Politikk, religion og samfunn Mens vi venter på Brexit

Forlater de EU


  • Totalt antall stemmer
    23
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.261
    Antall liker
    10.983
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Så skjedde det jeg nesten ikke turte håpe på. Men nå er det håp for at enden på EU er nær og at Norge får tilbake selvbestemmelsesretten.
    Håp? Om økonomisk nedgang, og sterke menn ved roret i najonalstatene?
    Ikke bare moro å lese europeisk historie i disse tider.
    Jeg har ingen skråsikre spådommer, men innrømmer at jeg og mine mange britiske venner er skremt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så skjedde det jeg nesten ikke turte håpe på. Men nå er det håp for at enden på EU er nær og at Norge får tilbake selvbestemmelsesretten.
    Gløm det. Norge er innvevd i den internasjonale økonomien enten du liker det eller ikke. Et Europa der samarbeidet er under oppløsning er en skremmende tanke for alle som har litt videre visjoner enn det som skjer på nærmeste gresstust. Ottone har også gode poenger her. Les litt historie og se hva "each man to himself" har ført til opp gjennom årene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Stakk innom en Keep Calm generator og laget meg en t-skjorte.

    David Cameron har begått "one of the greatest prime ministerial blunders in history" - og det for å få ro blant gærningene i eget parti. Som om Siv Jensen skulle satset regjeringssamarbeidet på vegne av Demokratene.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Symptomatisk nok er det mest synd på EU nå, ikke UK. Og at de overhode ikke vil ha en EØS-avtale viser med all tydelighet hvor dårlig den vi har er. Men så ble den jo framforhandlet av EU-tilhengerne våre og ment som et takk for sist til det norske folk. Siste stikk nå var jo suverenitetsavståelsen til EU ang finanstilsynet. Det er faktisk ikke ende på hvor servile norske EU-politikere er overfor Brussel.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.261
    Antall liker
    10.983
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En venn av meg sier
    "I've never been so ashamed of my country as I am today. How could we be so stupid, so shortsighted, so bigoted. Severe bad times ahead and 'we' voted for it. Beyond belief."

    EU har nok blitt for stort, men ikke i nord-vest. De beste forlater gjengen når de syns det blir for mye tull.
    Jeg har stor respekt for EU som prosjekt, og hva det har betydd for Europa de siste 50 årene.
    Britene klarer seg nok greit uansett, jeg er mer spent på effekten i resten av EU.
    I Skottland sies det at brexit øker oppslutningen til separatistene, som altså vil løsrives fra England og være med i EU.
    Det blir spennende tider.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Det skal en del til før Skottland virkelig river seg fri, men de har fått utrolig gode kort på hånden i fremtidige forhandlnger med politikerne i Westminster og vil klare å vriste løs noen store innrømmelser i retning større selvstyre.

    Siden Thatcher/Blair - altså både Tory og Labour - har politikerne ligget i krig med vanlige folk. Det har skapt UKIP og det har ført til at UK går ut av EU, 41 år etter at de stemte for å bli værende i EU. Som man sår, høster man.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Så nå kan vi kose oss med negative renter i overskuelig fremtid? :rolleyes:
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden Thatcher/Blair - altså både Tory og Labour - har politikerne ligget i krig med vanlige folk.
    Jeg tror du tillegger politikerne alt for stor makt. Det er den globale forflyttingen av kapital og arbeidsplasser - konsekvensen av kapitalismens liberalisme - som er den virkelige årsak. Og det har ikke politikerne maktet å gjøre noe med (eksemplifisert ved utflaggingen av norske sjøfartsarbeidsplasser; konsekvensen har blitt rederprivilegier og færre arbeidsplasser for nordmenn, men alternativet hadde vært ingen arbeidsplasser for nordmenn).

    Skal man få gjort noe med dette, trengs det mer internasjonalt samarbeid og forpliktelser, ikke mindre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så nå kan vi kose oss med negative renter i overskuelig fremtid? :rolleyes:
    Hvis det blir negativ rente, blir det virkelig sånn at man må betale for å ha noen stakkarslige små kroner i banken, da?

