Forsterkere Meridian eller HEGEL?

Screamingeagle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
119
Antall liker
49
Sted
Nesodden
Jeg lurer på å bytte ut mine Meridian 557 effektforsterkere. Jeg er ikke misfornøyd, men litt nysgjerrig, som sikkert de fleste her inne kan kjenne seg igjen i. Jeg finner ting jeg har lyst på, men pga behov/ønske om bi-amping blir summene ofte helt hinsides...
Nå har jeg mulighet til å skaffe et par rimeligere HEGEL H2A og spørsmålet er som følger:Kan disse være en oppgradering?
Meridian forsterkerne er opprinnelig dyrere og har nok fremdeles god cred. HEGEL er derimot en del nyere.

NB! Vi dropper variabelen matching her nå, da jeg ikke har mulighet til å prøve settet før evt kjøp.

Alle bidrag mottas med takk.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.449
Antall liker
35.265
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har du mulighet til å teste først så er det jo det aller beste...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
557 er gode da.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Som vanlig; smak og behag.
Jeg har hatt 557.Fikk strammere bass med en Dynamic Precision 600 og Bryston 4bsst.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.099
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har eiet 557, men det må snart være 10 år siden så du må ta det jeg nevner med en liten klype salt.

557 er "behagelig" og "soft" og mangler friskhet og oppløsning ift den nevnte Hegelen. På den annen side kan Hegelen være temmelig frisk i toppen og oppfattes som lys i noen anlegg.

Høyttalerne avgjør. Det er på ingen måte gitt på forhånd at den ene er bedre enn den andre og jeg ville aldri tatt sjansen på å bytte uten å teste først.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Har hatt Hegel H2A og utifra det ville jeg valgt Meridian!
 
T

TLN

Gjest
Jeg har kun prøvd Hegel som Preamp i eget oppsett på en Meridian G57. Riktignok var det på ett par Klipsch RF-7 for rundt 14 år siden. Hegelen ble kortvarig og byttet ut med Parasound P3 som hadde vesentlig mer varme i klangen. Billigere var den også.

Erfaringen med Meridian G57 tilbake i tid var så god at jeg tidligere i år ønsket å prøve ut en Meridian 557 mens jeg var i ferd med å kvitte meg med surround oppsettet og solgte ATI AT3005. Det endte ike opp med en stor nedtur, men den nådde ikke opp til ATI'en og det hadde jeg ikke trodd heller. Den ble så erstattet med Bryston 4B3.

Min oppfatning er at det er bra med power og varme i Meridian 557, men ikke fullt så mye detaljer og luftighet i toppen. Men jeg hadde nok valgt denne "any day" foran Hegelen.

Men her kommer det nok litt an på hva du skal matche med. Men forvent deg at dette låter vidt forskjellig.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Du vil på en måte gå fra ett ytterpunkt til ett annet om du da liker lyden er ikke godt å si, jeg ville vell sett litt på andre muligheter også som for eksempel
Primare A32 da kan du glemme bi amping den har krefter nok eller Parasound A21. Event Usher 1.5r.
 
Topp Bunn