Michell gyrodec mk3 med sme 3009 S2i

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Jeg har fått handlet en michell gyrodec, som etter utstyr/oppsett er forenelig med mk3 så vidt jeg kan forstå.
    Utseendemessig så ser den temmelig strøken ut, men disse har jo noen år på baken så regner med at det er greit å få gjort en gjennomgang av den. I tillegg kom den uten arm og har derfor handlet en sme 3009 s2i som jeg har tenkt å få installert.

    Dette tar meg til noen spørsmål.
    1.Hvor er det mulig å få tak i sme armbord til disse spillerene, noe i Norge eller må jeg over dammen? Det sitter et i dag, se bilde, men dette er tilpasset en annen arm.
    2. Fjørben. I forbindelse med kjøp ble jeg anbefalt å bytte gummien på disse. Jeg har justert den inn nå og bena ser ut til å holde/fjøre greit, men jeg aner ikke hvordan disse skal oppføre seg når de er nye. Er det fornuftig å f.eks oppgradere disse til "Pedersen" oppgraderingen med strikkløsning fremfor fjører på bena?
    3. Har tatt av tallerken og det er olje i lageret. Hvor ofte bør den byttes og hvor mye olje skal det være på disse?
    4. Motoren starter raskt opp og går helt stille. Måler RPM til ca 33.5 med to ulike mobiler. Er dette innenfor eller bør dette utbedres så den ligger på 33 blank? Denne utgaven har en veggvorte med trafo og en kondensator, det er ikke utenkelig at kondensatoren har en del år på baken og kanskje jeg kunne fått justert inn rpm ved å bytte ut den? Har ikke kikket på motoren enda eller om det er noe justering i forhold til hastighet på den.
    5. Plexi glasset ser meget bra ut og minimalt med riper. Er det noe anbefalinger på noe man kan benytte for å polere plexien for å beskytte mot fremtidige rip?
    6. På baksiden av spilleren/plexi plata sitter det to fjærer som jeg ikke skjønner funksjonen til, noen som vet? Se bilde
    7. Noe annet jeg bør sjekke/følge opp på disse spillerene?

    Masse spørsmål. Setter pris på alle tips og råd. Legger ved noen bilder av herligheten og i forhold til spørsmålene jeg har stilt.
    Hvis noen skulle sitte på armbord eller andre deler så ta kontakt :)
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med strålende spiller! Og velkommen i Michell-familien :) Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene, men svarer på de jeg kan:

    1.Oslo HiFi Center. Snakk med Øystein, @Skink_123 her på sentralen.
    2. Jeg byttet til Solidair sine pylons og fikk ny spiller. Disse har voksbelagt hyssing i stedet for fjærer. Helt ubeskrivelig deilig å slippe justeringen av fjærene og gyngingen i den daglige håndteringen. Dessuten, og viktigst, den låter sjokkerende mye bedre!
    3. I følge Øystein skal det være opp til midten på hullet, nederst på pinnen i midten.
    4. Helt presis hastighet er vel 33.33, så du er nærmere nå enn om du går til 33 blank. På min spiller kan jeg justere hastighet ved å vri på et potentiometer inni strømforsyningen. Men høres ut som at du kanskje har en eldre modell.

    7. Det finnes en oppgradering for strømforsyning som skal gi spennende resultater. Blant annet jevnere hastighet. Har ikke hørt selv, men tenker på å anskaffe etter hvert.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Klarer ikke helt å se det ut i fra bildene - men sitter motoren fast i chassiset? I så fall ville jeg vurdert oppgradering til en frittstående motor, for å slippe overføring av vibrasjon fra motor til chassis, og så videre til tallerken, plate og pickup. Ny strømforsyning i samme slengen.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Klarer ikke helt å se det ut i fra bildene - men sitter motoren fast i chassiset? I så fall ville jeg vurdert oppgradering til en frittstående motor, for å slippe overføring av vibrasjon fra motor til chassis, og så videre til tallerken, plate og pickup. Ny strømforsyning i samme slengen.
    Hei. Den er festet til plexiglassplata. Skal se om jeg får tatt et bedre bilde. Har tilsvarende kontakt som bena, samt via strikken til tallerkenen selvfølgelig.
     

    Vedlegg

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med strålende spiller! Og velkommen i Michell-familien :) Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene, men svarer på de jeg kan:

    1.Oslo HiFi Center. Snakk med Øystein, @Skink_123 her på sentralen.
    2. Jeg byttet til Solidair sine pylons og fikk ny spiller. Disse har voksbelagt hyssing i stedet for fjærer. Helt ubeskrivelig deilig å slippe justeringen av fjærene og gyngingen i den daglige håndteringen. Dessuten, og viktigst, den låter sjokkerende mye bedre!
    3. I følge Øystein skal det være opp til midten på hullet, nederst på pinnen i midten.
    4. Helt presis hastighet er vel 33.33, så du er nærmere nå enn om du går til 33 blank. På min spiller kan jeg justere hastighet ved å vri på et potentiometer inni strømforsyningen. Men høres ut som at du kanskje har en eldre modell.

    7. Det finnes en oppgradering for strømforsyning som skal gi spennende resultater. Blant annet jevnere hastighet. Har ikke hørt selv, men tenker på å anskaffe etter hvert.
    Takk for svar, så bare det siste svaret ditt i går kveld :)
    Kjøpte du dine Solidair pylon fra en norsk forha dler, eller må man ut av landet for å finne disse? Mvh Kent
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Les svaret mitt på spørsmål 2 en gang til ;)
    Hehe, den er grei. Legger inn en bestilling. Du vet ikke tilfeldigvis om et sme armbord som er til salgs også? Skal prøve meg på en sme 3009 s2i arm. Ka forsåvidt borre opp det armbordet jeg har, men hsr ikke funnet noen borr guide enda.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Øystein på OHC har. Hadde i hvert fall for noen uker siden, da jeg kjøpte. De er ikke alt for dyre.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Har lagt inn bestilling på pylon så da skal fjærene ut.
    Bestilte samtidig nytt armbord til sme armen. Snakket med Arild på hifi guiden, han anbefalte Mørch dp-6, så det er kanskje noe å satse på etter hvert 😊
    Kjenner jeg begynner å bli klar for å få det montert snart.
    Erfaring med mk3 bena vs de todelte bena som er på mk4?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Når du har fått testet litt med sme-armen, og kjøpt deg frittstående motor, kan du gjøre om ringen der motoren stod til en ekstra armbase og sette på Mørch du-6 i tillegg til sme :) Det er noe av det som er så fint med disse spillerne. Mange oppgraderingsmuligheter.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Spennende med dette pylon opphenget fra Solid air audio og er spent på å høre flere erfaringer med dette. Det finnes også et annet oppheng som endel på Michell sin gruppe på FB bruker. Det heter Pete’s pylons fra Truepoint. Dette skal være strikk basert.
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Spennende med dette pylon opphenget fra Solid air audio og er spent på å høre flere erfaringer med dette. Det finnes også et annet oppheng som endel på Michell sin gruppe på FB bruker. Det heter Pete’s pylons from Truepoint. Dette skal være strikk basert.
    Ja, blir gøy å teste ut. Fant etter nærmere kikk i dag ug at det var en mk1 og ikke en mk3 som først antatt jeg har kjøpt, så nå er spørsmålet om det er mye å hente på å bytte ut aluminiumslager og aluminiums platetallerken til inverted bearing og den nyere tallerkenen. Synes rent estetisk at den som sitter på nå er "penere" å se på. Vet ikke om noen har testet begge deler?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ja, blir gøy å teste ut. Fant etter nærmere kikk i dag ug at det var en mk1 og ikke en mk3 som først antatt jeg har kjøpt, så nå er spørsmålet om det er mye å hente på å bytte ut aluminiumslager og aluminiums platetallerken til inverted bearing og den nyere tallerkenen. Synes rent estetisk at den som sitter på nå er "penere" å se på. Vet ikke om noen har testet begge deler?
    Ang. tallerken så vet jeg ikke helt forskjellen på den du har og den nye, men jeg skiftet til Orbe tallerken og fikk en liten oppgradering. Hadde vurdert å oppgradere til frittstående motor først som sist! Gratulerer med flott spiller(y)
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Ang. tallerken så vet jeg ikke helt forskjellen på den du har og den nye, men jeg skiftet til Orbe tallerken og fikk en liten oppgradering. Hadde vurdert å oppgradere til frittstående motor først som sist! Gratulerer med flott spiller(y)
    Den jeg har er bygget i aluminium, med gummi overflate på toppen, mens den "nye" er bygget i vinyl/plast/akryl.
    Redusere vibrasjoner som er målet med frittstående motor?
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Den jeg har er bygget i aluminium, med gummi overflate på toppen, mens den "nye" er bygget i vinyl/plast/akryl.
    Redusere vibrasjoner som er målet med frittstående motor?
    Du reduserer støy og får en mørkere bakgrunn om motoren blir frakoblet fra resten.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Spennende med dette pylon opphenget fra Solid air audio og er spent på å høre flere erfaringer med dette. Det finnes også et annet oppheng som endel på Michell sin gruppe på FB bruker. Det heter Pete’s pylons fra Truepoint. Dette skal være strikk basert.
    Jeg vurderte også disse da jeg kjøpte Solid Air. Det er flere i FB-gruppene som har ment at de er enda bedre. Men jeg syntes at de så så kompliserte ut, vriene å installere, og det var dårlig med respons fra selger. Jeg var lei av fjærene, som allerede var vriene, så derfor valgte jeg Solid Air. Ser ikke bort i fra at håpet om enda bedre lyd gjør at jeg prøver Pete’s på et tidspunkt.
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Det skjer da litt.
    Har bestilt solidair audio pylons som er på vei, det samme er inverted lager og den "nye" platetallerkenen. Det ble i tillegg litt endringer i arm planene, da en mørch dp-6 med armbord plutselig fant min vei, så da må sme 3009 s2i vike. Ser frem til å få satt sammen dette etter hvert 😊
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.203
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du søker på finn, på Gyrodek, så er den en som ser ut til å ha armbord for SME til Gyrodec :)
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du søker på finn, på Gyrodek, så er den en som ser ut til å ha armbord for SME til Gyrodec :)
    Det blir mørch dp-6 i stedet for sme armen jeg opprinnelig tenkte jeg skulle bruke, så da blir det mørch armbord i stedet 😊
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Les svaret mitt på spørsmål 2 en gang til ;)
    Takk for supert tips.
    Bestilte disse. Første settet viste seg å være med feil gjenger, tydeligvis fingjenger på mk1 og det er endret på de nyere spillerene. Fantastisk service hos solid air, de kontaktet michell Engineering, fikk rett gjenger/diameter og lagde et sett tilpasset min spiller, som de sendte kostnadsfritt.
    Enkle å justere inn og fra å ha fjærer som fikk platetallerkenen til å sprette alle veier så er den nå 100% stabil. 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for supert tips.
    Bestilte disse. Første settet viste seg å være med feil gjenger, tydeligvis fingjenger på mk1 og det er endret på de nyere spillerene. Fantastisk service hos solid air, de kontaktet michell Engineering, fikk rett gjenger/diameter og lagde et sett tilpasset min spiller, som de sendte kostnadsfritt.
    Enkle å justere inn og fra å ha fjærer som fikk platetallerkenen til å sprette alle veier så er den nå 100% stabil. 😊
    Bare hyggelig. Godt å høre at du er fornøyd. Og fint å høre at du har samme gode opplevelsen med Solid Air. Får til og med en håndskrevet lapp med hilsen på oppi pakken når jeg bestiller av dem :)

