Mer glans på høyttalerne?

P

parafinoksen

Gjest
Har et par gulvstående med flott palisanderfinér, men de er sprayet med matt klarlakk, så de kan virke litt blasse til tider. Jeg har ikke lyst til å spraye dem med blank klarlakk, da jeg verken ønsker å ta ut elementene eller ta pussejobben (har lakket før, og pussingen er en drittjobb). Finnes det noe annet jeg kan bruke? Noe voks e.l., som bare kan gnis på og poleres opp? Jeg ønsker forresten ikke speilblanke høyttalere, bare litt mer glans og glød.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.672
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Har et par gulvstående med flott palisanderfinér, men de er sprayet med matt klarlakk, så de kan virke litt blasse til tider. Jeg har ikke lyst til å spraye dem med blank klarlakk, da jeg verken ønsker å ta ut elementene eller ta pussejobben (har lakket før, og pussingen er en drittjobb). Finnes det noe annet jeg kan bruke? Noe voks e.l., som bare kan gnis på og poleres opp? Jeg ønsker forresten ikke speilblanke høyttalere, bare litt mer glans og glød.
Ville brukt polerstålull - og en fin voks. Gni på i treets lengderetning, og tørk raskt av det overflødige. Liberon / Osmo m.flere har god voks. Evt. Liberon Finishing oil som blir litt mattere enn voks.


polerstålull.jpg

Osmo-Hardvoksolje-3062-matt.jpg
 
P

parafinoksen

Gjest
Ville brukt polerstålull - og en fin voks. Gni på i treets lengderetning, og tørk raskt av det overflødige. Liberon / Osmo m.flere har god voks. Evt. Liberon Finishing oil som blir litt mattere enn voks.


Vis vedlegget 818404
Vis vedlegget 818405
Kjøpte en boks Liberon-voks i går. Gjorde som på boksen: gni inn med fin stålull i lengderetning, vente i 2–4 timer, polere med tøystykke i bomull (anbefalt av selger).

Har gjort følgende erfaringer:

- Det blir fin glans med ett lag. Akkurat passe.
- Det er lett å få «helligdager» :( Hadde for dårlig arbeidslys, og høyttalerne bør helt klart legges ned. Må også løsne høyttalerelementene for å komme skikkelig til.
- Holder fortsatt på med første høyttaler, men må gå over en gang til for å det ordentlig jevnt.

Skal legge ut et bilde når jeg er ferdig med første høyttaler.
 
P

parafinoksen

Gjest
Må jo bare bli bra dette, du som kan "polish" 🤪
Apropos: Jeg skrev en oppgave om jødene i USA da jeg tok engelsk grunnfag, og jødene som hadde innvandret fra Tyskland på midten av 1800-tallet, og som nå gjorde det ok, så ned på de lutfattige jødene som siden innvandret fra Øst-Europa. En slags kultur- eller sosietetsforening hadde følgende nedsettende motto: «More polish, less Polish» 😮
 
  • Wow
Reaksjoner: TT.

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.918
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Kunne jeg tenkt å gjort på disse også😀 Virker ut som de er lakkert med klar lakk. Ikke så pent akuratt
1AEC745C-4A39-45E9-8387-A7E83861CF25.jpeg
 

Pål gundersen

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2020
Innlegg
1.918
Antall liker
2.495
Sted
Østfold
Torget vurderinger
7
Fint hvis noen legger ut bilde etter behandling av voks på lakkert fineer👌
 
Topp Bunn