Politikk, religion og samfunn Mens vi venter på Brexit

Forlater de EU


  • Totalt antall stemmer
    23
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.789
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor tror du Norge mangler noen tusen av noe såpass enkelt som å kjøre lastebil samtidig som vi har noen hundretusen som offisielt ikke er i stand til å utføre noe arbeide og har fått innvilget f.eks. uføretrygd?
    Nå har jeg ingen absolutt facit på det der, men litt egen erfaring har jeg nå i alle fall. Det som av flere her inne foraktelig avvises som anektotisk bevis.
    Helt på slutten av 70 tallet tok jeg det som den gangen het "Førerkort Klasse 2". Planen var å kjøre langtransport, fortrinnsvis utenlans et års tid for å legge meg opp penger nok til å kunne dra over dammen til USA og utvide flysertefikatet mitt slik at jeg kunne begynne å fly komersiellt, ( Trafikkflysertefikat ) dvs få betalt for å fly. Den gangen var dette et helt realistisk opplegg. Det var godt betalt å kjøre langtransport, og man hadde i tillegg til lønna en skattefri diettgodtgjørelse. Bransjen var slik at når du var ansatt i et av de store selskapene som f.eks Sties hadde du din egen bil. Det var DU som kjørte bilen og kun du! Når du hadde ferie så sto bilen! Bilene var ikke forsikret for annet enn ansvar. Kjørte du skadefritt fikk du en hyggelig bonus ved årets slutt.
    Av ymse grunner ble planene om en karriere bak spakene skrinlagt og jeg flyttet inn i "galssbur" i stedet. Har egentlig ikke angret på det!
    Min eldste, aka "Guttungen", kjører tungbil i dag. Han har kjørt i ulike firma, Posten/Bring, div private, både linjetrafikk og distribusjon. Ståa i Norge i dag er som følger. Norske firma presses ut, prises ut, på grunn av utenlandske firma som betaler sine sjåfører "knapper og glansbilder. Firma som ikke engang er registrert i Norge, men som kjøre det som kalles "kabotasje" som nå pga EØS et fullt lovlig. Dvs firma med utenlandske biler ( som koster mindre enn tilsvarende på norske skilt ) og som har ekstra store dieseltanker slik at de også kjører på billigere diesel som de har med seg inn i Norge. Sjåførene har så lav lønn at de ofte, ja ofte! tyr til ulovligheter for å klare å skrape sammen nok penger til at de overlever. Og disse må da seriøse norske bedrifter "konkurere mot! De har ikke en snøballs sjanse i hælvete! De norske avgiftene kan de ikke gjøre mye med så da blir lønn og arbeidsvilkår satt under press! Ikke noe rart at norsk ungdom gjerne står over mulighetene til å bli tungbilsjåfør. Så i likhet med i UK blir vi mer og mer avhengige av utenlandsk "transportmafia" for å få ting fraktet rundt i landet.
    Så selv om det er en norskregistrert lastebil og det står COOP på siden av den er det gjerne en rumener, bulgarer eller albaner som sitter bak rattet. De har familien i hjemlandet og jobber som bare fan for å skrape sammen mest mulig de kan sende hjem til kone og barn. De reiser hjem en 2-3 ganger i året. Litt som norske sjøfolk i utenriksfart på 50 tallet. Og disse er de heldige, for de har, selv om lønna ikke er noe å skryte av, faktisk en norsk arbeidsgiver og dekket av norske lover. Det er ikke den stakkars jævelen som bor i bilen på en parkeringsplass i ødemarken mens han venter på arbeidsgiveren i Bulgaria skal finne et nytt kjøreoppdrag til ham! Han sitter der og småfryser mens han håper at ikke politiet skal oppdage at han bor i bilen, for det er ikke lovlig! Bo på hotell?? Vel når bilen står får han gjerne ikke lønn!
    Men dette er selvsagt ikke "sosial dumping", men "konkuranse" på EØS vilkår!
    At LO tillater AP å være for EØS avtalen er for meg en gåte!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.813
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er mulig, men gitt at vi er der vi er ville jeg virkelig ikke anbefale å si opp EØS-avtalen over natten. Boris lovde også at det skulle være den letteste sak i verden.
    Man kan jo også fundere på om befolkningen ville vært villig til å betale prisøkningen som ville følge ved å gå tilbake til «en mann-en bil»-modellen. Det vil jo binde opp en del kapital.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    De fleste som kjører langt har "egen" bil allerede. Man har selvsagt vikar i feriene. Men kostnaden er allerede bakt inn.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig, men gitt at vi er der vi er ville jeg virkelig ikke anbefale å si opp EØS-avtalen over natten. Boris lovde også at det skulle være den letteste sak i verden.
    Man kan jo også fundere på om befolkningen ville vært villig til å betale prisøkningen som ville følge ved å gå tilbake til «en mann-en bil»-modellen. Det vil jo binde opp en del kapital.

    Det er nok neppe så mye prisøkning det er snakk om. Det som skjer er at enkelte blir rikere på bekostning av de som blir fattigere. Altså en omfordeling fra de som har lite til de som har mye fra før.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Det er mulig, men gitt at vi er der vi er ville jeg virkelig ikke anbefale å si opp EØS-avtalen over natten. Boris lovde også at det skulle være den letteste sak i verden.
    Man kan jo også fundere på om befolkningen ville vært villig til å betale prisøkningen som ville følge ved å gå tilbake til «en mann-en bil»-modellen. Det vil jo binde opp en del kapital.
    Skal befolkningen betale prisøkningen eller må eieren ta mindre av overskuddet/ha en annen forretningsmodell? Tror man forenkler problemstillingen endel når man med blå skrift rasler med trusler om prisøkning.

    Et eller annet sted kommer regningen tilslutt; sender man lønn ut av landet genererer jo det mindre omsetning her i landet; mva, skatt osv i tillegg til pengesluket med uføretrygda folk i beste alder.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.789
    Torget vurderinger
    0
    Junior kjører i et norsk meget seriøst selskap i dag. Lønna er ikke så ille og han får faktisk overtidsbetaling når han jobber lange dager.
    Overtidsbetaling skal man jo etter AML ha, men det er slett ikke vanlig i denne bransjen i dag! Bilen går H24/7. De er tre stykker som deler på den. Dagskift-nattskift og friuke. Ved ferieavvikling eller sykdom settes det inn andre på overtid.
    Økonomisk er det selvsagt fornuftig at bilen går hele tiden, men det viser jo ganske godt hvordan bransjen har endret seg på drøye 40 år.
    Men det tok gutten noen år i "cowboyselskaper" før han kom dit han er nå. Det er mangel på sjåfører men "alle" vil jo helst ha erfarne folk som har flere års erfaring med å kjøre slike biler. Så den stakkar som har lagt ut drøyt 100 Høvdinger for et slik førerkort er tvunget til å finne jobb i den minst seriøse delen av bransjen for de seriøse vil ikke ansette ham før han har erfaringen. Det kan man selvsagt forstå også for risikoen for at en uerfaren sjåfør skader bilen er jo mye større enn at en med lang kjøreferaring gjør det. Og en bil på verksted koster penger og tapte intekter.
    En ting er tapte intekter for staten når utenlandske sjåfører sender penger hjem i stedet for å bruke dem i Norge med familien boende her, men uten å være "rasist"/fremmedfiendlig må det jo være lov å påpeke at slett ikke alle "østblokkborgere" har det samme syn på trafikk kultur og trafikksikkerhet som vi i Norge! Når de i tillegg kjører for utenlandske selskaper med ledelse som har den samme slappe sikkerhetsholdningen blir jo dette stadige overskrifter i avisene i Norge! Og selvsagt skjæres alle over samme kam så norske sjåfører blir jo også dratt inn i dette negative søkelyset. Når så alle som jobber i transportnæringen også vet dette med at lønningene er under sterkt press kan man faktisk ikke undres over at det finnes ungdom som da foretrekker NAV i stedet for sjåføryrket.
    Støtte fra NAV til dette ganske kostbare førerkortet? Jo hvis du er flyktning kan du få slik støtte, for norsk ungdom sies det at det er mye vanskeligere uten at jeg vet sikkert. Men helt sikkert er det at stort sett alle som kommer hit til landet har en ( diplomatisk sagt ) noe annen trafikk-kultur i bagasjen. Den er det ikke helt enkelt å plukke av dem.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Støtte fra NAV til dette ganske kostbare førerkortet? Jo hvis du er flyktning kan du få slik støtte, for norsk ungdom sies det at det er mye vanskeligere uten at jeg vet sikkert. Men helt sikkert er det at stort sett alle som kommer hit til landet har en ( diplomatisk sagt ) noe annen trafikk-kultur i bagasjen. Den er det ikke helt enkelt å plukke av dem.

    Det har vært eksempler på drosjesjåfører med lang erfaring som ble arbeidsledige under corona, og som ønsket å ta busslappen og søkte om støtte fra NAV. Søknaden ble avvist. Måtte betale busslappen sjøl (ca 100 000kr) for å oppleve at de fleste på kurset var av utenlands opprinnelse hvor NAV betalte førerkortet. Årsaken er at NAV prioriterer de som de anser å ha dårligst sjanse på arbeidsmarkedet som kandidater for støtte.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.789
    Torget vurderinger
    0
    Det "artige" her er jo at jeg etter et ADR kurs, ( fra 6K og oppover ) ganske garantert ville fått jobb som lastebilsjåfør omtrent på dagen!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Opinion by Michael Dobbs
    Yesterday at 3:24 p.m. EDT

    Michael Dobbs is an author and former Washington Post foreign correspondent. His most recent book is “King Richard: Nixon and Watergate — An American Tragedy.”

    Channeling his inner Winston Churchill, Boris Johnson earned a few headlines recently by addressing his continental “friends” in “Franglais.” “Prenez un grip et donnez-moi un break,” he said of the French reaction to the new U.S.-Britain-Australia alliance. (“Get a grip and give me a break.”) As an expatriate Brit nouvellement arrivé at London’s Heathrow Airport from France, I would like to give the British prime minister some equally amicable advice in the foreign language he evidently knows best. “Sortez-out vos horribles problemes de border before lecturer le reste du monde."

    As numerous travelers have had occasion to note, the passport lines at Heathrow have become a national disgrace. When I arrived at Terminal Five last Friday, I was confronted with a scene that evoked a peculiarly English version of the Last Judgment. Armies of lost souls in blue masks sat wearily next to their hand luggage waiting for the signal to shuffle forward. The line stretched around two sides of the football-field-sized terminal and all the way back again before even approaching the vast “arrivals” area, where we would prepare to meet our bureaucratic inquisitors.

    “E-gates are out of service,” a voice informed us over the loudspeaker. “Contingency plans have been activated.”
    The “contingency plan” turned out to consist of handing out snacks and water to travelers on the verge of fainting. Soon the terminal was littered with the detritus of discarded cans and crumpled crisp bags. The milling throngs of desperate airline passengers were a perfect petri dish for a covid-19 superspreading event.

    The British government has strenuously rejected any link between the chaotic scenes at Heathrow — and other, increasingly irksome disruptions to daily life in this “vert et generalement pleasant Terre” — and the fateful decision, in 2016, to leave the European Union. Instead, it has blamed temporary phenomena linked to the pandemic and technical glitches with its passport control system.

    “Très désolé, Monsieur Johnson, but cette explication ne wash pas.” Over the past two months, I have been traveling around Europe, from Croatia to Ireland to France, with few of the problems I have encountered en Angleterre. European border controls are much less onerous than those of the United Kingdom. In France, I was able to instantly convert my U.S.-issued vaccination card into a French “passe sanitaire” and QR code for access to museums, restaurants and public transport. Britain, by contrast, has insisted on devising an extraordinarily cumbersome health control system, complete with red, orange and green traffic light signals and multiple covid-19 tests for incoming passengers.

    The costs of this go-it-alone policy extend far beyond the lines at Heathrow Airport. The latest crisis du jour has taken the form of long lines at gas stations, as visa restrictions on European lorry drivers have caused disruptions to fuel supplies. The government has responded by promising to waive some of the restrictions, but it remains unclear whether this will be sufficient incentive for absent drivers who can drive quite freely across the rest of the continent.
    Elsewhere, fruit is rotting in fields due to a shortage of Bulgarian and Romanian pickers who are willing to work for much lower wages. The hospitality industry is in crisis because of the lack of Polish cooks and waiters. Even the iconic National Health Service is having difficulty recruiting sufficient staff.

    For all the boasts about “global Britain,” the land of my birth seems to be becoming ever more insular. If “taking back control” from supranational European institutions resulted in better outcomes for ordinary Brits, Brexit might be defensible, but so far there have been few concrete benefits and numerous inconveniences. After a successful vaccine rollout early on, Britain is now slipping behind France and Italy in vaccination rates and infection rates.
    Most amazing to me, after a two-year absence from these islands, was the resigned way in which my fellow Brits are putting up with all these indignities. It was as if they have been so worn down by the political and economic turmoil of the past few years that they no longer have the will to do much about it.

    In Heathrow, it turned out that I was one of the lucky ones, managing to shuffle my way to the head of the immigration line after a mere two hours. British newspapers reported that some were trapped on their planes because of the logjam. Some had to wait up to four hours to get through passport control. “I’m here to tell you that I will never go abroad again,” television actress Maureen Lipman wrote in the Daily Mail. “It took years off my life.”

    Touting the benefits of Brexit, Johnson famously told his fellow countrymen that they would be able to “have (their) cake and eat it.” Sadly, Brits are discovering that this is not the case. To put it in language the prime minister might understand: “Votre gouvernement cannot runner un toy train, let alone une patisserie. Je voie only une solution. Retournez en Europe le plus fast possible."
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    British motorists driving outside the UK must now remove old-style GB stickers or cover them up.

    Instead they should display a UK sticker or have the UK identifier on their number plate.
    The UK government guidance has been in place since Tuesday 28 September.

    "It might only be a matter of replacing two letters, but this is a significant change for drivers who in normal times take their cars outside the UK," said RAC spokesman Rod Dennis.

    The new rules state that any driver with a GB sticker on their car now needs to replace it with a new UK one if they are taking their vehicle abroad.
    "Drivers also need to remember that number plates featuring the blue band and letters 'GB' next to the European golden stars are also no longer valid," Mr Dennis warned.

    Penalties for not complying with the new rules are likely to vary. Halfords warned that drivers who failed to display their UK badges could be refused entry to some countries.

    https://www.bbc.com/news/business-58734265

    United (så lenge det varer ????) but definitely not so great any more (min kommentar)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det blir definitivt spennende å følge med på om sammensveisingen holder eller ei. Boris gjør jo vitterlig sitt ytterste for å ikke gjøre tilstanden bedre på noe som helst plan.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    To avoid the "failure" qualification, the narrative on the dividends of Brexit has shifted over time from "unprecedented opportunities", to "much will remain the same", to "these are temporary hickups" to "this is the price worth paying for our sovereignty".
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Har akkurat fått beskjed om at den lokale bensinstasjonen er igjen fri for bensin etter leveranse i morges.
    Har en WhatsApp gruppe for alle foreldrene i klassen til yngste avkom, og samtalen handler nå stort sett bare om drivstoff :)
    En hadde sittet i kø siden 08.30, og var nesten fremme ved pumpene en time senere, bare for å få beskjed om at det var tomt
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Med Bondepartiet i regjeringen er vel Norge snart i samme situasjon.

    De heter vel litt mere anonymt Senterpartiet nå.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    om vi bare fikk fordrevet latskapen ut…
    (opphavet til enhver skjevfordeling. enten er de degenerert eller lat. politikk som biologi/moralisme.)

    vi trenger ikke en annen politikk, bare en seleksjonsklinikk/ annen oppdragelse.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje vi skulle begynne å (re)vurdere eugenikk. Kan man isolere latskaps og udugelighetsgenene mon tro?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En får bare håpe på at det ikke begynner å bite enda hardere enn som så....
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Hva er egentlig problemet der borte? Har de varene, men ingen sjåfører eller har de heller ikke varene?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.454
    Antall liker
    7.789
    Torget vurderinger
    0
    Vi har jo noe av det samme problemet her i landet også. Vi har gått over til gigantiske engros lagre hvorfra det kjøres ut varer etter prinsippet "just in time delivery". Lokale varelagre finnes ikke lengre.

    Så lenge vi har drivstoff og sjåfører ruller dette rundt, men hvis alle utlendinger som kjører lastebil blir sendt hjem vil vi ha akkurat samme problemet her i landet. Vi har vel vært igjennom hvorfor så få norske ungdommer prøver seg i denne bransjen.........

    Nå under Coronakrisen har vi også sett hvor sårbar øvrig infrastruktur er. Skal man ha varer fram til de nordlige landsdeler betyr det i en
    normalsituasjon at bilen ( det er forøvrig jævlig mange av dem! ) må kjøre gjennom Sverige og Finland. Blir det stopp på grensen er man fucked! Så kommer det at mange veier er meget utsatt for dårlig vær og rasfare. Stengte overganger er vel mere "normalen" enn unntakene i nord. Et par ras på E6 og bilene må kjøre titals flere mil, og gjennom andre land for å komme fram. Er ikke transporten i utgagspunktet planlagt å gå gjennom utland har de selvsagt ikke med seg nødvendige papirer og man får nye utsettelser.

    Dagens system, som sikkert er lagt opp for en befolkningsmendge mange ganger det vi har og en mye bedre infrastruktur, er nok økonomisk om man ser isolert på bunnlinjen, men er det slik at samfunnet ( det store VI ) egentlig er tjent med det? Avgående regjering har effektivt bevist at de ikke har filla peiling på begrepet "beredskap" og hva det faktisk innbærer! Kan vi nå trekke pusten og tro at de som nå kommer inn i kontorene vil gjøre dette bedre? Redd for at det ikke er tilfelle!
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Ca 30’minitter siden apper og WhatsApp grupper begynte å gi liv fra seg. Esso rundt hjørnet hadde bensin (ikke diesel, bare bensin). Gikk for å sjekke. Køen var i følge skrittelleren over en kilometer lang.
    1789970A-381C-4310-86B4-EA87370ED979.jpeg 537F9C93-C575-43EE-9D5E-18977ECE31A2.jpeg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hva er egentlig problemet der borte? Har de varene, men ingen sjåfører eller har de heller ikke varene?
    Når det gjelder drivstoff så har de visstnok plenty på sentrale lagre men ikke folk til å kjøre det ut til stasjonene. Modellen er neppe særlig original, for svært store deler av Østlandet er drivstoff lagret inne i Ekebergåsen. Kapasiteten er hemmelig men i følge internett ble det i 2002 pumpet inn 2.2 milliarder liter drivstoff fra skip.Under normale tider går det over 1 million liter flybensin i døgnet på tog derfra til Gardermoen så det er rimelig voksne mengder som skal transporteres rundtomkring. En stor tankbil tar vel en 40.000 liter.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Når det gjelder drivstoff så har de visstnok plenty på sentrale lagre men ikke folk til å kjøre det ut til stasjonene. Modellen er neppe særlig original, for svært store deler av Østlandet er drivstoff lagret inne i Ekebergåsen. Kapasiteten er hemmelig men i følge internett ble det i 2002 pumpet inn 2.2 milliarder liter drivstoff fra skip.Under normale tider går det over 1 million liter flybensin i døgnet på tog derfra til Gardermoen så det er rimelig voksne mengder som skal transporteres rundtomkring. En stor tankbil tar vel en 40.000 liter.
    Ja. Det er visstnok sjåfører som er mangelvare - noe som er diskutert i denne tråden. Dagens historie er om sjåføren som kjørte tankbil med cement, og ble truet med juling fordi han ikke hadde stoppet og fortalte de over 20 bilene som fulgte etter han at han ikke hadde drivstoff ombord…
    Idiotien lenge leve
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Hva er egentlig problemet der borte? Har de varene, men ingen sjåfører eller har de heller ikke varene?
    Transport internt er det store problemet. Mange europeere kom inn med last, tok noen lokale leveranser og plukket opp last tilbake til Europa. Nå er det lang ventetid med tollklarering ut av UK, så mange orker ikke å ta frakt til UK for enten å forlate uten last eller sitte to dager i kø for klarering før ferge ut herfra.
    I tillegg er det å tollklarere ting på vei inn et problem. UK trengte 50.000 nye tollere når de forlot EU. Er ikke mange de har fått opplært og klar, så ting tar tid
    Det er helt klart at regjeringen ikke hadde en plan for dette, og nå får vi se konsekvensene av dette.
    Men Boris prøver i alle fall
    49A225ED-3193-42E5-B6BC-B0C77F9D5A86.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men de har tatt tilbake kontrollen og gjenvunnet sin suverenitet i alle fall....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det blir interessant, og trolig underholdende, å se hva det endelige ettermælet til Boris blir. Churchill V2 blir det i alle fall ikke, slik han nok så for seg da han inntok #10.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Jaja - greit å ha oppskriften på hvordan vi unngår immigrasjon...
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    9.708
    Sted
    London
    Leser litt av bloggen til Dominic Cummings - ler og gråter om en annen.
    er ikke sikker på om alt som skrives er sant, men tror gjerne at handlevogna av en statsminister ikke skjønte hva det vil si å forlate det indre marked…
    D74ADB88-66AC-49B0-9CE4-6AFD3DF3B672.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn