Miles Davis Kind of blue på UHQR

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Da er AP 33 UHQR bestilt. Fordi jeg har råd. :)
Er dog ingen hipster. Men min datter påstår litt ironisk. At jeg kommer fra det grunnstoffet hipster i ettertid er støpt fra.
Angående digitale nedlasting og formater, så mangler jeg litt tillit til dette. Harddisk og minnekort bli ødelagt over tid. Man må belage seg på å bruke tid på å overføre filen til nye plasser.
Streamingtjenestene har vi ennå ikke sett hvor lenge vi kan stole på. Denne vinylskiva regner jeg holder min tid ut. Så får jeg høre om den er verdt bryet i forhold til Colombia 50 versonen.

En liten historie
Jeg kjøpte på 80tallet HUQR utgaven av The Dark Side off the moon. Denne platen har over årene kommet i alle slags forskjellige digitale utgaver. Har ennå ikke hatt noen digitalmaskin som jeg synes overgår min gamle platespiller i gjengivelse av denne skiva. Og jeg har brukt mange ganger beløpet på digitale remedier, som er nærmest verdiløse etter noen få år. Så denne hobbyen koster gryn uansett hvilken innfallsvinkel man har :)
Så bra at du har bestilt (y)
Regner med at snart er det for sent (kanskje)

Har som mange andre rippet CD'ene. De er plassert i en SSD i Roon Nucleus og har flere kopier blant annet en' på hytta. Ikke for det har CD'ene plassert i hylla, men har ikke lenger CD spiller - les transport. Litt tungvint å rippe eventuelt nykjøp av CD, så det skjer så si ikke.

Samme TWTC, Veritas, Respons og DP så langt jeg har skjønt på 80/90 tallet.
Er derfor ikke det minste overraska over at du har Dark Side of the moon på MFSL/UHQR (s.nr. 2736)
Ved å sammenligne MFSL og MFSL/UHQR, forskjellen var stor. Da tenker jeg ikke på klokkespillet men på musiseringa.
Begrensingen ligger i eog ikke i anlegget, jeg var i mål.

CD'en DSOTM på MFSL Ultradisc UDCD 517 er heller ikke å forakte.

Derfor var Aqualung/UHQR en (liten) skuffelse sammenlignet med Steven Wilson remix. Er derfor spent på KOF/UHQR.
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.806
Antall liker
2.371
Torget vurderinger
2
Ser ut til at denne skal komme på dobbel 45ÚHQR også snart. Noen som vet noe mer om det?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Ikke annet enn at Chad Kassem har bekreftet det. Når, hvor mange eller hvor mye er det ikke sagt noe om, men kilden er de samme som 33, altså metallstamperne fra Classic Records.
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.806
Antall liker
2.371
Torget vurderinger
2
Ikke annet enn at Chad Kassem har bekreftet det. Når, hvor mange eller hvor mye er det ikke sagt noe om, men kilden er de samme som 33, altså metallstamperne fra Classic Records.
Så på SteveHoffman forum at det blir 7500 stk. Jeg skal ha en av dem håper jeg;)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Da er mitt eksemplar av UHQR utgaven gjennomspillt en gang. Kan ikke høre noen støy som overdøver min faste Tinius.
Eneste ankepunktet er at innerillen på side en beggyner før musikken har tonet helt ut.
Hele plata låter ellers veldig stille og rent.
Har Colombia 50års utgaven fra før. Har synes innspillingen har vært litt anstrengt før. Men på denne utgaven kan tydelig hør hvordan musikkerene senker skuldrene i studio. Det låter uanstrengt nært og detaljert.
Digger at det også er i 33 så man kan få sitte i fred over flere låter.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Da er mitt eksemplar av UHQR utgaven gjennomspillt en gang. Kan ikke høre noen støy som overdøver min faste Tinius.
Eneste ankepunktet er at innerillen på siden en beggyner før musikken har tonet helt ut.
Hele plata låter ellers veldig stille og leie.
Har Colombia 50års utgaven fra før. Har synes innspillingen har vært litt anstrengt før. Men på denne utgaven kan tydelig høre hvordan musikken senker skuldrene i studio. Det låter uanstrengt nært og detaljert.
Digger at det også er i 33 så man kan få sitte i fred over flere låter.
[/SITAT]
Så bra
Har hentet ut min på posten, står forløpig uåpnet.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Er ingen superfan av 45runders selv. Har hatt delte opplevelser med det. Når master, lacker eller pressing ikke er 100% perfekt i utgangspunktet er det bare bortkastet, men når alt klaffer kan det være nydelig. Samtidig foretrekker jeg i utgangspunktet å unngå å stykke opp en albumside mer enn slik det opprinnelig var.

