Mikroskopisk bittelite unbrakolignende verktøy til Rega tonearm

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Var sist lørdag hos Oslo Hifi-Center og kjøpte en Michell Technodec med Rega RB250 arm pga langvarig prakk med min gamle Thorens TD320 som jeg ikke gidder styre mer med nå. Etter å ha montert opp greiene, viser det seg at den der dingsen som hever og senker arma har en mikroskopisk bitteliten skrue som ser litt unbrakoaktig ut. Denne skruen er etter hva jeg forstår avgjørende for at jeg skal få stilt inn høyden, slik at jeg kan vippe arma opp og ned over plata. Var i dag på vei hjem fra jobb innom Clas Ohlson her i Oslo sentrum og kjøpte et unbrakosett med den absolutt minste nøkkelen jeg fant. Den er 1.5mm i diameter og etter å ha prøvd nå dessverre altfor stor til den aktuelle skruen. Før jeg var hos Clas Ohlson var jeg innom der hvor jeg kjøpte spilleren, men der var det ikke mulig å få kjøpt noe "verktøysett" for arma.

Noen her inne som vet hvilken størrelse det er på den der skruen? Og evt hvor man kan få tak i så små unbrakoverktøy? Hvis det er unbrako da? For hullet på skruen ser unektelig mye rundere ut enn unbrako, men det er vanskelig å se når det er så lite.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Hei, mener at jeg brukte en av de minste Torx nøklene. Skal prøve å sjekke dette straks. Mvh. Morten
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
scaniagutten skrev:
Hei, mener at jeg brukte en av de minste Torx nøklene. Skal prøve å sjekke dette straks. Mvh. Morten
Ja jeg brukte Torx, vanskelig å tyde str. på grunn av mikroskrift men antakelig Torx T5. Regner med at du får et slikt sett på Chlas, mine er av merket MasterCraft, sannsynligvis noe billig ræl men fullt brukbart. OBS!!! Vær svært forsiktig når du løsner skruen, jeg er enda ikke helt sikker på at det er Torx skrue, men det funket hos meg. (Jeg har RB 700 arm)
Morten
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Ahh, tusen takk for kjapt svar Morten. Da skal jeg se etter en T5!
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.867
Antall liker
26.615
Sted
Oslo/Grebbestad
saxat från ett svenskt forum, der samma problem disk.

0,05 tum är den du ska du leta efter. Har du ingen raggare i
bekantskapskretsen? cool.gif Jag lånade min av en Corvetteskruvande
jobbarkompis.

1/20" alltså. Där ser man. Den blir nog inte helt lätt att hitta ute i handeln. Som sagt, 1/16" är normalt den minsta som brukar ingå i diverse satser.

Men... jag ser nu att det finns på bla Meca.
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Hmm...det settet du 33 1/3 linker til så jeg på da jeg var hos Clas i dag. Den minste som var i det settet så større ut enn den minste i det andre settet jeg kjøpte. Men mulig det er fasongen på unbrakoene jeg kjøpte som gjør at det blir for stort. At Torxen fremstår mindre pga unbrakoens skarpe kanter kontra Torxens runde form. Ser problemet er kjent når jeg googler. At Regas armer får endel pepper for dårlig mekanikk i den delen av armkonstruksjonen, da enkelte tydeligvis strever med å få den armløftingsfunksjonen til å fungere....får håpe jeg får det til med riktig nøkkel da. Om jeg får tak i en.

http://www.stevehoffman.tv/forums/archive/index.php/t-141498.html
 

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Innlegg
897
Antall liker
1.000
Torget vurderinger
4
Sist gang jeg trengte en mikroskopisk liten ubrako fant jeg dette på Würth. Tipper andre verktøysjapper a la Tools etc har dette om du spør.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.149
Antall liker
4.306
Torget vurderinger
1
Min RB250 har en 1,3 mm umbraco. Jeg trodde en stund det var 1,27 mm siden jeg ikke fikk 1,3 mm nøkkel til å passe. Med litt lirking og luring på n'te forsøk passet 1,3 mm likevel. CO har en passende sak i art.no 40-7432 et sett med «minityrbits» og håndtak aka Elektronikkbitstrekker. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=157139655

mvh
KJ
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Takker for flere tips. Ser det verserer litt ulike erfaringer, men generelt at alle har slitt med å finne noe som egentlig passer ordentlig. Armen er en RB250 som fulgte med i kitløsning sammen med en Michell Technodec. Det står Rega RB250 utenpå den lille eska arma var pakket i, men det står en Michell klistremerkelapp på selve armbasen. Det er vel av typen som er spesiallaget for Michell av Rega. Jeg har nå skrudd av arma og pakket den ned. Jobber i sentrum her så stikker innom Oslo Hifi-center på vei hjem fra jobb og hører om de kan hjelpe meg med det. For jeg vil ikke med fare for å ødelegge mer enn jeg gjør nytte bryte og fikle for mye på noe som er helt nytt og hvor jeg ikke vet helt hva jeg egentlig gjør.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.429
Antall liker
35.214
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sist jeg trengte noe slikt, til å montere en Cardas DIN-plugg på en armkabel, stakk jeg innom nærmeste Tools og kjøpte 1 stk av hver størrelse av de allerminste unbrakonøklene deres. De koster noe slikt som 5 kr stykket, så det var bare å forsyne seg. "Største" nøkkel i det settet ble vel 1,0 mm. (Jeg fortalte ekspeditøren at jeg skulle bruke dem til å etterstramme vingemutrene på husfluer, men han så ikke ut som om han trodde meg.) Da jeg kom hjem var det bare å prøve seg frem til jeg fant den som passet perfekt. Skruen var for liten til at jeg kunne få et sikkert mål med skyvelæret, så dette var faktisk måten å gjøre det på i dette tilfellet.
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Var innom Oslo Hifi-Center i dag ettermiddag og fikk der vite at jeg trengte en 1,2mm unbrako. Jeg fikk, servicevennlige som de er låne med meg en instrumentskrutrekker med unbrakohode i riktig dimensjon mot å love at jeg leverer den tilbake. Så nå er alt bare velstand. Hurra!
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Tommyna skrev:
Var innom Oslo Hifi-Center i dag ettermiddag og fikk der vite at jeg trengte en 1,2mm unbrako. Jeg fikk, servicevennlige som de er låne med meg en instrumentskrutrekker med unbrakohode i riktig dimensjon mot å love at jeg leverer den tilbake. Så nå er alt bare velstand. Hurra!
Hei, da skal jeg få tak i en 1,2mm unbrako selv. Jeg var ikke 100% sikker på at det var Torx, derfor advarselen om å være forsiktig ::) :-\
Mvh. Morten
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Oops ved nærmere ettersyn er den 6-kantet tuppen på den skrutrekkeren jeg sitter med her hjemlånt fra OHC. Litt med begrepsbruken som gikk i surr for meg. Så du har rett Morten. På håndtaket står skrevet: "Wiha PicoFinish 263 P Germany". Denne passe iallefall som støpt. Og dimensjonen er 1.2mm sa de. ;D
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Tommyna skrev:
Oops ved nærmere ettersyn er den 6-kantet tuppen på den skrutrekkeren jeg sitter med her hjemlånt fra OHC. Litt med begrepsbruken som gikk i surr for meg. Så du har rett Morten. På håndtaket står skrevet: "Wiha PicoFinish 263 P Germany". Denne passe iallefall som støpt. Og dimensjonen er 1.2mm sa de. ;D
Betyr det at det er Torx?? :eek:
Mvh, Morten
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Ja, når jeg nå holder tuppen opp mot ei lampe ser jeg at den er 6-kantet - og det er vel torx. Og så har jeg nettopp sett mitt snitt til å google betegnelsen som står skrevet på håndtaket og kommet frem til en webside som sier at 263P er 1,5mm....1,2 sa han i butikken. Mulig det er bare pga firkantform kontra sekskantform at den 15mm unbrakoen jeg kjøpte i går ble for stor da. Uansett, jeg har egentlig fint lite peiling og den her sitter iallefall som støpt i skruehodet på min RB250.

http://www.mttec.de/Werkzeug/Schrau...ant-Schraubendreher--263P-1-5-x-50-00522.html
 

Tommyna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.11.2010
Innlegg
172
Antall liker
116
Sted
Oslo
Haha, der fikk jeg den - som den novise jeg er :D

Den trekkeren jeg sitter med her ser ikke sånn ut. Den har seks flate kanter og er dermed altså unbrako. Mannen på OHC som lånte meg den hadde rett. Gikk bare litt i surr inni mitt hode når det kom inn i bildet begrep som torx, sekskant, unbrako osv...hehe.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Tommyna skrev:
Haha, der fikk jeg den - som den novise jeg er :D

Den trekkeren jeg sitter med her ser ikke sånn ut. Den har seks flate kanter og er dermed altså unbrako. Mannen på OHC som lånte meg den hadde rett. Gikk bare litt i surr inni mitt hode når det kom inn i bildet begrep som torx, sekskant, unbrako osv...hehe.
Kjekt med oppklaring ;D
 
Topp Bunn