Merlin - Doxa... Zobel?

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Hei,
lurer på om det er noen der ute som vet om Doxa Signature mk2- 012 mk2 bruker noe som jeg tror kalles Zobel (et eller annet) i signalveien? Har et par Merlin tsm-mm som visstnok skal bruke dette på høyttalerterminalene hvis forsterkeren ikke har det. Noen som skjønte noe av dette ? :p

mvh
Roar
 

RM

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
526
Antall liker
1.440
Torget vurderinger
2
Zobel-nettverk består av en motstand og kondensator i serie. Dette står over utgangsterminalene på sluttforsterkeren, eller forforsterkeren. Hensikten er å forhindre at forsterkeren ikke ser noen belastning ved høye frekvenser, eller sørge for kontrollert avrulling av signal over en viss frekvens. Har du en forsterker med feedback - er du nesten nødt til å bruke det, da forsterkeren ofte ellers vil begynne å oscillere ukontrollert, med avbrenning som resultat. Man kan tenke seg at Merlin høyttaleren representerer en så kompleks last, at forsterkeren ikke klarer denne uten at man har sørget for nevnte nettverk. Dette vil kunne oppstå hvis fasedreiningen i delefilteret, sett fra forsterkeren, er over 180 grader. En forsterker som har loop-feedback vil da oppføre seg som en oscillator, og ødelegge høyttaleren. Et universelt sett med komponentverdier er 10R for motstanden, og 100nF for kondensatoren. Kondensatoren bærer mesteparten av signalet. så den må være av god kvalitet, og tåle en del spenning.
RM
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Har ingen erfaring med Doxa, eller Tsm men opplevde enorm forbedring med mine VSM og GM20 (uten zobel-filter).

Dersom du ikke har disse filterne vil jeg sterkt anbefale å lage dem selv (du får kjøpt originale deler mye rimeligere enn ferdig-produserte dersom du kan lodde).
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Har ingen erfaring med Doxa, eller Tsm men opplevde enorm forbedring med mine VSM og GM20 (uten zobel-filter).

Dersom du ikke har disse filterne vil jeg sterkt anbefale å lage dem selv (du får kjøpt originale deler mye rimeligere enn ferdig-produserte dersom du kan lodde).
Jeg har disse løse zobel greiene, men har problemer med å høre forskjell med- eller uten dem koblet til høyttalerene. Har intuitivt valgt å bruke dem dog. Kanskje litt mindre skarphet med dem på. Slapper litt mer av for å si det sånn. Betyr vel da at Doxa IKKE har zobel i signalveien. Har lest et sted at de fleste europeiske forsterkerene har zobel i signalveien, mens de fleste nordamerikanske ikke har. Naim er visstnok en av få europeiske som ikke har.

Har nettopp kjøpt helt nye cardas kabler, regner derfor med at det vil bli lettere å høre forskjell når kablene er innspillt. Dvs når lyden roer seg og ting faller på plass.

mvh
Roar
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Zobel-nettverk består av en motstand og kondensator i serie. Dette står over utgangsterminalene på sluttforsterkeren, eller forforsterkeren. Hensikten er å forhindre at forsterkeren ikke ser noen belastning ved høye frekvenser, eller sørge for kontrollert avrulling av signal over en viss frekvens. Har du en forsterker med feedback - er du nesten nødt til å bruke det, da forsterkeren ofte ellers vil begynne å oscillere ukontrollert, med avbrenning som resultat. Man kan tenke seg at Merlin høyttaleren representerer en så kompleks last, at forsterkeren ikke klarer denne uten at man har sørget for nevnte nettverk. Dette vil kunne oppstå hvis fasedreiningen i delefilteret, sett fra forsterkeren, er over 180 grader. En forsterker som har loop-feedback vil da oppføre seg som en oscillator, og ødelegge høyttaleren. Et universelt sett med komponentverdier er 10R for motstanden, og 100nF for kondensatoren. Kondensatoren bærer mesteparten av signalet. så den må være av god kvalitet, og tåle en del spenning.
RM
Takk for informativt svar.
Merlin sier at det ikke er skadelig å bruke zobel-nettverk på høyttalerene deres uavhengig av om forsterkeren har zobel eller ikke. Heldigvis :)

Roar
 
O

om.s

Gjest
Har nettopp kjøpt helt nye cardas kabler, regner derfor med at det vil bli lettere å høre forskjell når kablene er innspillt. Dvs når lyden roer seg og ting faller på plass.

mvh
Roar
Cardas og Merlin har som regel en god synergi, høres ut som en god kombinasjon, lykke til...........

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Cardas og Merlin er regnet for god synergi. Det var det jeg opplevde også, større ro og demping av øvre frekvenser med rc-filter.

Du kan alternativt koble rc-filteret over utgangen på forsterkeren om større effekt er ønskelig.
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
"Du kan alternativt koble rc-filteret over utgangen på forsterkeren om større effekt er ønskelig."[/quote]

Takk for tipset, visste ikke at effekten ble større av det :)

Merlin og Cardas funker godt ja, men akkurat nå skulle jeg ønske at jeg hadde Golden Cross høyttalerkabler istedet for Neutral Reference. Har nemlig hatt Golden Cross før og den har mer varme og fyldighet samt en dose magi ;) Neutral Reference har så langt (4 uker gamle) ikke den samme magien. Men den skal få en sjanse til (2mnd)... ;)
 
O

om.s

Gjest
Cardas og Merlin er regnet for god synergi. Det var det jeg opplevde også, større ro og demping av øvre frekvenser med rc-filter.

Du kan alternativt koble rc-filteret over utgangen på forsterkeren om større effekt er ønskelig.
Kanskje litt OT men jeg tro at Merlin bruker Cardas som intern kabling?!...

mvh
 
O

om.s

Gjest
"Du kan alternativt koble rc-filteret over utgangen på forsterkeren om større effekt er ønskelig."Takk for tipset, visste ikke at effekten ble større av det :)

Merlin og Cardas funker godt ja, men akkurat nå skulle jeg ønske at jeg hadde Golden Cross høyttalerkabler istedet for Neutral Reference. Har nemlig hatt Golden Cross før og den har mer varme og fyldighet samt en dose magi ;) Neutral Reference har så langt (4 uker gamle) ikke den samme magien. Men den skal få en sjanse til (2mnd)... ;)  
Golden Cross har det lille fyldige som neutral reference ikke har, har selv kommet i mål med Golden Reference, rund baut, det funker, men cardas tar tid.......

mvh
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Golden Cross har det lille fyldige som neutral reference ikke har, har selv kommet i mål med Golden Reference, rund baut, det funker, men cardas tar tid.......

mvh
Interessant, kan du kort si noe om lydforskjellen mellom Golden Cross og Golden Reference ?

"cardas tar tid..."

Ja, og må behandles med kjærlighet :)
 
O

om.s

Gjest
Interessant, kan du kort si noe om lydforskjellen mellom Golden Cross og Golden Reference ?

"cardas tar tid..."

Ja, og må behandles med kjærlighet :)
Forskjellen ligger i det "lille" ekstra søte man får fra Golden Cross, den er litt mer tilgivelig enn Golden Reference, skal man i mål med elektronikkens signatur er den mer nøytral på Reference enn på Golden Cross og det er kanskje det beste i lengden?

mvh
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Forskjellen ligger i det "lille" ekstra søte man får fra Golden Cross, den er litt mer tilgivelig enn Golden Reference, skal man i mål med elektronikkens signatur er den mer nøytral på Reference enn på Golden Cross og det er kanskje det beste i lengden?

mvh
Takk takk
Akkurat nå føles det som om det er Golden Cross som trengs her, men må nok prøve begge skjønner jeg...
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Kjenner ikke TSM, men om de likner VSM kreves det særskilt jobbing med oppstilling, avstand, vinkling osv. Men når du kommer dit, gled deg.

Singlewire? Merlin anbefaler egenproduserte jumpere (Cardas).
 

Merlinsuper

Medlem
Ble medlem
10.09.2005
Innlegg
40
Antall liker
0
Kjenner ikke TSM, men om de likner VSM kreves det særskilt jobbing med oppstilling, avstand, vinkling osv. Men når du kommer dit, gled deg.
Jeg har tidliger eid et par Merlin vsm gen 3 og har en del erfaring angående oppstilling etc. Liker å ha høyttalerene godt ut fra bakvegg, minst en meter, gjerne ende mer. Trur ikke det er stor forskjell i så måte i forhold til Vsm`n.

Må si at Tsm-mm er imponerende gode til ca en fjerdedel av nyprisen på Vsm`n. Nå har jeg ikke hørt de siste utgavene av Vsm, men ifølge Merlin er diskantgjengivelsen på Tsm-mm bedre enn den på Vsm- Millennium! Det sier litt :)

Er veldig godt fornøyd med denne mm utgaven, mm står jo for Magic Mod, og ikke uten grunn. For å si det sånn så er denne siste oppgraderingen akkurat det Merlin høyttalerene trengte. Mer bass, mer ro, bedre diskant, mer homogen, ja mer musikalsk. Fabelaktig gode!

Det som først gjorde at jeg ble frelst på Merlin var at instrumenter hørtes ut som instrumenter. Så var det bare å jobbe med resten.

Venter forøvrig på at en Ars-Sonum Filarmonia, http://www.ars-sonum.com/ integrert rørforsterker, oppgradert av Merlin, skal "banke på døra" :) Snakket med Merlin for en uke siden og da sa de at den neste de fikk inn skulle sendes til meg. Hadde vært noe i Jula :)


Singlewire? Merlin anbefaler egenproduserte jumpere (Cardas).

Ja bruker singlewire og cardas jumpere.


Roar
 
R

Ronny_D

Gjest
Zobel-nettverk består av en motstand og kondensator i serie. Dette står over utgangsterminalene på sluttforsterkeren, eller forforsterkeren. Hensikten er å forhindre at forsterkeren ikke ser noen belastning ved høye frekvenser, eller sørge for kontrollert avrulling av signal over en viss frekvens. Har du en forsterker med feedback - er du nesten nødt til å bruke det, da forsterkeren ofte ellers vil begynne å oscillere ukontrollert, med avbrenning som resultat. Man kan tenke seg at Merlin høyttaleren representerer en så kompleks last, at forsterkeren ikke klarer denne uten at man har sørget for nevnte nettverk. Dette vil kunne oppstå hvis fasedreiningen i delefilteret, sett fra forsterkeren, er over 180 grader. En forsterker som har loop-feedback vil da oppføre seg som en oscillator, og ødelegge høyttaleren. Et universelt sett med komponentverdier er 10R for motstanden, og 100nF for kondensatoren. Kondensatoren bærer mesteparten av signalet. så den må være av god kvalitet, og tåle en del spenning.
RM
Du har klart å få med deg HALVE Zobelen, den resterende ... hint: Hva gjør du for å forhindre at en kondensator kommer rett over forsterkerens utganger... man setter noe i serie.... det er ikke en kondensator, men en og en som er i paralell, og har den neste del av zobelen som du har beskrevet. Hvat does it do ? beskytter enkelte konstruksjoner mot å gå i selvsving pga kapasitiv last.... Hvor høres det... Over 100 Khz oftest... Hva er høyeste frekvens ut fra CD'n din ?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Men vil ikke dette kunne "roe" ned forsterkeren eller gi den enklere arbeidsvilkår? Vil det ha noen innflytelse på hvordan den håndterer støy eller annet?
 
R

Ronny_D

Gjest
Men vil ikke dette kunne "roe" ned forsterkeren eller gi den enklere arbeidsvilkår? Vil det ha noen innflytelse på hvordan den håndterer støy eller annet?
det er bare å ramse opp...
Den første delen Reistans i paralell med en liten spole, står i serie med signalet, den er der først og fremst for å lette forsterkeren for kapasitiv belastning, slik som kondensator rett over utgangene. Uten dette vil de fleste forsterkere gå i selvsving om det koples f.eks 1uF rett over utgangen ( don't do this at home ). Eksempel på bruk er 10-100uH paralell med 0.5 - 4 Ohm, veldig avhengig av hvilken spesifikasjon forsterkeren er laget ut fra.
Det neste ledd som er en kondensator i serie med en resistans er plassert rett over utgangene sørger for at forsterkeren "ser" en belastning for høyere frekvenser når du ikke har koplet noe til. Og er der ofte mest pga stabilitetshensyn. Typisk verdi 100n-470n R=4 - 16 Ohm
Spesifikasjonsavhengig.
I enkelte tilfeller sees leddene delt opp i flere ledd.
I målesammenheng er det ikke uvanlig å svi av motstanden i siste ledd når forsterkeren jobber med store signaler ved høye frekvenser.
Støypåvirkningen er størst utenfor audio frekvenser.
Innstrålt støy er inngangen mest kritisk. Zobelen påvirker også til en viss grad imunitet mot radiofrekvenser som i enkelte tilfeller kan få forsterkeren til å "gjengi naboens walkie talkie".
Det finnes også forsterkere uten Zobel, da mest av typen uten tilbakekopling ( motkoplingsfri ).
I selvsvingende klasse D forsterkere brukes ett 12db L+C filter, hvor man henter tilbakekoplingen etter filteret. Filteret blir da medbestemmende for svingefrekvensen til D-ampen siden ett 2.ordens filter på utgangen fører til tilstrekkelig faseskift til at den svinger av seg selv. Utgangen vil da svinge med typisk 0.5-1v omkring ett forsterket inngangs-signal, svingefrekvens 150Khz + Og det er tilstrekkelig spole i alle diskanter til at det ikke går noen strøm ved svingefrekvensen. Disse er ikke særlig glade for store belastninger ( veldig lave impedanser ) fungerer typisk fint fra 2 Ohm +

Spredefeltet fra seriespolen i Zobelen kan påvirke inngangs-signalet, og er plasseringskritisk i forhold til inngangsledninger mtp indusert signal pga strøm i utgangens spole.

Men jeg tror ikke du ble særlig klokere.....

Jeg vet ikke hverken krets eller hva for verdier Merlin/ Doxa bruker evnt ikke bruker.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Rimer veldig godt med det konstruktøren av Merlin fortalte meg per mail.

the rc filters will provide your amp with a 10 ohm load at 100 khz to terminate it. all speakers are an open circuit and that is wht the rc is critical unless the amp is terminated with a zobel which you should find out. the rc also filter ultrasonic noise at 1.6 mhz. all in all they will help the amp settle down and operate in a more optimized manner, make the sound less bright, more uniform and believable. they are a must.
 
Topp Bunn