Er litt i tenkeboksen nå....

Og 2.699,- når man allerede har 33rpm ?
 

Jim I Hendriksen

Krisestab konsulent
Ble medlem
06.04.2019
Innlegg
6.251
Antall liker
9.068
Er ingen superfan av 45runders selv. Har hatt delte opplevelser med det. Når master, lacker eller pressing ikke er 100% perfekt i utgangspunktet er det bare bortkastet, men når alt klaffer kan det være nydelig. Samtidig foretrekker jeg i utgangspunktet å unngå å stykke opp en albumside mer enn slik det opprinnelig var.

Er litt i tenkeboksen nå....

Og 2.699,- når man allerede har 33rpm ?
Eierglede Trane, må ikke overse den. Dessuten så er det i følge reglene lov å ha alle de utgivelsene man måtte ønske av en favoritt.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Får håpe det ikke blir vegring, at man ikke klarer å bestemme seg hvilken utgave man skal spille🤭
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Hva er din dom for 33 utgaven YesJens. Har vært stille fra deg om denne plata. Liker ortofonen denne skiva :)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Takk som spør.

Mens UHQR lå på posten røyk ankelen, skade på 5 av 6 ledbånd til kneet og begge skuldrene er i ulaget.
Så det er lite vinylspilling for tida.
Det positive er at man kan streame og at det går fremover.

Siden du nevner Ortofon (Windfelt Ti) MC, så er det liten forskjell på den og ClearaudioCharisma V2 (MM) sammenlihnet med bytte av Pre/RIIA.

Hvordan går det med nyspilleren?
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Den nye spilleren er ikke helt på plass og justert, så blir lite supertpressinger som surrer på spillere. Går for tiden mest i bruktkjøp, sortgull fra Hifi og vinyl:)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Hva er din dom for 33 utgaven YesJens. Har vært stille fra deg om denne plata. Liker ortofonen denne skiva :)
Joda, var fornøyd med Mofiutgaven, inntil jeg hørte UHQR utgaven. Dette er noe helt annet, det er bare musikk. Glemmer at det er et anlegg du hører musikk på.
Lite støy, flott avstand mellom musikerne som er i storform og koser seg og kanskje det viktigste, når det kommer en ny solist opp i lydbilde så "spiller" fremdeles de andre. Registrerer at innerillen kommer litt tidlig.

Mofi utgaven låter gromset i forhold.

Her som med TDSOTM, ved å sammenligne UHQR med Mofi eller UHQR med MFSL forstår man at begrensingene ligger ikke i anlegg et men i programmaterialet.
Dette til tross for at spilleren er 35 år.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
963
Torget vurderinger
2
Min erfaring også på analogt. Kilden er svakeste ledd. På digitalt er jeg redd at konverteringsmediet fortsatt setter begrensninger for resultatet, desverre.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.396
Antall liker
1.522
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Joda, var fornøyd med Mofiutgaven, inntil jeg hørte UHQR utgaven. Dette er noe helt annet, det er bare musikk. Glemmer at det er et anlegg du hører musikk på.
Lite støy, flott avstand mellom musikerne som er i storform og koser seg og kanskje det viktigste, når det kommer en ny solist opp i lydbilde så "spiller" fremdeles de andre. Registrerer at innerillen kommer litt tidlig.

Mofi utgaven låter gromset i forhold.

Her som med TDSOTM, ved å sammenligne UHQR med Mofi eller UHQR med MFSL forstår man at begrensingene ligger ikke i anlegg et men i programmaterialet.
Dette til tross for at spilleren er 35 år.
Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte den.
Kan du skrive meg opp i testamentet så jeg kan arve den? :ROFLMAO:
 

zikraaudio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
478
Antall liker
1.283
Sted
Danmark Jyllinge
Torget vurderinger
1
Hejsa Har begge versioner syntes diskanten er lidt opjusteret på UHQR versionen har den også på bånd den lyder mange mange gange bedre
faktisk meget bedre end andre jeg har på både vinyl og bånd Spiller på en Melco 3560 med Ikeda IT407S arm med sølv samt en Ikeda Akiko pickup med sølv spoler men der er ingen vinyl støj overhoved hygge
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.261
Antall liker
6.336
Sted
Under stjernene
Hejsa Har begge versioner syntes diskanten er lidt opjusteret på UHQR versionen har den også på bånd den lyder mange mange gange bedre
faktisk meget bedre end andre jeg har på både vinyl og bånd Spiller på en Melco 3560 med Ikeda IT407S arm med sølv samt en Ikeda Akiko pickup med sølv spoler men der er ingen vinyl støj overhoved hygge
Heldiggris😊
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.364
Antall liker
35.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Møkka-album! Hadde ikke tatt imot uhqr-versjonen om dere hadde levert den uten for døren hos meg gratis en gang... Bare prøv 😎...
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte den.
Kan du skrive meg opp i testamentet så jeg kan arve den? :ROFLMAO:
Ikke fortvil.
Det er 25.000 stk UHQR45 på vei ut i markedet. De første er allerede spilt, lyttet til, testet mot både Mofi og Classic, og diskutert opp og ned i mente.

