Diverse Merkelig svar fra importør

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Jeg kontaktet både norsk importør og produsent av et høyttalermerke.
Var interessert i en høyttaler, og lurte på om den var plasseringsvennlig og kunne stå nært bakvegg i et lite rom.
Det viser seg at høyttaleren har bassport både foran og bak. Den er meget kompakt og det står at den er beregnet for små til mellomstore rom.
Produsent opplyste om at denne hadde bassport bak og foran. De mente at 20-30 cm fra bakvegg var nok.
Norsk importør sa at avstand til bakvegg ikke er så viktig siden den har bassporten foran. De anbefalte å plassere høyttaleren helt inntil veggen (!).
Event 50-60 cm ut på gulvet. 20-30 cm dreper det meste av bassrespons i en høyttaler forklarte han

Svaret jeg har fått fra importøren her i Norge er tydeligvis feil, siden denne har bassport bak også. Men er litt interessert i dette han skriver at 20-30 cm fra bakvegg dreper bassrespons. Noen som har noen kommentar til det? Er det bedre å sette høyttalerene helt inntil bakvegg da? Da tenker jeg på høyttalere som har porten foran eller under.

Spendor høyttalerne jeg har på hjemlån nå har porten bak, og i manualen anbefalte de vel ca 20-30 cm fra bakvegg.
 

Festus

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2010
Innlegg
1.262
Antall liker
3.109
Torget vurderinger
3
Har mine mission 751 med bassport foran, 160 cm fra bakvegg ( ca 1/4 av rommets lengde), funker meget bra , mer en nok bass samtidig som romfølelsen i musikken er mye bedre en ved å ha de nærme vegg.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
1: Produsent opplyste om at denne hadde bassport bak og foran. De mente at 20-30 cm fra bakvegg var nok.


2: Norsk importør sa at avstand til bakvegg ikke er så viktig siden den har bassporten foran. De anbefalte å plassere høyttaleren helt inntil veggen (!).
Event 50-60 cm ut på gulvet. 20-30 cm dreper det meste av bassrespons i en høyttaler forklarte han
1: Høres fornuftig ut. Det viktige er bare at ikke du hindrer luftstrømmen i porten.

2: Bare svada. Plassering helt inntil vegg er det verste du kan gjøre uansett høyttaler, dersom de ikke er spesielt designet for dette. Ala hjørnehorn. Plassering inntil vegg gir maksimalt utslag på stående bølger.

Når dette er sagt så er det plassering av akustisk senter som er viktig, og ikke høytaleren rent fysisk. Men grunnreglene blir stort sett de samme.
 

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
En ting er hvilken avstand du skal ha til bakvegg for at høyttalerne gir passende nivå i bassen.

Men mye viktigere er at de fysiske lover KREVER en viss avstand fra bakvegg for at romfølelsen/tredimensjonaliteten blir god.
Og ikke bare det: plasserer man høyttalerne 20-30cm fra bakvegg eller mindre dreper man også dynamikken, ikke bare i bass, men også i mellomtonen.

Hvorfor? Fordi refleksjonen fra bakvegg får en så liten tidsforsinkelse i forhold til direktelyden at våre ører oppfatter det som en del av den opprinnelige lyden. Dermed blir hele lydbildet rotet til som en eneste lapskaus, ikke bare i bassen men også i mellomtonen. Dermed har man virkelig lagt det store egget.... :p
De fysiske regler er enkle: til lengre ut fra bakvegg, til lengre ned i frekvense flytter man problemene.
Ved å flytte høyttalerne minst 80-100 cm ut fra bakvegg blir ikke mellomtonen lenger påvirket. Dermed blir tredimensjonaliteten beholdt. Og problemene i bassen gjør ikke så mye. Våre ører hører ikke så bra i bassen. De klarer ikke å retningsbestemme bass noe særlig, altså hvor lyden kommer fra. Å retningsbestemme mellomtone/diskant er noe helt annet, bare prøv!

Du kan ha et millionanlegg men det låter likevel som et midianlegg (bare med litt mer nivå og dypere bass) dersom høyttalerne blir plassert helt inntil bakvegg.
Regelen er altså enkel: høyttalerne skal ut fra bakvegg. I tillegg bør man ikke plassere noe mellom høyttalerne i ørehøyde.

20-30cm avstand er uansett latterlig dersom man er entusiast og har brukt mer enn 5 tusen på anlegget.
Man bør egentlig ikke si sånt høyt her på forumet, det er flaut... :rolleyes:

Hvis en produsent eller importør sier at en høyttaler er laget for å stå helt inntil bakvegg evt 20-30cm ifra så er det en direkte innrømmelse på at høyttalerne er så billig at ikke er laget for å spille bra; det at de må stå nær bakvegg for å få passe nivå i bassen.
Har selv et JVC midianlegg til kr 1500 som jeg hører radio på for øyeblikket. Disse høyttalerne (eller skal jeg si pappboksene) er laget etter dette prinsippet.
 
Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Har mine mission 751 med bassport foran, 160 cm fra bakvegg ( ca 1/4 av rommets lengde), funker meget bra , mer en nok bass samtidig som romfølelsen i musikken er mye bedre en ved å ha de nærme vegg.
Bra! Du har forstått poenget! Mission 751 er meget gode høyttalere til prisen! :)
Spesielt hvis de får en kraftig forsterker. Hadde selv et par Mission 781 for noen år siden oppkoblet på en El.comp ECI-1 som spilte flott.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
En ting er hvilken avstand du skal ha til bakvegg for at høyttalerne gir passende nivå i bassen.

Men mye viktigere er at de fysiske lover KREVER en viss avstand fra bakvegg for at romfølelsen/tredimensjonaliteten blir god.
Og ikke bare det: plasserer man høyttalerne 20-30cm fra bakvegg eller mindre dreper man også dynamikken, ikke bare i bass, men også i mellomtonen.

Hvorfor? Fordi refleksjonen fra bakvegg får en så liten tidsforsinkelse i forhold til direktelyden at våre ører oppfatter det som en del av den opprinnelige lyden. Dermed blir hele lydbildet rotet til som en eneste lapskaus, ikke bare i bassen men også i mellomtonen. Dermed har man virkelig lagt det store egget.... :p
De fysiske regler er enkle: til lengre ut fra bakvegg, til lengre ned i frekvense flytter man problemene.
Ved å flytte høyttalerne minst 80-100 cm ut fra bakvegg blir ikke mellomtonen lenger påvirket. Dermed blir tredimensjonaliteten beholdt. Og problemene i bassen gjør ikke så mye. Våre ører hører ikke så bra i bassen. De klarer ikke å retningsbestemme bass noe særlig, altså hvor lyden kommer fra. Å retningsbestemme mellomtone/diskant er noe helt annet, bare prøv!

Du kan ha et millionanlegg men det låter likevel som et midianlegg (bare med litt mer nivå og dypere bass) dersom høyttalerne blir plassert helt inntil bakvegg.
Regelen er altså enkel: høyttalerne skal ut fra bakvegg. I tillegg bør man ikke plassere noe mellom høyttalerne i ørehøyde.

20-30cm avstand er uansett latterlig dersom man er entusiast og har brukt mer enn 5 tusen på anlegget.
Man bør egentlig ikke si sånt høyt her på forumet, det er flaut... :rolleyes:

Hvis en produsent eller importør sier at en høyttaler er laget for å stå helt inntil bakvegg evt 20-30cm ifra så er det en direkte innrømmelse på at høyttalerne er så billig at ikke er laget for å spille bra; det at de må stå nær bakvegg for å få passe nivå i bassen.
Har selv et JVC midianlegg til kr 1500 som jeg hører radio på for øyeblikket. Disse høyttalerne (eller skal jeg si pappboksene) er laget etter dette prinsippet.
Var da veldig så bastant her da. Må si meg veldig uenig. Har du noen gang hørt et bra oppsatt Audio Note anlegg f.eks ?. De er konstruert til å stå helt i hjørnet og det merkes. Treffer du skikkelig med vinkling og rom ( kvm ) med høytalleren får du en fantasitk lyd og romfølelse. Flytter du høytalleren ut så er fortsatt bassen god ( kanskje ørlite grann bedre til og med ) men hele mellomtonen faller totalt sammen, samme med musikaliteten. Så å påstå at alle høytallere som står i hjørner ikke er brukbare er litt vel drøyt synes jeg :).

Skal sies at AN har en litt spesiell tilnerming der det gjelder å "trykksette" rommet. Så om du kjøper de største modellene å prøver å sette de i hjørnene på ett 20kvm rom går det mest sansynlig ikke bra.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Poenget er at høyttaleren er konstruert for en viss avstand fra bakvegg. Du vil få en kansellering ved den frekvensen hvor refleksen fra veggen kommer tilbake i motfase med direktelyden fra elementet, eksakt som FinnM sier. Men du vil også få en serie kanselleringer oppover ved multipler av den frekvensen, ettersom lyden er i motfase ved de frekvensene også. Derfor er det å flytte en høyttaler litt nærmere eller lengre fra veggen en ganske effektiv måte å "tune" den på. Ideelt finner du en plassering som stemmer med hva høyttalerkonstruktøren har tenkt, men også slik at stående bølger i rommet og refleksjoner fra gulv, tak og andre vegger fyller ut kanselleringen fra bakvegg, i det minste for en bestemt lytteposisjon.

Den viktige avstanden er den fra frontbaffel til bakvegg, ikke fra baksiden av høyttaleren. 20-30 cm bak er nok i massevis for luftstrømmen fra bassrefleksporten. Det viktige der er arealet i en tenkt sylinder fra kanten av bassrefleksporten til veggen. Luften skal gjennom det arealet, og da bør det helst være en del større enn tverrsnittet på porten. Det skal ikke mye til. Men helt inntil veggen vil korke hele porten, og det er ikke smart - hvis man vil at den porten skal gjøre noe, da.

Den ideelle avstanden fra frontbaffel til vegg er forresten null, altså at høyttaleren er bygget inn i veggen slik at frontbaffelen er i samme plan som resten av veggen. Da forsvinner hele problemet. Eller så kan man konstruere en høyttaler slik at den kansellerer seg selv rett bakover ved alle frekvenser (kardioide). Da kan andre hensyn bestemme plasseringen.
 
Sist redigert:

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Innlegg
1.492
Antall liker
842
Torget vurderinger
6
Du kan være så uenig du vil, men du kan dessverre ikke oppheve de fysiske lovene.
Og det er ikke jeg som har funnet opp dette om du skulle tro det.
Jeg har en skinninnbundet 60 siders bok som jeg fikk med et par Avalon høyttalere jeg kjøpte for en ti år siden.
Denne anbefales som lesestoff til alle som er interessert.
Man kan si mye om Avalons høyttalere, men er det noe Avalon kan så er det akustikkteori. Det kan høres på deres høyttalere.

Hilsen
Elektroingeniør som i 13 år jobbet sammen med en Siv.ing. innen Akustikk


En ting er hvilken avstand du skal ha til bakvegg for at høyttalerne gir passende nivå i bassen.

Men mye viktigere er at de fysiske lover KREVER en viss avstand fra bakvegg for at romfølelsen/tredimensjonaliteten blir god.
Og ikke bare det: plasserer man høyttalerne 20-30cm fra bakvegg eller mindre dreper man også dynamikken, ikke bare i bass, men også i mellomtonen.

Hvorfor? Fordi refleksjonen fra bakvegg får en så liten tidsforsinkelse i forhold til direktelyden at våre ører oppfatter det som en del av den opprinnelige lyden. Dermed blir hele lydbildet rotet til som en eneste lapskaus, ikke bare i bassen men også i mellomtonen. Dermed har man virkelig lagt det store egget.... :p
De fysiske regler er enkle: til lengre ut fra bakvegg, til lengre ned i frekvense flytter man problemene.
Ved å flytte høyttalerne minst 80-100 cm ut fra bakvegg blir ikke mellomtonen lenger påvirket. Dermed blir tredimensjonaliteten beholdt. Og problemene i bassen gjør ikke så mye. Våre ører hører ikke så bra i bassen. De klarer ikke å retningsbestemme bass noe særlig, altså hvor lyden kommer fra. Å retningsbestemme mellomtone/diskant er noe helt annet, bare prøv!

Du kan ha et millionanlegg men det låter likevel som et midianlegg (bare med litt mer nivå og dypere bass) dersom høyttalerne blir plassert helt inntil bakvegg.
Regelen er altså enkel: høyttalerne skal ut fra bakvegg. I tillegg bør man ikke plassere noe mellom høyttalerne i ørehøyde.

20-30cm avstand er uansett latterlig dersom man er entusiast og har brukt mer enn 5 tusen på anlegget.
Man bør egentlig ikke si sånt høyt her på forumet, det er flaut... :rolleyes:

Hvis en produsent eller importør sier at en høyttaler er laget for å stå helt inntil bakvegg evt 20-30cm ifra så er det en direkte innrømmelse på at høyttalerne er så billig at ikke er laget for å spille bra; det at de må stå nær bakvegg for å få passe nivå i bassen.
Har selv et JVC midianlegg til kr 1500 som jeg hører radio på for øyeblikket. Disse høyttalerne (eller skal jeg si pappboksene) er laget etter dette prinsippet.
Var da veldig så bastant her da. Må si meg veldig uenig. Har du noen gang hørt et bra oppsatt Audio Note anlegg f.eks ?. De er konstruert til å stå helt i hjørnet og det merkes. Treffer du skikkelig med vinkling og rom ( kvm ) med høytalleren får du en fantasitk lyd og romfølelse. Flytter du høytalleren ut så er fortsatt bassen god ( kanskje ørlite grann bedre til og med ) men hele mellomtonen faller totalt sammen, samme med musikaliteten. Så å påstå at alle høytallere som står i hjørner ikke er brukbare er litt vel drøyt synes jeg :).

Skal sies at AN har en litt spesiell tilnerming der det gjelder å "trykksette" rommet. Så om du kjøper de største modellene å prøver å sette de i hjørnene på ett 20kvm rom går det mest sansynlig ikke bra.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Det Asbjørn sier om at målene er 'konstruert utifra' front baffelen Eller platen diskanten sitter på er veldig viktig.

Typisk er at hverken konstruktør eller importør kan gi endelige svar. Veiledende retningslinjer er vel det man kalle et råd.
Egentlig så er Shaw sitt svar (Shaw, designer av Harbeth sine juveler) det aller beste. Se det på YouTube.
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg har mine psb t6 ein halv meter fra bak vegg og heldigvis bassporter foran.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det går, rent bortsett fra at bølgelengdene ved 80-90 Hz er rundt fire meter. Du trenger absorbenter på ca en fjerdedel av bølgelengden for max effektivitet, så vi snakker metertykke lag av Rockwool for skikkelig dead end fra så lave frekvenser. Absorbenten må være effektiv så langt ut fra veggen at det blir lufthastighet gjennom den. Helt inne ved veggen er jo hastigheten null, mens hastighetsmaksimum er 1/4 bølgelengde ute. Minimum er nok en 30-40 cm Rockwool plassert 20-30 cm ut fra veggen for å få en viss bevegelse gjennom absorbenten. Du sparer ikke mye plass på den måten.
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Det går, rent bortsett fra at bølgelengdene ved 80-90 Hz er rundt fire meter. Du trenger absorbenter på ca en fjerdedel av bølgelengden for max effektivitet, så vi snakker metertykke lag av Rockwool for skikkelig dead end fra så lave frekvenser. Absorbenten må være effektiv så langt ut fra veggen at det blir lufthastighet gjennom den. Helt inne ved veggen er jo hastigheten null, mens hastighetsmaksimum er 1/4 bølgelengde ute. Minimum er nok en 30-40 cm Rockwool plassert 20-30 cm ut fra veggen for å få en viss bevegelse gjennom absorbenten. Du sparer ikke mye plass på den måten.

Det var ikke ment å være realistisk. Bare som motstykke til flush montering.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.433
Antall liker
35.229
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Skjønner. Ja, det stemmer jo, men igjen kommer det an på hvordan høyttaleren er designet. Hvis den ikke får støtte fra bakvegg ved frekvenser under den kanselleringen (hvor direkte og reflektert lyd gradvis kommer i fase igjen), så vil det låte tynt og bassfattig - med mindre høyttaleren er konstruert og tunet for slik plassering.

Bølgelengder er ellers den store bøygen i høyttalerbygging og romakustikk. Formelen er l = 344 / f, og en alminnelig høyttaler forventes å håndtere bølgelengder fra 20 Hz (344/20 = 17 meter) til 20 kHz (344/20000 = 17 millimeter). I den ene ytterenden er både høyttaler og rom små sammenlignet med bølgelengden, mens i den andre enden er selv domen på en 1" diskant altfor stor til å kunne gjengi det der med en brukbar spredningskarakteristikk. Og begge deler skal gjøres av samme høyttalerkonstruksjon.
 
Sist redigert:

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Du får ihvertfall svar fra leverandør og det er mer enn jeg gjør.
Nå har jeg prøvd å ringe og maile i dagevis til bla. Acoustic Tuning uten respons.....
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Hvis den ikke får støtte fra bakvegg ved frekvenser under den kanselleringen (hvor direkte og reflektert lyd gradvis kommer i fase igjen), så vil det låte tynt og bassfattig - med mindre høyttaleren er konstruert og tunet for slik plassering.
Derfor jeg skrev ned, til og med, første kanselleringsfrekvens ;) Regnet med at ett petimeter som deg ville henge deg opp i denne detaljen.

Når deg gjelder hva som er gjennomførbart har jeg enda til gode å se noen flush-montere sine Sonus Faber Amati.

Det hele koker vel ned til at høyttalerne bør være konstruert for miljøet det skal stå i. At noen vil betale en million for noe som ikke er spesialtilpasset er for meg nesten ufattelig.
 
Topp Bunn