Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen råd?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg vurderer en metalldom-diskant (i steden for softdome og ferrofluid) men har forstått det at metalldomer kan være litt krevende å få til pga at de kan ha resonnanser i området 27 kHz.

Har selv likt lyden av alu-domer (dynamikk og detaljrikdom) når de er riktig designet og både Seas Excel og Scan-Speak D2904/980000 er noen interssante elementer.

http://www.seas.no/PDF data excel 05/T29AF001 E0039 -06.pdf

Har noen erfaring med selvbygg med metalldom-diskanter?
 

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
435
Antall liker
0
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Så lenge vi snakker om elementer i størrelsesorden 1" - 3/4" er resonansene i en metalldome så langt opp i frekvens at man normalt sett ikke bryr seg om de.. (de ligger utenfor det hørbare området)
Dermed er det egentlig opp til deg som lytter om du liker den karakteristiske (som med alle materialer) lyden i metalldomer. konstruksjonsmessig vil du ikke støte på noen andre problemer enn med f.eks softdomer.

Jeg personlig, liker mange av de populære metalldomene fra de skandinaviske produsentene. Så lenge man snakker om elementer i prisklassen 300+ synes jeg ikke metalldomer låter spesielt mer slitsomt eller "hardt" enn mange softdomer.

Gode metalldomer kan f.eks være Vifa D25AG 35-06 (rundt 300,-) eller Scan Speak sin 2904/9800 som du jo nevner.

Når det gjelder konstruksjon skal jeg ærlig innrømme at jeg har brukt langt mer tid på å få f.eks Scan Speak D2905/9500 (softdome) til å spille akseptabelt enn mange metalldomer.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Den ssd2904/9800 er ihvertfall en av mine favoritter.
Spiller til daglig på ssR9204/7100 , duelund modifisert vifa ringradiator og Dynaudio Esotar - og den 9800 domen står ikke tilbake for noen.
Har noen stativere med den og SS15W8530K00 bass/mellomtoner. Helt supre.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Når vi snakker om ferdige høyttalere er det stor forskjell på metall og tekstil. Dette er rett og slett en følge av at de som skal ha litt skarp topp gjerne velger en metalldome for å skape den rette estetiske oppfølgingen av lydbildet. De som velger en soft dome derimot har i mange tilfeller også gjort dette for å understreke et litt mer "soft" lydbilde.

Rent klangmessig vil en soft dome og en metalldome være ganske like. Det som i de fleste tilfeller blir fremhevet som problematisk er oppbrytningene i metalldomen. Imidlertid ligger oppbrytningene til en 1" metalldome over 20kHz og er derfor lite relevante i praksis. For eksempel ligger Seas' nyeste alu dome på 1" med en oppbrytning på (som nevnt) ca 27kHz. Dette er i praksis lite relevant.

Men det er en annen faktor som betyr en del. Ta en kikk på diskantene Seas H623 og H625. De er like, har ingen "waveguide" og er i hhv alu og tekstil. Se på spredningen. Dette er typisk for alu kontra soft. Spredningsmønsteret på alu er bredere enn på soft. Dette gjør at rommet gir noe mer tilbake med alu enn med softdomer. Dette er ganske klart hørbart i normale rom.
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Men det er en annen faktor som betyr en del. Ta en kikk på diskantene Seas H623 og H625. De er like, har ingen "waveguide" og er i hhv alu og tekstil. Se på spredningen. Dette er typisk for alu kontra soft. Spredningsmønsteret på alu er bredere enn på soft. Dette gjør at rommet gir noe mer tilbake med alu enn med softdomer. Dette er ganske klart hørbart i normale rom.
Enig. Jeg tror ofte denne egenskapen er årsaken til at folk oppfatter metalldomer som mer "metalliske".
To systemer som begge måler flatt på aksen vil ha forskjellig off-axis respons og dermed låte forskjellig.

BM
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Nå synes jeg dere er litt vel snille. Det er ikke mange diskantelementer som består den enkle prøve å gjengi et strykeorkester. De måler kanskje pent i nærfelt men avsløres lett av et trenet øre.



Mvh. RS
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

To systemer som begge måler flatt på aksen vil ha forskjellig off-axis respons og dermed låte forskjellig.

BM
Enig; jeg tror så gjerne at en fornuftig off-axis respons, ikke minst i overlappområdet mellom elementer (summert respons), konsekvent blir oversett av endel selvbyggere, til tross for at det er en svært så viktig del av høyttalerens realworld ytelse.

Mvh Vidar P
 

Bidland

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2003
Innlegg
83
Antall liker
33
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Det er ikke mye som låter pent dersom man bare spiller gjennom diskantelementet....
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Det er ikke mye som låter pent dersom man bare spiller gjennom diskantelementet....

Nei ikke da heller.. :-*


Mvh. RS
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Hvor vil du hen nå Solhaug?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Jeg vurderer en metalldom-diskant (i steden for softdome og ferrofluid) men har forstått det at metalldomer kan være litt krevende å få til pga at de kan ha resonnanser i området 27 kHz.

Har selv likt lyden av alu-domer (dynamikk og detaljrikdom) når de er riktig designet og både Seas Excel og Scan-Speak D2904/980000 er noen interssante elementer.

http://www.seas.no/PDF data excel 05/T29AF001 E0039 -06.pdf

Har noen erfaring med selvbygg med metalldom-diskanter?
For diskanter med det angitte areal, har man i en metallmembran ikke noen oppbrytning før 30k eller så. Under der deformerer ikke membranet seg så det er hørbart. Lyden totalt sett avhenger nesten mer av baffelelen den er montert i. Jeg har testet en rimelig 28mm diskant på hard og absorberende baffel, og lyden mellom disse to er milevis fra hverandre i signatur. Den virker litt skrikete og blaut når montert på hard baffel, mens den er silkemyk og tørr på absorberende baffel. Sistnevnte baffel er laget av 2cm rockwool trinnlydmatte med ett lag fleese-trekk utenpå.

Mvh.

Vidar
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

 
Det er ikke mange diskantelementer som består den enkle prøve å gjengi et strykeorkester.

  Mvh.  RS

   
Samma kan det værra, har aldri hørt et balalaika ehh.. strykeorkester spelle bra åkke som jeg.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

For diskanter med det angitte areal, har man i en metallmembran ikke noen oppbrytning før 30k eller så. Under der deformerer ikke membranet seg så det er hørbart. Lyden totalt sett avhenger nesten mer av baffelelen den er montert i. Jeg har testet en rimelig 28mm diskant på hard og absorberende baffel, og lyden mellom disse to er milevis fra hverandre i signatur. Den virker litt skrikete og blaut når montert på hard baffel, mens den er silkemyk og tørr på absorberende baffel. Sistnevnte baffel er laget av 2cm rockwool trinnlydmatte med ett lag fleese-trekk utenpå.

Mvh.

Vidar
Dette er spennende. Hvis du tilfeldigvis gjorde noe målinger - så er jeg svært nyskjerrig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.226
Sted
Østfold
Re: Metalldom - dynamikk og detaljrikdom - noen rå

Antakelig gir de målingene en anelse kamfiltereffekter uten dempet front mens det er jevnere med demping. Dette er min erfaring med tilsvarende demping.
 
Topp Bunn