes sikkert sjapper der han kan ta kontakt med framfor Stereofil.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
C. Alshus skrev:
ssm skrev:
...
Montere pickupen klarer du nok selv....du trenger en vippevekt ortofon type , og en protractor av rega type(plaststrimmel) begge kan bestilles for småpenger hos www.stereofil.no
...
...
Fyren bor i Bergen. Finnes sikkert sjapper der han kan ta kontakt med framfor Stereofil.
...
Protractor kan lastes ned fra f.eks. www.vinylengine.com - de såkalte arc-protractorene er genialt enkle i bruk - skriv ut på tykt fotopapir i A4. Vekt er strengt tatt ikke nødvendig til RB300 da skalaen på armen i første omgang er grei nok.

mvh
KJ
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
ssm skrev:
Olje på lageret og strikken er viktig...
Olje på lageret er viktig. Strikken er viktig. Bare så det ikke blir noen misforståelse her: Det skal ikke være olje på strikken! (Jeg regner med at det ikke var det du mente, Espen. Men det du skrev kan misforstås sånn.)

Jeg hadde forresten min Rega P-25 i bruk i nesten 10 år uten å merke noe behov for ny olje i lageret. "Lageret" er det som tallerkenen snurrer på. Det er ikke lurt å tøyse med dette i utrengsmål. Virker det fint, bør du la det være. Ny "strikk", eller drivrem, bør du nok spandere (Regaforhandlere bør ha slike liggende for noen hundrelapper). Drivhjulet på motorakslingen og den lille "undertallerkenen" kan gjerne renses med en klut fuktet med sprit. Ikke søl med dette. Sprit kan ødelegge oljen i lageret.

Ellers er jeg enig i anbefalingen av AT 95 E. Det er en fin sak for små penger.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Her renner det jo inn med nyttige tips og triks, supert folkens :)

Glad for at jeg startet denne tråden før platespilleren var kommet i hus. Jeg skal sjekke det dere har sagt og kommer til å handle inn slitedelene som trengs å skiftes.
En ny pickup, at95e er straks på vei i posten. Fikk kjøpt en som ligger uåpnet i esken fra en her på forumet, så sparte jeg noen slanter her også!

Var innom en platesjappe og kom ut med noen få lper idag også, Cream, Clapton og Uriah Heep. Dette blir stas ;D
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Spilleren er i hus og den fungerer. Jeg har satt opp armen med "riktig" trykk, men bruker foreløpig Rega Elys pickupen som sto på. Litt knitring er det, men det føles allikevel herlig :D

Jeg lurer på om drivverket til motoren (det minste hjulet under platen) kommer borti glassplaten. Jeg hører tydelig vibrasjon i glass under oppstarten, men denne forsvinner når platen har fått konstant hastighet.
Hva kan jeg gjøre for enten å heve glassplaten eller senke drivverket. Det er to skruer ved siden av det lille hjulet, vet noen hva disse gjør?
 

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Du må få tatt noen bilder av herligheten.
Vi er glad i bilder her på sentralen ;)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Pug-Nose skrev:
Jeg lurer på om drivverket til motoren (det minste hjulet under platen) kommer borti glassplaten. Jeg hører tydelig vibrasjon i glass under oppstarten, men denne forsvinner når platen har fått konstant hastighet.
Hva kan jeg gjøre for enten å heve glassplaten eller senke drivverket.
Det er sannsynligvis helt vanlig og ufarlig hvis du har en av de litt eldre utgavene. Motoren var montert på en slags gummifjærer for å hindre vibrasjoner i å forplante seg til plintet. Ved oppstart husker motoren litt frem og tilbake i dette festet. Senere modeller har en mer avansert strømforsyning som gir mindre motorvibrasjoner. På disse fant de ut at det ikke var nødvendig å fjære motoren, og skrudde den fast direkte i plintet.

For sikkerhets skyld kan du bare kikke under tallerkenen og sjekke at det er klaring mellom den og drivhjulet. Jeg tipper at det skal være noe i området 2-5 millimeter.