Jeg har i hvert fall tinget på ett eks.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Denne UHQR 33 og 45 er jo presset fra metal plates som ble gitt av Michael Hobson i Classic Records til Chad Kassem.
En venn i Oslo har de originale 45rpm fra Classic Records, og de låter svært bra, antakeligvis den beste Kind of Blue jeg har hørt.

Det som er spesielt med denne er at Bernie Grundman på 90-tallet mixet «on the fly» directe fra de originale 3-spors session reels tapene ned på skjærematrisen i studio, uten å gå via tape først.
MoFi er pr definisjon en annen mix gjort av Sony som da er gjort over på ny tape. En generasjon mindre transparent kontra de Lp’ene som er utgitt av Classic Records og Analog Production.

Fun fact: Michael Hobson fra Classic Records er i dag i vann-bransjen. Han selger hellig vann fra en ur-kilde, som skal forynge cellene i kroppen.😀
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.364
Antall liker
35.098
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvilken versjon av albumet anbefaler dere foruten denne uhqr-versjonen
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Hvilken versjon av albumet anbefaler dere foruten denne uhqr-versjonen
Den andre UHQR-versjonen ;)

Men, om du ikke er klar for å betale så dustemye penger UHQR koster anbefaler jeg MOV sin RSD mono reissue fra 2013.
Den er greit tilgjengelig for en OK pris og er milevis bedre enn Mofi45.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.990
Antall liker
20.054
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har bare disse 2:

https://www.discogs.com/release/226414-Miles-Davis-Kind-Of-Blue

https://www.discogs.com/release/1196571-Miles-Davis-Kind-Of-Blue

Den første fra ´77 er alt jeg trenger. m.h.t. godlyd.
Den andre fra ´87 er absolutt ikke noe å skryte av. De kaller det "CBS Jazz Masterpieces - Remastered".
Det er i hvert fall en "Masterpiece" i å vise, hvordan man kan ødelegge en ellers fin innspillning som hadde både
nærvær og atmosfære. Det har dem fullstendig "strippet" i remasteren. Kan IKKE annbefales. Det kan ´77 versionen derimot ;)
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.163
Antall liker
6.829
Torget vurderinger
4
Er ingen superfan av 45runders selv. Har hatt delte opplevelser med det. Når master, lacker eller pressing ikke er 100% perfekt i utgangspunktet er det bare bortkastet, men når alt klaffer kan det være nydelig. Samtidig foretrekker jeg i utgangspunktet å unngå å stykke opp en albumside mer enn slik det opprinnelig var.

Er litt i tenkeboksen nå....

Og 2.699,- når man allerede har 33rpm ?
Litt teit å starte et innlegg med å sitere seg selv, men tross den skepsis jeg beskrev om 45rpm endte jeg selvfølgelig med begge deler. Dessuten ble jeg for en stund siden spurt om hvor mange versjoner av KoB trenger man egentlig ? Litt bråkjekt svarte jeg som sant er at jeg trenger kun en versjon av KoB, - den beste! Heldigvis må man jo først finne den beste . ;)

Det er da man bør innse hvilken dritheldig bortskjemt pjokk man er, når man som hvit, middelaldrende mann er født på verdens fredeligste plett på jorden, hvor hver og en av oss har en andel i oljeformuen verdt ca. 2,1 mill. per nå, hvor vi tross galloperende energipriser pokker ikke trenger å fryse, hvor jeg uten å merke det på lommeboka kunne være hjemme fra jobb i 10 dager pga. en jævla influensa og attpå til kan man bruke en lørdagskveld til å bale med verdensproblemer som om Kind of Blue er best på UHQR 0004 eller UHQR 0004-45

5F98D6D6-EB5E-4451-BC6F-8D5B06249666.jpeg


Så da kan jeg altså glede dere, ærede publikum, med at juryen har kommet til enstemmig enighet med seg selv, riktignok etter en fem minutters pause på kjøkkenet hvor juryen konfererte med seg selv og minnet seg selv på sine egne fordommer og forbehold om bevis #UHQR 0004 (se innledende sitat) og kan således bekrefte at KoB nytes aller best i form av UHQR 0004-45.

Heldigvis er mitt 33rpm eksemplar nær perfekt, noe som slett ikke var tilfelle med alle. Spesielt blant de første som ble presset var det mange meldinger om støy, ticks og pops. Mitt er så nær tyst man overhodet kan forvente så her kan man med rette beskrive det som om musikken spiller mot en usynlig sort bakgrunn. Mitt 45rpm eksemplar er nok ikke helt der. Det er litt mer støy, noen flere ticks, ikke fullt så sort bakgrunn. Likevel spiller det så utvilsomt mye bedre. Først klarte jeg ikke helt sette fingeren på presis hva som var bedre, bortsett fra at hver gang jeg prøvde å beskrive for med selv hva det var så ble jeg heller sittende å følge musikken. Dratt inn i musikken som floskelen sier. Jeg kjenner dette albumet som min egen bukselomme, men likevel har jeg hører jeg nå på det for fjerde gang i kveld, i tillegg til et par "side by side" sammenligning mot UHQR33, og slikt gidder jeg ellers aldri bruke tid på.

Det er vanskelig å si det er noe spesifikt rent musikalsk jeg hører som jeg ikke hører på 33rpm. Det er det der berømte mer "der" der. Hva dette "der" består av er som kjent himla vanskelig å beskrive, men mye ligger i rommet. Det der svære rommet hvor de spilte inn. Ikke at jeg hører mer av selve rommet eller at alt høres større ut, men at man selv uten å nilytte oppfatter mer romfølelse, mer av rommet mellom musikerne, mer av det som skjer mellom musikerne, det som bindet det hele sammen. Og dette er helt vesentlig for KoB. Hvordan de improviserte frem disse mesterstykkene basert på de løse skissene Miles presenterte for dem, hvordan de spiller med hverandre og mot hverandre, utfyller hverandre og kontrasterer hverandre, alt det som er magisk ved disse enkle stykkene som stort sett var "first takes". Alt dette hadde blitt annerledes i et annet rom med annen akustikk, med annen klang, med annen romfølelse. Dersom de f.eks. hadde vært booket i det lille studioet til Rudy van Gelder ute på New Jersey så ville dette samspillet utviklet seg annerledes og koB ville vært noe annet. Derfor er disse små nyansene i romfølelse så viktig for oss med KoB i DNA'et.

Så trenger man nok et eksemplar av KoB og er det verdt pengene ?
Vel, dersom man skal ha det beste eksemplaret av KoB så trenger man dette, og uansett hvordan man ser på det så er det også dustedyrt, så det er lov å minne seg selv om at man har det ganske greit når man nyter UHQR45.

Forøvrig kan den første som nevner SACD eller DSD vennligst stappe den fila der det er minst plass til den! :oops:
 
Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.113
Antall liker
2.648
Forøvrig kan den første som nevner SACD eller DSD vennligst stappe den fila der det er minst plass til den! :oops:
Du ble nettopp det, den første..😀

Forøvrig kan sies at den beste 1-bit versjonen på digital er en Jpn 2011 utgave, Imo. Den er litt mer fyldigere i lyden.
Men den er ikke så god som denne Grundman-mixen gjort «on the fly» til skjærematrisen, som du referer til. Den vil nok bli stående som den definitive utgaven.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.579
Antall liker
34.255
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Til tross for at jeg verdsetter en god pressing og har flere litt "audiofile" plater må jeg si at dette UHQR greiene holder jeg meg langt unna. Har Kind Of Blue MOFI, men den er temmelig grumsete trass sin vellyd.

Vinyl har aldri vært et audiofilt medium, de som innbiller seg det er temmelig historieløse, så dette UHQR ser jeg som hipstertøv. Den beste versjonen av KOB finnes dessuten alt på Qubuz, så nei Chad får ikke mine penger for dette. Mer imponert over hva de utrettet med bla. den relativt normale utgivelsen av Amused To Death. Makan til støyfri og velpresset skive er det få av.

Slik ser jeg det, utover det får folk gjøre som de vil. Har ikke jeg noe med. :)
Ble minnet på denne av en "god" venn! Internett suger og visse tråder burde slettes etter kort tid...:mad:

Vel, her sitter jeg og må spise ordene mine som den jævla hipsteren jeg er!🤡
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.782
Antall liker
8.745
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Ble minnet på denne av en "god" venn! Internett suger og visse tråder burde slettes etter kort tid...:mad:

Vel, her sitter jeg og må spise ordene mine som den jævla hipsteren jeg er!🤡
Jeg er jo ganske glad i å lage mat.
Skal se om jeg ikke kan sende deg oppskrift på hipstermarinert helstekt kamel😉
 
Topp Bunn