Mellomtone-kammer ... hva er optimalt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Som håpløs DIY'er har jeg stort sett valgt å bygge egenkonstruerte klassiske 3-veiser med 4-5" mellomtoner av den gamle sorten, som Audax HM130z0, Seas M15-001 og Seas MCA11. Jeg foretrekker en slik utdatert tilnærming fordi jeg trives med den "romfyllende" og "uanstrengte" gjengivelsen av mellomtonen som etter min erfaring best oppnås med små, dedikerte mellomtoner.

    Men dette med "mellomtone-kabinett" har lenge fremstått som en uforutsigbar og uknekkelig nøtt. Elementene jeg benytter har et typisk tynt, lett og akustisk gjennomsiktig membran, og selv med relativt høy deling rundt 500Hz er min erfaring at kabinettet til disse små mellomtonene nesten aldri kan bli dypt nok og romslig nok. Jeg har landet på en regel om minst 35cm netto dybde og 12-15liter netto volum. Mindre enn dette, blir kabinett-refleksjonene som lekker ut gjennom membranet hørbare, og elementet mister selvsving og energi i nedre del av arbeidsområdet.

    For å bli klokere (har mye å gå på) har jeg hentet inspirasjon fra innmat-bilder av vellydende (hvis man stoler på reviewere) kommersielle modeller som også benytter små 4-5" mellomtoner, som feks gamle Virgo-2 og flere Vandersteen'ere, og felles for disse er nettopp dype, romslige mellomtone-kabinetter.

    Og jeg har lest her på Sentralen hvordan man med hell kan modifisere gamle Dynaudio dome-mellomtoner med romsligere og dypere bakkammer.

    Dessuten tror jeg ikke det er tilfeldig at de "beste" 2-veis stativhøyttalerne på markedet, som Magico Mini, Raidho D1, Guarneri Memento og Dynaudio Conf C1 alle har uvanlig dype kabinetter, over 40cm dybde (ytre mål).

    Jeg blir derfor skeptisk når jeg ser bilder eller tegninger av kommersielle/DIY høyttalere med bittesmå mellomtone-kamre, som feks TGravesens "3-way classics" hvor 4-5" mellomtoner får boltre seg i 15-16cm dype kamre på knappe 4-5 liter.

    Jeg gjør trolig mye ut av noe som er en bagatell i det store bildet, men uansett, jeg er overbevist over at mellomtone-kammerets dybde og volum er helt avgjørende for god gjengivelse av det kritiske 300-3000Hz området. Derfor var det betryggende å se bildene av svenske Respons Magma (vedlagt). Basert på ytre mål, vil jeg anslå mellomtone-kabinettet til å være nettopp 35cm dypt og 15 liter stort, sånn ca.

    Noen med liknende erfaringer?
     

    Vedlegg

    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er vel egentlig helt enig i dette. Man vil få refleksjon fra bakveggen i kabinettet uansett hvor godt dempet det er, og jo kortere avstand jo verre blir det.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Javisst ja, her lærte jeg noe nytt.
    Nå skjønner jeg hvorfor eksklusive Focal mellomtoner låt dritt hos meg. Men nå er de solgt. Billig.
    Helvete.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Taunus, leste innlegget ditt, trodde jeg hadde vært oppe i natt og skrevet det selv :)

    Jeg vet ikke. Men tror. At tidsforsinkelse av bølgene bakover (og fremover igjen), og et vist forsøk på demping, helt bakerst - er noe av resepten. Som betyr en viss dybde på kabinettene - ja helt klart!

    Jeg leste noe et sted, jeg ikke finner igjen, noe om forsinkelsen i ren luft gjorde - noe om at det i utgangspunktet skulle minst mulig dempemateriale inn for luften i seg selv var like viktig. Hvor alt dette (den gangen jeg leste det) hørtes fornuftig ut, selv om jeg nå gjengir det dårlig. Jeg konkluderte den gang at mye men "løspakket" materiale og en skrå kant bakerst med tyngre materiale, for å ta det som går inn i denne skrådelen, kan være ganske så optimalt.

    Men, så lurer jeg på, i det frekvensområdet en mellomtone skal arbeide - har det egentlig noe å si (som det har for basser), at kammeret eventuelt er "overdempet" - dvs. mye men allikevel ikke for hardt pakket dempemateriale? Klokere hoder enn meg kan kanskje mene noe om dette.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.939
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    20191025_094101.jpg

    Dette må da være et godt eksempel på hvordan man kan/bør gjøre det.
    -Viser kammerne i Willy's og min første linjekilde "DTP-Linesource"..
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En annen ting jeg har observert også er at det ikke er bare avstanden til bakveggen som har noe å si, men også avstanden til dempematerialet. I praksis er det jo dempematerialet som vil gi refleksjon. Det jeg har best erfaring med er dype kasser som er godt dempet, men likevel med mye "luft" bak elementet. Viktig å unngå veldig tykk front så man ikke "struper" baksida av elementet. Selve elementet kan også bidra med en del refleksjon, spesielt hvis man har en diger ferritt-magnet. Litt derfor er jeg stor fan av Seas sitt Hexadym magnetsystem.

    Good vs bad (samme element, men forskjellig magnet)

    w15ch001.jpg


    w15cy-001.jpg
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om vi ser bort fra horn, er dette det beste jeg har fått til av mellomtoner;

    20171112_220927.jpg


    5" Seas med hexadym i nesten 40 cm dype kasser med mest demping bakerst i kassa.
    Riktignok en mockup kasse, men jeg synes det låt veldig bra.

    SEAS_M15CH002_posteriore.JPG
     

    Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Takk for betryggende og gode innspill. Kjekt å vite at jeg ikke er alene om å gruble på den slags sære tanker og idèer.

    Jeg unnlot bevisst å nevne noe om dempingen av kammeret, da optimal løsning her gjerne varierer med element og delefrekvens, men jeg er absolutt enig i at kammeret dempes, og at elementet trenger rikelig med fri sikt bakover. Selv bruker jeg oppklippet glava (mange små 3cm*3cm trekant-terninger) som holdes på plass inn mot veggene inne i kammeret av finmasket hønsenetting, slik at 50-60% av volumet er fri luft, og alle sideveggene er dekket av et 5-10cm tykt lag av lett komprimert, ustrukturert glava. Bakveggen har gjerne et 10-15cm tykt lag.

    Jeg foretrekker å komprimere glavaen noe, for jeg innbiller meg at massen (fibrene) i en løs og fritt bevegelig stuffings har en lei evne til å "koble seg" akustisk til elementet og øke elementets egendemping og dermed svekke dynamikken og livligheten. Min erfaring, i hvertfall.

    Og så gjelder selvfølgelig den obligatoriske idiot-testen: Legg hendene inntil baffelen og snakk og syng med god kraft inn i mellomtone-kammeret, lag så mange skarpe og rare lyder som du klarer, lytt etter ulyder og resonanser, justere stuffingen, repetere, repetere, og sørg for at huset er tomt og vinduene er lukket.
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Et 5-sidet kammer, formet som en høy og spiss pyramide er muligens en god form mtp akkurat dette.
    Symmetri er det "verste" mtp refleksjon.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg foretrekker å komprimere glavaen noe, for jeg innbiller meg at massen (fibrene) i en løs og fritt bevegelig stuffings har en lei evne til å "koble seg" akustisk til elementet og øke elementets egendemping og dermed svekke dynamikken og livligheten. Min erfaring, i hvertfall.
    Jøss, hadde jeg ikke tenkt på - kan være det du her sier er et poeng?

    En annen ting, som jeg tror på, er slettest mulige vegger fra driveren og bakover til der tiltakene begynner, fordi dempematerialer i seg selv reflekterer noe og fordi jeg mener lyden ikke kan annet enn å følge de glatte veggene bakover - før de enten lures inn i et kammer og så dempes der eller bare starten på dempingen.

    Skal være en liten gruppering selvbyggere på/rundt Hønefoss, som visst nok skal være gode på disse Seas driverne, magnesium har jo sine bakdeler.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om vi ser bort fra horn, er dette det beste jeg har fått til av mellomtoner;

    Vis vedlegget 557847

    5" Seas med hexadym i nesten 40 cm dype kasser med mest demping bakerst i kassa.
    Riktignok en mockup kasse, men jeg synes det låt veldig bra.
    Er det de du kjøpte av meg?
    Jepp.
    Nå er de OB-BB sine.
    Jeg har kvittet meg med alt av denslags greier.
    Fra mellomtone og opp, er det kun horn som gjelder for meg.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Hei.
    Denne tråden - pluss den som Snickers la ut i går, gjør at det igjen blir interessant å henge her på forumet. Kunnskap og begrunnet synsing formattert på en forståelig måte, er gull i mine øyne. Tusen takk.
    BB
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Vil bare nevne at det finnes mellomtoneelementer som er lukket på baksiden, der kammeret blir så lite at refleksjonene kommer over virkeområdet. Dette kan selvfølgelig introdusere andre utfordringer igjen, men ville bare nevne det.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.206
    Sted
    Langesund
    Dype kasser med nøye utprøvd progressiv demping bakover. luft i begynnelsen og så englehår så litt glava og til slutt en bit markmatte som ligger i forkant av kjeglene(diffusjon).
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Jeg konkluderte den gang at mye men "løspakket" materiale og en skrå kant bakerst med tyngre materiale, for å ta det som går inn i denne skrådelen, kan være ganske så optimalt.
    Symmetri på interne vegger er uønsket for all symmetri gir repetisjoner. Med repetisjoner får man noder med hhv kansellering/dobling.
    Så i den grad man kan konstruerer en form som skaper et ideelt kaos så blir det optimalt.

    Jeg skal kanskje teste litt selv ila helgen/uka ifbm mitt eget prosjekt på hvordan jeg kan endre på bølgemønsteret mitt. Jeg har 4 vegger med parallelle buer og en større radius mellom hver 90grader, men 290mm dyp. Bakvegg blir flat..?

    Om man ser kammeret mitt fra siden så vurderer jeg fyllstoff med stigende størrelse "sagtann" for å introdusere vinkler, samtidig blir "sagtennene" ikke plassert symmetrisk. Disse skaper da en innsnevring inn mot tettete fyllmasse innerst.
    Muligens verdt tiden mtp eksperimentering, bare jeg ikke gjøre det for tungvindt for meg selv siden jeg skal fylle 48 kammer :rolleyes::eek:

    Noen som har gode tips for god demping på selve baksiden av magneten forresten?
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her ses mellomtonekammere i mine tidligere "WASP". Demping bør være slik Shy beskriver over.
    En nær-optimal demping kan også oppnås ved å spre og bakrefleksen ved hjelp av diffusor og progressiv demping.
    En slik ser du i tråden til "Bendit HLS" (innlegg nr 7) HLS: Heroic Line Source :) og i Halair's nye linjekilde.
    wasp.JPG
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei.
    Denne tråden - pluss den som Snickers la ut i går, gjør at det igjen blir interessant å henge her på forumet. Kunnskap og begrunnet synsing formattert på en forståelig måte, er gull i mine øyne. Tusen takk.
    BB
    Trenger du å lære å høvle? ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Denne tråden - pluss den som Snickers la ut i går, gjør at det igjen blir interessant å henge her på forumet. Kunnskap og begrunnet synsing formattert på en forståelig måte, er gull i mine øyne. Tusen takk.
    BB
    Trenger du å lære å høvle? ;)
    Tror ingen av oss skal lære den mannen å bruke den slags redskap;=)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Som håpløs DIY'er har jeg stort sett valgt å bygge egenkonstruerte klassiske 3-veiser med 4-5" mellomtoner av den gamle sorten, som Audax HM130z0, Seas M15-001 og Seas MCA11. Jeg foretrekker en slik utdatert tilnærming fordi jeg trives med den "romfyllende" og "uanstrengte" gjengivelsen av mellomtonen som etter min erfaring best oppnås med små, dedikerte mellomtoner.

    Men dette med "mellomtone-kabinett" har lenge fremstått som en uforutsigbar og uknekkelig nøtt. Elementene jeg benytter har et typisk tynt, lett og akustisk gjennomsiktig membran, og selv med relativt høy deling rundt 500Hz er min erfaring at kabinettet til disse små mellomtonene nesten aldri kan bli dypt nok og romslig nok. Jeg har landet på en regel om minst 35cm netto dybde og 12-15liter netto volum. Mindre enn dette, blir kabinett-refleksjonene som lekker ut gjennom membranet hørbare, og elementet mister selvsving og energi i nedre del av arbeidsområdet.

    For å bli klokere (har mye å gå på) har jeg hentet inspirasjon fra innmat-bilder av vellydende (hvis man stoler på reviewere) kommersielle modeller som også benytter små 4-5" mellomtoner, som feks gamle Virgo-2 og flere Vandersteen'ere, og felles for disse er nettopp dype, romslige mellomtone-kabinetter.

    Og jeg har lest her på Sentralen hvordan man med hell kan modifisere gamle Dynaudio dome-mellomtoner med romsligere og dypere bakkammer.

    Dessuten tror jeg ikke det er tilfeldig at de "beste" 2-veis stativhøyttalerne på markedet, som Magico Mini, Raidho D1, Guarneri Memento og Dynaudio Conf C1 alle har uvanlig dype kabinetter, over 40cm dybde (ytre mål).

    Jeg blir derfor skeptisk når jeg ser bilder eller tegninger av kommersielle/DIY høyttalere med bittesmå mellomtone-kamre, som feks TGravesens "3-way classics" hvor 4-5" mellomtoner får boltre seg i 15-16cm dype kamre på knappe 4-5 liter.

    Jeg gjør trolig mye ut av noe som er en bagatell i det store bildet, men uansett, jeg er overbevist over at mellomtone-kammerets dybde og volum er helt avgjørende for god gjengivelse av det kritiske 300-3000Hz området. Derfor var det betryggende å se bildene av svenske Respons Magma (vedlagt). Basert på ytre mål, vil jeg anslå mellomtone-kabinettet til å være nettopp 35cm dypt og 15 liter stort, sånn ca.

    Noen med liknende erfaringer?
    Man må jo håbe at alt er målt ud efter forholdende af producenten . Mine mellemtone enheder sider et et Kabinet der nok kun er ganske få liter. Men det dur :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Beste resultat jeg har oppnådd med tradisjonelle mellomtoner er å bruke disse Excel'ene med Hexadym i push-pull og baffel-løs dipol, slik som i dipolene jeg konstruerte for Valentino for en god stund tilbake:
    https://www.hifisentralen.no/forume...are-valentinos-drodledipol-28.html#post838036
    Javel - men hvordan låt eller endte dette til slutt?
    Det endte vel lykkelig, for så vidt jeg vet har Valentino fortsatt dette oppsettet, og sist jeg hørte det så låt det veldig fint.
     
    M

    MusicBear

    Gjest

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.789
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den anleggstråden min er temmelig lang ja, men mot slutten er det noen inntrykk fra lyttebesøk.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    ... og der var det slutt på den herligheta - sorry for å ha satt igang...
    BB
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Den avsporingen må vel tilskrives MusicBear
    Hvilken avsporing babler dere om her? Fått i dere noe for sterkt?
    Les innleggene her en gang til, dere, så ser dere at her er intet galt - litt humor blant kjente nikk - alle med samme interesser.
    Trådstarter (og flere av oss andre) har fått gode innspill på noe så vanskelig som mellomtonen i en høyttaler.
     

    Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    Jeg runder gjerne av tråden med to antagelser:

    For det første vil en del av lydenergien som sendes inn i kabinettet absorberes av stuffingen og omgjøres til varme. Men den gjenværende delen vil nødvendigvis presse seg ut gjennom membranets bakside, farget av vibrasjoner i veggene og faseforskjøvet i forhold til direktelyden. Derfor er det viktig å ha vegger som er stive og veldempede, samt at fri dybde er tilstrekkelig til at den kritiske refleksjonen fra bakveggen blir såpass forsinket at faseforskyvningen ikke forkludrer lytteinntrykket. Igjen, dette er min amatørmessige forståelse.

    For det andre vil luften inne i kammeret fungere som en fjær, en fjær som bare delvis er dempet av stuffingen. Når membranet presses inn i kabinettet, øker luftfjærens kraft mot membranet, og dette er en opplagt kilde til ulinjær forvregning. Og jo trangere kabinettet er, jo raskere endrer fjærkraften seg med membranets bevegelse. Men elementet har allerede sin egen ulinjære mekaniske kilde til forvregning ved at membranet er festet til chassiset med et ytre oppheng og en indre spider hvor kraften mot membranet også varierer med membranets posisjon i chassiset. Løsningen blir dermed å lage kabinettet tilstrekkelig romslig til at luftfjærens ulinearitet alltid blir ubetydelig i forhold til elementets egen mekaniske ulinearitet. Man skulle gjerne tro at dette derfor primært var et basselement-problem (store utslag), men det er fullt mulig å gjøre kabinettet trangt nok til at luftfjæren blir den dominante kilden til mekanisk ulinearitet også for et mellomtone-element, og da låter det ille.

    Til de konstruksjonene jeg har holdt meg til de siste tiårene har erfaringsmessig 12-15 liter og 35cm dybde, optimalt stuffet med lett komprimert, usymmetrisk glava, tatt brukbar høyde for forvregningene nevnt over. Det låter i hvertfall bedre enn med trange/grunne kabinett. Men dette er selvfølgelig situasjonsbetinget. Andre membraner, andre oppheng, andre delefrekvenser, andre motorer, andre lydnivå, variablene er nær uendelige, så det finnes selvfølgelig ingen fasit. Så mitt tips var egentlig bare at mellomtone-kabinettet ikke på noen måte bør undervurderes, og at det som oftest(?) vil svare seg å spandere litt ekstra volum og dybde. Og de proffeste av de proffe ser ut til å være av samme oppfatning.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Hei - trur du kan se fuldstendig bort fra trykkendringer ("fjør") i kabinett som er over en liter med normal størrelse på en mellomtone (4-5" - prøv rekne litt på dette (max. membranbevegelse ved nedre delefrekvens mot volum av kammer), slik refleksjoner og resonnans er (i mine øyne) hva du bør fokusere på. Kanskje "lære" av de som kan/har gjort dette før. Enten klassisk engelsk tilnærming (Spendor, Rodgers, IMF etc.) som gir litt blaffen og har et ganske moderat kabinett (og får en ganske så nærværende lyd) eller B & W som har optimalisert løsning i nautilus-konseptet sitt (mot korrekthet) ved at lage en kort transmissionslinje (åpner opp rett bak mellomtonen og snevrer så raskt inn med progressivt økende "stuffing" - og har åpning i slutten av denne. Sistnevnte er stjernedyrt at produsere (husk at netto-prisen i produksjon må ganges med 10-20 før du har salgspris til kunde) - men er jo eksakt her selvbyggeren kan brilliere og spare penger...
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Har selv veldig trua på å optimalisere bakkammer for å håndtere de 50% av lyden som ender der inne og som veldig gjerne vil reflekteres ut gjennom høyttalermembranen. Også noe å tenke på for oss med 12-15" bass/mid.

    På diyaudio har flere omtalt konseptet "dagger" mellomtonekabinett. En kort, 3-sidet pyramideformet transmisjonslinje som er progressivt dempet.

    En kjapp måte å lage testkabinnetter på. I tråden jeg linker til blir det brukt mye XPS type baderomsplater, det ser ut til å fungere.

    https://www.diyaudio.com/forums/full-range/273524-10f-8424-rs225-8-fast-waw-ref-monitor.html
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har selv veldig trua på å optimalisere bakkammer for å håndtere de 50% av lyden som ender der inne og som veldig gjerne vil reflekteres ut gjennom høyttalermembranen. Også noe å tenke på for oss med 12-15" bass/mid.
    Kammeret bak driverne (herav også delefilteret) er det som er spennende med en konstruksjon - stor eller liten driver/høye eller lave frekvenser.

    Å dempe ned et kammer, via progressiv demping, kan per prinsipp høres ut som beste dempe måte. På den annen side sverger noen til null "mykt" dempemateriale fordi driveren med denne "aktive" demping "ser" kammeret som større. Så kan man undres hva gir mest fordeler eller hva som gir minst ulemper...

    Sett i mine øyne er kammeret bak like viktig som driverne i seg selv, ved at et godt kammer ivaretar driverens egenskaper mens et dårlig kammer forverrer de.

    Lurer også på, om isobaric løsninger (og jeg tenker da som en kort tunnel mellom de to driverne, hvor de selvfølgelig spiller i fase), egentlig er det som via den innerste driveren fjerner mest mulige av de problemstillinger et kammer fører med seg? For ordens skyld; dette ved at den ytterste driveren kun "ser" driveren rett bak seg, som altså opptar problemstillingene selve kammeret gir. Så kan man videre spørre seg hvor langt oppover i frekvens en slik isobaric effekt (eventuelt) har noe for seg?

    Måling av drivere, målt i ekkofrie rom. Eller målt i testkabinetter, med et angitt volum. Eventuelt også målt med kun angivelse av baffel størrelse. Slike målinger fra leverandørene av drivere, må jo fremstå som svært forskjellige verktøyer for den som skal benytte de videre i en konstruksjon.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Ved isobaric kommer man unna med halve kabinettvolumet. Har selv bygget isobaric bassløsninger og erfaringen var at man bør dele lavt.
    I mellomtone-sammenheng vil gevinsten mht bakrefleksdemping kun bli at refleksen må passere 2 membraner istedet for 1. Dvs at bakkammeret er like viktig.
    Optimalisering av høyttalere er kostnadsdrivende og konkurranse-svekkende. F.eks er eldre Dali høyttalerkabinetter langt mer solide enn de nye.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Optimalisering av høyttalere er kostnadsdrivende og konkurranse-svekkende. F.eks er eldre Dali høyttalerkabinetter langt mer solide enn de nye.
    Se bare på dens danske høyttalerbror Dynaudio og deres nyere modell Special Forty - rekker ikke forgjengeren Special Twenty-Five en gang til knærne hva kabinettkonstruksjon angår.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    twenty-five kostet 10.000 mer i 2005. ellers er det ikkeno av tradisjonelle høyttalere som slår baffelløs mellomtone :rolleyes:
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    som Syncrolux linker til tidligere i tråden, eller minimal baffel ala linkwitz.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sorry off topic, men ett par av disse kan jo fungere bra fra 500 hz til 5-6 khz med en god driver.

    My A320FL_small (1).jpg


    ...da slipper man å bekymre seg om hvordan bakkammer og demping skal gjøres.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.812
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg bygde mine høyttalere for noen år siden gjorde jeg kammeret for mellomtonen avsmalnende bakover og med skrå sider, godt avstivet og dempet. Dybden på kammeret er større enn en kvart bølgelengde ved alle frekvenser elementet er tenkt å gjengi. Dempingen av stående bølger innvendig er matrise, skum og vatt, forsøksvis lagt slik at dempingen øker gradvis inn mot vegg. Dessuten er kammeret dempet utvendig med asfaltplater og står på betydelige mengder Green Glue viskoelastisk dempemasse. Elementet står i mykt oppheng (Wellnuts og pakning av EDPM-gummi) for å begrense kreftene som kan drive panelresonanser. Som om ikke det er nok står hele stasen inni et ytre kammer (bakkammeret for diskanten) uten kontakt med sidevegger i noen retning. Jeg ville virkelig ikke ha noen hørbare plateresonanser her.

    DSC02896 (Small).JPG


    DSC02949 (Small).JPG


    DSC02951 (Small).JPG


    DSC03035 (Small).JPG


    DSC03042 (Small).JPG


    DSC03067 (Small).JPG


    DSC03121 (2) (Small).JPG


    Med andre ord: Jeg er helt enig i hypotesene fra åpningsinnlegget. Legg forresten også merke til at diskanten, en Beyma TPL-150, er modifisert ved å fjerne det lille bakkammeret og i stedet la den stråle bakover i et mye større dempet volum. Den bakoverfyrende diskanten, en mer vanlig Seas, fikk beholde sitt bakkammer i fred.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da jeg bygde mine høyttalere for noen år siden gjorde jeg kammeret for mellomtonen avsmalnende bakover og med skrå sider, godt avstivet og dempet. Dybden på kammeret er større enn en kvart bølgelengde ved alle frekvenser elementet er tenkt å gjengi. Dempingen av stående bølger innvendig er matrise, skum og vatt, forsøksvis lagt slik at dempingen øker gradvis inn mot vegg. Dessuten er kammeret dempet utvendig med asfaltplater og står på betydelige mengder Green Glue viskoelastisk dempemasse. Elementet står i mykt oppheng (Wellnuts og pakning av EDPM-gummi) for å begrense kreftene som kan drive panelresonanser. Som om ikke det er nok står hele stasen inni et ytre kammer (bakkammeret for diskanten) uten kontakt med sidevegger i noen retning. Jeg ville virkelig ikke ha noen hørbare plateresonanser her.


    Vis vedlegget 558257


    Med andre ord: Jeg er helt enig i hypotesene fra åpningsinnlegget.
    Skumbelegget du her bruker, har det overhodet noen dempemessig effekt? Jeg har forsøkt å holde div. skumgummi foran høyttalerelementer - med heller liten oppstopping av lydbølger - uten at jeg vet nøyaktig hva du Asbjørn her benytter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn