Mellontonehorn eq

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Hei igjen

jeg har et jmlc 200t horn tilkoblet en bms 4590 coax. Minidsp benyttes til styring.

nedefor er frekvensmåling av bms'ens melllmtone med hp at 350 og lp at 5000, begge med 48 fb LR-filter. Problemet mitt er: hvordan er optimal måte å få normalisert frekvebsresponsen på? Forsøkt meg med low shelf men måtte legge inn to stykk da minidsp har maks low shelf på -16 db. Har også forsøkt med i optimizeren i Rew. Den brukte bare peaker (negative) med forskjellige q-er. Problemet er at flere av peakene ble satt med mer enn -16 db, hvilket ikke funker med minidsp. (Har huket av for minidsp i optimizeren)

hvorledes gjør dere det? Noen som vil dele sine peq'er?
image.jpg
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Etter at jeg hadde brukt low shelves med bortimot -20 db var det ikke veldig mye lyd ut av hornet selv men volumet på 0,0 db på minidspen :-(
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Startet fra scratch igjen med en meget bred peak med midtpunkt lagt i xo hp, samt en peq:
image.jpg


Det betød samtidig at jeg booster over 0 db; er det ikke det man skal unngå?

målingen ble deretter som dette:
image.jpg


Er dette veien å gå?

(har pt ikke lytterom så får ikke kontrollhørt på dette; må stæsje bort småhorna i boden mellom hver måleøkt)
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Legg ut en måling av responsen uten filtre så er det litt enklere å mene noe.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Kjenner ikke mini DSP, men kan jo invitere deg en tur til Egersund for en lytt og demonstrasjon av hvordan jeg gjør eksersisen med Groundsound på mine horn. Holder meg borte fra shelving filtre og legger heller inn eq punkter på strategiske steder med passende Q verdi (båndbredde).
 

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Innlegg
1.419
Antall liker
622
Torget vurderinger
6
Tytte; skal se om jeg får koblet opp igjen i morgen :)

Gut_man: det var et knakende godt (og hyggelig) tilbud jeg ikke kan si nei til! Tar på pm :)
 
Topp Bunn