Mikrofoni i preamp

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
I min diy forforsterker har jeg fått mikrofoni, i hvert fall velger jeg å kalle det for det når det "klinger" i høytalerne når jeg tapper med fingeren på forforsterkeren eller i rack-plata den står på.

Jeg hadde ikke dette fenomenet tidligere, men jeg har gjort to endringer i forsterkeren:

1) Loddet svært korte solid core ledninger mlm printkortet og rca pluggene som er skrudd i chassiet.

2) Byttet 5687 røret i forsterkeren til et NOS rør fra 1950 tallet, kjøpt fra Motron.

Jeg tror jo at fenomenet skyldes 1), men vet ikke om det også kan skyldes 2) Noen som har vært borti dette?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
Rør er ofte hovedkilden til mikrofoni. Du kan jo som en test forsøke å sette inn det andre røret igjen...
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jeg vil nok tro at dette skyldes NOS-røret du satte i!
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Har ikke prøvd å skifte ut røret, nei. Hvis jeg gjør det, og mikrofonien forsvinner, hva så.

Lyden fra nos røret er klart bedre, har ikke lyst til å kvitte meg med det.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.070
Antall liker
33.764
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Noen rør er mer følsomme for mikrofoni enn andre. Ville sørget for et bra underlag til pre-ampen (base eller lignende).
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Man kan prøve å dempe rør med demperinger, det kan hjelpe ved mikrofoni.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Ja, det er Minion preen. Er fornøy også med internkablingen jeg har inne nå, så jeg hadde ikke lyst til å begynne å flikke med den heller.
Får ta en telefon til Motron ved leilighet, og så evt prøve demperinger.
Finnes det noen som passer til det printet jeg har, altså som ikke er så tykke?
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Mikrofoni kjem som regel alltid frå rør og det skuldast ein mekanisk feil på røret. Det kan vere ei samanføying som er litt laus e.l. Dette kan vere ein produksjonsfeil som gjer at røret vert mikrofonisk 'av seg sjølv' etter ei tid, eller det kan kome til hvis røret vert utsett på ei fysisk påkjenning. - f.eks. å ramle ned på golvet! Nokre rør er mikrofoniske 'av natur', men det er helst nokre av dei gamle triodene frå 1930-åra. Eit rør som 5687 skal ikkje vere mikrofonisk i det heile. Alle seriøse rørforhandlarar gir 90 dagers garanti på rør. Eit rør som vert mikrofonisk vil mange forhandlarar erstatte innan garantitida, med mindre du ikkje har slept det i golvet eller mista loddebolten ned på det.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du må bytte tilbake til det røret som ikke ga mikrofoni. Før du har gjort dette og funnet ut om problemet blir borte (om det skyldes røret), har det ingen hensikt å lete etter feil andre steder.
Mikrofoni i rør kan skyldes flere ting: Røret er laget slik at det er mikrofonisk i visse oppstillinger. Det kan være en produksjonsfeil. Det kan ha oppstått en feil. Dette finner du ut av ved å bytte tilbake til det opprinnelige røret!
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
I min diy forforsterker har jeg fått mikrofoni, i hvert fall velger jeg å kalle det for det når det "klinger" i høytalerne når jeg tapper med fingeren på forforsterkeren eller i rack-plata den står på.

Jeg hadde ikke dette fenomenet tidligere, men jeg har gjort to endringer i forsterkeren:

1) Loddet svært korte solid core ledninger mlm printkortet og rca pluggene som er skrudd i chassiet.

2) Byttet 5687 røret i forsterkeren til et NOS rør fra 1950 tallet, kjøpt fra Motron.

Jeg tror jo at fenomenet skyldes 1), men vet ikke om det også kan skyldes 2) Noen som har vært borti dette?
Finnes de noen tykke gummiringer som tåler varme du kan tre utenpå rørene? Kan du tyte silikon utenpå kanskje?

Vidar
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det er ikkje så lurt å sette noko på rør av denne typen. 5687 vert svært varmt og treng god kjøling. Hvis ein set gummiringar eller kva det no skulle vere utanpå, vil det gjere kjølinga dårlegare. Det er også ei fare for at det kan gje lavare temperatur i glaset der ringen står, noko som kan føre til spenningar i glaset. Desse røra vart aldri laga for at det skulle stå gummiringar på dei.
Ei anna sak er at det er også ytterst tvilsomt at det vil ha noko som helst å seie for mikrofoni i røret som har oppstått på denne måten.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Finn først ut om det er røret! Så kan du eventuelt forsøke met et annet av samme type. Det kan jo være en feil. Dersom mikrofonien bare merkes når du banker på røret, vil jeg anbefale at du slutter å banke. Kanskje det er så enkelt.
 
Topp Bunn