Det er to skruer ved siden av det lille hjulet, vet noen hva disse gjør?
De holder fast motoren, helt enkelt. ;)
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Har hatt litt mye å gjøre de siste dagene, men nå har jeg både tatt bilder og video :)

Dersom dere skrur opp litt er det mulig å høre vibrasjonene i glassplaten. Jeg har sett under tallerkenen og der får jeg ikke engang kilt inn et vanlig ark engang!

 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
OK. Jeg trodde du bare var litt i overkant skvetten. Her er det absolutt noe galt.  ::)

Det skal være klaring mellom drivhjulet og tallerkenen.

Her er det en av to ting som er galt. Enten sitter tallerkenen for lavt, eller så sitter drivhjulet for høyt.

Hvis det er tallerkenen som sitter for lavt, tenker jeg meg to muligheter:

-Lageret kan være trykket ned i plintet. Den delen som sitter i plintet er en messinghylse som er skrudd fast med en mutter fra undersiden. Denne skal ha en liten 'krage' øverst som skal ligge an mot plintet. Sjekk at denne kragen ligger oppe på plintet, og ikke er trykket nedi. Skru gjerne av mutteren på undersiden og trekk undertallerkenen (subplatter) med hele lageret opp. Plintet skal ikke ha noen forsenkning rundt hullet til lageret.

-Lageret kan mangle kula mellom messinghylsa og akslingen på subplatter. Trekk hylsa forsiktig av akslingen og se ned i hylsa (bruk lommelykt). Her skal det finnes en liten stålkule. Hvis den mangler, tipper jeg at lageret synker mer sammen enn det skal. Dessuten vil lageret lage mye mer støy enn det skal. Lageret er antageligvis også ødelagt, og må byttes ut.

Hvis det er drivhjulet som sitter for høyt er det sikkert også flere muligheter:

-Det kan være at plasthjulet ikke er trykket langt nok ned på motorakslingen. På min spiller satt enden av akslingen ca. i flukt med oversiden av drivhjulet. Hvis ikke går det sikkert an å trykke det på plass. Men jeg tror det i så fall er lurt å skru av lokket under motoren og holde i mot under akslingen, så du ikke belaster motorens lager.

-Det kan sikkert også være at motoren er skrudd i uten mellomleggsskiver mellom plintet og toppen av motoren. Jeg vet ikke om det skal være noen slike. Du må eventuelt sjekke med MONO eller Rega.

Kjøpte du brukt, forresten? I så fall ville jeg tatt en alvorsprat med selger og finne ut hva det er han har tøysa med. Er den ny er det vel bare å levere i butikken og si "fiks".

P.S. Hvis lageret til tallerkenen er ødelagt kan jeg muligens sette deg i kontakt med en som har et ekstra. Send PM i så fall.


P.P.S. Det er mellom drivhjulet på motoren og tallerkenen det skal være klaring. Glasstallerkenen skal ligge rett nedpå 'subplatteren'.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Fantastisk hjelp jeg får her da :)

Jeg har sjekket litt mer nå.
- Messinghylsen (lageret) er ikke trykt ned. "Kragen" ligger fint oppå plinten (dersom plint=den firkanta mdf-platen, ja jeg er nybegynner!). Jeg trakk også opp hele messinghylsen og så etter forsenkning.

- Den manglende kulen har jeg ikke sett etter. Er det bare å ta tak i subplatteren (platen tallerkenen hviler på) og dra forsiktig opp?

- Se bilde på hvordan motorakslingens høyde er i forhold til subplatteren. Det er ikke 2-5 mm forskjell, som du anbefalte tidligere!

- Jeg åpnet også motorlokket, men det var umulig å se om det var en mellomleggskive der eller ikke. Jeg skal høre med mono/rega om dette.


Jeg er altså litt usikker på hvordan jeg skal få innsyn til lageret. Er det bare å dra subplatteren forsiktig oppover?

Edit: Spilleren ble kjøpt brukt.
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Her er det jo ingen høydeforskjell i det hele tatt! Sånn skal det ikke være.

Jeg har byttet ut Regaen min, så jeg er ikke helt sikker på om det er motorens drivhjul som sitter for høyt eller 'subplatteren' (den tallerkenen ligger på) som sitter for lavt. Øyemål er en ting, hukommelse noe annet, og kombinasjonen av de to noe helt tredje... Kanskje noen nåværende Regaeiere kan komme til unnsetning? Jeg synes i alle fall det ser ut som om drivhjulet på motoren sitter for høyt.

For å sjekke at kula sitter der den skal, må messinghylsa trekkes av 'subplatteren'. Det er ikke så veldig farlig bare du er forsiktig. Likevel er det lurt å sjekke andre ting først. En ting til. Lageret er trangt og smurt (ingen frekkiser, takk). Det blir vakum i lageret når du drar delene fra hverandre, og overtrykk når du presser dem sammen igjen. Bare så du vet det. Pass også på så du ikke forurenser lageroljen mens du har delene fra hverandre.

Sitter selve motorakslingen langt 'nede' i drivhjulet? I så fall kan det være så enkelt som å trykke drivhjulet ned. Husk i så fall å holde i mot på undersiden av motorakslingen (under plastlokket på undersiden av motoren).
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Jeg dro av subplatteren og så ned i lageret. Kula lå der nede og veggene var smurt med olje.
Pga trykk vil det vel ta litt tid før subplatteren synker helt ned igjen, vet du ca hvor lang tid dette tar? Skal jeg legge tallerken oppå for å få mer vekt til å presse ned?

Det ser altså ut at det er drivhjulet som sitter for høyt. Jeg gjøre som du sier ang akslingen når undertallerken har sunket helt ned igjen.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Jeg skrudde løs hele motoren og det ser ut som det er litt hjemmemekk som har blitt utført på denne. Originalfestene er bøyd tilbake og en spacer i metall har blitt montert, denne bygger allikevel ikke nok til at glassplaten går fri av drivverket.

Jeg må altså skaffe en tykkere spacer med like gjenger og distanse som de to skruene som fester originalmotoren. Hvor kan slikt oppdrives?
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hmmmm....

Det kan godt hende at det er noe hjemmemikk det der. Men, det kan også hende at det er slik det skulle være, sånn delvis. Din spiller er såpass gammel at jeg tror motoren skulle henge i en eller annen strikk/gummiknott/ettellerannet. Jeg har ikke hatt Rega fra den generasjonen selv. Min 'logikk'/ 'intuisjon' sier at det kan være at det bare mangler en gummiforing mellom motorhuset og aluminiumsplata på bildet.

Snakk med MONO før du begynner å presse ting sammen. Kanskje de kan sende deg en manglende del eller noe.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Heisan

Motoropphenget ser ut som det på min Planar 2 gjorde. Motoren skal henge i metallplaten som blir skrudd fast i plinthet, ser hjemmemekket ut-men er det ikke. Men det virker som om enten motoren er for høyt oppe (presser noe fra undersiden?) eller som Zomby_Woof sier at drivhjulet er for høyt på akslingen.

Mvh
Bollis
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Takker for den, Bollis. Men, var det ikke noe mellom aluplata og motorhuset i det hele tatt? Fjæringa må da bli litt rar hvis strikken holder motorhuset inntil plata, og det ikke er noe som flekser mellom?

Ellers, Pug-nose: Lageret kan bare stå en stund og sette seg. Det skulle ikke være noe problem å legge på tallerkenen for å få det til å gå fortere, bare ikke flytte på spilleren mens det pågår.
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Heisan :)

Nei, det var ingenting mellom motor og monteringsplate. Poenget er at motoren ikke skal presses mot denne, men henge fritt under den ved hjelp av sin egen vekt. Man sentrerer pulleyen med å løsne på skruene oppe, bevege motoren til riktig posisjon og skru igjen. Jeg kan ikke forstå at det kan være noe annet enn at det enten er noe under motoren som presser den opp, eller at selve drivhjulet faktisk er for langt oppe på motorakslingen. Jeg tenderer til nummer to, siden videoen viser at motoren ser ut til å bevege seg som om den henger fritt. Er det svarte drivhjulet så langt nede på motorsskaftet at det er plant med skaftet?

Er det evt. festet noe på innsiden av motordekselet under platespilleren? På de oppgraderte motorene er det en pute som presser motoren opp, er det noe lignende på din?



Mvh

Bollis
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Bollis skrev:
Heisan :)

Nei, det var ingenting mellom motor og monteringsplate. Poenget er at motoren ikke skal presses mot denne, men henge fritt under den ved hjelp av sin egen vekt. Man sentrerer pulleyen med å løsne på skruene oppe, bevege motoren til riktig posisjon og skru igjen. Jeg kan ikke forstå at det kan være noe annet enn at det enten er noe under motoren som presser den opp, eller at selve drivhjulet faktisk er for langt oppe på motorakslingen. Jeg tenderer til nummer to, siden videoen viser at motoren ser ut til å bevege seg som om den henger fritt. Er det svarte drivhjulet så langt nede på motorsskaftet at det er plant med skaftet?

Er det evt. festet noe på innsiden av motordekselet under platespilleren? På de oppgraderte motorene er det en pute som presser motoren opp, er det noe lignende på din?

Mvh

Bollis
Jeg tror også det kan være drivhjulet som står for høyt på akslingen. Det kan se ut som det er et par mm for høyt festet, se rød merking på bildet.
Jeg har prøvd å presse og banke forsiktig på drivhjulet uten at det rikker seg. Derfor tror jeg kanskje det er montert slik enten med vilje, eller ved en feiltagelse.

Jeg ringer han jeg kjøpte spilleren av imorgen for å høre om han har en løsning.
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bollis skrev:
Nei, det var ingenting mellom motor og monteringsplate. Poenget er at motoren ikke skal presses mot denne, men henge fritt under den ved hjelp av sin egen vekt.
Åkei. Sånn å forstå. Kanskje strikken er blitt mindre fleksibel etter alle årene med lagring, sånn at motoren henger for høyt? Gummi kan jo bli hard og sprø over tid.

Ellers er jeg enig i at det ser ut som om drivhjuet har sittet lenger ned på akslingen.

Jeg ville tatt en prat med MONO eller sendt en mail til Rega.
 

lehaug

Medlem
Ble medlem
20.02.2009
Innlegg
12
Antall liker
0
Hadde nøyaktig samme problem på min.. Etter mye googling og tips fra forumet sa folk at det bare var å bruke makt. Kjentes helt forferdelig ut, men drivhjulet "smatt" på plass med en ganske høyt klikk. Kan ikke garantere deg at det funker på din, men har du prøvd å ta hjulet helt av og sjekke om det kanskje er no dritt inni hullet? Gratulerer forresten med en flott spiller. Mitt syn på musikk har forandret seg radikalt etter Planar 3.
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
Jeg er litt skeptisk til å bruke mer makt enn det jeg har prøvd med til nå. Jeg tror nok heller jeg kjøper meg et nytt strikk til motoren. Det som står på nå kan se litt morkent ut og har kanskje krympet litt?

Noen som vet hvor mye en ny motor koster?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg tror ikke originalmotorene er å få lenger, men at Rega leverer et oppgraderingssett. Dette tror jeg er den nye motoren som brukes i P 3-24. Igjen, mail eller ring Mono, eventuelt en butikk.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Oppgraderingskittet med ny motor koster 1K4 kr, skaffes fra Mono.

mvh
KJ
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Om det er slik at drivhjulet står for høyt,kan du ikke bare chimse ,frks med et par plaststykker ell.lingnende mellom monteringsplata og motoren. slik kan du jo regulere hjulet ned til ønsket avstand. Mvh
 

Pug-Nose

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
53
government skrev:
Om det er slik at drivhjulet står for høyt,kan du ikke bare chimse ,frks med et par plaststykker ell.lingnende mellom monteringsplata og motoren. slik kan du jo regulere hjulet ned til ønsket avstand. Mvh
Har nok ikke råd til å kjøpe oppgraderingskit enda...

Siden dette er den gamle motoren skal den henge i strikket du ser på bildet over. Dette er så ikke vibrasjoner fra motoren skal spre seg i selve spilleren. En mulig løsning kan være å tynge ned motoren, slik at den henger et par mm lenger ned.
 
Topp Bunn