Hi-Fi magasin Medieskapte myter i et ekko-kammer...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.167
Antall liker
532
Det viktigste valget vi foretar oss som HiFi-interesserte er helt klart valget vårt av høyttalere, det er der de største og vesentligste variasjonene ligger og det er definitivt det valget som i størst grad påvirker lyden vi ender opp med. Dernest trenger man en forsterker og kilde for å kunne spille på høyttalerne man har valgt seg.

Valg av forsterker er viktig og kommer som den nest viktigste prioriteringen slik jeg ser det, å finne rett forsterker til høyttalerne er både viktig og riktig. Mange mennesker er derimot påvirket av medieskapte myter (hifi-blader) som gjentas som i et ekko-kammer i forum og snakk blant HiFi-interesserte, det fremstilles som om forsterkere er som natt og dag og at noen nær sagt ikke er brukende sammen med den ene bestemte høyttaler etc. Slik er det absolutt ikke!!

Så sant man har kjøpt er en god og strømsterk forsterker så er det bare snakk om nyanseforskjeller i lyden om man velger det ene merket fremfor det andre, samtlige forsterkere vil fungere greit sammen med høyttaleren de er satt å spille på (da det er høyttaleren i seg selv og ikke forsterkeren som preger lydopplevelsen mest). Hvorvidt man skal bomme med et forsterkervalg beror først og fremst på om man har valgt en forsterker av god nok kvalitet eller ikke, som har strømreserver nok eller ikke...

Altså er det ingen grunner til å overdramatisere forsterkervalget for mye, i alle fall ikke i den grad at vi snakker om himmel eller helvete (temaet har en tendens til å bli for dramatisert). Men klart, man bør jo finne ut hvilken merke og produkt man foretrekker da det jo er forskjellige lydsignatuere. Men igjen, en god forsterker er en god forsterker uavhengig om noen velger en annen forsterker til et par høyttalere, den vil levere bra i de aller fleste tilfeller og på det meste av utstyr.

Kilden har enda mindre å si, vi har nok alle hørt overraskende bra lyd fra en billig kilde vi ikke har forventninger til i et gitt oppsett, og i et annet kanskje opplevd at en vesentlig dyrere kilde ikke har overbevist i et annet oppsett. Enkeltkomponenter har i grunn ikke den store innvirkning i seg selv, alt handler om en helhet og selv med en forholdsvis billig kilde kan resultatet bli overraskende bra dersom de øvrige komponentene i kjeden (forsterker og høyttalere) er av god kvalitet. Noe som ytterligere bekrefter at kilden er minst viktig, bruk av dårlige høyttalere eller en forsterker som for eksempel er for strømsvak for høyttalerene, benyttes noe av det siste så blir det aldri et bra resultat uansett hvor bra kilden er.

Altså blir det vesentlige ved valg av forsterker å kjøpe en god og strømsterk nok forsterker, ikke nødvendigvis hvilken produsent som har laget den da det i grunn er litt av underordnet betydning. Ser til stadighet likevel at mange sier at det ene ikke passer det andre etc., noe som blir helt feil da på samme par høyttalere så kan den ene personen faktisk foretrekke den forsterkeren den andre ikke liker, det er uansett bare snakk om nyanseforskjeller og ikke natt og dag slik det gjerne dramatiseres å være.

De fleste, inklusive meg selv, handler uten å ha testet det ut på eget oppsett. Klart de fleste av oss kjenner til og har en mening om diverse produsenter og hvordan deres produkter låter sammenlignet med andre, men mitt poeng er at kjøper man kvalitetsprodukter så kan man ikke gå for feil og det er rimelig trygt i enhver sammenheng og resultatet blir tilfredstillende uavhengig av hvilket merke som har navnet sitt på produktet.

Så skal vi dempe dramatiseringen noe?
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.158
Antall liker
22.654
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Det lille jeg har sammenlignet effektforsterkere, så har lyden vært nesten "umulig" å skille. Jeg hadde en gang en kjapp sammenligning med et par EAR 509 II (rør monoblokker), en McIntosh MC252 og en Parasound A21. Jeg spilte middels høyt på et par Klipsch RF-3 og hørte NADA forskjell. Nå er kanskje jeg den minst "audiofile" brukeren her på HFS, men jeg hadde forventet en viss forskjell…

Jeg er 100% enig i det du skriver og kjenner meg veldig godt igjen. Høyttaler + rom betyr nesten alt for lyden. Før jeg ev. blir "angrepet" så kjøpte jeg McIntosh MC1201 hovedsakelig pga. effekt til mine Klipsch P-39, men også pga. utseendet. Jeg elsker McIntosh stilen og har derfor holdt meg hovedsakelig til dette merket. En kjapp sammenligning den siste uken med McIntosh MC1201, Midgard Oberon 6.1 og Crown K2 har avslørt at forskjellen på effektforsterkere med tanke på lyd fremdeles er marginal, IMO selvsagt…
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.461
Antall liker
7.981
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Mye samme erfaring her. Uhyre liten forskjell på en 25W rør-amp og en 50W TPA3116-basert no-name amp til 250 kroner eller såder.
 
Topp Bunn