    PS. Jeg spør for en venn.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Kanskje Norge skal gå i union med England? Da hadde nok en del fotball nutcases blitt glade :rolleyes:

    Mye mere eller mindre kvalifisert synsing her, det eneste som er sikkert er at vi ikke aner hva som kan skje nå. Allerede nå har nei-siden gått tilbake på valgløfter, så dette blir moro....not!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Europa har det med å selvutslette.
    De har det, og historisk sett skyldes det delvis at britene har kunnet sitte trygt på andre siden av kanalen og spille de kontinentale stormaktene ut mot hverandre. Enhver likhet med dagens situasjon er selvsagt helt tilfeldig.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Siden Thatcher/Blair - altså både Tory og Labour - har politikerne ligget i krig med vanlige folk.
    Jeg tror du tillegger politikerne alt for stor makt. Det er den globale forflyttingen av kapital og arbeidsplasser - konsekvensen av kapitalismens liberalisme - som er den virkelige årsak. Og det har ikke politikerne maktet å gjøre noe med (eksemplifisert ved utflaggingen av norske sjøfartsarbeidsplasser; konsekvensen har blitt rederprivilegier og færre arbeidsplasser for nordmenn, men alternativet hadde vært ingen arbeidsplasser for nordmenn).

    Skal man få gjort noe med dette, trengs det mer internasjonalt samarbeid og forpliktelser, ikke mindre.
    Politikerne har helt bevisst, både til høyre og til venstre, tilrettelagt for en politikk som har gått på tvers av vanlige lønnsmottakeres interesser. De har bygd ned Europa utenfor "de pene adresser" som danskene sier det, og samtidig selv flyttet til disse adressene, så de skulle slippe å ta inn over seg hva de har vært med på.

    Nå kom rekylen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.709
    Antall liker
    13.197
    Så nå kan vi kose oss med negative renter i overskuelig fremtid? :rolleyes:
    Hvis det blir negativ rente, blir det virkelig sånn at man må betale for å ha noen stakkarslige små kroner i banken, da?

    PS. Jeg spør for en venn.
    Ja.

    Det sitter dog ganske langt inne for banker å belaste kunder renter på innskudd, men det kan alltids komme noen gebyrer og den slags som gjør den effektive renten negativ. Utenfor Norge har det lenge vært helt normalt at det koster en del å ha en lønnskonto.

    Når det snakkes om styringsrenten så snakker man i praksis om en rente banker kan plassere på hos sentralbanken - det er normalt den eneste renten sentralbanken selv råder over, alle de andre rentene som finnes er en funksjon av tilbud og etterspørsel, men de blir selvsagt påvirket av hva sentralbankrentene faktisk er. Ved slutten av dagen vil alle penger som er "til overs" bli plassert i sentralbanken i den respektive valutaen - med unntak at det som er i form av kontanter, og kontanter betaler jo ikke noen rente (men i disse tider kan jo det være fristende avkastning).

    Innskudd fra kunder har en egenverdi for banker siden det er en relativt stabil kilde til finansiering og behandles også som det rent regulatorisk. Innskudd fra bedrifter og andre profesjonelle er langt mindre stabile og der er det mer vanlig med negative renter.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Siden Thatcher/Blair - altså både Tory og Labour - har politikerne ligget i krig med vanlige folk.
    Jeg tror du tillegger politikerne alt for stor makt. Det er den globale forflyttingen av kapital og arbeidsplasser - konsekvensen av kapitalismens liberalisme - som er den virkelige årsak. Og det har ikke politikerne maktet å gjøre noe med (eksemplifisert ved utflaggingen av norske sjøfartsarbeidsplasser; konsekvensen har blitt rederprivilegier og færre arbeidsplasser for nordmenn, men alternativet hadde vært ingen arbeidsplasser for nordmenn).

    Skal man få gjort noe med dette, trengs det mer internasjonalt samarbeid og forpliktelser, ikke mindre.
    Politikerne har helt bevisst, både til høyre og til venstre, tilrettelagt for en politikk som har gått på tvers av vanlige lønnsmottakeres interesser.
    Tja, vet ikke helt om jeg tror på dette. Snarere tror jeg de har gjort så godt de kan for å bremse opp for kapitalens iboende logikk, penger kan flyttes og med det også arbeidsplasser. Ref også mitt eksempel med den norske rederbeskatningen, som har hjulpet norske sjøfolk litt, og rederne veldig mye. Spørsmålene britene må stille seg er om det er bedre at østeuropeere kommer til UK og overtar jobber der, eller at britiske jobber flyttes utenlands til enda billigere steder. Det er det sørgelige dilemmaet mange arbeidsplasser står overfor, og tross alt etterspør mange av østeuropeerne britiske varer og tjenester. .....

    Det er klart at Chicagoskolen og neoliberalismen har mye å svare for som ideologi.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så nå kan vi kose oss med negative renter i overskuelig fremtid? :rolleyes:
    Hvis det blir negativ rente, blir det virkelig sånn at man må betale for å ha noen stakkarslige små kroner i banken, da?

    PS. Jeg spør for en venn.
    Bare send de til meg. Jeg mottar de gjerne uten gebyr.
    Takk for det generøse tilbudet, men vennen min sa bare noe som hørtes ut som "over mitt råtnende lik", og at han heller ville kjøpe gull for pengene og mure det inn i grunnmuren på huset til krisen var over.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Så nå kan vi kose oss med negative renter i overskuelig fremtid? :rolleyes:
    Hvis det blir negativ rente, blir det virkelig sånn at man må betale for å ha noen stakkarslige små kroner i banken, da?

    PS. Jeg spør for en venn.
    Ja.

    Det sitter dog ganske langt inne for banker å belaste kunder renter på innskudd, men det kan alltids komme noen gebyrer og den slags som gjør den effektive renten negativ. Utenfor Norge har det lenge vært helt normalt at det koster en del å ha en lønnskonto.

    Når det snakkes om styringsrenten så snakker man i praksis om en rente banker kan plassere på hos sentralbanken - det er normalt den eneste renten sentralbanken selv råder over, alle de andre rentene som finnes er en funksjon av tilbud og etterspørsel, men de blir selvsagt påvirket av hva sentralbankrentene faktisk er. Ved slutten av dagen vil alle penger som er "til overs" bli plassert i sentralbanken i den respektive valutaen - med unntak at det som er i form av kontanter, og kontanter betaler jo ikke noen rente (men i disse tider kan jo det være fristende avkastning).

    Innskudd fra kunder har en egenverdi for banker siden det er en relativt stabil kilde til finansiering og behandles også som det rent regulatorisk. Innskudd fra bedrifter og andre profesjonelle er langt mindre stabile og der er det mer vanlig med negative renter.
    Takk for opplysende svar. Får håpe terskelen for renteinnbetaling til banken på innskudd er høy.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    Herlig!
    Det skal nok bli mange skuffende åpenbaringer for britene fremover.

    Not a mistake Nigel Farage.JPG

    Når briter snakker om endelig å bli en selvstendig nasjon igjen, da er det engelskmenn som drømmer seg tilbake til da de var The Great British Empire....med halve kloden som ikke fullt så frie kolonier under dem ?

    Ville skottene stemt seg ut av GB dersom den avstemmingen hadde skjedd nå ?
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    Så skjedde det jeg nesten ikke turte håpe på. Men nå er det håp for at enden på EU er nær og at Norge får tilbake selvbestemmelsesretten.
    Gløm det. Norge er innvevd i den internasjonale økonomien enten du liker det eller ikke. Et Europa der samarbeidet er under oppløsning er en skremmende tanke for alle som har litt videre visjoner enn det som skjer på nærmeste gresstust. Ottone har også gode poenger her. Les litt historie og se hva "each man to himself" har ført til opp gjennom årene.

    Når du er først inne på historie så er det mange riker som også har gått nedom og hjem, Romer rike og ottomanske rike.

    I nyere tid så har du jo eksempler med Jugoslavia og Sovjetunionen at dette ikke fungerer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.505
    Antall liker
    9.242
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi skal ikke krisemaksimere en Brexit.
    Olav Thon: EU fortjente en lærepenge - Brexit - VG

    Investoren Øystein Stray Spetalen legger ikke skjul på gleden
    over utfallet av folkeavstemningen:
    – Dette er det største for Europa siden Berlinmurens fall.
    Det er like stort. Dette er et seier for det europeiske folk
    – for folk som hver dag står opp om morran og gjør et ærlig arbeid.
    Taperne er den politiske eliten som lever skjermede liv og
    ikke skjønner noe som helst av hva vanlige folk opplever.
    Eliten er ikke rammet av ledighet.
    De lever bekymringsfritt på vestkanten av byene sine,
    godt skjermet fra ledighet og ikke minst den store utfordringen som
    innvandringen gir i hverdagen, sier Spetalen:


    – Det er ikke de som opplever at det blir et flertall av innvandrere
    i nabolaget i løpet av få år. Det er ikke de som opplever den utfordringen
    det gir av brytninger mellom kulturer. Jeg har ventet på dette og tror
    EU og mange europeiske land trenger denne smellen,
    for å skjønne at de må nyorientere seg og faktisk ta utgangspunkt i
    at det er et folk der ute som bestemmer, sier den norske investoren.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Trump mener at Brexit vil hjelpe han å bli president. Brexit er et symbol på at "folket tar tilbake landet, og folket tar tilbake makta", noe som vistnok skal representere ham selv.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.511
    Antall liker
    9.658
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det skurrer litt når investorer snakker om ærlig arbeid, ellers er det klart at ØSS er inne på noe av kjernen til at det gikk som det gikk, selv om jeg er ganske sikker på at konsekvensene ikke kommer til å bli så trivelige som Brexit tilhengerne forestiller seg. Og at Eu nok trenger en realitetsjustering på noen områder er det heller ikke vanskelig å være enig i.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.709
    Antall liker
    13.197
    The downfall of David Cameron: a European tragedy | Politics | The Guardian

    How was it that a modern-minded liberal Conservative leader who long ago told his party to “stop banging on about Europe” if it wanted to get back into power after three successive defeats – and who then delivered two terms in government – has himself been brought down by that same party over that same European question?
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.162
    Antall liker
    6.827
    Torget vurderinger
    4
    The Next PM ???


    Boris har nok noen likheter med en viss annen Boris noe lenger østfra og han har tidvis noe vondt for å finne ordene, samtidig er han ikke plagsomt opptatt av kotyme og politisk korrekthet. Kjedelig er han i hvert fall ikke !


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    The spin begins. Straks etter kunngjøring av offisielt resultat lød det unisont "48 percent did not vote Leave, we need to consider that and not rush into things". Det kom fra flere Remain talking heads og politikere. Deretter fulgte at man ikke burde "invoke article 50 immediately, though Cameron said he would". Og nå, i flere medier, "Leave voters regretting their vote".

    Her skal det nok dras i alle spaker før man aksepterer resultatet. Og det er 48-52, men om man tar med en ekstra desimal, ble det jammen 48,1-51,9. Forbrukere er trent opp til å ignorere det nitallet, så nå ble det jammen jevnt, gitt.

    Men Leave vant med over 1,26 millioner stemmer, og det er det vanskelig å trylle vekk. Spesielt gitt at man var så sikre på at det ville bli Remain. "The will of the people ..."

    Folkeopprøret rundt omkring fortsetter. Kanskje best å slutte med sånne ubeleilige og dyre valg?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    3.799
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Pat Condell:
    "Nothing to stop us trading with and being friends with Europe. We just don’t want to be governed by people we haven’t elected. That’s it."

    Måtte dette føre til at EØS-avtalen på sikt blir åpnet for reforhandling, slik at et økonomisk samarbeid ikke lenger blir sauset sammen med avståelse av politisk suverenitet. Jeg er en håpløs drømmer..., og det forutsetter ryggrad hos være egne folkevalgte.

    B
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Vel, innen EU har man kommet til at det eneste som kan redde unionen på sikt er tettere sentralisering og integrering, med stadig større overføring av suverenitet til Brussel.

    Men det skal vel litt til å stenge døren på verdens femte største økonomi og EUs største militærmakt.

    FT med en god artikkel om skilsmisseforhandlingene, med påfølgende handelsavtale. Det kommer til å ta år, dette.

    Om da ikke tyskerne får viljen sin. Det tar også minimum to år før det blir noen endringer i nåværende status - om ikke Leave gjør alvor av sine trusler om å innføre unilaterale lovendringer. Det vil ikke bli godt mottatt, skriver FT.

    Brexit: the world’s most complex divorce begins - FT.com
     

    Fjernis 2.0

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Innlegg
    2.954
    Antall liker
    316
    The spin begins. Straks etter kunngjøring av offisielt resultat lød det unisont "48 percent did not vote Leave, we need to consider that and not rush into things". Det kom fra flere Remain talking heads og politikere. Deretter fulgte at man ikke burde "invoke article 50 immediately, though Cameron said he would". Og nå, i flere medier, "Leave voters regretting their vote".

    Her skal det nok dras i alle spaker før man aksepterer resultatet. Og det er 48-52, men om man tar med en ekstra desimal, ble det jammen 48,1-51,9. Forbrukere er trent opp til å ignorere det nitallet, så nå ble det jammen jevnt, gitt.

    Men Leave vant med over 1,26 millioner stemmer, og det er det vanskelig å trylle vekk. Spesielt gitt at man var så sikre på at det ville bli Remain. "The will of the people ..."

    Folkeopprøret rundt omkring fortsetter. Kanskje best å slutte med sånne ubeleilige og dyre valg?
    Det er nok mange som ble påvirket av skremselgpropagandaen og stemte for å bli selv om de var usikre, så jeg tror faktisk at prosenten for å melde seg ut ville ha vært en del større uten denne skremselspropagandaen.

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Franskmennene ønsker å flytte grensen til Dover.

    Mayor of Calais Natacha Bouchart says the French government should
    immediately look at renegotiating the Le Touquet treaty between the UK
    and France.

    image.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har aldri helt skjønt meg på britisk politikk. Nå skjønner jeg at den ikke er noe å skjønne.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    haha, se svensken som går planken rett i gapet på PK-haien! PK-media der borte er dritsure på Brexit i dag. De finner det aldeles uhørt at folk har tenkt og stemt selv og det på tvers av det de fikk beskjed om.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.709
    Antall liker
    13.197
    haha, se svensken som går planken rett i gapet på PK-haien! PK-media der borte er dritsure på Brexit i dag. De finner det aldeles uhørt at folk har tenkt og stemt selv og det på tvers av det de fikk beskjed om.
    Det er nok en ganske drøy antagelse at folk har skjønt hva de har stemt på - uansett hva de har stemt. Slike valg avgjøres av følelser, ikke fakta - i den grad fakta i det hele er å oppdrive. Og også hvem som faktisk tar seg bryet med å stemme.

    Det har vært beskjed om å stemme både ja og nei fra ulike interesser. Man vet sånn ca hva man får med et ja - da endrer ikke veldig mye seg. Hva som nå skjer vet ingen.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.904
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Samme faen hva folket stemmer , parlamentet er de som til slutt bestemmer de kan jo velge å gå imot folket .

    Mvh
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.983
    Antall liker
    6.202
    Nå er vi ikke vi og Sveits de eneste sære lenger.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.549
    Antall liker
    7.057
    haha, se svensken som går planken rett i gapet på PK-haien! PK-media der borte er dritsure på Brexit i dag. De finner det aldeles uhørt at folk har tenkt og stemt selv og det på tvers av det de fikk beskjed om.
    Tja, det var vel over 80 prosent av medelsvensson som mente de burde fortsette med å kjøre til venstre i 1955. Det tok Riksdagen noen år før de bestemte seg for å gi faen i rådet fra folket.

    Hadde en uggen følelse før gårsdagen da den minnet meg for mye om stemningen i Norge på sommeren 1994. Godt hjulpet av en hyperinflatert nasjonal selvfølelse etter Lillehammer OL og en økonomi på vei oppover klarte ikke JA-kampanjen å skifte gir fra skremselspropagandaen om konsekvensene ved et nei til hvorfor vi burde stemme ja av også ikke-økonomiske grunner. Ingen liker å bli fortalt hva de skal stemme. I vår post-fakta/kunnskap politiske virkelighet, der enhver faktisk ekspertise lettbent kan avskrives som PK i kommentarfeltene, så betyr dettte enda mindre eller oppnår motsatt virkning. BREXIT ble avgjort av dem som stemte på trass, eller ikke så for seg at de personlig ville ha noe å tape på grunn av enten sosioøkonomisk status eller alder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn