Meridian eller Audio Aero?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ettersom det med all tydelighet er flere på forumet som hører forskjell på CD-spillere ;) ønsker jeg å få noen betraktninger fra dere om Meridian 588 (2 år gml) og Audio Aero Prima (siste modell). Noen som har hørt begge og kan si noe om lytteinntrykk?

    Har over en periode gjort oppgraderinger på vinyl-siden, med det resultat at jeg ikke lenger spiller CD, til tross for at det er på det formatet mesteparten av musikken som jeg har befinner seg. Det blir for mye nedtur med digitalformatet i forhold til vinyl sånn som det er i dag. :( Samtidig vet jeg at dette formatet har mer å by på og har hørt spillere til 30 k som fikser dette. Derfor har turen kommet til oppgradering og jeg har to tilbud som begge er fristende. Det ene noe dyrere enn det andre, men det er ikke avgjørende.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Meridian G 06 er en glimrende spiller, men den blir kanskje litt dyr for deg.



    Ettersom det med all tydelighet er flere på forumet som hører forskjell på CD-spillere ;) ønsker jeg å få noen betraktninger fra dere om Meridian 588 (2 år gml) og Audio Aero Prima (siste modell). Noen som har hørt begge og kan si noe om lytteinntrykk?

    Har over en periode gjort oppgraderinger på vinyl-siden, med det resultat at jeg ikke lenger spiller CD, til tross for at det er på det formatet mesteparten av musikken som jeg har befinner seg. Det blir for mye nedtur med digitalformatet i forhold til vinyl sånn som det er i dag. :( Samtidig vet jeg at dette formatet har mer å by på og har hørt spillere til 30 k som fikser dette. Derfor har turen kommet til oppgradering og jeg har to tilbud som begge er fristende. Det ene noe dyrere enn det andre, men det er ikke avgjørende.
     
    K

    kiwi

    Gjest
    Ta begge med hjem og lytt på de samtidig vis du har mulighet til det, da vil du raskt få et intrykk om hvem du selv liker best ;)
    Ettersom det med all tydelighet er flere på forumet som hører forskjell på CD-spillere ;) ønsker jeg å få noen betraktninger fra dere om Meridian 588 (2 år gml) og Audio Aero Prima (siste modell). Noen som har hørt begge og kan si noe om lytteinntrykk?

    Har over en periode gjort oppgraderinger på vinyl-siden, med det resultat at jeg ikke lenger spiller CD, til tross for at det er på det formatet mesteparten av musikken som jeg har befinner seg. Det blir for mye nedtur med digitalformatet i forhold til vinyl sånn som det er i dag. :( Samtidig vet jeg at dette formatet har mer å by på og har hørt spillere til 30 k som fikser dette. Derfor har turen kommet til oppgradering og jeg har to tilbud som begge er fristende. Det ene noe dyrere enn det andre, men det er ikke avgjørende.
     

    Vedlegg

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ta begge med hjem og lytt på de samtidig vis du har mulighet til det, da vil du raskt få et intrykk om hvem du selv liker best ;)
    Problemet er at Audio Aero Prime befinner seg på et helt annet sted av landet.
    Prisforskjellen er forøvrig ikke større enn at det er sammenlignbart.
     

    Vedlegg

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Skjønte det, men produktene har blitt Veeeeldig mye bedre. Har selv en G 08 nå, og er strålende fornøyd, men jeg vet at Hifi Huset i Bærum har ett par brukte CD spillere til salgs av nevnte merke.

    Hadde uansett gått for 588, som egentlig var spørsmålet ditt. Det fikk glimrende omtale når den kom.



    Det er Meridian 588 det er snakk om.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    588 bør det være mulig å komme over til en fornuftig penge. Eksakt pris, er jeg usikker på. Noe over 10 000 tror jeg, hvis 508.24 ligger rundt 8-9.


    Mvh.
     
    A

    Affa

    Gjest
    Kjøp en 508- Glitrende spiller til liten penge. Bruk resten av pengene på en litografi.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.154
    Antall liker
    683
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp en 508- Glitrende spiller til liten penge. Bruk resten av pengene på en litografi.
    Wow - at jeg ikke har tenkt i de baner selv. Det er godt å ha noe å hvile øynene på når man hører på musikk. Og kunst er jo faktisk en investering i motsetning til osv.....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    12 000 med 1 års garanti er mao ikke noen upris?
    Nei, det sysn jeg faktisk ikke. På toppen av det hele får du ett års garanti på et brukt produkt. Kostet jo flesk, disse her i sin tid...


    Mvh.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Her strømmer tilbudene inn, :) -  en ny/demobrukt Meridian G-07.
    "Flinkgutt", du merer at denne vil gå utenpå en 588? Hva vil tenkes å være riktig pris for denne?
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Gå utpå og utpå... -litt forskjell er det jo, og jeg hadde nok helst tatt G07'en. Nå husker jeg ikke nypris for denne, men jeg kan nok tenke meg at denne ligger rundt 15-16 brukt siden den er såpass ny modell, hvis jeg ikke er helt på jordet. Dog har G07 ikke XLR ut, hvis det har betydning.

