Metall på 2x4.5W

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hvem skulle tro at Sepultura-Roots og Metallica-Metallica skulle høres så inni knakandes heftig ut på 2x4.5W og ett par til de grader SET vennlige høyttalere. Men det er det jeg liker med HiFi, man ender stadig opp med å bli overrasket.

God helg!
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dersom det er Sonist Concerto 3 du spiller på, så kunne det vært artig med mer
beskrivelse rundt det/de.

Dette er ht. jeg har vært klar over eksistensen av i noen år, de er pene og lettdrevne og må jo være bra saker? for småforsterkeri/rør.

Har jo sett de på bla. Hortenmesse men så langt jeg kan huske ble de aldri spillt på (og dermed ble jeg litt skeptisk) dette dreide seg nok om stativmodellen Sonist Concerto 2.
Bilder med mer er ønskelig ;)

Mvh.KW
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
hroekk skrev:
Hvem skulle tro at Sepultura-Roots og Metallica-Metallica skulle høres så inni knakandes heftig ut på 2x4.5W og ett par til de grader SET vennlige høyttalere. Men det er det jeg liker med HiFi, man ender stadig opp med å bli overrasket.

God helg!
Synest metal spiller meget bra/tøfft litt old style på mine SET vennlige Audio Note høytallere også. Selv har jeg vel ca 2x8 eller 2x10 W på min SET alt etter hvor man leser :). Så er selv ikke overasket der :).

Alt har med impedansen under drift og dersom følsomheten er grei nok mtp volum så trenger du ikke mer Watt. Mine høytallere går f.eks ikke under 5 og ligger rundt 12 ohm ved vanlig lytting. Kjenner dog ikke til dine høytallere.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bilde av Sonist Concerto 3
kan jeg jo bidra med.



Om det nå er helt samme da ::)

Mvh.KW
 

Vedlegg

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
hroekk skrev:
Hvem skulle tro at Sepultura-Roots og Metallica-Metallica skulle høres så inni knakandes heftig ut på 2x4.5W og ett par til de grader SET vennlige høyttalere. Men det er det jeg liker med HiFi, man ender stadig opp med å bli overrasket.

God helg!
Rooooots, bloody rooooooots!
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
er du seriøs nå eller sitter du å venter på at noen skal bite på??
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Har jo ingenting med om det er rør eller SET eler transistor Eddie :). Det har rett og slett med spec og matching å gjøre. OTOen min har aldri klart å få noen av mine tidligere Klipsch modeller til å rocke som ANene f.eks. Selv om de er opgitt med veldig høy følsomhet. Det er nok impedansen som ble problemet der. Visst kunne det spele pent men kontroll på elementene fikk den aldrig.

MEN med rette høytallere så funker det bra :). ( Ikke på samme måte som lascala da, men meget bra og bedre en mange "vanlige" oppsett ).
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
Må si meg litt enig Eddie! Hadde 35 Audio Note watt som ikke spilte høyt nok for meg. Jeg fikk tak i en 250W og plutselig så ble det helt kanonbra. Alt kommer an på hva man spiller, hvor høyt man spiller, hvor kresen man er på lyd, og egne preferanser og hva man spiller av musikk! :=)
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
GisleB skrev:
Har jo ingenting med om det er rør eller SET eler transistor Eddie :). Det har rett og slett med spec og matching å gjøre. OTOen min har aldri klart å få noen av mine tidligere Klipsch modeller til å rocke som ANene f.eks. Selv om de er opgitt med veldig høy følsomhet. Det er nok impedansen som ble problemet der. Visst kunne det spele pent men kontroll på elementene fikk den aldrig.

MEN med rette høytallere så funker det bra :). ( Ikke på samme måte som lascala da, men meget bra og bedre en mange "vanlige" oppsett ).
Her er jeg jo selvsagt helt enig!
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Olbor skrev:
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
Må si meg litt enig Eddie! Hadde 35 Audio Note watt som ikke spilte høyt nok for meg. Jeg fikk tak i en 250W og plutselig så ble det helt kanonbra. Alt kommer an på hva man spiller, hvor høyt man spiller, hvor kresen man er på lyd, og egne preferanser og hva man spiller av musikk! :=)
Meh om det var på RF 63 så er det forståelig. De er ikke lettdrevne på ingen måte. Selv om mange tror det. Legg til romstørrelse ( volum ) også så er jeg enig btw :) Ser du er enig i posten over :p.


Jeg har jo en Hegel h200 som jeg har sammenlignet min 10 Watter med på mange høytallere inkl Klipsch. ( Ingen god lydmessig match men veldig stram og kjapp bass ).

Der hørte jeg store forskjeller i bassgjengivelsen på Klipsch RF og Tannoy Glenair vs OTOen gitt, men det som er så spesielt med mine nåvaerende høytallere er at bassen er like stram og kjapp på AN høytallerene som Hegelen var på Klipsch. Noe man ikke skulle tro en så "svak" forsterker kunne vaere. Og akkuratt derfor føler jeg at den endelig har funnet en høytaller den matcher til. ( De er også tiltenkt hverandre fra produsent ).
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
GisleB skrev:
Olbor skrev:
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
Må si meg litt enig Eddie! Hadde 35 Audio Note watt som ikke spilte høyt nok for meg. Jeg fikk tak i en 250W og plutselig så ble det helt kanonbra. Alt kommer an på hva man spiller, hvor høyt man spiller, hvor kresen man er på lyd, og egne preferanser og hva man spiller av musikk! :=)
Meh om det var på RF 63 så er det forståelig. De er ikke lettdrevne på ingen måte. Selv om mange tror det. Ser du er enig i posten over :p.
Neida, du har rett i det. enter store strømreserver eller gode kvalitestwatt, begge deler er positivt. Kommer alltid an på resten av utstyret. :)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
H.R skrev:
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
er du seriøs nå eller sitter du å venter på at noen skal bite på??
Den dagen igjen ja.

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
Du får svinge innom en dag, ikke sende kjerringa hver gang.
Kanskje du blir overrasket.

Ta gjerne med deg olbor.

/jan
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Skrev en lengre post med edit btw, med sammenligningsgrunnlag :).

Ble litt mye frem og tilbake gitt, sitter med en god hvitvin og guffer på Joe Bonamassa :D, trist å henge på hifisentralen en lørdagskveld dog, men musikken hjelper på !!
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Både reference og palladium fra klipsch har ikke helt rørvennlig impedansesvingninger hvor jeg har sett reference går helt ned til 3.5 ohm mens palladium har jeg sett gått ned til under 3 ohm, dette er ikke bra for rør, spesielt singleended-forsterkere, de fleste av disse høyttalerne har høy sensitivitet.

Herritage-serien der i mot, har jeg ikke sett noen modeller som går under 5 ohm. Noe som skal være adskillig bedre for rør, men da kreves det strøm.

Så klart kommer det an på hvilke høyttalere du bruker på set/p-forsterkere, selv om sensitiviteten er høy nok.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
JanR skrev:
H.R skrev:
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
er du seriøs nå eller sitter du å venter på at noen skal bite på??
Den dagen igjen ja.

/jan
please Jan du vet at jeg har erfaring med endel rørforsterkere på div klipsch og at det i mine ører låter som høytalerne går på tom gang og at selv klipsch har gått av skikkelig med effekt så vennligst respekter mine innlegg selv om du har et annet syn på (trykk,driv,rocjefot etc)
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ting handler som nevnt over her om match og mismatch.
Det er utrolig hva noen få watt kan gjøre når det er klaffer
Det er også utrolig hvor lite masse watt kan gjøre når det overhode ikke klaffer.

Husker når jeg testet 4watteren fra celius her - den fikk foten til å gå.
testet en accuphase E-210 med mer en nok watt - og den frembrakte ikke annet en irriatsjon. Ikke fikk den basselementene til å røre seg overhode med sine 2z80watt.
Samme med rør. 18watt 300b - dødt som i grava og like artig som å telle lyktestolpen utenfor huset, mens 16w 845 rocker no inni hampen.
Ja selv svampen til janr på sine lurve 3.5watt får foten til å gå, selv om den kanskje ikke klarte å få taket til å reise seg her i gården.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
eddie1 skrev:
JanR skrev:
H.R skrev:
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
er du seriøs nå eller sitter du å venter på at noen skal bite på??
Den dagen igjen ja.

/jan
please Jan du vet at jeg har erfaring med endel rørforsterkere på div klipsch og at det i mine ører låter som høytalerne går på tom gang og at selv klipsch har gått av skikkelig med effekt så vennligst respekter mine innlegg selv om du har et annet syn på (trykk,driv,rocjefot etc)
Så, når kommer du oppom ?

/jan
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
hroekk skrev:
Hvem skulle tro at Sepultura-Roots og Metallica-Metallica skulle høres så inni knakandes heftig ut på 2x4.5W og ett par til de grader SET vennlige høyttalere. Men det er det jeg liker med HiFi, man ender stadig opp med å bli overrasket.

God helg!
Jeg tror :)
Og denslags overraskelser er jo ubetinget positive, i mi bok.

Upåklagelig musikk smak har du au.
God helg ja.

/jan
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
eddie1 skrev:
JanR skrev:
H.R skrev:
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
er du seriøs nå eller sitter du å venter på at noen skal bite på??
Den dagen igjen ja.

/jan
please Jan du vet at jeg har erfaring med endel rørforsterkere på div klipsch og at det i mine ører låter som høytalerne går på tom gang og at selv klipsch har gått av skikkelig med effekt så vennligst respekter mine innlegg selv om du har et annet syn på (trykk,driv,rocjefot etc)
viktigste er at du er happy eddie1. At rør ikke er din greie er jo helt fair synes jeg. Kjører selv med mer effekt - i frykt for at det ikke er nok og at arbeidsbetingelsen ikke er gode nok.
 

Gizmo76

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2007
Innlegg
97
Antall liker
9
Sted
Nordland
Janr sitt anlegg rocker bra , og før jeg hørte det trodde jeg ikke at noen skarve rør watt kunne gi lyd fra seg. Der må jeg si jeg ble kraftig lurt, for det rocka bra :) Selv har jeg ikke rør da jeg har små barn som vimser rundt og jeg mener lyspærer skal være i taket ;D ( tulla bare ) ;D
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.015
Torget vurderinger
2
eddie1 skrev:
JanR skrev:
H.R skrev:
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
er du seriøs nå eller sitter du å venter på at noen skal bite på??
Den dagen igjen ja.

/jan
please Jan du vet at jeg har erfaring med endel rørforsterkere på div klipsch og at det i mine ører låter som høytalerne går på tom gang og at selv klipsch har gått av skikkelig med effekt så vennligst respekter mine innlegg selv om du har et annet syn på (trykk,driv,rocjefot etc)
Jeg går ut fra, eddie1, at undertegnede er en av de som har spilt med størst antall forsterkere på Klipsch i dette landet, og da både med rør og transistor, lav og høy effekt. Det er ikke så enkelt som du hevder, selv om du selvsagt til en viss grad har rett. Så å si alle høyttalere jeg har hørt, responderer bra på en del måter ved økt kraft fra forsterkeren. Men mye viktigere enn antall oppgitte Watt, er stabiliteten i strømforsyningen. Det finnes 50-Wattere som oppleves betydelig mer brutale enn 150-Wattere, men de veier da også klart mer grunnet en mer solid strømforsyning. Og her ligger nøkkelen til å ta kontroll over de mest vanskelige Klipsch'ene. "Stivt power" som Leif kaller det. Det er også klare forskjeller på Klipsch, så vel generansjonsmessig som serie og modell-messig. Noen av RF'ne er svært enkle, mens andre er svært kompliserte å kontrollere. Jeg har forsøkt å differensiere mellom lettdrevet og lettstyrt. Klipsch er alltid lette å drive til høyt volum, dette krever svært lite effekt, mens de er til dels svært vanskelige å styre, da dette krever solid strømforsyning, og/eller på rørforsterkere svært god kvalitet på utgangstrafo'er. Sistnevnte løsning er dyr, og dette er årsaken til at så mange har tømrede oppfatninger omkring rørforsterkernes mangler; de har stort sett ikke hørt rørforsterkere med høy nok kvalitet på strømforsyning og utgangstrafo'er.
Rørforsterkere som arbeider i klasse A med single ended triode (SET) behøver ikke strøm for å kontrollere, de benytter i stedet oppbygging av spenning inn til høyttaleren, og gitt nok hastighet og kvalitet på det de holder på med, vil de kunne kontrollere Klipsch minst like godt som alt annet. Med denne bakgrunn kan jeg fortelle deg at de to forsterkerne jeg har hørt som kontrollerer Klipsch best er en 15-Watter og en 250-Watter. Begge spilte heavy så buksebeina blafret, men jeg antar at effekten som ble omsatt i høyttalerne ikke var vesensfoskjellig. Med 100 dB / 1 Watt spiller du nemlig 112 dB (hvilket er 16 ganger så høyt som 100 dB)/ 16 Watt , og det er i grunn høyt nok i de flestes bolig.
Så for å konkludere: Svært lettdrevne høyttalere behøver ikke høy effekt, men de behøver ofte solid kontroll for å spille bra. Og noen av dem er vanskelige impedansmessig, dermed oppstår misforståelsen om at de behøver mye strøm. Da har man glemt et ledd i ordet, kun. Det de behøver er nemlig en solid strømforsyning.

Mvh
Håkon Rognlien
 
J

J.J

Gjest
Flott skrevet og forklart, håper det synker inn hos noen ..



mvh
Jan Robert
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Handler om matching rett og slett. Har spilt på strømsterk 4 watter med rør og det spiller knall på rette høytalere, har spilt med 160 watter på stativhøytalere og syntes det ikke var nok på utagerende musikk.

Nå kjører jeg aktivt med 160 watt på bass opp til 800 Hz og 4 watt fra 800 Hz og oppover, mange år siden jeg har spilt så mye metall som nå, men 4 wattern spiller med horn på 104 db pr watt så...

Men som alt med denne hobbyen er det matching samt smak og behag som er avgjørende. Noen liker masse sukker i sin tekopp andre foretrekker teen uten men med en skvett sitron...
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
KW skrev:
Bilde av Sonist Concerto 3
kan jeg jo bidra med.



Om det nå er helt samme da ::)

Mvh.KW
Det stemmer det, det er disse jeg har.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
GisleB skrev:
hroekk skrev:
Hvem skulle tro at Sepultura-Roots og Metallica-Metallica skulle høres så inni knakandes heftig ut på 2x4.5W og ett par til de grader SET vennlige høyttalere. Men det er det jeg liker med HiFi, man ender stadig opp med å bli overrasket.

God helg!
Synest metal spiller meget bra/tøfft litt old style på mine SET vennlige Audio Note høytallere også. Selv har jeg vel ca 2x8 eller 2x10 W på min SET alt etter hvor man leser :). Så er selv ikke overasket der :).

Alt har med impedansen under drift og dersom følsomheten er grei nok mtp volum så trenger du ikke mer Watt. Mine høytallere går f.eks ikke under 5 og ligger rundt 12 ohm ved vanlig lytting. Kjenner dog ikke til dine høytallere.
Mener å huske at høyttalerne har en ganske lineær impedanskurve på 7-8 ohm, og de har ett super enkelt crossover design med bare en spole på bass/mellomtone og en kondensator på bånddiskanten.

De er vel nesten designet med tanke på 300B SET, men mange synes de spiller mere livlig og dynamisk med EL84 SET. Jeg bruker de også med stort hell sammen med Kingrex T20 (Tripath klasse T). Ellers blir det vel gjort ett forsøk på en eller annen SET forsterker med kraftigere utgangsrør etterhvert. Vet ikke helt hva det blir, kanskje noe DIY EL34 eller 6L6. Har en push-pull 6L6 forsterker fra før, men det var ikke noe suksess sammen med Sonistene.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Ser det ble litt diskusjon angående om det går an å rocke med en liten rør-amp. :)

Jeg kan vel si at jeg ikke ville valgt samme forsterker på en større Klipsch RF-X eller mine forje ELAC høyttalere for den del. Men det var litt poenget med posten også, at jeg selv er litt overrasket at det går an å produsere såpass kontrollert og solid lyd med så "fislete" forsterkeri.

En annen ting er volum. Det er selvsagt begrenset hvor høyt man spiller med 2x4.5W, men det spiller i alle fall høyt nok til at kona protesterer. :p Og jeg antar at naboene ville bli ganske sutrete dersom jeg spilte på grensen til max volum på daglig basis også. Så med årene har jeg vel egentlig mistet litt fokus på om jeg kan spille så høyt at vinduene blåser ut men fortsatt med kontroll på lydbildet. :)
Men så klart, såpass aggressiv musikk som f.eks. Sepultura krever litt volum for å nytes til fulle. Man vil gjerne kjenne trommer og bass "på kroppen" for å si det sånn. ;D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.813
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
eddie1 skrev:
sorry men hva mener dere med rockefactor på noen få rørwatt? det er ytterst få rørforsterkere i verden som faktiskt klarer og rocke!!!
Nei, selvsagt går det ikke an å spille rock på rørforsterkere. Håpløst i utgangspunktet, bare å glemme.



;)
 

Vedlegg

T

Torget

Gjest
Å 100% match`e Marshallene kan alt av anlegg glemme. Rør og SS. :)

Edit: har kanskje mest med kilden å gjøre.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Hvis man har hørt en slik 100 watts Marshall på full utblåsning med en kapabel gitarist i andre enden av kabelen, så skal jeg love at man ikke snakker om manglende trykk etterpå. Lemmy bruker den på bass som sammen med Rickenbackeren gir en litt forvrengt basslyd som kutter gjennom gitarer og trommer og er blitt en slags mal på basslyd i høyenergisk klassisk rock.

Jeg eide en 130 watts Ampeg rørbassamp en gang i tiden og den hadde et infernalsk trykk i bunnen og deilig feit lyd et godt stykke oppover.
Hev meg på stooore transistoramper som moten tilsa den gangen (leeenge siden) og angret siden som en hund på salget av Ampeg'en.

Når jeg en gang får nok overskudd på kontoen igjen, skal jeg ha meg en rør-Ampeg igjen, selv om de er blitt syndefullt dyre.

(mener bestemt det står 4 stk. EL34 i Marshalls 100 watter fra sent 70-tall-tidlig 80-tall, pluss 2 digre, tunge trafoer og tykke håndlodda kobbertråder mellom alle godsakene (som dere skjønner har jeg ikke peiling på innmat i røramper). Kun observert ved rørskifter....)

Vel, gode minner. Back on topic!
 
Topp Bunn