    Hvordan synes du lyden endret seg med disse, da?
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Bare hyggelig. Godt å høre at du er fornøyd. Og fint å høre at du har samme gode opplevelsen med Solid Air. Får til og med en håndskrevet lapp med hilsen på oppi pakken når jeg bestiller av dem :)

    Hvordan synes du lyden endret seg med disse, da?
    Ja, fantastisk service på alle måter. Jeg testet aldri spilleren med fjørene, men gikk rett for pylons. Ut i fra det jeg leser så bidrar de mest med å forbedre bassen og kan ikke si annet en at bassen er vesentlig vedre en det jeg fikk til med tilsvarende pu på rega rb303 armen jeg hadde på forrige platesnurrer. 😊
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.452
    Torget vurderinger
    2
    Spennende med dette pylon opphenget fra Solid air audio og er spent på å høre flere erfaringer med dette. Det finnes også et annet oppheng som endel på Michell sin gruppe på FB bruker. Det heter Pete’s pylons fra Truepoint. Dette skal være strikk basert.
    Er jeg dum eller, finnner ingent sted på siden å kontakte for kjøpr og pris?
    http://www.true-point.audio/tpa_audio_Michel Suspension Units.htm

    dukket opp etterhvert

    Er det noen her som har erfaring med disse ,og eventuelt har målt wow&flutter (RPM appen på Iphone) før og etter?
    Lurwr på å batte legg in Densodamp og disse gumin ringene ala SME
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Vurderte også pete's, men for min del så tror jeg solid air gjør samme nytten. Enklere design og rimeligere.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Vurderte også pete's, men for min del så tror jeg solid air gjør samme nytten. Enklere design og rimeligere.
    Etter hva jeg forstår så må en sende specs av spillenen til Pete’s. D.v.s at en bør demontere spilleren og måle hullene i kringla hvor opphenget er. Får heller vurdere det når jeg en gang skal demontere spilleren av en eller annen grunn:p Har heldigvis ikke noe problem med original fjær oppheng!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.452
    Torget vurderinger
    2
    Vurderte også pete's, men for min del så tror jeg solid air gjør samme nytten. Enklere design og rimeligere.
    Tror ikke det blir så mye avkobling en bomullstråd, så jeg går nok for Petes gummi oppheng,( som jeg viltro gir en viss demping) om jeg gidder. Aner ikkee hva prisene er så det kan jo påvirke valget selvsagt

    Trenger man å demonter noe for å ta mål,, å måle måler fjærkoppene på utsiden der de går inn i kringlen bør være det samme som å måle hullet kringlen, det er veldig trangt hos meg der...


    Edit, fikk svar på en søndag!!:
    A set of 'Pete's Pylons' Suspension Units are £185.00 plus postage to Norway, estimated at £20.00
    25%moms +300kr gebyr så det blir ca 3300 kr på døra, det kan det være verdt bare for å prøve

    Solid AIR trådløsning kommer på 2700kr på døra med samme regnestykke. ikke veldig mye forskjell syns jeg.
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Da var gyrodecen ferdig satt opp.
    En ting er at disse spillerene er en fryd for øyet, men at de kunne lyde så godt var mer en det jeg forventet.
    Utgangspunktet var det som viste seg å være en michell gyrodec mk1 fra det glade 80 tall en gang.
    Denne har nå fått den nye gyro tallerkenen med lodd, det nye inverterte lageret med Boca klasse 3 kule, solid air pylons, en Mørch dp-6 arm i guld, nagaoka mp-200 og om enn ufrivillig, et nytt støvlokk om en ukes tid.
    Når platespilleren går og det er stilt i huset må jeg helt inntil med øret for å høre en lav summing fra motoren, ellers er det helt tyst.
    En ble en liten tur til Arild på hifi guiden for en siste finpuss på justeringen av pickup denne uka og nå er det bare å nyte.
    Fikk aldri samme dynamikk og bass ut fra samme pickup på min forhenværende rega rp3, så det betyr vel at investering i drivverk og arm er verdt det.
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Veldig gøy å høre! Jeg har samme erfaring med det lydmessige, som deg. En utrolig fin spiller, som gir stor eierglede. Jeg har akkurat fått borret opp 3 hull til armbord nr 2 der motoren nå står. Skal montere opp i helgen, og er veldig spent på det resultatet!
     

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Veldig gøy å høre! Jeg har samme erfaring med det lydmessige, som deg. En utrolig fin spiller, som gir stor eierglede. Jeg har akkurat fått borret opp 3 hull til armbord nr 2 der motoren nå står. Skal montere opp i helgen, og er veldig spent på det resultatet!
    Hvilken arm skal inn som nummer to? 😊
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, det er en relativt anerkjent arm. En oppgradert Rega RB250. Skal ha en Audio Note IQ3 pu på den. Jeg er stor Audio Note fan. Det hjelper at Peter Qvortrup er veldig glad i denne armen 😊
     
    Sist redigert:

    Keevenru

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2017
    Innlegg
    237
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    2
    Da er det som i utgangspunktet var en pent behandlet michell gyrodec mk1 mer eller mindre ferdig oppgradert. Lager og platetallerken, armbord og mørch dp 6 arm. Nytt støvdeksel (om noe ufrivillig) pylons, oyaide tonearmskabel og Nagaoka mp 500 pu.
    Lyttevanene er endret fra 95% streaming og 5% analogt til 95% analogt og 5% streaming. Det er noe besnærende med å se loddene snurre rundt og lydmessig er det over all forventning.
    Spilte i utgangspunktet med nagaoka mp-200 og har vært strålende fornøyd med den, men da anledning til å kjøpe en nagaoka mp-500 bød seg så ville mye ha mer.
    Førsteinntrykket av mp-500 var skuffende med utgangspunktet i den vesentlig høyere prisen sammenlignet med mp-200, men etter en ny runde med installasjon og justering av pu, samt bytte av arm rør ( compliance på 9.8 Hz), så spiller den som en drøm.
    Det blir på sikt kanskje en oppgradering av strømstyring, men per dags dato snurrer papst motoren lydløst rundt på 33.33.
    Prikken over i'en var å få erstattet michell engineering skiltet som hadde forsvunnet på veien.
     

    Vedlegg

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Vakkert! Har hatt samme opplevelsen som deg med fordeling mellom digitalt og analogt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn