Mellomtoner som tåller litt mer trøkk??

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Hei!! har et par Snell A2 Stående her, Og er forsåvidt veldig fornøyd med lyden. Mellomtonen er helt fantastisk, men de spiller ikke høyt.. Av og til får jeg virkelig lyst til å guffe på, men før jeg når skikkelig konsertvolum i stua så forvrenges lyden til det ugjennkjennelige.
Tenket å prøve med andre elementer på mellomtone, og evt diskant.. Her er en oversikt over hva slags elementer disse er bestykket med..
Model:Type A/II
Years in Production:1981-1982
Original Price per Pair:$1600.00
Power Rating in Watts:80-200
Frequency Response:36Hz-20kHz
Impedance:4 ohm
Sensitivity:86 dB
Dimensions:25.5x23.75x13
Woofer:10"
Mid:4"
Tweeter:1"

Bassen er jeg meget fornøyd med, og den mener jeg tåler en del, men det kunne vert morsomt å prøve ut elementer til mellomtone og diskant som kan spille skikkelig høyt, det er mellomtoner fra Seas, og diskant fra Vifa som står i, Benevnelsen er jeg ikke sikker på. Alle elementene er nye nye origanale importert fra usa, og kommer ti å bli tatt godt vare på. Men som sagt har litt lyst å prøve dette ut!
Kom gjerne med forslag det hadde jeg satt stor pris på...
Mvh Jan Arne Nilsen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ser ut til at du ikke har spes lettdrevne høytalere; hva bruker du av forsterkeri på dem?
86db og 4ohm nominell impedanse, som kanskje faller enda lenger ned i deler av frekvensregisteret - ja det krever retten og sletten en forsterker med litt hår på brøstet....tenker nå jeg da!

mvh
Proffen
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Ser ut til at du ikke har spes lettdrevne høytalere; hva bruker du av forsterkeri på dem?
86db og 4ohm nominell impedanse, som kanskje faller enda lenger ned i deler av frekvensregisteret - ja det krever retten og sletten en forsterker med litt hår på brøstet....tenker nå jeg da!

mvh
Proffen
Stemmer nok det Proffen:) Nå driver jeg dem med et par Audio Innovations series 1000 monoblokker, som skal ha rimelig bra strømforsyning, de yter 50 watt hver.. Har tidligere peist på med Advantage A-300 med 2*175 Watt, også med bra strømreserver.samme resultat med den. Den burde ha power nok i massevis..
Mvh..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Oki.
Hvordan er gainforholdet mellom blokker og pre?
Mellom kilder og pre?
Inn- og utgangsimpedanser mellom komponenter?
50 rørwatt kan være nok på enkelte høytalere, men det er vel ikke all verden på høytalerne dine.
Advantage kjenner jeg ikke, ei heller strømforsyningen på disse, men watt er ikke alt.....
Mulighet for å prøve andre forsterkere? Do it........!

mvh
Proffen
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Brukte selv to stk Parasound på de da jeg hadde slike. 2x250 på bassen , og 2x150 på mellomtone/diskant. Men de spiller ikke veldig høyt disse uansett før det blir metning i diskant. Slik sett var B Minor fra samme produsent mye morsommere...
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Oisann, må hvis melde pass her, har prøvd å finne ut av det meeen.... det jeg kan si er at disse blokkene er designet for passiv pre. (fra samme merke). om dette kan ha noe å si vet ikke jeg, kan det være at gain mellom blokker og pre er for høy/lav? ikke vet jeg, men et annet medlem her inne kommenterte iallefall at dette ikke er høyttalere som spiller høyt. om det nytter å putte inn andre elementer er jeg ikke sikker på.. men det er kanskje noen som vet:confused:
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg fikk aldri mine til å spille særlig høyt...Vakker mellomtone, men bassen var heller ikke særlig mye av ifht str på kabinett...Som sagt var Snell B Minor en helt annen historie...Rocka, tøff og med trøkk nedover...Men ikke samme intensitet i mellomtonen som A3i modellen som jeg hadde...
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Brukte selv to stk Parasound på de da jeg hadde slike. 2x250 på bassen , og 2x150 på mellomtone/diskant. Men de spiller ikke veldig høyt disse uansett før det blir metning i diskant. Slik sett var B Minor fra samme produsent mye morsommere...
Der var du ja:) Føler meg muligens litt dum nå, har rett ikke peiling på dette med strøm og de der tingene, tenkte bare at det kanskje gikk an å sette inn noen andre elementer som tåler litt mer trøkk:confused:
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Setter du inne andre elementer er det ikke lenger en Snell A3...Og da blir den mindre verdt...Jeg var oppriktig glad i de høyttalerne, men ser i etterkant at de nok ble litt skuffende..Så store, uten å gi mer trøkk over det hele.. Og jeg testet og med en PA forsterker på 2x2600 watt... Vifter og herk, og softstart så den lurket igang på en 16 amp kurs...Men ble ikke videre imponert okkesom , dessverre...
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvis du bytter ut elementer; kan det da være at du også samtidig må gjøre noe med delefilteret?
Jeg VET ikke, bare tenker høyt, i lett brisen sinnsstemning....

mvh
Proffen
 

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Innlegg
555
Antall liker
102
Torget vurderinger
8
Hvis du bytter ut elementer; kan det da være at du også samtidig må gjøre noe med delefilteret?
Jeg VET ikke, bare tenker høyt, i lett brisen sinnsstemning....

mvh
Proffen
Ha ha Proffen;)jadda jadda tenker høyt, og er vel ganske brisen i tillegg:phvordan kunne du avsløre det så lett:confused: må vel bare finne meg i at det faktisk ikke er mulig å spille grisehøyt på disse høyttalerne som jeg i bunn og grunn liker veldig godt, og til deg Hcs, det blir vel ikke no`elementbytte. får heller se etter gode tilbud på B minor eller evt. klipsh horn, som jeg har hørt skulle spille forrykende høyt :)
Mvh ...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
B Minor kan du få ned i 6000-7000.... Artig høyttaler , langt mer villskap i den kontra A3i som er sivilisert.. Lykke til.. ;)
 
S

Syncrolux

Gjest
Med såpass lav følsomhet som denne høyttaleren har så vil du antagelig trenge veldig mye effekt for å spille høyt. 50W er "ingenting" i praksis. Jeg ville prøvd å avlaste de med aktive subwoofere, filtrert vekk bassen under 80-100 Hz, og så spilt på de med en forsterker på 500-1000W en plass. Det burde de tåle.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.162
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
selg de og kjøp deg et par jbl eller klipsch som passer bedre til spillestilen imo
mvh
Leif
 
Topp Bunn