MG-1 Air bearing Tonearm

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det var en tråd om denne armen for en stund siden. Den ser jo meget eksotisk ut i forhold til prisen.

Noen som har noen brukererfaringer å dele med oss på forumet?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
RUDI og MAD bruker begge denne armen sammen med Technics SP10mkll.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
i forhold til pris virker den som et godt alternativ til Airtangent,Kuzma,Rockport osv
IMO
Mvh
Leif
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.795
Antall liker
349
Torget vurderinger
3
Det ligger en Airtangent på bruktbørsen for 25k.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Har alltid trodd at en brukbar tangentialarm var utenfor økonomisk rekkevidde, men dette virker lovende!

Jeg har ingen erfaring med tangentialarmer, kompressorer og slikt dilldall ;) Er MG-1 lett å bruke? Trenger den noe tweaking for å fungere optimalt?

En SP10 burde vel ikke være umulig å skaffe, men hvilke andre drivverk i grei prisklasse burde fungere med denne armen?

Når det gjelder Airtangent til 25k så blir nok det dessverre i meste laget :-/
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeno skrev:
Jeg har ingen erfaring med tangentialarmer, kompressorer og slikt dilldall  ;)



Er MG-1 lett å bruke?............... JA........ når du først er i mål.

Trenger den noe tweaking for å fungere optimalt?............... MNJA, egentlig ikke, men du må være litt perfeksjonist får og ha en slik arm.

En SP10 burde vel ikke være umulig å skaffe, men hvilke andre drivverk i grei prisklasse burde fungere med denne armen?.................... et uten gele fjæring.

MG-1 eller tangentiale armer generelt krever som regel litt mere innsats fra bruker enn en vanlig radial-arm, men selv en "billig" tangential-arm som MG-1 spiller bedre enn nesten allt av radial-armer som finnes på markedet......... løp og kjøp :D
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.897
Antall liker
13.154
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det finnes KUN 1 korrekt måte å spille av vinylplate-riller på!
enig med Rudi i at selv billige tangentialarmer har kvaliteter radialarmer ALDRI kan få.
selv MAD´s Shure v15 spiller somen drøm etter at den ble flyttet fra SMElll til MG-1.
IMO
Mvh
Airtangent-bruker siden 80-tallet (med tillegg av små og kortvarige tilbakefall)
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Har alltid trodd at en brukbar tangentialarm var utenfor økonomisk rekkevidde, men dette virker lovende!



En SP10 burde vel ikke være umulig å skaffe, men hvilke andre drivverk i grei prisklasse burde fungere med denne armen?
En Lenco L75 (uten fjæring) ser interessant ut:



Prisen for en MG-1 er fortsatt stiv for en gjerrigknark som meg, men den begynner å nærme seg noe å strekke seg etter neste gang jeg får penger igjen på skatten....
En Lenco L-75 i en grei prisklasse (100,-) er allerede i hus.

- Harald
 

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
999
Antall liker
1.309
Torget vurderinger
5
Dette var planen min også - Lenco L75 med MG-1. Men tok meg ikke råd til MG-1 i fjor, og nå har jeg brukt pengene på Technics SP10mkII... Begge disse spillerne (i ny plint) er bra match til denne armen, for min del blir det nok en rimeligere løsning der jeg slipper å styre med luftpumpe.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har brukt SP10mkII (som komplett SL1000mkII) med ET2-armen i mange år, så eg er klar over kor godt denne kombinasjonen fungerer. MG-1 ser lettare ut enn ET2, men eg anar ingenting om effektiv masse. Eg vil også tru at meir moderne, reimdrivne platespelarar kan vere utmerka til dei fleste tangentialarmar.

Korleis er pickupskift på MG-1? Kan armrøret plukkast av, og ny pickup på nytt armrør raskt monterast?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.465
Antall liker
7.375
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Korleis er pickupskift på MG-1? Kan armrøret plukkast av, og ny pickup på nytt armrør raskt monterast?


Det følger med 2 armer, desuten er pcikup huset løstagbart, men skal man ta av det så man avkoble ledningene på pickup'en.
Arm av og på tar maks 2 min + vektjustering og VTA justering.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Tusen takk for responsen!

Da ser det ut som kursen for analogoppgradering er staket ut for min del! :)
 
Topp Bunn