    Tekniske data: http://www.meridian.co.uk/data/G07_ds_scr.pdf


    Mvh.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå husker jeg ikke nypris for denne, men jeg kan nok tenke meg at denne ligger rundt 15-16 brukt siden den er såpass ny modell, hvis jeg ikke er helt på jordet. Dog har G07 ikke XLR ut, hvis det har betydning.

    Mvh.
    Nypris på G-08 ligger på 22k. Jeg får denne for 13, demobrukt. Litt spesielt at den ikke har XLR. Det trodde jeg faktisk, men egentlig uten betydning.
    Jeg går for denne.
    Takker for alle gode innspill. :) :)

    mvh
     
    S

    so

    Gjest
    Mange navn og mye prissnakk.......

    Ser du har Doxa effekt.
    Har aldri hørt Meridian, men har lest den er snill i klangen. Snill cdp til snill forsterker.....?
    Sier ikke dermed at Meridian er dårlig, det er det helt sikkert ikke, men det virker som om klangideal og matching ikke er noe tema her? og det bør det vel være?

    Ville da heller anbefale AAP som en god match til Doxa. Har selv prøvd versjonen før siste med Doxa. Anbefales.

    Ønsker du en mer analog klang finnes en Naim5x/FC2 til salgs.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Du mener vel ikke at Meridian G07 er "digital" i klangen..?


    Mvh.
     
    S

    so

    Gjest
    Mange navn og mye prissnakk.......


    Har aldri hørt Meridian, men har lest den er snill i klangen. Snill cdp til snill forsterker.....?
    Sier ikke dermed at Meridian er dårlig, det er det helt sikkert ikke, men det virker som om klangideal og matching ikke er noe tema her? og det bør det vel være?
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Mange navn og mye prissnakk.......

    Ser du har Doxa effekt.
    Har aldri hørt Meridian, men har lest den er snill i klangen. Snill cdp til snill forsterker.....?
    Sier ikke dermed at Meridian er dårlig, det er det helt sikkert ikke, men det virker som om klangideal og matching ikke er noe tema her? og det bør det vel være?

    Ville da heller anbefale AAP som en god match til Doxa. Har selv prøvd versjonen før siste med Doxa. Anbefales.


    Ønsker du en mer analog klang finnes en Naim5x/FC2 til salgs.
    Har en signatur som nylig er oppgradert m nye transistorer i signalveien, modda strømforsyning mm. Ikke like "snill" lenger nå.
     

    Rocco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    0
    G 07 og G 08 er to vidt forsjellige spillere, men G 06 erstatter nå G 07 som ikke ble så godt motatt, fikk faktisk kun 3 stjerner i Whathifi untatt at det har så mye å si, men som sagt har du valget mellom G 06 og G 07 er valget enkelt, m.a.o. G 06 er å foretrekke, men med G 08 kommer du ett par syvmils skritt lenger (svarer for flinkgutt) :p.



    Her strømmer tilbudene inn, :) -  en ny/demobrukt Meridian G-07.
    "Flinkgutt", du merer at denne vil gå utenpå en 588? Hva vil tenkes å være riktig pris for denne?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart G08.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart G08.
    Men her er ikke G-08 en option. Jeg har valget mellom 588 og G-07 ???
    Kan godt si hva jeg er ute etter. I og med at jeg spiller mye ulik musikk, jazz, klassisk, både vokal, kammer og symfonisk og ikke minst mer rocka greier, er jeg ute etter en all-rounder. Noe som gir mer perspektiv i lydbildet "holografi" er det vel noen som kaller det. Mer på musikalitet enn imponerende fakter. Luft i toppen er viktig, detaljer selvsagt, men ikke slik at det blir påtrengende. Kunne fortsatt, men dere skjønner sikkert... :)
     

    Rocco

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    207
    Antall liker
    0
    Du må nesten høre på begge to, men sånn som det ser ut nå ville jeg faktisk valgt 588, dette er en meget bra spiller selv om den ikke er brand new.



    Men her er ikke G-08 en option. Jeg har valget mellom 588 og G-07 ???
    Kan godt si hva jeg er ute etter. I og med at jeg spiller mye ulik musikk, jazz, klassisk, både vokal, kammer og symfonisk og ikke minst mer rocka greier, er jeg ute etter en all-rounder. Noe som gir mer perspektiv i lydbildet "holografi" er det vel noen som kaller det. Mer på musikalitet enn imponerende fakter. Luft i toppen er viktig, detaljer selvsagt, men ikke slik at det blir påtrengende. Kunne fortsatt, men dere skjønner sikkert...  :)  
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    smør deg med litt tålmodighet, det dukker nok opp en 508.24 på bruktbørsen snart. de dukker opp med jevne mellomrom.
    508.24 er bedre enn 588 og g-07, imho.
    bør kunne kjøpes for rundt 7-8k idag.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du må nesten høre på begge to, men sånn som det ser ut nå ville jeg faktisk valgt 588, dette er en meget bra spiller selv om den ikke er brand new.
    Det hadde selvsagt vært det beste, men rent praktisk blir det ikke lett. Ingen andre her som har hørt begge?
     

    Vedlegg

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Kan du bevise det?
    ;D
    Lar seg sannsynlivis ikke gjøre. Ikke så viktig for meg heller, men det går vel an å synse litt dersom man har grunnlag for det. (Det siste er imidlertid viktig!) ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    det går vel an å synse litt dersom man har grunnlag for det.
    På dette forumet er jeg ikke sikker på det går...
    :D
     

    Fush

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Innlegg
    1.868
    Antall liker
    1
    Kan du bevise det?
    ;D
    :) Hehe. Husk debattene her har gått på om det lar seg gjøre å dokumentere forskjeller eller ikke, og ikke hva som evt. er best. Det er selvsagt en rent subjektiv vurdering som vanskelig lar seg kvantifisere.
     
    O

    om.s

    Gjest
    :) Hehe. Husk debattene her har gått på om det lar seg gjøre å dokumentere forskjeller eller ikke, og ikke hva som evt. er best. Det er selvsagt en rent subjektiv vurdering som vanskelig lar seg kvantifisere.
    Hvor stiller man den praktiske erfaringen i ett slikt råd?


    mvh
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Det er mer futt,fart og spilleglede i Audio Aero prima, synes nå jeg. Det må vel være en av de spillerene jeg ville si gir mest for pengene (har sett de ned i 5k brukt :eek:). Eneste negative på de eldre er vel at skuffen bråker inn/ut, og at den nesten glefser etter fingrene dine. :D
    Siste versjon har jeg hørt lite, men i følge en kammerat som har den nå og har hatt den forrige er det framskritt.

    Meridian er meget gode, byggekvalitet og finish i topp-klasse, men jeg for min del synes de blir litt "kjedelig" nøytrale/korrekte.
    Har hørt lite på 588, men jeg har hatt 508.20 og 24 i en lang periode. ;)
     

    Vedlegg

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    På dette forumet er jeg ikke sikker på det går...
    :D
    Har skjønt at det skal man være forsiktig med hvis man ikke ønsker å havne i evig fordømmelse og fortapelse. Men her er det meg som inviterer. De som ikke mener at det går an å ha begrunnede subjektive oppfatninger henvises til en annen pågående tråd som er som skapt for formålet.
    (At noen gidder! ::))
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde selvsagt vært det beste, men rent praktisk blir det ikke lett. Ingen andre her som har hørt begge?
    Nei, jeg er en av disse tidligere eierene av 508.24. -problemet er at jeg aldri har hatt 588 i stua på mitt eget anlegg, så jeg kan ikke si annet enn at 508.24 har en anelse varmere lyd (kan være bassen som skapte det inntrykket) uten at jeg skal si noe sikkert. 588 er om mulig en anelse mer utstrakt oppover. Uansett så hadde man med 508.24 bass til å brekke opp gulvplankene. Det var på den tiden jeg eide Chord 1200B...

    508.24 var forsåvidt på A-lista til Stereophile, og det var nok ikke tilfeldig.


    Mvh.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Hva er prisen på Primaen du vurderer?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.128
    Er ikke det ganske nær nypris? Jeg vil tro du kan finne den billigere.
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det ganske nær nypris? Jeg vil tro du kan finne den billigere.
    Den er ny, rett ut av esken m full garanti!
    Tror ikke den siste Primaen blir å finne på bruktlista på en stund. Til det er den for ny.
     

    Vedlegg

    F

    FMG

    Gjest
    Er det noe å tenke på OivindS? Få ut fingeren, kjøp Primaen og bli ferdig med det! ;D
    Jeg vil garantere deg at ihvertfall ikke CD-spilleren vil bli noen flaskehals i anlegget lengre....

    Ellers så vil jeg vurdere den første Primaen som det beste kjøpet som jeg noengang har gjort i forhold til pris. Den hadde variabel analog volumkontroll av brukbar kvalitet. Den hadde bare to ulemper: den nevnte glefsingen og at volumkontrollen ikke kunne styres fra fjernkontrollen.....
     

    Vedlegg

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    610
    Antall liker
    10
    Jeg har hatt både 508 - 24 og 588 i samme oppsett, det er noen år siden. Kan bekrefte at begge er gode spillere, også at 508 kan virke noe mer organisk. Vet ikke om det kommer av at 588 muligens er mer detaljert, 508 virker "varmere", men for all del: 588 er ikke en slik analytisk sak.

    Mener å huske at den ble levert med cd-rom drev (588), og at softwaren kan oppgraderes på den, to eller tre forskjellige versjoner..

    JT
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn