Politikk, religion og samfunn Mens vi venter på Brexit

Forlater de EU


  • Totalt antall stemmer
    23
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    2.455
    Sted
    London
    Kjørte forbi en 2 kilometer lang kø til en bensinstasjon i går rundt 3 på ettermiddagen. Og før 9 i morges var A406 (Londons nordlige ringvei) fordi Tesco Petrol hadde fått bensin og / eller diesel. Min kjære kommenterte at dette er verre enn Romanias rasjonering på tidlig 80 tall…
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.517
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    1
    Man hadde sluppet dette dersom man hadde betalt britiske sjåfører i stedet for å satse på sosial dumping. Vi har stelt oss i samme situasjon i Norge med rekordmange i arbeidsfør alder på NAV og mangel på sjåfører.....
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    2.455
    Sted
    London
    Man hadde sluppet dette dersom man hadde betalt britiske sjåfører i stedet for å satse på sosial dumping. Vi har stelt oss i samme situasjon i Norge med rekordmange i arbeidsfør alder på NAV og mangel på sjåfører.....
    Dette er ikke om sosial dumping - det er mangel på faglærte sjåfører fordi forholdene til sjåfører har vært nedbygd og glemt over mange år. Det er ikke enkelt å finne parkering, toalett og mat her for noen med noe større enn en personbil.
    Transportnæringa er i tillegg internasjonal og problemet nå er at veldig få europeiske selskap vil ha noe med UK å gjøre. disse ville komme inn i UK med last, ta et par lokale leveranser før de hentet noe som skulle ut av UK. De som har sittet 2-3 dager på ei flystripe i Kent i vente på tollklarering har lært å unngå å komme hit.
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.517
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    1
    Dette er ikke om sosial dumping - det er mangel på faglærte sjåfører fordi forholdene til sjåfører har vært nedbygd og glemt over mange år. Det er ikke enkelt å finne parkering, toalett og mat her for noen med noe større enn en personbil.
    "Ingen" utdanner seg til yrkessjåfører når man må konkurrere med østeuropeere med 6500kr i månedslønn. Det er samme situasjon her i landet.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    2.455
    Sted
    London
    "Ingen" utdanner seg til yrkessjåfører når man må konkurrere med østeuropeere med 6500kr i månedslønn. Det er samme situasjon her i landet.
    Dette er ikke korrekt. Det er som jeg sa tidligere en del internasjonale selskaper som kjører en del - men her er har det vært mange franske og nederlandske selskaper.
    De som er ansatt her av Tesco, Stobart etc har helt greie lønninger for lokale forhold her. Det som er problemet, er at så og si ingen briter finner seg i å jobbe med påkrevd kjøretid, mangel på fasiliteter og parkering for hvile.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.811
    Antall liker
    4.391
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Brexit har skaffet en rekke nye jobber som briter verken vil eller kan ta. Og husk, og det gjelder også her i Norge, vi må være villig til å betale for dyrere varer. 70 kr for de norske jordbærene plukket av nordmenn i stedet for 55. Velger vi da importbær i stedet?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    418
    Det som er problemet, er at så og si ingen briter finner seg i å jobbe med påkrevd kjøretid, mangel på fasiliteter og parkering for hvile.
    Altså britiske sjåfører ønsker en viss standard på jobben, mens rumenere++ ikke er så nøye på det. Er det hva vi kaller sosial dumping?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    418
    Brexit har skaffet en rekke nye jobber som briter verken vil eller kan ta. Og husk, og det gjelder også her i Norge, vi må være villig til å betale for dyrere varer. 70 kr for de norske jordbærene plukket av nordmenn i stedet for 55. Velger vi da importbær i stedet?
    Var det sånn at når bonden på Hedmarken oppdaget at rumeneren plukket jordbær for halve prisen av nordmannen, at prisen på jordbærkurven sank med 50%, eller er det sånn at bonden tok hele gevinsten i egen lomme og prisen forble den samme?

    Det premisset med kurven koster 55 med en rumener og 70 med nordmann er litt fiktivt. Kanskje bonden burde se litt på seg selv. Sagt det før, men det er kun i Norge Rema1000 kjøpmannen har Porsche Macan til dagligbil.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    15.811
    Antall liker
    4.391
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror du blander sammen bonden og REMA Reitan.

    Det er for øvrig helt korrekt at landbrukstollen fører til superprofitt som havher i lomma på kjedeeierne. Det er en grunn til at LIDL ble utkonkurrert i Norge. Det er ikke fordi vi har effektiv konkurranse blant butikkjedene for å si det sånn.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    418
    Tror du blander sammen bonden og REMA Reitan.

    Det er for øvrig helt korrekt at landbrukstoll en fører til superprofitten som habher i lomma på kjdeeierne. Det er en grunn til at LIDL ble utkonkurrert i Norge. Det er ikke fordi vi har effektiv konkurranse blant butikkjeden for å si det sånn.
    Poenget var ikke Reitan, men at prisen på kurven ikke sank 5 øre når bonden hyret inn rumenere.

    Lidl la butikkene sine i ingenmannsland; dvs Lidl på Grunerløkka gikk så det grein mens Lidl på Stav 15 min fra Trondheim sentrum gikk elendig. Nøkkelen til dagligvarer i Norge er også beliggenhet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    Dette er ikke om sosial dumping - det er mangel på faglærte sjåfører fordi forholdene til sjåfører har vært nedbygd og glemt over mange år. Det er ikke enkelt å finne parkering, toalett og mat her for noen med noe større enn en personbil.
    he-he!!!
    dette er ikke nytale.

    prøv denne:
    #19.661
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.094
    Antall liker
    3.983
    Sted
    Trondheim
    Poenget var ikke Reitan, men at prisen på kurven ikke sank 5 øre når bonden hyret inn rumenere.

    Lidl la butikkene sine i ingenmannsland; dvs Lidl på Grunerløkka gikk så det grein mens Lidl på Stav 15 min fra Trondheim sentrum gikk elendig. Nøkkelen til dagligvarer i Norge er også beliggenhet.
    Lidl på Stav i Trondheim? Mener du Stavset, eller Stav i Malvik? Det var vel ingen Lidl på Stavset, men det var en på Saupstad. Der handlet vi mye.
    Lidls problem var vel først og fremst at nordmenn vil ha ost fra Tine (og etter hvert Synnøve), kaviar fra Mills etc., mens Lidl solgte sine egne merker (som konservative nordmenn ikke kjøpte). Lidl måtte etter hvert tilby de samme varene som Rema og de andre gjorde, men dermed ble de ikke konkurransedyktige på pris da de ikke var store nok til å få like gode betingelser som f.eks. Rema og Obs! Deretter kom dette med beliggenhet. Hvem kjører til Lidl for å kjøpe de samme varene som man har på Rema, men dyrere?
    Det hjalp vel ikke heller at Lidl i hovedsak baserte seg på egne produkter som så måtte importeres og fortolles slik at de ikke ble så mye billigere enn de standardvarene som nordmenn kjøper.
     

    oen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.049
    Antall liker
    1.040
    Sted
    Portugal
    Lidl er store i Portugal og har mange kunder. På grunn av EU kan de benytte samme leverandører som de har hjemme i
    Tyskland, De er derfor en stor innkjøper og kan holde lave priser. Jeg liker de ikke, men det er en annen sak.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    418
    Lidl på Stav i Trondheim? Mener du Stavset, eller Stav i Malvik? Det var vel ingen Lidl på Stavset, men det var en på Saupstad. Der handlet vi mye.
    Lidls problem var vel først og fremst at nordmenn vil ha ost fra Tine (og etter hvert Synnøve), kaviar fra Mills etc., mens Lidl solgte sine egne merker (som konservative nordmenn ikke kjøpte). Lidl måtte etter hvert tilby de samme varene som Rema og de andre gjorde, men dermed ble de ikke konkurransedyktige på pris da de ikke var store nok til å få like gode betingelser som f.eks. Rema og Obs! Deretter kom dette med beliggenhet. Hvem kjører til Lidl for å kjøpe de samme varene som man har på Rema, men dyrere?
    Det hjalp vel ikke heller at Lidl i hovedsak baserte seg på egne produkter som så måtte importeres og fortolles slik at de ikke ble så mye billigere enn de standardvarene som nordmenn kjøper.
    Stav, Malvik whatever in the middle og nowhere langs E6. På Lidl Oslo sentrum var det permanent kassakø.

    Nordmenn er ikke spesielt merkevarebesvisste, jamfør merkevarepulveriseringen/-knusingen Orkla, Norgesgruppen mm holder på med med samme produsenten bak Rema sprøløk og PS sprøløk, Tine som lager Coop extra lavprisosten og Synnøve lager Rema lavprisosten. Hvilken velger du?
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    2.455
    Sted
    London
    Altså britiske sjåfører ønsker en viss standard på jobben, mens rumenere++ ikke er så nøye på det. Er det hva vi kaller sosial dumping?
    Nei. Bildet er mye mer nyansert enn som så. Britene har over lengre tid ikke ønsket disse jobbene, og jobbene har over tid blitt fylt med mindre arbeidssky ansatte fra andre land i Europa - og resten av verden. Jeg har jobbet i Staines, hvor over halvparten av innbyggerne lokalt er første eller andre generasjons indere. Ingenting galt med det i mine øyne, for de er villige til å jobbe og flinke.
    Når det gjelder generelt dårlig standard og dårlig tilrettelegging for tungtransport, kommer dette av at dette yrket har blitt overtatt av innvandrere. Dette har gjort det til en lavere prioritet enn andre reisende på veiene her for de som driver bensinstasjoner og rasteplasser. Og når Brexit kom og rasismen (som jeg selv har fått følt på) ble tillatt i det offentlige rom, fikk mange nok. Jeg er og en av dem som forsøker å komme meg vekk herfra fordi det er utrivelig.
    Videre bør man ikke referere til rumenere som en utnyttet gruppe. De fleste rumenere og andre som kommer til andre land er som regel de ressurssterke og vel utdannede. En rumensk ansatt i en butikk eller som lastebilsjåfør jobber med samme avtale som en brite hvis de er ansatt lokalt. Min bedre halvdel er rumener som kom hit for mange år siden og har aldri vært utsatt for sosial dumping. Men hun kom hit fordi det ikke var noe for henne å gjøre i Romania rett etter 2000
    I tillegg har du sesongarbeiderne som kommer og tar jobber for en kortere periode før de reiser igjen. For dem er det gode penger og de blir re-investert lokalt hvor de bor. Som regel fattige deler i øst europa. Norge har dem i gårdsdrift og fiskeindustri. Her har ting råtnet på rot fordi ingen har plukket det. Briter er ikke interessert i disse jobbene uansett betaling.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    1.599
    Antall liker
    909
    Stav, Malvik whatever in the middle og nowhere langs E6. På Lidl Oslo sentrum var det permanent kassakø.

    Nordmenn er ikke spesielt merkevarebesvisste, jamfør merkevarepulveriseringen/-knusingen Orkla, Norgesgruppen mm holder på med med samme produsenten bak Rema sprøløk og PS sprøløk, Tine som lager Coop extra lavprisosten og Synnøve lager Rema lavprisosten. Hvilken velger du?
    Nordmenn ikke merkevarebevisste? Er du fjern eller? Hadde dette ikke vært tilfelle hadde ikke alle butikkene i hovedsak hatt samme utvalget.
    Det er også riktig som otare påpeker, at lidl hadde problemer med å selge sine egne merkevarer og måtte bytte ut disse med produktene nordmenn er vandt med. Ikke at lidl er noe savn altså, det var stort sett ræl de solgte. Både før og etter de byttet varer.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    det er så vakkert

    « Britene har over lengre tid ikke ønsket disse jobbene, og jobbene har over tid blitt fylt med mindre arbeidssky ansatte fra andre land i Europa - og resten av verden.»

    ARBEIDSSKY!!!!!!!!!!!!!!
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    14.017
    Antall liker
    7.877
    det er så vakkert

    « Britene har over lengre tid ikke ønsket disse jobbene, og jobbene har over tid blitt fylt med mindre arbeidssky ansatte fra andre land i Europa - og resten av verden.»
    Det er stort sett slik all maten du spiser blir høstet, uansett hvor i verden den er dyrket og høstet. Det eneste nye er at det snakkes om det. Det er ikke uten grunn at omtrent ingen nordmenn jobber med høsting i landbruket. Slik har det vært i lang tid, eneste nye i kårånatiden er stengt tatt at VG et al har skrevet om det og da er det plutselig en skandale. At ingen nordmann gidder å jobber for litt over en hundrings i timen med uforutsigbar arbeidsmengde og mye helgejobbing burde ikke overraske noen, men det gjør det tydeligvis.

    Se for deg selv at sjefen for fakultetet kom inn på en fredags ettermiddag og sa at nå skinner solen og det er fint. Nå må dere faen meg jobbe gjennom helgen. Du ville trodd at vedkommende var sprøyte gal, og det selv om du tjener fire ganger så mye som den som høster grønnsakene dine.
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.517
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    1
    Det mange som ikke ønsker visse jobber. Også i Norge. Snakket med noen briter som jobbet her i landet. Bygging av vindmøller in the middle of nowhere. Dette er jobber nordmenn ikke vil ha fordi de er visstnok arbeidsskye. Disse britene hadde timelønn på 120kr fordi de hadde lang erfaring fra denne type arbeid. Østeuropeerne fikk 70kr timen. Britene var på tur hjem fordi de ikke fikk lønn når været var for dårlig til å gå opp i masta. Måtte sitte å sture i brakka i snøstomen uten lønn.....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    Se for deg selv at sjefen for fakultetet kom inn på en fredags ettermiddag og sa at nå skinner solen og det er fint. Nå må dere faen meg jobbe gjennom helgen. Du ville trodd at vedkommende var sprøyte gal, og det selv om du tjener fire ganger så mye som den som høster grønnsakene dine.
    helt klart, selv om det er mer enn uklart hva du ønsker å si.
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.517
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    1
    Man kunne alternativt senke norske lønninger til et nivå der en hundrings i timen er en kjempedeal. Er du keen på det?

    Det hadde vært en grei deal hadde det ikke vært for at en betydelig andel mennesker tjener langt mer slik at kostnadsnivået er blitt så høyt at 100kr i timen knapt strekker til.....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    Man kunne alternativt senke norske lønninger til et nivå der en hundrings i timen er en kjempedeal. Er du keen på det?
    hvorfor må vi det?

    du kunne sikkert sagt tier i timen. og forskjellen var?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    14.017
    Antall liker
    7.877
    helt klart, selv om det er mer enn uklart hva du ønsker å si.
    Det er ingen vits i å vurdere arbeidslyst og lønninger når man selv, som jeg og du, sitter på en relativt grønn gren. Det er endeløs rekke av folk som gladelig vil jobbe for en hundrings i timen uansett hva LO og lignende mene om det, hvor lav man synes en lønn er avhenger stort sett kun av utgnagspunkt. Det er slik landbruk drives over hele Europa, for eksempel. Det er i utgangspunktet ingen som vil ansette lokale på et lokalt akseptabelt lønnsnivå.
     

    Asbjørn

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    27.083
    Antall liker
    17.018
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    helt klart, selv om det er mer enn uklart hva du ønsker å si.
    For noen som har vokst opp på gård og blitt utkommandert til å hjelpe til med høyberging på slektningers gårder på sjeldne godværsdager var det der krystallklart.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    det er derfor vi har – hva kalles det nå?

    en kan jo skaffe seg slaver også.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    For noen som har vokst opp på gård og blitt utkommandert til å hjelpe til med høyberging på slektningers gårder på sjeldne godværsdager var det der krystallklart.
    dummeste du har sagt. som om vi har en lønnssak som har noe med dine gårdserfaringer å gjøre. men det er klart; latskap er opphavet til lave lønninger.

    amazon er et lite småbruk nær deg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    14.017
    Antall liker
    7.877
    en kan jo skaffe seg slaver også.
    Det er greit å være klar over at det finnes relativt mange, for de fleste prakitske formål uendelig mange, for hvem noe som ses på som en dumpinglønn i Norge er en fantastisk mulighet. Om man føler seg utnyttet eller ikke avhenger stort sett av kontekst og er ikke noe absolutt. Om man skal påberope seg solidaritet så hjelper det i det minste på troverdigheten at denne solidariteten ikke stopper ved et tilfeldig punkt, f.eks Norges grense mot omverdenen.

    Jeg er ikke interessert i å jobbe for en hundrings i timen, ei heller er du eller de fleste norske nordmenn, men køen av folk som kunne tenke seg det er veldig, veldig lang.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    det kalles politikk. du burde prøve tanken.

    og at du nå kjører på solidaritetstanken sier jo hvor kortsluttet det du sier er.

    tillegg:

    prøv følgende øvelse: også fagforeninger og solidariet utspiller seg innen et marked.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    14.017
    Antall liker
    7.877
    det kalle politikk. du burde prøve tanken,.
    Hvorfor tror du Norge mangler noen tusen av noe såpass enkelt som å kjøre lastebil samtidig som vi har noen hundretusen som offisielt ikke er i stand til å utføre noe arbeide og har fått innvilget f.eks. uføretrygd?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    3.581
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    det er så vakkert

    « Britene har over lengre tid ikke ønsket disse jobbene, og jobbene har over tid blitt fylt med mindre arbeidssky ansatte fra andre land i Europa - og resten av verden.»

    ARBEIDSSKY!!!!!!!!!!!!!!
    Du fikk ikke med deg hele meningen - «mindre arbeidssky» - dvs mennesker som står på og jobber for en lønning som vi nordmenn ikke vil lukte på en gang.

    Johan-Kr
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.351
    Antall liker
    8.538
    Sted
    oslo
    Hvorfor tror du Norge mangler noen tusen av noe såpass enkelt som å kjøre lastebil samtidig som vi har noen hundretusen som offisielt ikke er i stand til å utføre noe arbeide og har fått innvilget f.eks. uføretrygd?
    politikk?

    sorry: det er latskap!
     

    palmaris

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.013
    Antall liker
    222
    Torget vurderinger
    1
    No må ein jo sjå at for å få fleire til å køyra lastebil så lyt me stilla høgare krav til dei. Minimum 5 i matematikk og 3-4 år utdanning vil du naturleg nok få fleire som vil satsa på det. Normal arbeidstid og god løn er det som skal til. Med tanke på alle dei undermåls sjåførane som er i trafikken i dag allereie er eg usikker på om å pressa mange av dei som er uføre i dag av ymse grunnar til å køyra lastebiler rund omkring...
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.517
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor tror du Norge mangler noen tusen av noe såpass enkelt som å kjøre lastebil samtidig som vi har noen hundretusen som offisielt ikke er i stand til å utføre noe arbeide og har fått innvilget f.eks. uføretrygd?

    Vi vil alltid mangle folk vi ikke gidder å betale for. Løsningen er da ikke å importere folk fra den tredje verden som er villige til å jobbe for peanøtter.....
    Det mangler ikke på folk som selge arbeidskraften sin billigere. Det er kloremerker på ytterdørene til de fleste godt betalte jobbene i Norge fra kompetente folk som vil inn. "Vi" er selektive med hvem vi synes det greit å dumpe lønna til. De med makt, penger og inflytelser sørger for seg og sine....
     

    Voff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    8.517
    Antall liker
    3.744
    Torget vurderinger
    1
    " Men dårlige lønns- og arbeidsforhold, kombinert med forsinkelser i utdanningen av nye sjåfører på grunn av pandemien, har gjort sjåførmangelen akutt. "


     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    2.886
    Antall liker
    971
    Torget vurderinger
    4
    Ifra LinkedIn om emnet

    1632725787367.png

    There isn’t actually a shortage of drivers, what we have, is a shortage of people who can drive, that are willing to drive any more. You might wonder why that is. I can’t answer for all drivers, but I can give you the reason I no longer drive. Driving was something I always yearned to do as a young boy, and as soon as I could, I managed to get my driving licence, I even joined the army to get my HGV licence faster, I held my licence at the age of 17. It was all I ever wanted to do.I had that vision of being a knight of the roads, bringing the goods to everyone, providing a service everyone needed.

    What I didn’t take into account was the absolute abuse my profession would get over the years. I have seen a massive decline in the respect this trade has, first, it was the erosion of truck parking and transport café’s, then it was the massive increase in restricting where I could stop, timed weight limits in just about every city and town, but not all the time, you can get there to do your delivery, but you can’t stay there, nobody wants an empty truck, nobody wants you there once they have what they did want.

    Compare France to the UK. I can park in nearly every town or village, they have marked truck parking bays, and somewhere nearby, will be a small routier, where I can get a meal and a shower, the locals respect me, and have no problems with me or my truck being there for the night.

    Go out onto the motorway services, and I can park for no cost, go into the service area, and get a shower for a minimal cost, and have freshly cooked food, I even get to jump the queues, because others know that my time is limited, and respect I am there because it is my job. Add to that, I even get a 20% discount of all I purchase. Compare that to the UK £25-£40 just to park overnight, dirty showers, and expensive, dried (under heat lamps) food that is overpriced, and I have no choice but to park there, because you don’t want me in your towns and cities.

    Ask yourself how you would feel, if doing your job actually cost you money at the end of the day, just so you could rest.

    Not only have we been rejected from our towns and cities, but we have also suffered massive pay cuts, because of the influx of foreign drivers willing to work for a wage that is high where they come from, companies eagerly recruited from the eastern bloc, who can blame them, why pay good money when you can get cheap labour, and a never ending supply of it as well.

    I know Canterbury has the grand total of zero truck parking facilities, but does have a lot of restrictions, making it difficult for trucks to stop anywhere. Do you want me to go back to driving trucks? Give me a good reason to do so.

    Perhaps once you work out why you can’t, you will understand why your shelves are not as full as they could be. I tried it for over 30 years, but will never go back, you just couldn't pay me enough.

    Credit: Jim Titheridge - former Knight of the Road.
    Image preview
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn