Merkelig fenomen...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Har en kamerat som har kjøpt seg ny platespiller, han er derimot totalt uinteressert i lydkvalitet, spilleren han har kjøpt seg er en billig retro spiller jeg er veldig skeptisk til kvaliteten på... Ser flere hive seg på Retro-bølgen, jeg finner det bare merkelig.

Har selv kjøpt platespiller det siste året, men selv gjorde jeg det av lydmessige årsaker og fordi jeg alltid har likt lyden fra vinyl. I motsetning til mange av de retro-spillerne som selges for en billig penge og som for mange nær sagt er pynt, så har jeg kjøpt meg en spiller jeg kjenner og som jeg vet kan få god lyt ut av rillene på plata...

Mitt inntrykk er helt klart at vinyl er holdt oppe av denne retro-bølgen som mange hiver seg på, men hva skjer med vinyl som media når denne bølgen er over toppen? Jeg er redd for at vinyl som media snart vil dø hen, det har vært økende salg de siste årene men mitt inntrykk er jo at det skyldes retro-bølgen heller enn audiofile.

Får vinyl snart en nedtur igjen og dør formatet kanskje ut om 10 år, kanskje noe lenger... Jeg frykter det, men håper jo at jeg tar feil.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Ikke nødvendigvis så underlig, gitt at man har truffet rett.

https://rognlien.wordpress.com/2017/03/19/vintage-victory/

Mvh
Håkon Rognlien
Nå tror jeg du misforstod meg litt med retro-platespiller. Jeg vet at 30-40 år gamle platespillere kan låte utrolig bra, jeg har selv kjøpt meg en platespiller som er nær 40-år gammel og som er kjøpt fordi den har lydmessige kvaliteter.

I dag finner man retro-platespillere med RIAA og USB-kabel m.m. som er laget for å se gamle ut (retro-stil) for en veldig billig penge, er de spillerne jeg tenkte på. De er absolutt ikke produsert med tanke på lydkvalitet og både pris (som er veldig lav) og utførelse vitner om det.

Mange kjøper disse nye retro-spillerne som ser ut som om dem er designet på 60-70 tallet, som ikke har noen tilfredstillende byggekvalitet og heller ikke låter all verden, så kobles de gjerne til retro-produkter av like laber kvalitet (som en retro bordradio)... Det vil gå av moten etter hvert, er slike saker jeg skreiv om - og det selges mye av slike retro-produkter.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Til spørsmålet om vinylens fremtid:
Så lenge noen - som jeg - gidder å høre på vinyl og å bruke litt penger på det, opprettholdes nok markedet.
Om produksjonen av billige retroprodukter går i dass, så gjør vel ikke det noe?
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Til spørsmålet om vinylens fremtid:
Så lenge noen - som jeg - gidder å høre på vinyl og å bruke litt penger på det, opprettholdes nok markedet.
Om produksjonen av billige retroprodukter går i dass, så gjør vel ikke det noe?
Jo, for en god del av platesalget foretas av personer som har kjøpt seg billige retro-produkter uten at de eier interesse for lydkvalitet. De vil stue bort spillerne når retro-bølgen er over tenker jeg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tviler på at det tar knekken på vinylplater som format, gitt. Derimot tar fort disse alt i ett-postordreanleggene knekken på de enkelte vinylplatene med sine 7 grams stifttrykk og grovmeislede "ploger". ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Til spørsmålet om vinylens fremtid:
Så lenge noen - som jeg - gidder å høre på vinyl og å bruke litt penger på det, opprettholdes nok markedet.
Om produksjonen av billige retroprodukter går i dass, så gjør vel ikke det noe?
Jo, for en god del av platesalget foretas av personer som har kjøpt seg billige retro-produkter uten at de eier interesse for lydkvalitet. De vil stue bort spillerne når retro-bølgen er over tenker jeg.
Jeg tror det kan bli vanskelig å få pålagt alle som starter med vinyl en forpliktelse om å opprettholde et visst konsum av nye plater for å holde mediet i live.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tviler på at det tar knekken på vinylplater som format, gitt. Derimot tar fort disse alt i ett-postordreanleggene knekken på de enkelte vinylplatene med sine 7 grams stifttrykk og grovmeislede "ploger". ;)
Akkurat det er jo litt kjipt hvis disse platene havner på bruktmarkedet ettehvert. Man tror man gjør et kupp, også er alle platene utsatt for mekanisk fjerning av rilleinformasjon ved bruk ava stift som minner mest av alt om en liten fres.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Til spørsmålet om vinylens fremtid:
Så lenge noen - som jeg - gidder å høre på vinyl og å bruke litt penger på det, opprettholdes nok markedet.
Om produksjonen av billige retroprodukter går i dass, så gjør vel ikke det noe?
Jo, for en god del av platesalget foretas av personer som har kjøpt seg billige retro-produkter uten at de eier interesse for lydkvalitet. De vil stue bort spillerne når retro-bølgen er over tenker jeg.
Jeg tror det kan bli vanskelig å få pålagt alle som starter med vinyl en forpliktelse om å opprettholde et visst konsum av nye plater for å holde mediet i live.
Jeg har også ganske liten tro på at de som kjøper platespiller til 6-700 spenn kjøper veldig mange nye plater til 300 kroner stykket.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Til spørsmålet om vinylens fremtid:
Så lenge noen - som jeg - gidder å høre på vinyl og å bruke litt penger på det, opprettholdes nok markedet.
Om produksjonen av billige retroprodukter går i dass, så gjør vel ikke det noe?
Jo, for en god del av platesalget foretas av personer som har kjøpt seg billige retro-produkter uten at de eier interesse for lydkvalitet. De vil stue bort spillerne når retro-bølgen er over tenker jeg.
Jeg tror det kan bli vanskelig å få pålagt alle som starter med vinyl en forpliktelse om å opprettholde et visst konsum av nye plater for å holde mediet i live.
Jeg har også ganske liten tro på at de som kjøper platespiller til 6-700 spenn kjøper veldig mange nye plater til 300 kroner stykket.
Min venn er oppe i 12-15 plater alt, og ikke lenge siden han kjøpte spilleren. Tenker det er flere som han der ute, og sett fra min side så er det mest en stil-greie for hans del selv om han har kjøpt meget ok plater med tanke på min musikksmak... Flere blir nok handlet!!

Men hvorfor folk gjør det når de er likegyldig til lydkvalitet, det er mer en interiør-greie føler jeg da han har kjøpt seg en stygg stol fra 50- 60-tallet i lese og musikk-kroken sin også. Og jeg tenker det finnes flere som han der ute, som er en stor del av vinylens oppsving nå... Men slike trender har jo en tendens til å gå av moten.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg tror det kan bli vanskelig å få pålagt alle som starter med vinyl en forpliktelse om å opprettholde et visst konsum av nye plater for å holde mediet i live.
Jeg har også ganske liten tro på at de som kjøper platespiller til 6-700 spenn kjøper veldig mange nye plater til 300 kroner stykket.
Min venn er oppe i 12-15 plater alt, og ikke lenge siden han kjøpte spilleren. Tenker det er flere som han der ute, og sett fra min side så er det mest en stil-greie for hans del selv om han har kjøpt meget ok plater med tanke på min musikksmak... Flere blir nok handlet!!

Men hvorfor folk gjør det når de er likegyldig til lydkvalitet, det er mer en interiør-greie føler jeg da han har kjøpt seg en stygg stol fra 50- 60-tallet i lese og musikk-kroken sin også. Og jeg tenker det finnes flere som han der ute, som er en stor del av vinylens oppsving nå... Men slike trender har jo en tendens til å gå av moten.
Prøv å se det fra en annen vinkel. Hvis vennen din faktisk kjøper en del plater og fortsetter med det, så kan det jo faktisk tenkes at han har oppdaget eller kommer til å oppdage hvor kult vinyl er utenom hipster-faktoren, og at det faktisk kan låte veldig bra. Kanskje han til og med kjøper seg en bedre platespiller og anlegg etterhvert også, hvis han blir hekta.

I motsatt fall kan du jo forbarme deg over vinylsamlingen hans hvis han mister interessen og vil kvitte seg med alt sammen etter en stund.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Platesamlingen hans består av mange av de platene min egen kommer til å gjøre, Pink Floyd, R.E.M, Dire Straits m.fl., vi har alt mange av de samme platene og flere av dem han har vil jeg komme til å kjøpe. Slik sett vil ikke han ha mange plater av verdi for meg... Hva gjelder søken mot bedre lyd så kommer han nok aldri til å søke mot det, jeg har forsøkt å overtale han i alle år og opplever bare at han er litt anti-hifi på grensen til at han etterstreber å demonstrere for meg at det blir tåpelig og at jeg har prioritert dårlig. Er musikken som bør stå i sentrum hevder han, søken etter lydkvalitet har drevet meg på ville veier hevder han, så tror nok han ville sett det som nederlag overfor hva han har hevdet overfor meg dersom han hadde kjøpt bedre utstyr.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Han har jo mye rett i at (det faktiskt!) er musikken som burde stå i fokus. Men, hvordan synes du det låter hos han? Og hva sier han om lyden hos deg?
Ta med PU'en din og en pose pils, og la han høre hos seg selv at det er forskjeller?
Min erfaring tilsier den beste argumentasjonen er å la folk få høre selv, uten press om å analysere osv, bare lytte, og bli skuffet når di kommer hjem til eget :p
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.325
Antall liker
8.372
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Medie ble dømt nord og ned på 80 tallet.
Folk flira av meg fordi jeg ikke kastet " søpla" på dynga.
Den som ler sist ler best.
Døde det ikke for ca 40 år siden tror jeg det er et håp. CD er jo snart død, men tror ikke den blir borte.
Har nettopp investert i ny PU til snurret min fra 80 tallet, selger den aldri:)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Platesamlingen hans består av mange av de platene min egen kommer til å gjøre, Pink Floyd, R.E.M, Dire Straits m.fl., vi har alt mange av de samme platene og flere av dem han har vil jeg komme til å kjøpe. Slik sett vil ikke han ha mange plater av verdi for meg... Hva gjelder søken mot bedre lyd så kommer han nok aldri til å søke mot det, jeg har forsøkt å overtale han i alle år og opplever bare at han er litt anti-hifi på grensen til at han etterstreber å demonstrere for meg at det blir tåpelig og at jeg har prioritert dårlig. Er musikken som bør stå i sentrum hevder han, søken etter lydkvalitet har drevet meg på ville veier hevder han, så tror nok han ville sett det som nederlag overfor hva han har hevdet overfor meg dersom han hadde kjøpt bedre utstyr.
Høres ut som en jævlig irriterende fyr.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Platesamlingen hans består av mange av de platene min egen kommer til å gjøre, Pink Floyd, R.E.M, Dire Straits m.fl., vi har alt mange av de samme platene og flere av dem han har vil jeg komme til å kjøpe. Slik sett vil ikke han ha mange plater av verdi for meg... Hva gjelder søken mot bedre lyd så kommer han nok aldri til å søke mot det, jeg har forsøkt å overtale han i alle år og opplever bare at han er litt anti-hifi på grensen til at han etterstreber å demonstrere for meg at det blir tåpelig og at jeg har prioritert dårlig. Er musikken som bør stå i sentrum hevder han, søken etter lydkvalitet har drevet meg på ville veier hevder han, så tror nok han ville sett det som nederlag overfor hva han har hevdet overfor meg dersom han hadde kjøpt bedre utstyr.
Høres ut som en jævlig irriterende fyr.
Det er han ikke, vi har mange diskusjoner rundt musikk og sågar lyd. Et av momentene hans, og det er nok for å provosere meg litt, er at han påstår å være interessert i musikken mens jeg har flere sære plater jeg ikke ville hatt dersom jeg ikke var audiofil (og der har han forsåvidt riktig også da jeg har flere plater jeg ikke ville kommet på å kjøpe om ikke HiFi var en interesse - og desto er det plater jeg ikke kjøper nå som jeg ville kjøpt dersom ikke lydkvalitet betydde noe). Han er artig å diskutere med...
 
Topp Bunn