Rørutstyr Mer effekt av psvane rør?

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Jeg har bestilt psvane rør til forforsterkeren og vurderer samme rør til effektforsterkeren også. Jeg har lest at det blir mer effekt/watt med psvane rør. Stemmer det? Og er det verdt det med psvane hele veien eller blir det for mye?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Går du fra f.eks EL34 til KT88 så får du en liten effektøkning i tillegg til et annet lydbilde.... Du må komme med mer info hvis noen skal melde noe fornuftig vil jeg tro.,:)
 

sjokolade7

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2013
Innlegg
447
Antall liker
57
Sted
Hardanger
Torget vurderinger
1
Effektrørene er 6550. I forforsterkeren er det 12au7. Vil en effekt økning i forforsterker ha noe å si?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.505
Antall liker
9.242
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg merket størst forskjell i lydbildet når jeg byttet pre rør. Negativt,så jeg byttet tilbake til originale Tung-Sol rør. 6550 røret virker forøvrig spennende, fikk lyst til å prøve disse også.:) Du kan lese mye om dette på nett. F.eks thetubestore.com og hundrevis av andre steder. Lykke til. Det går an å svi av mange penger på tuberolling. Men noe skal man jo bruke pengene på.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Effektrørene er 6550. I forforsterkeren er det 12au7. Vil en effekt økning i forforsterker ha noe å si?
For det første så har ikke Psvane 6550 rør så langt jeg vet. De leverer Kinesiske KT88 og nå også KT120, visstnok vellydende men det er rapporter om kvalitets problemer med KT120. Ikke uvanlig det med Kinarør....
Psvane rør skal ikke gi noen effektøkning så langt jeg kan forstå, og skal du bruke KT88/KT120 i stedet for 6550 bør du sjekke dette med forsterker produsent først. Er ikke sikkert dette er rett frem....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Effekten du kan få ut av forsterkeren er Peak - Peak spenningssving transformert ned til høyttalerens impedans.
Maks sving er bestemt av strømforsyningen.
Du kan få mindre effekt ut ved å benytte svakere rør, men aldri mer enn det designet tillater om du bytter til kraftigere rør.
Annen lyd? Ja.
Høyere effekt? Nei.
Husk at du skal ha en ganske stor effektøkning før det er merkbart.
Og veldig stor økning før det spiller noen rolle med tanke på lydtrykket.
En forforsterker leverer ingen effekt. Kun driversignal til effekt trinnet.
 
Sist redigert:

flor

Rørentusiast
Ble medlem
07.06.2005
Innlegg
238
Antall liker
26
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
3
Men styrken på driver- utgangssignal kan variere på forskjellige separate preamper!Derimot spiller små- rørbytte ingen rolle så lenge du ikke går for ekvivalenter!
 
Topp Bunn